Οκτ 11

Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι ταξική πολιτική - άρθρο στο περιοδικό "Κ" της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ

Όλοι όσοι ζούμε σε αστικά κέντρα, ιδιαίτερα τα μεγαλύτερα, θυμόμαστε πώς καθάρισε η ατμόσφαιρα και πώς μειώθηκε η ηχορύπανση από τα συμβατικά οχήματα τις μέρες που έπρεπε να μείνουμε σπίτι για αντιμετωπίσουμε την πανδημία. Αναρωτιέμαι, γιατί αυτό να είναι κάτι συγκυριακό που οφείλεται σε έναν αρνητικό εξωτερικό παράγοντα; Γιατί να μην διεκδικήσουμε να γίνει μόνιμο χαρακτηριστικό των πόλεών μας; Η ηλεκτροκίνηση και τα ηλεκτρικά οχήματα με μηδενικούς ή πολύ χαμηλούς ρύπους μπορούν να γίνουν σύμμαχοί μας για καθαρή ατμόσφαιρα στις πόλεις μας, για μια καλύτερη ποιότητα ζωής. 

Με την ηλεκτροκίνηση μπορούμε επίσης να πετύχουμε μία σημαντική δέσμευση που έχουμε αναλάβει ως μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης: Να μεταβούμε σε μία οικονομία μηδενικών ρύπων μέχρι το 2050. Πόσο μάλλον όταν η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει βάλει την ηλεκτροκίνηση στο επίκεντρο των νέων χρηματοδοτικών εργαλείων της. Η πράσινη μετάβαση προϋποθέτει όμως ότι ο ηλεκτρισμός που χρησιμοποιούν τα ηλεκτρικά ΙΧ είναι καθαρός και δεν παράγεται από λιγνίτη ή ακόμη και από φυσικό αέριο. Η ηλεκτροκίνηση είναι λοιπόν και αυτή ένας από τους λόγους για τους οποίους έχουμε βάλει μπροστά την απολιγνιτοποίηση, την απεξάρτηση δηλαδή της χώρας μας από τη χρήση λιγνίτη στην ηλεκτροπαραγωγή και έχουμε θέσει ως στόχο το 2030 το 60% της παραγωγής ηλεκτρισμού να είναι πράσινη. Να παράγεται βασικά από τον ήλιο και τον αέρα. 

Η ηλεκτροκίνηση είναι επίσης μια σημαντική αναπτυξιακή ευκαιρία για τη χώρα. Μια ευκαιρία να μπει σε μία καινούρια και ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά. Αυτή της παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων και των μερών τους. Το φροντίσαμε αυτό με το νόμο για την ηλεκτροκίνηση. Και τα κίνητρα που δώσαμε για την εγκατάσταση στη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη- τις περιοχές που επηρεάζονται από την απολιγνιτοποίηση- εταιρειών οι οποίες δραστηριοποιούνται στην παραγωγή φορτιστών και μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα. Αυτό είναι καλό για τις επενδύσεις, για τις θέσεις εργασίας, για την ανάπτυξη.

Ταξική πολιτική αποκάλεσαν ορισμένοι την προσπάθεια μας να μπούμε επιτέλους στην εποχή της ηλεκτροκίνησης και στην Ελλάδα. Ας δούμε όμως τα στοιχεία: Εδώ και ενάμιση μήνα που τρέχει το πρόγραμμα “Κινούμαι Ηλεκτρικά” έχουν καταβληθεί αιτήσεις για περίπου: 450 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, 1.200 ηλεκτρικά σκούτερ, 5.300 ηλεκτρικά ποδήλατα. Δηλαδή τα ηλεκτρικά σκούτερ και τα ηλεκτρικά ποδήλατα αντιστοιχούν στο 94% των συνολικών αιτήσεων! Το επιχείρημα περί ταξικής πολιτικής καταρρέει όπως ένα πύργος από τραπουλόχαρτα.

