Οκτ 18

Nέα φόρμουλα για την εκτός σχεδίου δόμηση - συνέντευξη στην εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Δεν θα φτάσει τελικά στη Βουλή η μία από τις δύο βασικός προτάσεις που έκανε το καλοκαίρι το υπουργείο Περιβάλλοντος για τον περιορισμό της δόμησης στις περιοχές εκτός σχεδίου πόλης. Όπως αποκαλύπτει σε συνέντευξή του στην «Κ» ο υπουργός Περιβάλλοντος Κωστής Χατζηδάκης, το υπουργείο επέλεξε να μην ανοίξει τελικά το δύσκολο θέμα του πολεοδομικού χαρακτηρισμού των δρόμων, από το οποίο ακόμα και σήμερα εξαρτάται το αν κάποιος μπορεί να χτίσει. Αντιθέτως, θα επιμείνει στην κατάργηση της δυνατότητας οικοδόμησης σε οικόπεδα μικρότερα των 4 στρεμμάτων (οι λεγόμενες «παρεκκλίσεις»), παρέχοντας όμως μεγαλύτερη «μεταβατική» περίοδο.

Όπως υποστηρίζει ο κ. Χατζηδάκης, το υπουργείο θα θέσει σε απόλυτη προτεραιότητα το να εκπονηθούν πολεοδομικά σχέδια για όλη τη χώρα ξεκινώντας, με όλες τις Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα και την Κρήτη.

Αναφορικά με τα ενεργειακά θέματα, ο υπουργός επικεντρώνεται στη μείωση του κόστους ενέργειας με την κατάργηση των στρεβλώσεων στην αγορά και την εφαρμογή του «target model». Στο επίμαχο θέμα του ελλείμματος της αγοράς ΑΠΕ κατηγορηματικά δηλώνει ότι το κόστος δεν θα επιβαρύνει τους καταναλωτές ούτε και τη ΔΕΗ που μόλις «βγήκε από το νοσοκομείο».

Θα επιμείνει το υπουργείο στην κατάργηση των παρεκκλίσεων της εκτός σχεδίου ή θα έχουμε ακόμα μια χαμένη ευκαιρία;

Το νομοθέτημα θα παραμείνει ίδιο στη φιλοσοφία του: είναι μια μεταρρύθμιση που έχει ως στόχο να προστατεύσει το περιβάλλον και μέσω αυτού να αυξήσει την αξία της περιουσίας των πολιτών. Πρέπει να βάλουμε μια τάξη στην εκτός σχεδίου δόμηση, η οποία σημειωτέον είναι ελληνική ιδιαιτερότητα, δεν υπάρχει πουθενά στην Ευρώπη. Θα διατηρήσουμε λοιπόν τη φιλοσοφία μας σε μια σειρά από ρυθμίσεις, όπως για παράδειγμα τη μείωση του συντελεστή δόμησης στην εκτός σχεδίου κατά 10% γενικά και ειδικά για τη βιομηχανία κατά 33%, τον αποκλεισμό της νομιμοποίησης αυθαιρέτων μέσω μεταφοράς συντελεστή, τη χρήση της μεταφοράς συντελεστή για την απόκτηση κοινόχρηστων χώρων, την ενίσχυση της δόμησης σε ένα οργανωμένο πλαίσιο. Είναι μια σειρά από χρήσιμες περιβαλλοντικές μεταρρυθμίσεις.

Τι αλλαγές θα δούμε στο πολεοδομικό σχέδιο νόμου;

Όσον αφορά τις παρεκκλίσεις κάτω των 4 στρεμμάτων, επιμένουμε να καταργηθούν το 2022. Όμως σε αυτή τη μεταβατική περίοδο των δύο ετών (μέχρι την κατάργησή τους) δεν θα μετράει ο χρόνος που χρειάζεται για τις άδειες από το δασαρχείο ή την αρχαιολογική υπηρεσία, αν δεν έχουν δοθεί μέχρι τότε. Διότι έχει σωστά επισημανθεί ότι σε πολλές περιπτώσεις ιδίως η αρχαιολογική υπηρεσία δεν δίνει στον ιδιοκτήτη τα απαιτούμενα πιστοποιητικά μέσα στο διάστημα των δύο ετών. Επομένως: όποιος επείγεται να χτίσει θα μπορέσει να το κάνει. Όποιος δεν επείγεται αλλά θέλει κάποια στιγμή να χτίσει, δεν έχει κανένα λόγο να αισθάνεται ότι «μένει εκτός», γιατί θα προχωρήσουμε γρήγορα και μαζικά στην εκπόνηση τοπικών πολεοδομικών σχεδίων ώστε η συζήτηση για την εκτός σχεδίου δόμηση να μπει σε άλλη βάση.

Δηλαδή θα δοθεί μια προέγκριση της οικοδομικής άδειας, n οποία θα είναι «παγωμένη» μέχρι να εκδοθούν τα πιστοποιητικά;

Ακριβώς. Δεν θα χάνεται το δικαίωμα δόμησης. Αυτό για όσους επείγονται, που γνωρίζουμε ότι είναι λιγότερο από το 5% όλων των οικοδομικών αδειών. Όσοι δεν επείγονται, θα μπορούν να χτίσουν έπειτα από λίγα χρόνια με βάση τα τοπικά πολεοδομικά σχέδια, όπως γίνεται σήμερα εκεί όπου υπάρχει πολεοδομικός σχεδιασμός, π.χ. στη Σίφνο, στη Σέριφο, στην Πάρο, που διέπονται από διατάγματα.

