Δεκ 8

Αλίμονο αν αφήναμε την Κύπρο ενεργειακά απομονωμένη - συνέντευξη στην εφημερίδα Καθημερινή Κύπρου

Απαντήσεις σε όσους υποστηρίζουν πως η Ελλάδα με την πολιτική της στο θέμα του ηλεκτρικού καλωδίου διατηρεί σε ενεργειακή απομόνωση την Κύπρο δίνει ο Κωστής Χατζηδάκης την «Κ». Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Ελλάδας αναφέρεται στις περιφερειακές συνεργασίες ως ένα όπλο προάσπισης της διεθνούς νομιμότητας, στην πρόσφατη συμφωνία Τουρκίας – Λιβύης καθώς και στις προτεραιότητες τις Ελλάδας στα ενεργειακά σε Κρήτη και Ιόνιο. Για την Ελλάδα ο αγωγός Φυσικού Αερίου χαρακτηρίζεται ως έργο στρατηγικής σημασίας και βέλτιστη επιλογή για Ισραήλ και ΗΠΑ. Για τους ενεργειακούς σχεδιασμούς της χώρας ο κ. Χατζηδάκης θεωρεί πως υπάρχει προσδοκία να προχωρήσει με γρήγορους ρυθμούς. Αναφέρεται στα τεμάχια που έχουν παραχωρηθεί υποστηρίζοντας πως σε δυο χρόνια θα διαφανεί εάν υπάρχουν κοιτάσματα υδρογονανθράκων. Ο Έλληνας υπουργός πιστεύει πως οι διαβουλεύσεις με την Αίγυπτο για οριοθέτηση ΑΟΖ, μετά και τη συμφωνία Τουρκίας – Λιβύης θα επιταχυνθούν.

Τι έχουν αποκομίσει Ελλάδα και Κύπρος από το περιφερειακό δίκτυο συνεργασιών στον ενεργειακό τομέα;

Ο περιφερειακός ρόλος τόσο της Ελλάδας όσο και της Κύπρου έχουν αναβαθμιστεί και συνεχίζουν να αναβαθμίζονται σημαντικά μέσα από το περιφερειακό δίκτυο συνεργασιών. Αυτές έχουν συμβάλει στην εδραίωση του στρατηγικού διαλόγου και στην προτεραιοποίηση σχεδίων εξαγωγής αερίου και ηλεκτρισμού. Ο αγωγός East Med, το καλώδιο EuroΑsia Interconnector, ο αγωγός από το πεδίο Αφροδίτη στο Ίντκου αποτελούν απτά παραδείγματα αυτής της διαδικασίας.

Οι συμμαχίες με Ισραήλ – Αίγυπτο – Ιορδανία και με τη συμμετοχή των ΗΠΑ μπορούν να αποτελέσουν ανάχωμα στις παράνομες τουρκικές διεκδικήσεις και προκλήσεις στην περιοχή;

Οι εν λόγω συνεργασίες έχουν πλέον τη δική τους αυτόφωτη δυναμική και δεν πρέπει να εκλαμβάνονται ως συμμαχίες έναντι κανενός. Επίσης, η δυναμική κάθε τριμερούς είναι ξεχωριστή και επιτρέπει διαφορετικά επίπεδα εμβάθυνσης συμπεριλαμβανομένης της στρατιωτικής συνεργασίας που επιταχύνεται τόσο με την Αίγυπτο όσο και με το Ισραήλ. Οι συμμαχίες αυτές λειτουργούν ωστόσο και ως συνασπισμοί υπεράσπισης της διεθνούς νομιμότητας και είναι και ένα μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση ότι θα προασπίσουμε αποφασιστικά και συντεταγμένα τα εθνικά συμφέροντα της Ελλάδας και της Κύπρου.

Έχοντας μπροστά μας την τουρκική επιθετικότητα απέναντι στην Ελλάδα και την Κύπρο, πώς πρέπει οι δύο χώρες να την αντιμετωπίσουν και πώς μπορεί να προστατευθεί η Κύπρος; Τι σημαίνει η επέκταση της τουρκικής δραστηριότητας δυτικά της Κύπρου και εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας για την ελληνική κυβέρνηση;

Πέρα από την άρρηκτα στενή σχέση τους, Ελλάδα και Κύπρος διαθέτουν το στρατηγικό πλεονέκτημα της στρατηγικής τους συνεργασίας στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σε αυτή την κατεύθυνση, θα είναι κρίσιμης σημασίας: Η αποφυγή ενεργειών έμμεσης αναγνώρισης του ψευδοκράτους. Η προσήλωση μας σε μια λύση του Κυπριακού χωρίς κατοχικούς στρατούς και επεμβατικές εγγυήσεις. Η στενή συνεργασία στον αμυντικό τομέα που καταδείχτηκε και από την πρόσφατη επιχείρηση «Ατσαλένιο Βέλος». H Ελλάδα είναι φυσικά διατεθειμένη να έχει μία ειρηνική συμβίωση με την Τουρκία. Αυτός είναι ο στόχος μας. Δεν είναι όμως διατεθειμένη ούτε η Ελλάδα ούτε η ελληνική κυβέρνηση να παραιτηθούμε των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων ούτε αυτών της Κύπρου. Και αυτό θέλουμε να είναι απολύτως σαφές.

Ποιες είναι οι επιδιώξεις της Ελλάδας στα ενεργειακά της Μεσογείου;

Οι προσπάθειές μας επικεντρώνονται στην υποβοήθηση της Κυπριακής Δημοκρατίας να ασκήσει τα δικαιώματά της. Ακόμη και με την επιβολή κυρώσεων, εφόσον χρειαστεί. Σε αυτή την κατεύθυνση, η Ευρωπαϊκή Ένωση υιοθέτησε στα μέσα Νοεμβρίου ένα μηχανισμό που κάνει δυνατή την επιβολή κυρώσεων σε όσους εμπλέκονται σε παράνομες γεωτρήσεις. Υπενθυμίζουμε με αυτό τον τρόπο στην Τουρκία, ποια είναι τα όρια που επιβάλλονται από τη διεθνή νομιμότητα. Πέραν αυτών, δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στις διεθνείς μας συνεργασίες και την αξιοποίηση του φυσικού αερίου. Βασική μας επιδίωξη είναι η υλοποίηση του αγωγού East Med. Σε αυτή την κατεύθυνση, κρίσιμης σημασίας είναι και η περαιτέρω εμβάθυνση συνεργασίας της Ελλάδας, της Κύπρου και του Ισραήλ με την υποστήριξη των ΗΠΑ. Παράλληλα, συνεχίζουμε τις συνεργασίες με τους γείτονές μας που είναι κράτη-μέλη της Ε.Ε., ιδιαίτερα τη Βουλγαρία, με την οποία υπογράψαμε διακυβερνητική συμφωνία για την κατασκευή του πολύπαθου διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου IGB αλλά και την Ιταλία. Υπάρχει επίσης και το πρόγραμμα εξερεύνησης υδρογονανθράκων στις περιοχές νοτίως της Κρήτης και στο Ιόνιο με το οποίο προχωράμε κανονικά.