Είναι φυσικά αλήθεια ότι μέσα σε αυτές τις λίγες εβδομάδες έχουν γίνει αιτήσεις για περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από αυτά που έχουν πουληθεί στην Ελλάδα τα τελευταία 4 χρόνια! Πράγμα που δείχνει την επιτυχία του προγράμματος. Η υψηλή όμως ζήτηση των ηλεκτρικών σκούτερ και ποδηλάτων αποδεικνύει ότι μιλάμε στην πραγματικότητα για μια πολιτική η οποία απευθύνεται στους πολλούς και όχι στους λίγους. Μία πολιτική που αγκαλιάζεται στην πράξη. Και αυτό με χαροποιεί ιδιαίτερα. Διότι μόνο να κερδίσουμε έχουμε από την ηλεκτροκίνηση. 

Η Ελλάδα ανήκε μέχρι πρόσφατα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις οποίες η ηλεκτροκίνηση βρισκόταν ουσιαστικά σε εμβρυακό στάδιο. Αυτό τώρα αλλάζει. Η Ελλάδα μπαίνει και αυτή στην εποχή της ηλεκτροκίνησης. Και εμείς φροντίζουμε το πέρασμα αυτό να γίνει με πολιτικές που έχουν στο επίκεντρό τους το περιβάλλον, τους νέους, τις επενδύσεις, τις δουλειές, την ανάπτυξη. Βρισκόμαστε μόλις στην αρχή!

Σεπ 28

«Ρεύμα» από το Ταμείο Ανάκαμψης για την πράσινη ανάπτυξη - άρθρο στην εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ

Οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης συνιστούν μια μεγάλη ευκαιρία για το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για να επιταχύνει την  υλοποίηση των δράσεών του σε επτά βασικούς τομείς:

1.Ενεργειακή εξοικονόμηση

2.Αναβάθμιση δικτύων ηλεκτρισμού

3.Απολιγνιτοποίηση-Ενίσχυση των ΑΠΕ

  1. Περαιτέρω προώθηση της ηλεκτροκίνησης
  2. Προστασία των περιοχών Natura και των δασών
  3. Διαχείριση στερεών και υγρών αποβλήτων

7.Χωροταξία σε συνδυασμό με τη βιώσιμη ανάπτυξη

Η ευθύνη και ο ρόλος μας για την απορρόφηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης που ισοδυναμούν με ένα δεύτερο ΕΣΠΑ είναι πολύ μεγάλη,  με δεδομένο ότι οι κατευθυντήριες γραμμές της ΕΕ επιτάσσουν το 37% των συνολικών κεφαλαίων να διοχετευθεί σε δράσεις πράσινης ανάπτυξης.

Στον αγώνα δρόμου που έχει ξεκινήσει από τον Ιούλιο (και έχει ως πρώτο ορόσημο  την κατάθεση των αρχικών προτάσεων της κυβέρνησης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στα μέσα Οκτωβρίου), το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση, καθώς και πριν την πανδημία του κορωνοϊού είχε αναπτύξει μια ατζέντα που ήταν σε πλήρη αρμονία με την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, με το βλέμμα στραμμένο στη μείωση των ρύπων και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

Η προετοιμασία μας βρίσκεται λοιπόν σε πολύ προχωρημένο στάδιο, καθώς έχουμε καταθέσει μια σειρά συγκεκριμένων, κοστολογημένων προτάσεων προς χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, που εντάσσονται στους επτά τομείς που προανέφερα. Έχουμε λάβει υπόψη –μεταξύ άλλων- την τεχνική και αδειοδοτική ωριμότητα των έργων (δίνοντας προτεραιότητα ασφαλώς στα πιο ώριμα) και τη διαχειριστική τους πολυπλοκότητα.