Τα πολεοδομικά διατάγματα των νησιών αυτών περιλαμβάνουν παρεκκλίσεις γιατί αυτές δεν έχουν ακόμα καταργηθεί. Πώς θα καταργήσετε τις παρεκκλίσεις  όπως έχει ζητήσει το ΣτΕ, αν τις επιτρέψετε εκ νέου έπειτα από λίγα χρόνια, μέσω του όποιου πολεοδομικού σχεδίου εκπονηθεί για μια περιοχή;

Το ΣτΕ δεν έχει καμία ένσταση για τις περιοχές της χώρας που έχουν πολεοδομικό σχεδιασμό. Οι ενστάσεις του ΣτΕ αφορούν την αναρχία στην εκτός σχεδίου δόμηση. Με την εκπόνηση των πολεοδομικών σχεδίων στο υπόλοιπο 80% της χώρας η συζήτηση γίνεται διαφορετική, αλλάζουμε γήπεδο. Μπορεί σε ένα πολεοδομικό σχέδιο να επιτραπεί n δόμηση κάτω από τα 4 στρέμματα, όχι όμως άτακτα, αλλά με βάση τοπικές ιδιαιτερότητες. Για παράδειγμα, σε ένα μικρό νησί όπου υπάρχουν κυρίως μικρά οικόπεδα, η κοινή λογική λέει ότι θα πρέπει να είσαι πιο ελαστικός ως προς την ελάχιστη έκταση που θα χρειάζεται κάποιος για να χτίσει.

Η ρύθμιση που περιλάμβανε το σχέδιο νόμου για τον χωρισμό των δρόμων σε δύο κατηγορίες, από τις οποίες θα εξαρτάται αν κάποιος μπορεί vα χτίσει εκτός σχεδίου ή όχι, θα παραμείνει;

Έχουμε αποφασίσει να παραμείνει σε ισχύ η σημερινή νομοθεσία, μέχρι την υιοθέτηση των τοπικών πολεοδομικών σχεδίων.

Το αποφασίσατε εξαιτίας της κριτικής που δεχθήκατε, κυρίως από το TEE, ότι οι ρυθμίσεις για τον περιορισμό της εκτός σχεδίου δόμησης θα προκαλέσουν τεράστια κοινωνική και οικονομική αναστάτωση;

Τόσο ο πρωθυπουργός όσο και εγώ είμαστε υποστηρικτές της ελεύθερης οικονομίας και της επιχειρηματικότητας και δεν χρειαζόμαστε διαπιστευτήριο για αυτό. Η ανάπτυξη όμως πρέπει να είναι βιώσιμη, όχι επί ζημία του περιβάλλοντος. Το είδαμε στο Μάτι, στη Μάνδρα, το βλέπουμε σε πολλές τουριστικές περιοχές. Πρέπει ως κοινωνία να αποφασίσουμε να κοιτάξουμε 10 ή 20 χρόνια μπροστά. Εμείς ως πολιτικοί είναι εύκολο να πούμε «χτίστε παντού και χωρίς κανόνες», για να ικανοποιήσουμε τους ψηφοφόρους.

Τότε γιατί αποσύρετε τη βασική ρύθμιση για τον περιορισμό της εκτός σχεδίου;

Γιατί το κράτος δεν είναι έτοιμο αύριο το πρωί να έχει έτοιμη την κατηγοριοποίηση των δρόμων. Σταθμίσαμε πολιτικά το ζήτημα: διατηρούμε την κατάργηση των παρεκκλίσεων και μεταθέτουμε την εφαρμογή του νέου πλαισίου για τους δρόμους στη στιγμή που θα θεσμοθετείται ένα τοπικό πολεοδομικό σχέδιο.

Πότε θα ξεκινήσει η εκπόνηση των πολεοδομικών σχεδίων και με ποια χρηματοδότηση;

Θα είναι η άμεση προτεραιότητα μας στο υπουργείο τα επόμενα χρόνια. Μάλιστα, στο σχέδιο νόμου θα ενσωματωθεί ένα άρθρο για την τοποθέτηση ενός ειδικού μάνατζερ για τον συντονισμό της όλης διαδικασίας. To πρώτο «πακέτο» πολεοδομικών μελετών θα προκηρυχθεί αμέσως μετά την ψήφιση του πολεοδομικού νομοσχεδίου. Θα περιλαμβάνει το σύνολο των Κυκλάδων, της Δωδεκανήσου και της Κρήτης, καθώς και ορισμένες βεβαρημένες τουριστικό περιοχές από την υπόλοιπη χώρα. Η χρηματοδότηση θα προέλθει συνδυαστικά από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και το Ταμείο Ανάπτυξης. Σε κάθε περίπτωση η χρηματοδότηση δεν είναι το ζήτημα. Η εκπόνηση των πολεοδομικών σχεδίων είναι ο κεντρικός πυλώνας της μεταρρύθμισής μας.

Για τη Μύκονο και τη Σαντορίνη που έχει εκδοθεί και αναστολή για νέες τουριστικές άδειες;

Στόχος μας είναι σε ενάμισι έτος να έχουν ολοκληρωθεί τα πολεοδομικά τους σχέδια.

Άρα θα προχωρήσετε πάλι σε απευθείας αναθέσεις;

Όχι. Είμαστε σε επαφή με το υπουργείο Υποδομών για να δούμε την απλούστευση της διαγωνιστικής διαδικασίας. Γιατί ξέρουμε ότι η υπόθεση αυτή δεν μπορεί να περιμένει.