Θεωρείτε ότι το ερευνητικό πρόγραμμα θα μπορούσε να τρέξει με ταχύτερους ρυθμούς; Επίσης, αληθεύει ότι έχουν εντοπιστεί μεγάλα κοιτάσματα υδρογονανθράκων νοτιοδυτικά της Κρήτης και στην Δυτική Ελλάδα; Και πότε μπορεί η Ελλάδα να ξεκινήσει την παραγωγή ενεργειακών πόρων;

Υπήρχε μία προσδοκία για γρήγορους ρυθμούς. Σε ένα τμήμα της ελληνικής κοινής γνώμης υπήρχαν και υπάρχουν προσδοκίες για την ανακάλυψη υδρογονανθράκων και για αυτό ακριβώς το λόγο παρερμηνεύονται συχνά ανακοινώσεις ειδικών όπως εκείνη που έκανε λόγο για πιθανολογούμενες ανακαλύψεις κοιτασμάτων. Ωστόσο, στα θαλάσσια τεμάχια του Ιονίου και του Λυβικού Πελάγους νοτίως της Κρήτης είμαστε δυο περίπου χρόνια πριν από μια εξερευνητική γεώτρηση που θα μας πει αν υπάρχουν κοιτάσματα υδρογονανθράκων και πόσα είναι.

Ο αγωγός φυσικού αερίου EastMed είναι στρατηγικής σημασίας έργο για την Ελλάδα;

Ο αγωγός ΕastΜed είναι φυσικά στρατηγικής σημασίας τόσο για την Ελλάδα, όσο και για την Ε.Ε. και το Ισραήλ και αποτελεί τη βέλτιστη εμπορική επιλογή για την εξαγωγή του κοιτάσματος «Γλαύκου». Ο αγωγός αυτός αναβαθμίζει το γεωπολιτικό ρόλο τόσο της Κύπρου όσο και της Ελλάδας, προσφέροντας στις δύο χώρες αλλά και στην Ε.Ε ταυτόχρονη διαφοροποίηση πηγών και οδεύσεων εισαγωγής αερίου. Είναι ένα δύσκολο έργο και τεχνικά και οικονομικά. Αλλά οι ειδικοί πιστεύουν ότι μπορεί να καταστεί εμπορικά ελκυστικό. Το έργο ωριμάζει. Έχει διασφαλιστεί χορηγία 34,5 εκατ. ευρώ από την Ε.Ε. και στις αρχές του μήνα υπογράφηκε μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του ΠΟΣΕΙΔΩΝΑ Α.Ε και του ισραηλινού διαχειριστή φυσικού αερίου INGL. Έως το 2022/2023 το έργο θα έχει φτάσει σε επίπεδο ωρίμανσης για να ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση.

Η Ελλάδα βρίσκεται σε διαβούλευση με την Αίγυπτο για οριοθέτηση Αποκλειστικών Οικονομικών Ζωνών. Υπάρχουν οι προοπτικές συμφωνίας και αν ναι πότε;

Η διαδικασία οριοθέτησης ΑΟΖ είναι μια πολύπλοκη διεργασία. Εκτιμώ ωστόσο ότι μετά την σαφή πρόθεση της Τουρκίας και της κυβέρνησης Sarraj να ορίσουν θαλάσσιες ζώνες κατά παράβαση της γεωγραφίας και της κοινής λογικής η διαδικασία πρέπει να επιταχυνθεί. Ο υπουργός Εξωτερικών κ. Δένδιας μετά την συνάντησή του με τον Αιγύπτιο ομόλογό του δήλωσε από το Κάιρο την 1η Δεκεμβρίου ότι οι σχετικές διεργασίες επιταχύνονται. Σε κάθε περίπτωση, εναπόκειται στην ίδια την Αίγυπτο να εκφραστεί για το συγκεκριμένο ζήτημα, όσο και για τις επιλογές της Τουρκίας.

Για το ηλεκτρικό καλώδιο από Ισραήλ – Κύπρο – Ελλάδα έχουν γραφτεί πολλά μετά την απόφαση της Ελλάδας να προχωρήσει αυτόνομα το τμήμα Κρήτης ηπειρωτικής Ελλάδας. Η απόφαση αυτή μπορεί να επηρεάσει το συνολικό έργο; Γιατί η Ελλάδα προχωρά μόνη της στο συγκεκριμένο τμήμα;

Καταβλήθηκε πολύ μεγάλη προσπάθεια από το καλοκαίρι και μετά για να υλοποιηθεί το έργο ως ενιαίο project. Όμως, οι προτάσεις που κατατέθηκαν προς τον ΑΔΜΗΕ δεν ήταν ώριμες και δεν μπορούσαν να γίνουν αποδεκτές γιατί θα οδηγούταν το έργο σε περαιτέρω καθυστερήσεις. Αν γινόταν αυτό, θα έμενε στον αέρα το θέμα της υποθαλάσσιας διασύνδεσης της Κρήτης που είναι μεγάλης εθνικής σημασίας και πρέπει να ολοκληρωθεί όσο το δυνατόν συντομότερα έτσι ώστε να υποστηριχθεί ενεργειακά η Κρήτη. Σε κάθε περίπτωση, η άρση της ηλεκτρικής απομόνωσης της Κύπρου αποτελεί προτεραιότητα για τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και για εμένα προσωπικά. Ο Euroasia παραμένει στα έργα PCI και η Ελλάδα θα συνεχίσει να το στηρίζει, όπως άλλωστε έχουμε δεσμευθεί μαζί με την Κύπρο με κοινή δήλωση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον περασμένο Οκτώβριο. Αλίμονο αν αφήναμε την Κύπρο ενεργειακά απομονωμένη!

Δεκ 8

Εμείς έχουμε τις συμμαχίες μας, η Τουρκία τείνει να απομονωθεί - συνέντευξη στην εφημερίδα Ελεύθερος Τύπος

“Με ένα δύσκολο γείτονα όπως η Τουρκία είναι καλύτερο να κρατάς διαύλους επικοινωνίας παρά να κλείνεσαι στο καβούκι σου”, τονίζει ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης σε συνέντευξη του στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής. Επισημαίνει πως “είναι θετικό ότι έχουμε τις συμμαχίες μας ενώ η Τουρκία με τις κινήσεις της τείνει να απομονωθεί”. ενώ υπογραμμίζει ότι “σε κάθε περίπτωση, διαμηνύουμε προς όλες τις κατευθύνσεις ότι δεν παραιτούμαστε των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων”.