Κεντρικό ρόλο στις προτάσεις μας καταλαμβάνουν τα προγράμματα ενεργειακής εξοικονόμησης, αρχής γενομένης από το ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ-ΑΥΤΟΝΟΜΩ που σηματοδοτεί και το άλμα που κάνουμε σε σχέση με το παρελθόν και την «ανάβασή» μας στο Κύμα Ανακαινίσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.  Στοχεύουμε να περάσουμε σε προγράμματα ενεργειακής εξοικονόμησης όχι μόνο για νοικοκυριά, αλλά και δημόσια κτίρια και τουριστικές και άλλες , προϋπολογισμού τουλάχιστον 1 δις. τον χρόνο. Ενώ μέχρι τώρα έχουμε δώσει στα προηγούμενα «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ» 1,3 δις. ευρώ σε 10 χρόνια ! Μιλάμε για μακράν το μεγαλύτερο πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης, τουλάχιστον για το δικό μας υπουργείο.

Πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης επιδιώκουμε να αντλήσουμε και για την ενίσχυση, ανάπτυξη και επέκταση των ηλεκτρικών δικτύων. Μιλάμε για νησιωτικές ηλεκτρικές διασυνδέσεις που δεν καλύπτονται στην παρούσα φάση από το ΕΣΠΑ, αλλά και για αναβαθμίσεις του δικτύου διανομής του ΔΕΔΗΗΕ για  την ενίσχυση της διείσδυσης των ΑΠΕ.  Έχουμε επίσης προτείνει και την στήριξη του Ειδικού Λογαριασμού των ΑΠΕ, με δεδομένο ότι το έλλειμμα που παρουσιάστηκε οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις παρενέργειες της πανδημίας στην αγορά ενέργειας. Η προτεραιότητα αυτή συμβαδίζει με την υλοποίηση του σχεδίου μας για την απολιγνιτοποίηση. Εκεί όπως έχω ήδη πει, προτείνουμε  να συνεισφέρει το Ταμείο Ανάκαμψης  πόρους της τάξεως των 300 εκατ. ευρώ για την αποκατάσταση των λιγνιτωρυχείων, καθώς είναι μια εμπροσθοβαρής δράση πολύ θετικό  πρόσημο για την απασχόληση στις λιγνιτικές περιοχές.

Στην ηλεκτροκίνηση κάναμε την αρχή με εθνικούς πόρους ύψους 100 εκατ. ευρώ έως το τέλος του 2021. Επιδιώκουμε να συνεχίσουμε με ευρωπαϊκούς πόρους για τα επόμενα χρόνια για να επιταχύνουμε τη μετάβαση προς τις πράσινες μεταφορές. Έχουμε λοιπόν καταθέσει προτάσεις για τη ανάπτυξη υποδομών φόρτισης, τη στήριξη της  επιχειρηματικότητας στον τομέα παραγωγής μπαταριών και φορτιστών αλλά και τη στήριξη αυτής καθαυτής της ηλεκτροκίνησης ιδιαίτερα σε σχέση με τις δημόσιες μεταφορές, τα ταξί και τα οχήματα του τουριστικού τομέα.

Φυσικά οι δράσεις για την προστασία της φύσης δεν θα μπορούσαν να λείπουν από τον σχεδιασμό μας. Επιδιώκουμε να αξιοποιήσουμε τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης για την προστασία των περιοχών Natura με έργα  -μεταξύ άλλων- για τη ενεργειακή και βιοκλιματική αναβάθμιση των υποδομών τους, και την ενίσχυση της περιβαλλοντικής προστασίας  (πχ με τη δημιουργία ενός Εθνικού Συστήματος Μόνιμης Παρακολούθησης ειδών και οικοτόπων). Στην προσπάθεια για την προστασία της βιοποικιλότητας, σημαντικό ρόλο παίζει επίσης η δασική πολιτική. Γι’ αυτό επεξεργαζόμαστε το  πρώτο Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων. Και θέλω να ξεκαθαρίσω σε αυτούς που αμφισβητούν τα φιλοπεριβαλλοντικά μας διαπιστευτήρια ότι θα δώσουμε πολύ περισσότερα κονδύλια για την προστασία της ελληνικής φύσης από οποιαδήποτε άλλη κυβέρνηση στη σύγχρονη ιστορία.