Αυθαίρετα. Έχετε καταλήξει τι θα γίνει με την κατηγορία 5, για την οποία έληξε η προθεσμία;

Όταν έρθει στη Βουλή το νομοσχέδιο, περίπου σε ένα μήνα, θα υπάρχει μέσα και αυτή η ρύθμιση. Σίγουρα θα περιλαμβάνει τις περιοχές που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές.

Υπάρχουν πολλά παράπονα από τους μηχανικούς για τη λειτουργία της πλατφόρμας του TEE διαχρονικά. Γιατί, εφόσον είστε υπέρμαχος της ελεύθερης οικονομίας, δεν προχωρείτε σε δημοπράτηση αυτών των ηλεκτρονικών εφαρμογών, όπως ο ψηφιακός χάρτης, οι ηλεκτρονικές οικοδομικές άδειες, παρά τις αναθέτετε απευθείας στο TEE;

Γενικώς n πλατφόρμα λειτουργεί ικανοποιητικά. Το πρόβλημα υπήρξε γιατί η πλατφόρμα έχει συγκεκριμένες αντοχές και επειδή διαχρονικά ως Έλληνες είμαστε «της τελευταίας στιγμής» Όσο για τις αναθέσεις, αν εξαιρέσεις τον ψηφιακό χάρτη και το πολεοδομικό σχέδιο για το Μάτι, όλα τα υπόλοιπα προϋπήρχαν της δικής μου θητείας.

Η επανεξέταση των δασικών χαρτών πήρε νέα παράταση, ενώ έχουν κατατεθεί ήδη δύο προσφυγές στο ΣτΕ εναντίον της. Πού βαδίζουμε;

Έχω τη διαβεβαίωση της Γενικής Διεύθυνσης Δασών ότι σε δύο χρόνια από σήμερα το έργο των δασικών χαρτών θα έχει ολοκληρωθεί για το 100% της χώρας. Αν το αφήναμε έτσι, με τους ρυθμούς εξέτασης των αντιρρήσεων δεν θα τελείωνε ποτέ. Η πραγματική φιλοδασική πολιτική είναι αυτή που κλείνει το θέμα εγκαίρως, όχι να το στέλνει στις ελληνικές καλένδες.

Έχει προκληθεί μια αναστάτωση στην αγορά ηλεκτρισμού για το πώς θα κλείσει η τρύπα των 287,6 εκατ. ευρώ του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ). Ο κλάδος των ΑΠΕ ανησυχεί για το ενδεχόμενο επιβολής έκτακτης εισφοράς στις εγγυημένες τιμές και μιλάει για αβεβαιότητα σε μια συγκυρία με υψηλό επενδυτικό ενδιαφέρον και παράλληλα φιλόδοξων εθνικών στόχων στον τομέα. Συμμερίζεστε τις ανησυχίες;

Η κυβέρνηση είναι δεσμευμένη σε μια πολιτική βιώσιμης ανάπτυξης και δεν μπορεί παρά να στηρίξει την πολιτική των ΑΠΕ. Αυτό καταγράφεται στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) αλλά και στη νομοθεσία που έχουμε περάσει για την απλοποίηση της αδειοδότησης. Έχουμε, επομένως, σαφή δείγματα γραφής που αφορούν τη στήριξη των ΑΠΕ και της πράσινης ενέργειας.

Το βασικό επιχείρημα των παραγωγών ΑΠΕ είναι ότι πέρυσι, που ο ΕΛΑΠΕ ήταν πλεονασματικός, πήρατε 400 εκατ. για τη μείωση του ΕΤΜΕΑΡ και τη διάσωση της ΔΕΗ και ότι αν αυτό δεν συνέβαινε δεν θα υπήρχε σήμερα πρόβλημα.

Απαντώ ότι το τρέχον υπόλοιπο του ΕΛΑΠΕ ήταν αρνητικό κατά 17 εκατ. ευρώ τον Μάρτιο και κατά 61 εκατ. ευρώ τον Απρίλιο. Τι συνέβη τον Απρίλιο; Μήπως άλλαξε ο υπουργός, εφαρμόσαμε κάποιο ειδικό μέτρο; Ή μήπως επέδρασε ο κορωνοϊός και ως εκ τούτου μειώθηκε η κατανάλωση ρεύματος και τα έσοδα του ΕΤΜΕΑΡ; Στη Γερμανία, αυτή την ώρα που μιλάμε, το έλλειμμα του αντίστοιχου λογαριασμού είναι 4 δισ. ευρώ. Είναι λοιπόν προτιμότερο να μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας. Υπάρχει μια πρωτοφανής κρίση, η οποία πλήττει όλους τους κλάδους και όλες τις χώρες, και μπροστά σε αυτή την κρίση πρέπει να τοποθετηθούμε με κοινωνική υπευθυνότητα. Οι ιδιοκτήτες ακινήτων οι οποίοι χρεώθηκαν μειώσεις 30% στα ενοίκια για να μην πέσουν έξω οι ελληνικές επιχειρήσεις, είναι Έλληνες β’ κατηγορίας;

Πέρυσι είχαμε το πρόβλημα της ΔΕΗ, φέτος των ΑΠΕ. Πότε θα κλείσει αυτός ο φαύλος κύκλος;