Ο κ. Χατζηδάκης μιλά για την απολιγνιτοποίηση και το Master Plan Δίκαιης Μετάβασης των λιγνιτικών περιοχών της χώρας, που θα παρουσιαστεί στα μέσα του 2020, για τις πράσινες ενεργειακές επενδύσεις της τάξης των 44 δις. ευρώ που προβλέπει το νέο ΕΣΕΚ, καθώς και για τα επόμενα βήματα σε σχέση με τη ΔΕΗ, όπου με αφορμή την κριτική του ΣΥΡΙΖΑ σχολιάζει πως φαίνεται ότι ζουν σε ένα πολιτικό και οικονομικό παράλληλο σύμπαν. Επισημαίνει, εξάλλου, ότι “η ΛΑΡΚΟ ήταν το δεύτερο μεγάλο πρόβλημα που μας κληροδοτήθηκε μετά τη ΔΕΗ” και τονίζει ότι “στοχεύουμε σε μια λύση στέρεη νομικά, ελκυστική επενδυτικά και δίκαιη για τους εργαζόμενους”.

 

  1. Κύριε υπουργέ, πώς αποτιμάτε τα αποτελέσματα της συνάντησης Μητσοτάκη- Ερντογάν; Εκτός από τις πρωτοβουλίες διεθνοποίησης του ζητήματος της τουρκικής προκλητικότητας, θα ήταν χρήσιμο να υπάρξουν σε αυτή την φάση και πρωτοβουλίες συνεννόησης όλων των πολιτικών δυνάμεων της χώρας;

 

Η συνάντηση δεν έγινε για να λυθούν επί τόπου όλα τα ανοιχτά ζητήματα. Έγινε διότι, με ένα δύσκολο γείτονα όπως η Τουρκία, είναι καλύτερο να κρατάς διαύλους επικοινωνίας παρά να κλείνεσαι στο καβούκι σου. Αυτό ήταν και το δόγμα Καραμανλή από τη δεκαετία του ‘70. Παράλληλα, κάνουμε όλες τις κινήσεις που απαιτούνται προς τους συμμάχους μας και διεθνώς. Είναι θετικό ότι έχουμε τις συμμαχίες μας, ενώ η Τουρκία με τις κινήσεις της τείνει να απομονωθεί. Και είναι πιστεύω και μια κατάκτηση της χώρας ότι υπάρχει συναντίληψη ως προς τις βασικές γραμμές της εξωτερικής πολιτικής. Σε αυτή τη βάση, ο υπουργός Εξωτερικών κ. Δένδιας θα συγκαλέσει το Ανώτατο Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής προς ενημέρωση των πολιτικών κομμάτων. Σε κάθε περίπτωση, διαμηνύουμε προς όλες τις κατευθύνσεις ότι δεν παραιτούμαστε των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων! Όπως έχει δηλώσει από την πλευρά της και η Κυπριακή Δημοκρατία.

 

  1. Η απολιγνιτοποίηση ως το 2028 συνιστά βασική δέσμευση στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα. Γιατί την χαρακτηρίζετε εμβληματική και πως θα διασφαλιστεί ότι η μετάβαση θα είναι δίκαιη και για τις περιοχές που θα επηρεαστούν;

 

Είμαστε η πρώτη ελληνική κυβέρνηση που κάνει πράξη την απολιγνιτοποίηση και μάλιστα με ένα σφιχτό χρονοδιάγραμμα: μέχρι το 2028. Δέκα χρόνια πριν από τη Γερμανία που έχει στόχο το 2038! Από ουραγός, η Ελλάδα γίνεται πλέον πρωτοπόρος της Ευρώπης σε αυτό το θέμα. Θέλουμε ωστόσο να διασφαλίσουμε ότι η μετάβαση θα γίνει δίκαια και για αυτό θα παρουσιάσουμε στα μέσα του 2020 ένα Master Plan Δίκαιης Μετάβασης των λιγνιτικών περιοχών της χώρας. Έναν αναπτυξιακό χάρτη που θα περιλαμβάνει επενδυτικά και φορολογικά κίνητρα, υποδομές, αξιοποίηση των τοπικών φυσικών πόρων, στήριξη του αγροτικού και τουριστικού τομέα, μετεκπαίδευση των εργαζομένων, διασφάλιση θέσεων εργασίας και την δημιουργία νέων. Προς αυτή την κατεύθυνση, θα συσταθεί διυπουργική επιτροπή και θα οριστεί ένας συντονιστής υψηλού επιπέδου για τη μέγιστη αποδοτικότητα αυτών των δράσεων.

 

 

  1. Τα ζητήματα της κλιματικής αλλαγής ήταν στο επίκεντρο και του πρόσφατου συνεδρίου της ΝΔ όπου και ο πρωθυπουργός και εσείς τα περιγράψατε ως κυβερνητική προτεραιότητα. Ποιοι είναι οι στόχοι σας σε σχέση με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ) και πώς θα επιτευχθούν;

 

Πρέπει να ακούσουμε τα παιδιά μας που ανησυχούν για την κλιματική αλλαγή. Η κυβέρνηση δεν μπορεί και δεν θέλει να μείνει απαθής. Είναι και ένα ζήτημα που έχουμε κοντά στην καρδιά μας και ο πρωθυπουργός και εγώ προσωπικά. Σε αυτό το πλαίσιο, παρουσιάσαμε πριν λίγες μέρες το νέο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) το οποίο πάει χέρι-χέρι με- και σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπερνά- το Green Deal της ΕΕ. Κεντρική θέση κατέχουν οι στόχοι για τις ΑΠΕ: Αυξάνουμε μέχρι το 2030 το ποσοστό συμμετοχής τους στο 35% της κατανάλωσης ενέργειας έναντι 17% σήμερα. Ακόμη, αυξάνουμε τη συμμετοχή τους τουλάχιστον στο 60% της ηλεκτροπαραγωγής (έναντι αρχικού στόχου 56%). Για να το πετύχουμε αυτό: Ξεμπλοκάρουμε εκατοντάδες έργα ΑΠΕ. Απλοποιούμε το αδειοδοτικό πλαίσιο. Απελευθερώνουμε την αγορά ενέργειας και εκσυγχρονίζουμε τα δίκτυα. Προωθούμε τις ΑΠΕ μικρής κλίμακας για μικρότερους επενδυτές. Αναπτύσσουμε το θεσμικό πλαίσιο για συστήματα αποθήκευσης και υβριδικούς σταθμούς. Τη μάχη για την πράσινη ενέργεια είμαστε αποφασισμένοι να την κερδίσουμε!