Ελπίζουμε επίσης ότι με τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης θα επιταχύνουμε τον βηματισμό μας και στον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης στερεών και υγρών αποβλήτων, έναν τομέα στον οποίο έχουμε μείνει πολύ πίσω και πρέπει να κάνουμε τα επόμενα χρόνια αυτά που δεν έγιναν επί δεκαετίες. Αλλά και στον εκσυγχρονισμό του χωροταξικού σχεδιασμού, με τη χρηματοδότηση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων για όλη τη χώρα και την προώθηση των ρυμοτομικών απαλλοτριώσεων και των αστικών αναπλάσεων.

 

 Πέρα από τις επιχορηγήσεις, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι στην Ελλάδα αντιστοιχούν 12,5 δισεκατομμύρια ευρώ δανείων από το Ταμείο Ανάκαμψης.  Ήδη οι εταιρείες του ενεργειακού τομέα, ελληνικές ιδιωτικές και δημόσιες, έχουν καταθέσει μια σειρά από ενδιαφέρουσες και καινοτόμες προτάσεις με πράσινο χρώμα.

 

Θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε αυτή την κρίση ως ευκαιρία ώστε η μετάβαση στο μοντέλο της πράσινης ανάπτυξης, να είναι γρήγορη  αλλά και δίκαιη, με αρωγό το Ταμείο Ανάκαμψης. Και είμαστε αποφασισμένοι να ενεργοποιήσουμε όλες μας τις δυνάμεις προς την κατεύθυνση αυτή.

Σεπ 17

Ανάπτυξη πράσινου χρώματος - άρθρο σε ειδική έκδοση της ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗΣ

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας είναι εξ’ ορισμού ένα πράσινο υπουργείο. Οφείλει να προωθεί δράσεις υπέρ του περιορισμού των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής. Δράσεις που απαντούν στις ανησυχίες ιδιαίτερα της νέας γενιάς. Την ίδια στιγμή όμως είναι και ένα υπουργείο το οποίο οφείλει να προωθήσει μια σειρά από διαρθρωτικές αλλαγές στο περιβάλλον, στην ενέργεια και τη χωροταξία. Αλλαγές που θα καταστήσουν την οικονομία πιο ανταγωνιστική και θα έχουν στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό ένα πράσινο χρώμα. Αυτούς τους στόχους επιχειρούμε να πετύχουμε.

Έχουμε ήδη απενεργοποιήσει την ωρολογιακή βόμβα της ΔΕΗ προωθώντας με τον νόμο 4643/2019 τον εκσυγχρονισμό της με μεγαλύτερη ευελιξία, κατάργηση της μονιμότητας για τους νεοπροσλαμβανόμενους κ.λπ. Σύντομα ξεκινάει η μερική ιδιωτικοποίηση (σε ποσοστό 49%) του ΔΕΔΔΗΕ που θα αποφέρει πρόσθετα έσοδα στην επιχείρηση. Προωθούμε επίσης γρήγορα την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας, δίνοντας έμφαση στην εφαρμογή στην Ελλάδα του λεγόμενου target model τηρώντας μέχρι τώρα όλα τα σχετικά χρονοδιαγράμματα. Διαπραγματευτήκαμε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για ένα καινούργιο πλαίσιο για τη λεγόμενη διακοψιμότητα και το TFRM που διευκολύνουν την ενεργοβόρο βιομηχανία και τον ενεργειακό κλάδο αντίστοιχα. Προχωρούμε την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών και της ΔΕΠΑ Εμπορίας. Δρομολογούμε το φθινόπωρο τον πλειοδοτικό διαγωνισμό στη ΛΑΡΚΟ προκειμένου να επιλυθεί χωρίς καθυστερήσεις αυτό το ζήτημα που υφίσταται εδώ και 35 χρόνια. Στην ατζέντα μας βρίσκονται επίσης η ιδιωτικοποίηση της υποθαλάσσιας δεξαμενής της Καβάλας για την οποία έχουμε ξεκινήσει τις διαδικασίες, η περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, καθώς και η ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ.