Αυτή είναι η προτεραιότητά μας. Η κυβέρνηση πρέπει να εξυγιάνει γενικότερα τον τομέα της ενέργειας από τις όποιες στρεβλώσεις. Ξεκινήσαμε με τη ΔΕΗ. Αν κατέρρεε n ΔΕΗ, πού θα πωλούσαν σήμερα οι ιδιοκτήτες των ΑΠΕ; Η Ελλάδα πρέπει να λάβει μια σειρά από διαρθρωτικές αποφάσεις για το μέλλον της ενέργειας, για τον απλό λόγο ότι έχουμε την υψηλότερη χονδρεμπορική τιμή ρεύματος σε όλη την Ευρώπη. Αυτό συμβαίνει γιατί η αγορά ενέργειας στην πατρίδα μας δεν λειτουργεί ομαλά -και δεν λειτουργεί γιατί δεν έχουμε το target model, δηλαδή ένα μοντέλο ελεύθερης αγοράς, όπως λειτουργεί στις άλλες 26 χώρες της Ευρώπης. Την ίδια στιγμή n βιομηχανία πιέζεται, ο απλός καταναλωτής πιέζεται και οι ιδιοκτήτες των ΑΠΕ, δεν λέω παρανόμως, νομίμως με μέση χονδρεμπορική τιμή γύρω στα 40 ευρώ εισπράττουν μέση τιμή 144 ευρώ. Οι ιδιοκτήτες αιολικών γύρω στα 90 ευρώ και των φωτοβολταϊκών γύρω στα 280 ευρώ.

Έχουν, ωστόσο, υπογράψει συμβάσεις με το Δημόσιο για συγκεκριμένες αποζημιώσεις.

Είπα νομίμως. Προφανώς θα βρούμε λύση μέσα από ένα διάλογο. Δεν είμαστε σε αντιπαράθεση, θέλουμε να στηρίξουμε τις ΑΠΕ, αλλά πρέπει όλοι να αντιληφθούμε ότι έχουμε ένα περιβάλλον κοινωνικής κρίσης.

Έχετε αφήσει όμως έξω από το κάδρο εκτός από τους καταναλωτές και τη ΔΕΗ.

Πολύ σωστά έχουμε αφήσει έξω τους καταναλωτές, διότι n κυβέρνηση παίρνει μέτρα κοινωνικού χαρακτήρα, όπως όλες οι κυβερνήσεις. Η ΔΕΗ, επίσης, θα πρέπει να γνωρίζουν όλοι ότι δεν είναι μια επιχείρηση ανθούσα. Είναι μια επιχείρηση που απλώς βγήκε από το νοσοκομείο. Πρέπει να την ξαναβάλουμε, έτσι ώστε ο καθένας να μείνει αμετακίνητος σε ό,τι έχει κατακτήσει όλη την προηγούμενη περίοδο; Δεν θα κάνουμε σισύφειο έργο για τη ΔΕΗ.

Επομένως θα επωμιστεί όλο το βάρος ο κλάδος των ΑΠΕ.

Υπάρχουν πολλές και διαφορετικές λύσεις. Σε καμία περίπτωση δεν θα ληφθεί μέτρο που θα θέσει εν κινδύνω τις δανειακές υποχρεώσεις των επενδυτών και βρισκόμαστε σε συζητήσεις με τις τράπεζες γι’ αυτό. Θα εξετάσουμε και εναλλακτικά σενάρια που μπορούν να βοηθήσουν στην επίλυση του προβλήματος, όπως για παράδειγμα n ανακατανομή των πόρων από το Πράσινο Ταμείο. Και, βέβαια, ένα μέρος θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Θα πάτε σε οριζόντια μέτρα;

Όχι, δεν θα υπάρξουν οριζόντιες ρυθμίσεις και σε κάθε περίπτωση θα ληφθούν μέσα από διάλογο. Θα πρέπει επίσης να πω ότι τα μέτρα έχουν έναν ειδικό χαρακτήρα ακριβώς λόγω των ειδικών συνθηκών. Θα βρούμε μια λύση για να αντιμετωπιστούν οι συνέπειες του κορωνοϊού. αλλά θα πρέπει να δούμε και μεσομακροπρόθεσμες λύσεις για το ΕΤΜΕΑΡ και τον ΕΛΑΠΕ. Το πιο σημαντικό θέμα, όμως, είναι το κόστος ενέργειας, γι’ αυτό και θα εφαρμόσουμε το target model από την 1η Νοεμβρίου.

Οκτ 14

Προχωρούν οι Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων στις Κυκλάδες - Δηλώσεις στη Νάξο

Δημοπρατείται μέχρι τα τέλη του έτους η νέα Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) στη Νάξο, ενώ παράλληλα προχωρούν οι διαδικασίες  για αντίστοιχες μονάδες  σύγχρονης διαχείρισης αποβλήτων στη Σαντορίνη και στη Σύρο. Αυτό ανακοίνωσε κατά την επίσκεψή του στη Νάξο, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης. 

Όπως ανέφερε ο υπουργός, η μονάδα ΜΕΑ στη Σαντορίνη θα υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ θυμίζοντας ότι κατά την πρόσφατή του επίσκεψη στο νησί, η εικόνα που αποκόμισε ήταν θλιβερή, καθώς από τη μία πλευρά βρίσκονταν η χωματερή και από την άλλη η Καλντέρα. Σημειώνεται ότι στις Κυκλάδες, πέραν των 3 ΜΕΑ,  προχωρούν παράλληλα και συνδυαστικά και οι Μονάδες Επεξεργασίας Βιοαποβλήτων (ΜΕΒΑ), για τα οργανικά απόβλητα.