 

  1. Είναι η "πράσινη" οικονομία ένα πεδίο στο οποίο μπορεί να στηριχθεί και αναπτυξιακά η χώρα τα επόμενα χρόνια; Και τι είναι ρεαλιστικό να περιμένουμε σε επίπεδο επενδύσεων και νέων θέσεων εργασίας;

 

Το νέο ΕΣΕΚ προβλέπει πράσινες ενεργειακές επενδύσεις της τάξης των 44 δισ. ευρώ. Είναι ένας φιλόδοξος αλλά ταυτόχρονα ρεαλιστικός στόχος. Καθώς ένα μοντέλο βιώσιμης ανάπτυξης θα δημιουργήσει επενδυτικές ευκαιρίες: Στην πράσινη ενέργεια με τα πάνω από 8.000 επιπλέον MW ΑΠΕ που θα απαιτηθούν μέχρι το 2030. Στην εξοικονόμηση ενέργειας όπου στοχεύουμε στην ενεργειακή αναβάθμιση 50.000 κατοικιών το χρόνο. Στις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών που σχεδιάζουμε να ολοκληρωθούν το 2030. Στην ηλεκτροκίνηση όπου στοχεύουμε 1 στα 3 καινούρια αυτοκίνητα το 2030 να είναι ηλεκτροκίνητα. Στις υποδομές διαχείρισης απορριμμάτων όπως τα εργοστάσια ολοκληρωμένης επεξεργασίας απορριμμάτων. Στην προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή μέσω της απαιτούμενης προσαρμογής κτιρίων και υποδομών. Και, φυσικά, στην κυκλική οικονομία και τις ευκαιρίες για καινοτομία που παρουσιάζονται εκεί. Μόνο από την πράσινη ενέργεια και την ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων μπορούν να δημιουργηθούν και να διατηρηθούν πάνω από 60.000 θέσεις εργασίας έως το 2030.

 

 

  1. Είπατε για τη ΔΕΗ ότι "η ωρολογιακή βόμβα εξουδετερώθηκε", ψηφίστηκαν πρόσφατα και μέτρα εκσυγχρονισμού της επιχείρησης, αλλά η αξιωματική αντιπολίτευση επιμένει σε καταγγελίες περί "απαξίωσης" και "εκποίησης". Τι απαντάτε και ποιες οι επόμενες κινήσεις στην πορεία εξυγίανσης της ΔΕΗ;

 

Ακούω με έκπληξη την κριτική του ΣΥΡΙΖΑ ο οποίος, αφού απαξίωσε τη ΔΕΗ, μιλάει για δήθεν απαξίωση από εμάς! Φαίνεται ότι ζουν σε ένα πολιτικό και οικονομικό παράλληλο σύμπαν! Όπου ο τριπλασιασμός της μετοχής μιας επιχείρησης είναι κάτι κακό και όχι καλό. Όπου το πιστοποιητικό βιωσιμότητας που έλαβε τον Σεπτέμβριο η ΔΕΗ από την Ernst & Young είναι κάτι κακό και όχι καλό. Όπου η αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της ΔΕΗ από την Standard and Poor’s είναι κάτι επίσης κακό και όχι καλό. Δεν βγάζει κανείς άκρη μαζί τους! Εμείς από την πλευρά μας, αφού διασφαλίσαμε τη βιωσιμότητά της, στρέφουμε την προσοχή μας στον εκσυγχρονισμό της με ένα νομοσχέδιο που νοιάζεται και για τη ΔΕΗ και για τους καταναλωτές και φορολογούμενους: Καταργήσαμε τη μονιμότητα για όλους τους νεοεισερχόμενους υπαλλήλους. Καταργήσαμε τη μονιμότητα και για τα διευθυντικά στελέχη, τα οποία θα μπορούν να προέρχονται πλέον και από την αγορά. Δώσαμε τη δυνατότητα στη ΔΕΗ να προχωρεί γρήγορα με τις συμβάσεις της. Και καταργήσαμε τα ακραίως προνομιακά τιμολόγια για τους υπαλλήλους της ΔΕΗ με εκπτώσεις 75%. Διότι πιστεύουμε ότι όλοι πρέπει να βάλουν πλάτη για τη διάσωση και το μέλλον της ΔΕΗ. Συνεχίζουμε όμως με την απολιγνιτοποίηση, τη μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ, ώστε η ΔΕΗ να βάλει λεφτά στην τσέπη της και να πραγματοποιηθούν και οι απαραίτητες επενδύσεις στα δίκτυα και με τις συμπράξεις που θα κάνει η επιχείρηση με ιδιώτες στις ΑΠΕ.

 

  1. Πριν λίγες μέρες είχαμε την παραπομπή της Ελλάδας στο Δικαστήριο της ΕΕ για το θέμα της ΛΑΡΚΟ.

 

Η ΛΑΡΚΟ ήταν το δεύτερο μεγάλο πρόβλημα που μας κληροδοτήθηκε μετά τη ΔΕΗ. Ένα, αναμφισβήτητα, πρόβλημα διαχρονικό. Το οποίο όμως έχει φτάσει στο μη περαιτέρω, καθώς μιλάμε για μια επιχείρηση που παράγει ζημιές ενώ έχει τεράστια χρέη. Μια επιχείρηση που οφείλει 135 εκατομμύρια στο ελληνικό Δημόσιο από παράνομες κρατικές ενισχύσεις σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Οφείλει επίσης 340 εκατομμύρια ευρώ στην ίδια τη ΔΕΗ! Ακόμη, παραβιάζει τους περιβαλλοντικούς όρους επιβαρύνοντας τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ενώ δεν τηρεί τους κανόνες ασφαλείας, με αποτέλεσμα τους τελευταίους μήνες να έχουμε δυστυχώς δύο θανατηφόρα δυστυχήματα. Το πράγμα λοιπόν έχει προ πολλού ξεπεράσει κάθε όριο. Η κυβέρνηση δεν θα μείνει απαθής. Για αυτό ξεκινάμε άμεσα την προσπάθεια έτσι ώστε να αντιμετωπιστεί αποφασιστικά και δίκαια αυτό το θέμα δεκαετιών.

 

 

 

  1. Τι σχεδιάζετε και πότε να περιμένουμε ανακοινώσεις;

 

Μαγικές λύσεις για ένα τόσο περίπλοκο ζήτημα δεν υπάρχουν. Κατ’ αρχάς, τοποθετήσαμε μία τεχνοκρατική διοίκηση στην εταιρεία έτσι ώστε να την κρατήσει σε λειτουργία μέχρι να προετοιμάσουμε τα επόμενα βήματα. Παράλληλα, συνομιλούμε με την ΕΕ ώστε να δούμε τις διάφορες δυνατότητες και σύμφωνα με το ενωσιακό Δίκαιο. Μελετούμε το νομικό πλαίσιο για τη μετάβαση της επιχείρησης στη νέα εποχή. Λαμβάνουμε υπόψη την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής του 2014 για μια επανεκκίνηση με νέους όρους. Ενώ θα τα δούμε όλα αυτά και με τους εργαζόμενους οι οποίοι έχουν το πλεονέκτημα ότι ο νέος επενδυτής έχει κάθε λόγο να τους επιλέξει λόγω της εμπειρίας τους. Συνολικά, στοχεύουμε σε μια λύση στέρεη νομικά, ελκυστική επενδυτικά και δίκαιη για τους εργαζόμενους.