Εκτός αυτών, στον περιβαλλοντικό νόμο 4685/2020 που πέρασε από το υπουργείο, απλοποιήσαμε δραστικά τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις οι οποίες διαρκούσαν 6-8 χρόνια και τις περιορίσαμε στις 100-150 ημέρες για να στείλει η Ελλάδα το μήνυμα ότι είναι μια χώρα φιλική στις επενδύσεις. Στο πολεοδομικό νομοσχέδιο που σύντομα θα συζητηθεί στη Βουλή επιχειρούμε να στηρίξουμε την ανάπτυξη χωρίς να παραγνωρίζουμε τις περιβαλλοντικές μας υποχρεώσεις. Με το νομοσχέδιο αυτό επίσης: Περιορίζουμε την εκτός σχεδίου δόμηση. Ενθαρρύνουμε την ανάπτυξη οικονομικών δραστηριοτήτων σε οργανωμένα πάρκα. Εκσυγχρονίζουμε το καθεστώς των χρήσεων γης και επιταχύνουμε αποφασιστικά τον χωροταξικό σχεδιασμό της χώρας θέτοντας ως στόχο να έχει ολοκληρωθεί σε 8 χρόνια. Σήμερα υπενθυμίζω μόνο το 20% της χώρας έχει πολεοδομικά σχέδια, τα μισά εκ των οποίων είναι απαρχαιωμένα!

Σύντομα επίσης θα συζητηθούν στη Βουλή οι πρωτοβουλίες της κυβέρνησης για μια σύγχρονη διαχείριση των απορριμμάτων, αλλά και την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης υιοθετώντας τις αντίστοιχες κοινοτικές οδηγίες. Ιδιαίτερα για τα απορρίμματα μας ενδιαφέρει η προώθηση της ανακύκλωσης με κατασκευή σύγχρονων μονάδων μηχανικής επεξεργασίας, αλλά και μονάδων ενεργειακής αξιοποίησης των απορριμμάτων. Οι μονάδες αυτές, εκτός των άλλων, θα δημιουργήσουν αρκετές θέσεις εργασίας, τόσο κατά την κατασκευή τους όσο και κατά τη φάση της λειτουργίας τους.

Την ίδια στιγμή είναι σε πλήρη ανάπτυξη και η αμιγώς πράσινη ατζέντα του υπουργείου χωρίς να παραγνωρίζεται η οικονομική και η κοινωνική της διάσταση: Η προώθηση της απολιγνιτοποίησης για την οποία έχει φτάσει η ώρα της παρουσίασης του Σχεδίου Δίκαιης Μετάβασης (ενώ έχει ήδη ξεκινήσει να εφαρμόζεται μέρος των 12 σημείων που παρουσιάσαμε τον περασμένο χειμώνα). Προχωρεί με ταχύτητα το θέμα της υποθαλάσσιας διασύνδεσης των νησιών για να κλείσουν και εκεί τα φουγάρα της ΔΕΗ. Ψηφίστηκε από τη Βουλή ο νόμος κινήτρων για την αγορά ηλεκτρικών ΙΧ, σκούτερ και ποδηλάτων και ξεκίνησε το πρόγραμμα “Κινούμαι ηλεκτρικά”. Δρομολογούμε την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης. Είναι υψηλή προτεραιότητά μας ένα Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων. Προωθούμε ένα νέο πρόγραμμα “Εξοικονομώ-Αυτονομώ” προϋπολογισμού 850 εκατ. ευρώ, το οποίο θα διαδεχθούν προγράμματα πολύ μεγάλης κλίμακας για την ενεργειακή αναβάθμιση σπιτιών τα αμέσως επόμενα χρόνια. Περισσότερες από αυτές δράσεις χρηματοδοτούνται, πέρα από το ΕΣΠΑ, και από το Ταμείο Ανάκαμψης στο επίκεντρο του οποίου βρίσκεται το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Είναι φανερό από τα παραπάνω ότι προσπαθήσαμε από πέρυσι το καλοκαίρι να μην χάσουμε ούτε ένα λεπτό. Οι προκλήσεις είναι μεγάλες σε όλα τα επίπεδα: Για την εξωτερική πολιτική της χώρας και τις σχέσεις με την Τουρκία, για τη Δημόσια Υγεία, για την Οικονομία. Μεγάλες είναι και οι προκλήσεις για την ενέργεια, το περιβάλλον και τελικά την πράσινη ανάπτυξη. Η πρόοδος είναι ήδη ορατή. Συνεχίζουμε τη μάχη και θα την κερδίσουμε!