Σύμφωνα δε με το νέο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων 2020 – 2030, στο Νότιο Αιγαίο, το οποίο θα εξειδικευθεί περισσότερο με το Περιφερειακό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) Νοτίου Αιγαίου, προβλέπονται συνολικά πέντε (5) ΜΕΑ, στη Νάξο, τη Σύρο, τη Σαντορίνη, τη Ρόδο και την Κω. 

Ο κ. Χατζηδάκης κατά την επίσκεψή του στη Νάξο, υπογράμμισε ότι σχετικά  με τη μετάβαση της χώρας στη σύγχρονη διαχείριση των απορριμμάτων, στο Υπουργείο «γίνεται προσπάθεια για μια δύσκολη δουλειά με κόστος -διότι εάν δεν υπήρχε κόστος, θα είχε λυθεί το θέμα όλα αυτά τα χρόνια». Υπάρχει η άποψη «όχι στη δική μου αυλή», είπε χαρακτηριστικά, τονίζοντας ότι το θέμα είναι μεγάλης βαρύτητας, εκφράζοντας δε ότι την αρμοδιότητα για τα απορρίμματα την έχει ο ίδιος επιλέξει προσωπικά να κρατήσει, με στόχο την αντιμετώπισή του ζητήματος το συντομότερο δυνατόν για να περάσει η χώρα  σε ένα ευρωπαϊκό μέλλον. 

Στη Νάξο, κ. Χατζηδάκης μετέβη μαζί με τον Δήμαρχο Νάξου, Δημήτρη Λιανό, στον Χώρο Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων (ΧΥΤΑ) του νησιού, εκεί όπου θα δημιουργηθεί η ΜΕΑ. Ο ΧΥΤΑ που λειτουργεί σήμερα, θα μετατραπεί σε Χώρο Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ). Η ΜΕΑ Νάξου, πέραν των σύμμεικτων απορριμμάτων, προβλέπεται να διαθέτει και γραμμή υποδοχής και επεξεργασίας προδιαλεγμένων οργανικών αποβλήτων. 

Ταυτόχρονα, στον συνολικό σχεδιασμό εντάσσονται και 5 πράσινα σημεία, στη Νάξο, στη Δονούσα, στη Σχοινούσα, στην Ηρακλειά και τα Κουφονήσια, με αντίστοιχο δίκτυο συλλογής προδιαλεγμένων οργανικών αποβλήτων (απορριμματοφόρο και κάδοι).  Αυτό σημαίνει ότι η Νάξος, θα είναι μία από τις πρώτες περιοχές της χώρας που θα έχει καφέ κάδους (για τα οργανικά απόβλητα), ξεκινώντας από τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος και τις ξενοδοχειακές μονάδες. «Πρέπει να περάσουμε σε μια επόμενη σελίδα και χαίρομαι που στη Νάξο θα περάσουμε σύντομα σε αυτήν τη σελίδα. Είναι θέμα πολιτισμού και δημόσιας υγείας και στις Κυκλάδες προφανώς είναι και θέμα τουρισμού» δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηδάκης. 

Οκτ 14

Εγκαινιάστηκε η ηλεκτρική διασύνδεση της Νάξου στην Υψηλή Τάση

Την Τρίτη 13 Οκτωβρίου πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της Ηλεκτρικής Διασύνδεσης της Νάξου στο Σύστημα Υψηλής Τάσης, γεγονός που σηματοδοτεί την ολοκλήρωση της Β΄ Φάσης Διασύνδεσης των Κυκλάδων με το Ηπειρωτικό Σύστημα.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης και η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρα Σδούκου, εγκαινίασαν τη διασύνδεση της Νάξου με τη Μύκονο και την Πάρο, καθώς και τον Υποσταθμό Υψηλής Τάσης στη Νάξο. Η τελετή πραγματοποιήθηκε παρουσία του υπουργού Εργασίας (και βουλευτή Κυκλάδων) Ιωάννη Βρούτση, του Περιφερειάρχη  Νοτίου Αιγαίου Γιώργου Χατζημάρκου, των βουλευτών Κυκλάδων Κατερίνας Μονογυιού και Νίκου Συρμαλένιου, του δημάρχου Νάξου Δημήτρη Λιανού, του Προέδρου της ΡΑΕ Αθανάσιου Δαγούμα και άλλων στελεχών της Τοπικής και Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης.

Η Β’ Φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων περιλαμβάνει την εγκατάσταση υποβρύχιων καλωδίων μεταξύ Νάξου-Μυκόνου και Νάξου-Πάρου, καθώς και την κατασκευή υποσταθμού κλειστού τύπου (GIS) στη Νάξο. Περιλαμβάνει, επίσης, την αναβάθμιση της υφιστάμενης καλωδιακής σύνδεσης Εύβοιας-Άνδρου και Άνδρου-Τήνου η οποία ολοκληρώθηκε στις αρχές του 2020. Επιπλέον, αναβαθμίζεται η ηλεκτρική τροφοδότηση των νησιών Ηρακλειά, Σχοινούσα και Κουφονήσια. Το έργο έχει συνολικό προϋπολογισμό 68 εκατ. ευρώ και υλοποιείται με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ο Υπουργός Περιβάλλοντος & Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε«Το έργο που εγκαινιάζουμε σήμερα είναι τριπλά χρήσιμο. Πρώτον, ενισχύει την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού των Κυκλάδων και φυσικά της Νάξου. Δεύτερον, είναι χρήσιμο περιβαλλοντικά γιατί κλείνουν τα «φουγάρα» της ΔΕΗ, είναι δηλαδή ένα πράσινο έργο. Και τρίτον, είναι χρήσιμο οικονομικά γιατί κάθε χρόνο πληρώνουμε 700 εκατ. το χρόνο για τις λεγόμενες Υπηρεσίες Κοινής Ωφελείας (ΥΚΩ), με τις οποίες επιδοτούμε την ηλεκτροδότηση των μη διασυνδεδεμένων νησιών. Χάρη στις νησιωτικές διασυνδέσεις που υλοποιεί ο ΑΔΜΗΕ, η επιβάρυνση αυτή θα μειωθεί δραστικά. Ήδη, χάρη στην ολοκλήρωση των τριών πρώτων  φάσεων της Διασύνδεσης των Κυκλάδων, εξοικονομούμε περί τα 100 εκατ. ευρώ».