 

  1. Παρά την ριζική αντίθεσή της ως αξιωματική αντιπολίτευση στην συμφωνία των Πρεσπών, η ΝΔ πιέζει ως κυβέρνηση για πλήρη εφαρμογή της. Συνιστά αυτό αλλαγή στάσης; Και κατά την άποψή σας μπορεί, με τα δεδομένα που έχουν πλέον δημιουργηθεί, να υπάρξει δυνατότητα αποδέσμευσης της χώρας από αυτή την συμφωνία;

 

Καμιά αλλαγή στάσης. Η Νέα Δημοκρατία εξαρχής επισήμανε ότι ήταν μία κακή συμφωνία. Προειδοποιήσαμε όμως έγκαιρα ότι μετά την κύρωσή της από τη Βουλή, η συμφωνία αποτελεί μέρος τους Διεθνούς Δικαίου και επομένως η Ελλάδα πρέπει να τη σεβαστεί. Στόχος μας είναι, με το πλεονέκτημα της συμμετοχής μας στην ΕΕ, να αμβλύνουμε τις αρνητικές πτυχές της. Για αυτό παρακολουθούμε στενά την πλήρη ανταπόκριση των βόρειων γειτόνων μας στις υποχρεώσεις τους. Η Ελλάδα αναλαμβάνει ξανά το ρόλο που της αρμόζει στη διεθνή και περιφερειακή σκακιέρα με μια υπεύθυνη και στιβαρή εξωτερική πολιτική.

Δεκ 5

Η κυβέρνηση αποδεικνύει κάθε μέρα το ενδιαφέρον της για το Περιβάλλον και την Κλιματική Αλλαγή

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, συναντήθηκε σήμερα με εκπροσώπους περιβαλλοντικών οργανώσεων, στο πλαίσιο των τακτικών διμηνιαίων συναντήσεων που έχει καθιερώσει. Παρούσα ήταν και η γενική γραμματέας Ενέργειας και Φυσικών Πόρων, κα Αλεξάνδρα Σδούκου.

Στη συνάντηση συμμετείχαν οι εξής οργανώσεις: ΑΝΙΜΑ, ΑΡΧΕΛΩΝ, Αλκυόνη, ΑΡΙΩΝ, Δίκτυο Μεσόγειος SOS, ΕΕΔΣΑ, Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης, Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης, ΕΛΛΕΤ, Ecocity, Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία, iSea, The Green Tank, ΚΑΛΛΙΣΤΩ, Εταιρία Προστασίας Πρεσπών, Greenpeace, ΜΕDASSET, ΠΑΝΔΟΙΚΟ, MOm, Οργάνωση Γη, Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, WWF Ελλάς.

Βασικό αντικείμενο της συνάντησης ήταν η ανταλλαγή απόψεων για το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), το οποίο βρίσκεται σε διαβούλευση. Επίσης, ο κ. Χατζηδάκης ζήτησε από τους εκπροσώπους των περιβαλλοντικών οργανώσεων τις προτάσεις τους για την Κλιματική Αλλαγή,  θέμα στο οποίο είναι αφιερωμένη η COP25, στη Μαδρίτη, στην οποία  θα παραστεί και θα μιλήσει την επόμενη εβδομάδα.

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, ο υπουργός κ. Χατζηδάκης έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Πιστεύω ότι το ενδιαφέρον αυτής της κυβέρνησης για τα θέματα του περιβάλλοντος αποδεικνύεται κάθε μέρα που περνάει από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό το ενδιαφέρον του για τα ζητήματα της κλιματικής αλλαγής, από τις δεσμεύσεις μας για την απολιγνιτοποίηση, από το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) που είναι ένα πράσινο ΕΣΕΚ. Αλλά πιστεύω αποδεικνύεται και από την τακτική μας επαφή, η οποία δεν είναι μία άσκηση δημοσίων σχέσεων αλλά είναι κάτι στο οποίο εμείς στηριζόμαστε και το οποίο σίγουρα έχει μια προστιθέμενη αξία για το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας».

Δεκ 4

Κινούμαστε γρήγορα προς μια λύση για τη ΛΑΡΚΟ στέρεη νομικά, ελκυστική επενδυτικά και δίκαιη για τους εργαζομένους - τοποθέτηση στο 30ο ετήσιο συνέδριο του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου «Greek Economic Summit - Turning the Odds»

Κυρίες και Κύριοι σύνεδροι,

Η αλήθεια είναι ότι έχω ένα ρόλο ακροβάτη. Πρέπει να ισορροπήσω ανάμεσα στους συνδικαλιστές, στους καταναλωτές, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στους επιχειρηματίες του κλάδου και στους θεμιτούς ανταγωνισμούς μεταξύ των επιχειρηματιών του κλάδου. Πρέπει να τα λάβω όλα αυτά υπόψη και τελικά να προχωρήσουμε και μπροστά.

Το γνώριζα από όταν μου ανέθεσε ο πρωθυπουργός αυτό το ρόλο ότι θα αντιμετωπίσουμε όλες αυτές τις δυσκολίες. Θα προχωρήσουμε λοιπόν μπροστά. Θα προχωρήσουμε μπροστά με μια στρατηγική την οποία την έχουμε ήδη παρουσιάσει και η οποία παίρνει σάρκα και οστά σε πολύ μεγάλη κλίμακα με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) που παρουσιάσαμε την περασμένη εβδομάδα στο υπουργικό συμβούλιο:

ΤΟ ΕΣΕΚ, προχωρεί χέρι-χέρι με το Green Deal της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Αυτή είναι η κατεύθυνσή μας ως κυβέρνηση. Αλλά και του ίδιου του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και η δική μου προσωπικά.

Αυτή είναι η ανάγκη των καιρών. Πρέπει να ακούσουμε τα παιδιά μας και πρέπει να συμφιλιώσουμε το περιβάλλον με την ενέργεια και την ενεργειακή πολιτική με την περιβαλλοντική πολιτική.

Σε αυτό το πλαίσιο, έχουμε ορισμένους πολύ συγκεκριμένους στόχους για την ενέργεια:

Πρώτον: Την πλήρη απολιγνιτοποίηση της Ελλάδαςμέχρι το 2028. Είμαστε η πρώτη κυβέρνηση που περνάει από τα λόγια στην πράξη σε αυτό. Και το κάνουμε για δύο λόγους: Αφενός μεν περιβαλλοντικούς και ποιότητας ζωής εμάς των ίδιων και των παιδιών μας. Αφετέρου δε οικονομικούς, καθώς η ΔΕΗ επιβαρύνεται με εκατοντάδες εκατομμύρια το χρόνο λόγω των τιμών δικαιωμάτων CO2. Χρήματα τα οποία εν μέρει πληρώνει  από την τσέπη του ο καταναλωτής. Με την απολιγνιτοποίηση βάζουμε τέλος σε αυτό.

 

Δεύτερον:Αυξάνουμε το ποσοστό συμμετοχής των ΑΠΕ στην τελική κατανάλωση ενέργειας στο 35% ως το 2030 έναντι του 17% που είναι σήμερα. Ακόμα περισσότερο αυξάνουμε τη συμμετοχή των ΑΠΕ στην ηλεκτροπαραγωγή τουλάχιστον στο 60% μέχρι το 2030.