Σεπ 11

Η ατζέντα των μεταρρυθμίσεων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας - άρθρο στο ΑΠΕ-ΜΠΕ

Χωρίς αμφιβολία οι εξελίξεις για τον κορωνοϊό και τις ελληνοτουρκικές σχέσεις επισκιάζουν κάθε άλλο θέμα της επικαιρότητας. Ωστόσο, όλους αυτούς τους μήνες στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας συνεχίζεται με αμείωτους ρυθμούς η προσπάθεια, τόσο για να μπει μια τάξη σε ζητήματα περιβαλλοντικά, όσο και για να προωθηθούν διαρθρωτικές αλλαγές στους τρεις τομείς που καλύπτει το Υπουργείο. Προσπάθεια που καθιστά την ελληνική οικονομία πιο ανταγωνιστική και θέτει τις βάσεις μιας βιώσιμης ανάπτυξης. 

Στη ΔΕΗ, παρά τη σαφή πρόοδο σε σχέση με το 2019, η συστηματική δουλειά συνεχίζεται. Μετά τα μέτρα διάσωσης έχει ξεκινήσει η εφαρμογή του νόμου 4643/2019 για ενέσεις στελεχών από την αγορά, κατάργηση μονιμότητας για τους νεοπροσλαμβανόμενους, κ.λπ. Η απολιγνιτοποίηση προχωρεί και το Σεπτέμβριο παρουσιάζεται το Masterplan. Παράλληλα η ΔΕΗ έχει κάνει ένα εντυπωσιακό άνοιγμα με αντίστοιχες συμφωνίες στο χώρο των ΑΠΕ.  Στο σχεδιασμό μας βρίσκεται και το ξεκίνημα της ιδιωτικοποίησης του ΔΕΔΔΗΕ σε ποσοστό 49% το φθινόπωρο, πράγμα που εκτός των άλλων θα είναι και μια ταμειακή ενίσχυση για τη ΔΕΗ. Εν τω μεταξύ, τρέχουμε την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας: Προωθούμε στην Ελλάδα το λεγόμενο target model (με αυστηρή τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων) που είναι και μια βασική μέθοδος για τη μείωση του κόστους ενέργειας. Αυτό έρχεται να προστεθεί στις πρόσφατες συμφωνίες που κάναμε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη διακοψιμότητα και το TFRM, ρυθμίσεις που βοηθούν την ενεργοβόρο βιομηχανία και τον ενεργειακό κλάδο αντίστοιχα. Προωθούμε τις ιδιωτικοποιήσεις της ΔΕΠΑ Υποδομών και της ΔΕΠΑ Εμπορίας. Ξεκινάμε τον Οκτώβριο τον πλειοδοτικό διαγωνισμό για τη ΛΑΡΚΟ ώστε για να λύσουμε ένα πρόβλημα που κακοφορμίζει για 35 χρόνια. Ενώ ψηλά στην ατζέντα μας βρίσκονται η ιδιωτικοποίηση της υποθαλάσσιας δεξαμενής της Καβάλας για την οποία οι διαδικασίες βρίσκονται σε εξέλιξη, καθώς και οι περαιτέρω ιδιωτικοποιήσεις του ΑΔΜΗΕ και των ΕΛΠΕ, καθεμία με τις ιδιαιτερότητές της, φυσικά. 