Ο Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, κ. Μάνος Μανουσάκης, ανέφερε σχετικά: «Σήμερα γιορτάζουμε ένα ακόμη βήμα για την ενεργειακή αναβάθμιση των Κυκλάδων, ένα ιστορικό έργο με προϋπολογισμό 832 εκατ. ευρώ και για τα τέσσερα στάδια υλοποίησής του. Ειδικά για τη διασύνδεση της Νάξου, μετά από πολλά χρόνια συζητήσεων και σχεδιασμών, οι συμβάσεις υπογράφηκαν μόλις το 2018. Παρά τις αντιξοότητες της πανδημίας, ο ΑΔΜΗΕ κατόρθωσε να υλοποιήσει αυτό το σημαντικό έργο χωρίς σημαντικές καθυστερήσεις. Μέσα στους επόμενους μήνες, αναμένεται να προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί για την τέταρτη και τελευταία φάση της Διασύνδεσης των Κυκλάδων που περιλαμβάνει τη Σαντορίνη, τη Μήλο, τη Φολέγανδρο και τη Σέριφο, θέτοντας οριστικό τέλος στα προβλήματα ηλεκτροδότησης του νησιωτικού συμπλέγματος».

 

Οκτ 14

Στις 30 Νοεμβρίου ξεκινά το «Εξοικονομώ-Αυτονομώ» - Προδημοσίευση των βασικών σημείων του οδηγού για καλύτερη προετοιμασία όλων των εμπλεκομένων

Στην τελική ευθεία εισέρχεται το πρόγραμμα «Εξοικονομώ-Αυτονομώ», το οποίο θα ξεκινήσει επίσημα στις 30 Νοεμβρίου, σύμφωνα με το ακόλουθο χρονοδιάγραμμα  υποβολής αιτήσεων ανά Περιφέρεια:

Περιφέρεια

Έναρξη υποβολής αιτήσεων

Κρήτης, Β. Αιγαίου, Ν. Αιγαίου

30.11.2020

Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης

02.12.2020

Δυτικής Μακεδονίας

04.12.2020

Κεντρικής Μακεδονίας

07.12.2020

Θεσσαλίας

09.12.2020

Ηπείρου, Ιονίων Νήσων

11.12.2020

Αττικής

14.12.2020

Στερεάς Ελλάδας, Πελοποννήσου

16.12.2020

Δυτικής Ελλάδας

18.12.2020

 

Πολυκατοικίες

11.01.2021

Το Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αναρτά σήμερα στην ιστοσελίδα του (www.ypeka.gr) τα βασικά σημεία του Οδηγού του προγράμματος, ενόψει της έκδοσης της Κοινής Υπουργικής Απόφασης για την προκήρυξη του «Εξοικονομώ-Αυτονομώ», που θα εκδοθεί το αμέσως επόμενο διάστημα.

Στόχος είναι να δοθεί επαρκής χρόνος όχι μόνο στους ενδιαφερόμενους πολίτες, αλλά και σε όλους τους εμπλεκόμενους, να ετοιμάσουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά για την υποβολή της αίτησής τους σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που προαναφέρθηκε να εξοικειωθούν με τις αλλαγές που επέρχονται σε σχέση με τα προηγούμενα «Εξοικονόμηση κατ’ Οίκον». Στο πλαίσιο αυτό, την προσεχή Τρίτη 20 Οκτωβρίου θα αρχίσει να λειτουργεί helpdesk με γραμμές τηλεφωνικής εξυπηρέτησης για  την καλύτερη προετοιμασία του κοινού.

Υπενθυμίζεται ότι το «Εξοικονομώ-Αυτονομώ» θα έχει προϋπολογισμό 850 εκατ. ευρώ και θα παραμείνει «ανοιχτό» μέχρι εξαντλήσεως των διαθέσιμων πόρων ανά περιφέρεια. Ο προϋπολογισμός του προγράμματος περιλαμβάνει πόρους επιχορήγησης ύψους € 803 εκατ. (κατανεμημένους ανά περιφέρεια σύμφωνα με τον πίνακα που ακολουθεί) και πόρους από το υφιστάμενο Ταμείο  του προγράμματος Εξοικονομώ Κατ’ Οίκον ΙΙ για την εξυπηρέτηση δανείων.

Περιφέρεια

Προϋπολογισμός Επιχορήγησης

(€ εκατ.)