Τρίτον: Υιοθετούμε ένα ακόμη πιο φιλόδοξο στόχο στην εξοικονόμησηενέργειας: Να καταναλώνουμε το 2030 λιγότερη ενέργεια από αυτή που καταναλώναμε το 2017. Για να το πετύχουμε αυτό, ενώ μέχρι σήμερα παρέχεται 1 δισ. ευρώ για δράσεις ενεργειακής αναβάθμισης στην 7ετία, σχεδιάζουμε να δίνουμε στο εξής 500 εκατ. ευρώ το χρόνο:Σε άμεσες ενισχύσεις από το ΕΣΠΑ. Σε φορολογικές εκπτώσεις. Και σε δάνεια από τράπεζες. Αυτό σημαίνει τρεισήμισι φορές παραπάνω κονδύλια για δράσεις ενεργειακής αναβάθμισης. Είναι ένα καλό νέο για το περιβάλλονΈνα καλό νέο για την οικοδομήΚαι κυρίως ένα καλό νέο για τα νοικοκυριά, καθώς θα αναβαθμίζουμε ενεργειακά50.000 κατοικίες ετησίως και θα αυξηθεί με αυτό τον τρόπο και η αξία των ιδιοκτησιών.

 

Τέταρτον:Επιταχύνουμε την ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών μας. Είναι σίγουρα ένα θέμα περιβαλλοντικό, καθώς θα σταματήσουν να καπνίζουν τα εργοστάσια μαζούτ στα νησιά μας. Αλλά είναι και ένα θέμα οικονομικό καθώς θα εξοικονομήσουμε 700-800 εκατομμύρια ευρώ στις λεγόμενες υπηρεσίες ΥΚΩ. Στόχος είναι να έχουν ολοκληρωθεί οι διασυνδέσεις της Κρήτης μέχρι τις αρχές του 2023. Αλλά και να έχουν διασυνδεθεί όλα μας τα νησιά ως το 2030.

Πέμπτον: Δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην ηλεκτροκίνηση. Καθώς το 2018 πουλήθηκαν στη χώρα μας μόλις 87 ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα! Ενώ στην Ευρώπη, στις πιο προηγμένες χώρες, το ποσοστό είναι 7% ή και παραπάνω. Δεν μπορούμε να το βλέπουμε απαθώς. Και για αυτό το λόγο η ηλεκτροκίνηση αποτελεί μέρος του ΕΣΕΚ και της συνολικής μας στρατηγικής. Στοχεύουμε ώστε 1 στα 3 καινούργια αυτοκίνητα το 2030να είναι ηλεκτροκίνητα! Μία από τις πρώτες μας σημαντικές πρωτοβουλίες σε αυτόν τον τομέα είναι η σταδιακή ανανέωση του στόλου με ηλεκτρικά οχήματα, ιδίως για τα λεωφορεία στην Αθήνα.

 

Πέρα από την ξεκάθαρα πράσινη ατζέντα μας, δεν λησμονούμε να προωθήσουμε τις διεθνείς συνεργασίες και την αξιοποίηση του φυσικού αερίου ως «καυσίμου μετάβασης» στη νέα εποχή:

●        Βελτιστοποιούμε την ενεργειακή μας ασφάλειακαι εφοδιασμό.

●        Για αυτό το λόγο, ξεμπλοκάρουμε την Υπόγεια Αποθήκευση Φυσικού Αερίου στην Καβάλα και σύντομα θα έρθουν όλες οι σχετικές ρυθμίσεις για να πραγματοποιηθεί ο διαγωνισμός από το ΤΑΙΠΕΔ.

●        Στηρίξαμε τον αγωγό TAP και είναι σημαντικό ότι ολοκληρώθηκε το ελληνικό τμήμα του αγωγού. Στόχος είναι να τεθεί σε πλήρη εμπορική λειτουργία στα τέλη του 2020.

●        Υπογράψαμε διακυβερνητική συμφωνία με τη Βουλγαρία και ξεκίνησε η κατασκευή του πολύπαθου διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου IGB Ελλάδας-Βουλγαρίας.

●        Συνεχίζουμε τις προσπάθειες για την υπογραφή της 4-μερούς διακυβερνητικής συμφωνίας για τον East Med που θα συνδέει το Ισραήλ με την Κύπρο, την Ελλάδα και τελικά την Ιταλία.

●        Στηριζόμαστε τέλος για όλα αυτά σε μία στενή συνεργασία με την Κύπρο. Με το Ισραήλ. Με την Αίγυπτο. Και αυτή η συνεργασία που είναι μια συνεργασία στο πλαίσιο της νομιμότητας και του σεβασμού του διεθνούς δικαίου, είναι και ένα μήνυμα στους εξ΄ Ανατολών γείτονές μας ότι θα προασπίσουμε  τα εθνικά μας συμφέροντα λαμβάνοντας υπόψη όχι μόνο τη δική μας δύναμη, αλλά και τη δύναμη που μας δίνουν οι διεθνείς μας συμμαχίες.  Ταυτόχρονα συνεχίζουμε τις συνεργασίες με τους γείτονές μας κράτη-μέλη της Ε.Ε. ενόψει μάλιστα της απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας και της δημιουργίας της ενιαίας αγοράς, ιδιαίτερα την Βουλγαρία και την Ιταλία την οποία πρόσφατα επισκέφθηκε ο πρωθυπουργός.

●        Υπάρχει βέβαια πάντα σε εξέλιξη το πρόγραμμα έρευνας και εκμετάλλευσης των υδρογονανθράκων. Εμείς φέραμε προς κύρωση τις συμβάσεις της προηγούμενης κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ και τις ψηφίσαμε. Οι ίδιοι δεν τις ψήφισαν, παρότι εμείς δεν αλλάξαμε ούτε ένα κόμμα. Αυτό είναι βέβαια δικό τους ζήτημα.

Για να επιτύχουμε αυτούς τους στόχους φυσικά επιχειρούμε να αντιμετωπίσουμε μια σειρά από προβλήματα της εσωτερικής ενεργειακής αγοράς με μια σειρά διαρθρωτικών αλλαγών:

Ξεκινήσαμε με τη ΔΕΗ, όπου έχουμε ήδη πετύχει δυο πράγματα και επιδιώκουμε να πετύχουμε άλλα 3.

  1. Διασφαλίσαμε τη βιωσιμότητα της επιχείρησης με τα μέτρα που πήραμε το καλοκαίρι. Και το πιστοποίησαν αυτό και ο ορκωτός ελεγκτής της επιχείρησης και η Standard and Poor’s.
  2. Συνεχίσαμε την προσπάθεια και την περασμένη εβδομάδα εγκρίθηκε ένα νομοσχέδιο τομή για την απελευθέρωση της ΔΕΗ από τα δεσμά του Δημοσίου, με το οποίο πέρασαν σημαντικές ρυθμίσεις όπως η κατάργηση της μονιμότητας για τα διευθυντικά στελέχη και τους νεοεισερχόμενους υπαλλήλους της ΔΕΗ και οι αυτοχρηματοδοτούμενες εθελούσιες εξόδοι.