Κρήτης

31.0

Β. Αιγαίου

12.0

Ν. Αιγαίου

27.0

Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης

74.0

Δυτικής Μακεδονίας

73.5

Κεντρικής Μακεδονίας

130.0

Θεσσαλίας

84.0

Ηπείρου

65.0

Ιονίων Νήσων

10.0

Αττικής

160.0

Στερεάς Ελλάδας

31.5

Πελοποννήσου

48.0

Δυτικής Ελλάδας

57.0

O υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Xατζηδάκης δήλωσε σχετικά:

«Η προδημοσίευση του οδηγού του «Εξοικονομώ-Αυτονομώ» σήμερα δείχνει ότι μπαίνουμε στην γραμμή της αφετηρίας για την ενεργοποίηση του μεγαλύτερου προγράμματος ενεργειακής εξοικονόμησης που είχαμε ποτέ.Το γνωστό σε όλους «Εξοικονομώ κατ’ Οίκον», το δημοφιλέστερο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ που ξεκινήσαμε με τον Κωστή Μουσουρούλη το 2009, μετατρέπεται σε «Εξοικονομώ-Αυτονομώ». Απαντά στην αυξημένη έμφαση σε θέματα ενεργειακής εξοικονόμησης που δίνεται πλέον τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε εθνικό επίπεδο. Βασικές διαφορές με τα παλιά «Εξοικονομώ» είναι:

-Η πολύ υψηλότερη χρηματοδότηση των 850 εκατ. ευρώ (υπενθυμίζω ότι όλα τα προγράμματα που «έτρεξαν» από το 2011 και μετά είχαν συνολικό προϋπολογισμό της τάξης των 1,3 δις. ευρώ).

-Το πολύ μεγαλύτερο ποσοστό επιδοτήσεων που φτάνει ακόμα και το 85% (95% στις λιγνιτικές περιοχές – ρήτρα δίκαιης μετάβασης), και συνδέεται για πρώτη φορά με την εκτιμώμενη ετήσια εξοικονόμηση  πρωτογενούς ενέργειας.

-Η παράμετρος της ενεργειακής αυτονομίας, με εγκατάσταση «έξυπνων» συστημάτων και παρεμβάσεις για παραγωγή και αποθήκευση ενέργειας.

Το «Εξοικονομώ-Αυτονομώ» θα ακολουθήσουν ακόμα μεγαλύτερα προγράμματα εξοικονόμησης από το επόμενο έτος και μετά. Αυτό σημαίνει ότι όσοι δεν υπαχθούν στο τρέχον πρόγραμμα θα έχουν την ευκαιρία να συμμετάσχουν στους επόμενους κύκλους μαζί με άλλους ενδιαφερομένους, με νέες αιτήσεις. Είναι ενδεικτικό ότι μόνο οι πόροι που εκτιμάται ότι θα προέλθουν από το Ταμείο Ανάκαμψης για προγράμματα εξοικονόμησης ενέργειας έως και το 2023 θα ανέλθουν σε 3 δισεκατομμύρια ευρώ! Και στο ποσό αυτό θα πρέπει να προστεθούν και κεφάλαια από το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027  που θα διασφαλίσουν ότι τα επόμενα χρόνια θα κάνουμε ένα πραγματικό άλμα στην ενεργειακή εξοικονόμηση, μια πράσινη πολιτική με σημαντικά οφέλη για τα νοικοκυριά, τις επιχειρήσεις και τον κατασκευαστικό κλάδο».

 

Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, η ενεργειακή κατανάλωση που σχετίζεται με τα κτίρια στην Ελλάδα αντιστοιχεί στο 42% της συνολικής τελικής κατανάλωσης ενέργειας στην Ελλάδα, ενώ οι κατοικίες αποτελούν έναν από τους πλέον σημαντικούς καταναλωτές ενέργειας στη χώρα καθώς αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο μέρος του κτιριακού αποθέματος (79,1%). Το 83,82% των κτιρίων που έχουν κατασκευαστεί πριν το έτος 1980 έχουν πολύ χαμηλή ενεργειακή αποδοτικότητα (κτίρια κατηγορίας Η), με τα πιο ενεργοβόρα κτίρια κατοικιών να είναι οι μονοκατοικίες.

Αναφορικά με την ενεργειακή κατηγορία των κατοικιών, το μεγαλύτερο ποσοστό (66,83%) κατατάσσεται στις κατηγορίες Ε-Η, το 26,81% στις κατηγορίες Γ-Δ και μόλις το 6,36% στις κατηγορίες Α-Β. Είναι επομένως σαφές ότι υπάρχουν τεράστια περιθώρια βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης του κτιριακού αποθέματος στη χώρα μας. Στο πλαίσιο αυτό, το «Εξοικονομώ-Αυτονομώ» (και τα προγράμματα που θα ακολουθήσουν τα επόμενα χρόνια) αποτελούν κεντρικό εργαλείο για την επίτευξη του στόχου του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) για ενεργειακή αναβάθμιση τουλάχιστον 60.000 κατοικιών τον χρόνο για την επόμενη δεκαετία.

Συμβάλλοντας, λοιπόν, στην υλοποίηση του ΕΣΕΚ το «Εξοικονομώ-Αυτονομώ» δρομολογείται με προσαρμογή και βελτίωση του υφιστάμενου χρηματοδοτικού μοντέλου, αποσκοπώντας στην μεγιστοποίηση των ωφελειών μέσω της αύξησης των πολιτών που μπορούν να λάβουν μέρος, καθώς και της απλοποίησης της πιστοποίησης των παρεμβάσεων. Έτσι, το νέο πρόγραμμα θα προσφέρει υψηλά οικονομικά και λειτουργικά οφέλη προς τα ελληνικά νοικοκυριά με ταυτόχρονη κάλυψη των ενεργειακών τους αναγκών.

Οκτ 11

Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι ταξική πολιτική - άρθρο στο περιοδικό "Κ" της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ

Όλοι όσοι ζούμε σε αστικά κέντρα, ιδιαίτερα τα μεγαλύτερα, θυμόμαστε πώς καθάρισε η ατμόσφαιρα και πώς μειώθηκε η ηχορύπανση από τα συμβατικά οχήματα τις μέρες που έπρεπε να μείνουμε σπίτι για αντιμετωπίσουμε την πανδημία. Αναρωτιέμαι, γιατί αυτό να είναι κάτι συγκυριακό που οφείλεται σε έναν αρνητικό εξωτερικό παράγοντα; Γιατί να μην διεκδικήσουμε να γίνει μόνιμο χαρακτηριστικό των πόλεών μας; Η ηλεκτροκίνηση και τα ηλεκτρικά οχήματα με μηδενικούς ή πολύ χαμηλούς ρύπους μπορούν να γίνουν σύμμαχοί μας για καθαρή ατμόσφαιρα στις πόλεις μας, για μια καλύτερη ποιότητα ζωής. 

Με την ηλεκτροκίνηση μπορούμε επίσης να πετύχουμε μία σημαντική δέσμευση που έχουμε αναλάβει ως μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης: Να μεταβούμε σε μία οικονομία μηδενικών ρύπων μέχρι το 2050. Πόσο μάλλον όταν η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει βάλει την ηλεκτροκίνηση στο επίκεντρο των νέων χρηματοδοτικών εργαλείων της. Η πράσινη μετάβαση προϋποθέτει όμως ότι ο ηλεκτρισμός που χρησιμοποιούν τα ηλεκτρικά ΙΧ είναι καθαρός και δεν παράγεται από λιγνίτη ή ακόμη και από φυσικό αέριο. Η ηλεκτροκίνηση είναι λοιπόν και αυτή ένας από τους λόγους για τους οποίους έχουμε βάλει μπροστά την απολιγνιτοποίηση, την απεξάρτηση δηλαδή της χώρας μας από τη χρήση λιγνίτη στην ηλεκτροπαραγωγή και έχουμε θέσει ως στόχο το 2030 το 60% της παραγωγής ηλεκτρισμού να είναι πράσινη. Να παράγεται βασικά από τον ήλιο και τον αέρα. 

Η ηλεκτροκίνηση είναι επίσης μια σημαντική αναπτυξιακή ευκαιρία για τη χώρα. Μια ευκαιρία να μπει σε μία καινούρια και ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά. Αυτή της παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων και των μερών τους. Το φροντίσαμε αυτό με το νόμο για την ηλεκτροκίνηση. Και τα κίνητρα που δώσαμε για την εγκατάσταση στη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη- τις περιοχές που επηρεάζονται από την απολιγνιτοποίηση- εταιρειών οι οποίες δραστηριοποιούνται στην παραγωγή φορτιστών και μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα. Αυτό είναι καλό για τις επενδύσεις, για τις θέσεις εργασίας, για την ανάπτυξη.

Ταξική πολιτική αποκάλεσαν ορισμένοι την προσπάθεια μας να μπούμε επιτέλους στην εποχή της ηλεκτροκίνησης και στην Ελλάδα. Ας δούμε όμως τα στοιχεία: Εδώ και ενάμιση μήνα που τρέχει το πρόγραμμα “Κινούμαι Ηλεκτρικά” έχουν καταβληθεί αιτήσεις για περίπου: 450 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, 1.200 ηλεκτρικά σκούτερ, 5.300 ηλεκτρικά ποδήλατα. Δηλαδή τα ηλεκτρικά σκούτερ και τα ηλεκτρικά ποδήλατα αντιστοιχούν στο 94% των συνολικών αιτήσεων! Το επιχείρημα περί ταξικής πολιτικής καταρρέει όπως ένα πύργος από τραπουλόχαρτα.

Είναι φυσικά αλήθεια ότι μέσα σε αυτές τις λίγες εβδομάδες έχουν γίνει αιτήσεις για περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από αυτά που έχουν πουληθεί στην Ελλάδα τα τελευταία 4 χρόνια! Πράγμα που δείχνει την επιτυχία του προγράμματος. Η υψηλή όμως ζήτηση των ηλεκτρικών σκούτερ και ποδηλάτων αποδεικνύει ότι μιλάμε στην πραγματικότητα για μια πολιτική η οποία απευθύνεται στους πολλούς και όχι στους λίγους. Μία πολιτική που αγκαλιάζεται στην πράξη. Και αυτό με χαροποιεί ιδιαίτερα. Διότι μόνο να κερδίσουμε έχουμε από την ηλεκτροκίνηση. 

Η Ελλάδα ανήκε μέχρι πρόσφατα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις οποίες η ηλεκτροκίνηση βρισκόταν ουσιαστικά σε εμβρυακό στάδιο. Αυτό τώρα αλλάζει. Η Ελλάδα μπαίνει και αυτή στην εποχή της ηλεκτροκίνησης. Και εμείς φροντίζουμε το πέρασμα αυτό να γίνει με πολιτικές που έχουν στο επίκεντρό τους το περιβάλλον, τους νέους, τις επενδύσεις, τις δουλειές, την ανάπτυξη. Βρισκόμαστε μόλις στην αρχή!