Οι τρεις άμεσες προτεραιότητες είναι:

-Η απολιγνιτοποίηση, για την οποία μίλησα προηγουμένως

-Η μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ που θα δώσει ανάσα ρευστότητας στη ΔΕΗ  επιτρέποντας τον εκσυγχρονισμό του Δικτύου Διανομής

-Οι επενδύσεις της ΔΕΗ στις ΑΠΕ, σε συνεργασία με ιδιώτες

Θέτουμε παράλληλα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή του Target Model και την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας προς όφελος των καταναλωτών και της οικονομίας.

 

Προχωρούμε επίσης στην ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ – πρωτίστως για λόγους αναπτυξιακούς, ενώ θα περιοριστεί περαιτέρω και το ποσοστό του Δημοσίου στα ΕΛΠΕ, σύμφωνα και με τις διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας.

Παράλληλα, ξεκινάμε την προσπάθεια για να αντιμετωπιστεί γρήγορα, με αποφασιστικότητα και με δικαιοσύνη ένα θέμα δεκαετιών: Το ζήτημα της ΛΑΡΚΟ. Είναι μία επιχείρηση η οποία μπαίνει μέσα. Η οποία οφείλει τουλάχιστον 135 εκατομμύρια ευρώ στο Δημόσιο από παράνομες κρατικές ενισχύσεις που σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο πρέπει να επιστραφούν. Μία επιχείρηση που είναι ο μεγαλύτερος οφειλέτης της ΔΕΗ με 340 εκατομμύρια ευρώ. Μία επιχείρηση που δεν τηρεί τους περιβαλλοντικούς όρους και μολύνει αγρίως τον Ευβοϊκό Κόλπο.Μία επιχείρηση που δεν τηρεί τους κανόνες ασφαλείας με αποτέλεσμα να έχουμε δυστυχώς 2 θανατηφόρα δυστυχήματα τους τελευταίους μήνες στους κόλπους της. Δεν μπορεί η κυβέρνηση να μείνει απαθής. Εμείς θα κινηθούμε γρήγορα επιχειρώντας να βρούμε μια λύση η οποία θα είναι: στέρεη νομικάελκυστική επενδυτικά με βάση την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής του 2014 και μία λύση η οποία, φυσικά, θα είναι όσο πιο δίκαια γίνεται απέναντι στους εργαζόμενους, διότι δεν θα αγνοήσουμε αυτή την παράμετρο. Άλλωστε ο όποιος επενδυτής θα λάβει σίγουρα υπόψη του την εμπειρία των εργαζόμενων στη ΛΑΡΚΟ.

Κυρίες και Κύριοι σύνεδροι, η ατζέντα μας είναι μια πράσινη ατζέντα. Μία ατζέντα στη βάση των διεθνών συμμαχιών της χώρας ειδικότερα σε σχέση με το φυσικό αέριο και γενικότερα τους υδρογονάνθρακες. Και προώθηση των διαρθρωτικών αλλαγών που για χρόνια εκκρεμούν στο χώρο της ενέργειας.

Αυτή είναι η τριπλέτα των δράσεων του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Και να ξέρετε ότι είμαστε αποφασισμένοι να πάμε γρήγορα, να πάμε μαθαίνοντας τόσο από τα λάθη τα δικά μας του παρελθόντος, όσο και από τα λάθη των άλλων. Αυτό είναι ένα στοίχημα μιας ολόκληρης γενιάς. Να είστε βέβαιοι ότι είμαστε αποφασισμένοι συνολικά ως κυβέρνηση να το κερδίσουμε!

Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας.

Δεκ 2

Ένα σχέδιο πράσινης ανάπτυξης για την Ελλάδα - ομιλία στην ημερίδα «Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα - Στόχοι και Προκλήσεις για το 2030 και το 2050»

Θα ήθελα να σας καλωσορίσω στη σημερινή εκδήλωση και να εκφράσω τη χαρά μου που βλέπω ανθρώπους από διαφορετικούς φορείς, διαφορετικούς κλάδους, διαφορετικά επιστημονικά αντικείμενα. Είναι σημαντικό, γιατί το θέμα της εκδήλωσης αυτής δεν είναι η παρουσίαση ενός σχεδίου πολιτικής που θα ασκηθεί αυστηρά και μόνο από το ΥΠΕΝ. Απαιτεί μια ευρύτερη συμμαχία.

Το ΕΣΕΚ που παρουσιάζουμε σήμερα είναι ένα ολοκληρωμένο σχέδιο πράσινης ανάπτυξης για την Ελλάδα, που θα δημιουργήσει πολλαπλασιαστικά οφέλη σε όλους τους τομείς της οικονομίας μας. Πρώτα από όλα, φυσικά, στην ενέργεια. Όμως, παράλληλα, στις μεταφορές, τον χρηματοπιστωτικό τομέα, τις κατασκευές, τον τουρισμό, τη ναυτιλία, τη γεωργία. Με νέες ευκαιρίες και νέες προοπτικές για όλους

Αυτή η προσέγγιση δεν είναι δικιά μας πατέντα.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή –δια στόματος της νέας προέδρου της- τονίζει διαρκώς ότι η κλιματική αλλαγή –ή κλιματική κρίση όπως την αποκαλεί πλέον- είναι στην κορυφή της ατζέντας της. Και υπογραμμίζει ότι, κατ’ επέκταση, η νέα στρατηγική ανάπτυξης της Ευρώπης είναι το ευρωπαϊκό greendeal.

Η Ευρώπη, λοιπόν, κινείται προς μια συγκεκριμένη κατεύθυνση. Την κατεύθυνση της βιώσιμης ανάπτυξης. Για να αντιμετωπίσουμε την κλιματική αλλαγή με ενίσχυση της καινοτομίας και της ανταγωνιστικότητας και τη μαζική δημιουργία θέσεων εργασίας.

Εμείς δεν θέλουμε απλά να ακολουθήσουμε την υπόλοιπη Ευρώπη. Θέλουμε να είμαστε στην πρώτη γραμμή αυτής της μετάβασης σε ένα νέο οικονομικό και κοινωνικό μοντέλο. Και η φιλοδοξία μας αυτή αποτυπώνεται ποικιλοτρόπως:

1.     Πρώτον με τους υψηλούς στόχους που θέτουμε. Οι στόχοι αυτοί είναι αισθητά πιο πάνω από αυτούς στο αρχικό ΕΣΕΚ που είχε σταλεί για αξιολόγηση προς τις υπηρεσίες της ΕΕ τον περασμένο Ιανουάριο. Αλλά και σε ορισμένες περιπτώσεις –όπως στη διείσδυση των ΑΠΕ και την εξοικονόμηση ενέργειας- είναι πιο πάνω και από τους ευρωπαϊκούς. Και αυτό γιατί θέλουμε να αλλάξουμε ριζικά τον τρόπο που καταναλώνουμε και παράγουμε ενέργεια. Για να προστατέψουμε το περιβάλλον, να προσελκύσουμε επενδύσεις και να δημιουργήσουμε θέσεις εργασίας.

 

2.     Ένας άλλος τομέας στον οποίο βρισκόμαστε στην πρώτη ταχύτητα της Ευρώπης είναι η απολιγνιτοποίηση. Αυτό είναι το μόνο αμιγώς ενεργειακό ζήτημα για το οποίο θα μιλήσω, καθώς ο αρμόδιος υφυπουργός κ. Θωμάς θα κάνει λεπτομερή παρουσίαση για αυτά τα ζητήματα. Η δέσμευση για πλήρη απολιγνιτοποίηση της χώρας μέχρι το 2028, που ανακοινώθηκε από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στη Σύνοδο Κορυφής του ΟΗΕ, την υποδέχθηκαν με ενθουσιασμό εντός και εκτός συνόρων, καθώς είναι ένα ιστορικό βήμα για την προστασία του περιβάλλοντός μας. Η μετάβαση αυτή στη μετά λιγνίτη εποχή, όμως, θέλουμε να διασφαλίσουμε πως θα είναι μια Δίκαιη Μετάβαση για τις περιοχές που επηρεάζονται. Για αυτό τον σκοπό, στα μέσα του 2020 στοχεύουμε να παρουσιάσουμε ένα ολοκληρωμένο Σχέδιο Δίκαιης Μετάβασης (Master Plan), που θα αποτελεί τον αναπτυξιακό οδικό χάρτη στη μετά-λιγνίτη εποχή. Με ένα πλέγμα μέτρων και προβλέψεων που θα αφορούν, μεταξύ άλλων: επενδυτικά και φορολογικά κίνητρα, νέες υποδομές, αξιοποίηση των τοπικών φυσικών πόρων, τη στήριξη της αγροτικής παραγωγής και του τουρισμού, τη μετεκπαίδευση των εργαζομένων, την εξασφάλιση των θέσεων εργασίας και την δημιουργία νέων μέσω ενός ευέλικτου αναπτυξιακού μετασχηματισμού και της ανάπτυξης όλων των τομέων της παραγωγής. Προς αυτή την κατεύθυνση, θα συσταθεί διυπουργική επιτροπή και θα οριστεί ένας συντονιστής υψηλού επιπέδου, ο οποίος θα έχει στόχο τον συντονισμό και τη μέγιστη αποδοτικότητα αυτών των δράσεων.

 

3.     Φυσικά, όταν μιλάμε για επενδύσεις ξέρουμε ότι οι δημόσιοι πόροι δεν αρκούν. Για αυτό και δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στα κίνητρα που θα δοθούν στον χρηματοπιστωτικό τομέα, ώστε να στηρίξει πράσινες επενδύσεις με βιώσιμο χαρακτήρα, καθώς και την πράσινη καινοτομία, ακολουθώντας τις καλές ευρωπαϊκές πρακτικές του greenfinance.

 

4.     Παράλληλα, σημαντικό κομμάτι της πολιτικής μας αποτελεί η προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, που αποτελεί τον δεύτερο πυλώνα της κλιματικής πολιτικής μετά τον περιορισμό των εκπομπών. Αναφέρομαι, μεταξύ άλλων, στην προσαρμογή κτηρίων και υποδομών σε πιθανές μελλοντικές κλιματικές συνθήκες, καθώς και σε δράσεις για τη διατήρηση της βιοποικιλότητας και την προστασία των δασών μας και των υδατικών μας πόρων. Φιλοδοξία μας είναι οι δράσεις προσαρμογής να αποτελέσουν, παράλληλα, αναπτυξιακές δράσεις για την κάθε περιφέρεια. Μάλιστα, στις 10 Δεκεμβρίου στη Μαδρίτη, στο πλαίσιο της διάσκεψης του ΟΗΕ για την κλιματική αλλαγή, διοργανώνουμε ημερίδα για τη διεθνή πρωτοβουλία της χώρας μας με στόχο την ανάδειξη σύγχρονων λύσεων για την προστασία της πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς από την κλιματική αλλαγή. Πρόκειται για ένα ζήτημα που φυσικά επηρεάζει ιδιαίτερα την Ελλάδα και θέλουμε να είμαστε πρωτοπόροι διεθνώς στην αντιμετώπισή του.

 

5.     Ένας άλλος τομέας παρέμβασης με ισχυρό περιβαλλοντικό, αλλά και αναπτυξιακό πρόσημο, είναι η ολοκληρωμένη διαχείριση απορριμμάτων. Όπως δήλωσα πρόσφατα στη Βουλή, στοχεύω προσωπικά να προχωρήσουμε σε αυτόν τον τομέα με την ίδια αποφασιστικότητα που προχωρήσαμε και στη ΔΕΗ. Σκοπεύουμε να βάλουμε τέλος στις εικόνες που ντροπιάζουν τη χώρα μας παγκοσμίως και μας κοστίζουν πολλά εκατομμύρια σε πρόστιμα. Παράλληλα, δίνουμε προτεραιότητα στην ανακύκλωση, στην οποία η χώρα μας πρέπει να κάνει μια μικρή επανάσταση όχι μόνο όσον αφορά στις υποδομές, αλλά και την κουλτούρα.

 

6.     Η στροφή στην κυκλική οικονομία, δηλαδή την επαναχρησιμοποίηση των προϊόντων, αλλάζει όλη τη λογική της παραγωγής και της κατανάλωσης, περιορίζοντας σημαντικά την επιβάρυνση που δημιουργούμε στο περιβάλλον μας, και δημιουργώντας νέες ευκαιρίες για καινοτομία και επενδύσεις. Στέκομαι τέλος σε ένα θέμα το οποίο έχει θίξει συχνά ο πρωθυπουργός, στην πλαστική ρύπανση, που έχει ιδιαίτερες επιπτώσεις στις θάλασσές μας. Προχωρούμε άμεσα σε υιοθέτηση της οδηγίας για την απαγόρευση των πλαστικών μιας χρήσης. Και με την ειδική ομάδα εργασίας που έχουμε σχηματίσει στο υπουργείο σχεδιάζουμε μια σειρά από δράσεις ευαισθητοποίησης του κοινού, αλλά και ενημέρωσης της αγοράς για τις νέες ευκαιρίες που διαμορφώνει αυτή η παρέμβαση.

Κυρίες και κύριοι, νομίζω ότι η φιλοδοξία του σχεδίου μας είναι ξεκάθαρη. Όμως, όπως είπα εξαρχής, η υλοποίησή του απαιτεί μια ευρεία συμμαχία, για να εκπληρώσει το ΕΣΕΚ την προοπτική που δημιουργεί για τη χώρα μας. Έχουμε μπροστά μας μια μοναδική ευκαιρία. Μια ευκαιρία να δημιουργήσουμε μια πράσινη επενδυτική έκρηξη στην Ελλάδα. Σο χέρι μας είναι να τα καταφέρουμε και να βάλουμε την πατρίδα μας σε τροχιά βιώσιμης ανάπτυξης, με οφέλη για όλες τις Ελληνίδες και τους Έλληνες. Για αυτή τη γενιά και τις επόμενες.