Στο περιβάλλον και τη χωροταξία φέρνουμε επίσης μία σειρά πρωτοβουλιών που ενισχύουν τις αναπτυξιακές προοπτικές της χώρας: Με τον περιβαλλοντικό νόμο 4685/2020 που ψηφίσαμε τον Μάιο πετύχαμε μία σημαντική απλοποίηση των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων: Δεν θα διαρκούν πλέον 6-8 χρόνια όπως παλαιότερα, αλλά μόλις 100-150 μέρες. Αποδεικνύουμε έτσι έμπρακτα ότι η Ελλάδα είναι φιλική στις επενδύσεις. Την αναπτυξιακή προοπτική- με ταυτόχρονη όμως έμφαση στην προστασία του περιβάλλοντος- τη στηρίζουμε και με το χωροταξικό-πολεοδομικό νομοσχέδιο που βρίσκεται σε διαβούλευση. Με αυτό: Στηρίζουμε την εθνική προσπάθεια για ανάπτυξη και επενδύσεις με μέτρα όπως ο εκσυγχρονισμός του καθεστώτος των χρήσεων γης. Συνδυάζουμε την ανάπτυξη και τις επενδύσεις με την προστασία του περιβάλλοντος με μέτρα όπως ο περιορισμός της εκτός σχεδίου δόμησης. Δίνουμε ρεαλιστική απάντηση στο ζήτημα του συντελεστή δόμησης που ταλαιπωρεί την Ελλάδα εδώ και δεκαετίες. Ενώ επιταχύνουμε και εκσυγχρονίζουμε το χωροταξικό σχεδιασμό με εργαλεία όπως οι πιστοποιημένοι ιδιώτες μηχανικοί. 

Στη Βουλή θα συζητήσουμε επίσης σύντομα τις πρωτοβουλίες μας για μια σύγχρονη διαχείριση των απορριμμάτων και την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης υιοθετώντας τις σχετικές ευρωπαϊκές οδηγίες. Για τα απορρίμματα μεγάλη σημασία για εμάς έχει η ενίσχυση της ανακύκλωσης με προώθηση σε πρώτη φάση του καφέ κάδου για τα οργανικά απόβλητα (βασικά τα τρόφιμα) και τη σημαντική αύξηση των κάδων και των σημείων ανακύκλωσης σε όλη τη χώρα. Προωθούμε επίσης μέσα στο 2020 τη δημοπράτηση 17 σύγχρονων μονάδων μηχανικής επεξεργασίας απορριμμάτων, κάτι που θα είναι ένα τεράστιο άλμα για τη χώρα. Πέραν αυτών, στον Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων 2020-2030 που εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο προβλέπεται ακόμα η κατασκευή μονάδων ενεργειακής αξιοποίησης των απορριμμάτων, όπως γίνεται σε όλη την Ευρώπη. Όλες αυτές οι μονάδες, πέρα από την προστασία του περιβάλλοντος, θα δημιουργήσουν αρκετές θέσεις εργασίας, τόσο κατά την κατασκευή τους όσο και κατά τη λειτουργία τους. 

Προχωρούν παράλληλα και άλλες πτυχές της πράσινης ατζέντας του υπουργείου. Έχουμε κάνει σημαντικά βήματα για τις υποθαλάσσιες διασυνδέσεις της Κρήτης και των άλλων νησιών ώστε να κλείσουν και εκεί τα ρυπογόνα εργοστάσια της ΔΕΗ. Περάσαμε από τη Βουλή το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση και είναι σε λειτουργία από τις 24 Αυγούστου το πρόγραμμα “ Κινούμαι ηλεκτρικά”. Ετοιμάζουμε το Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων. Παρουσιάσαμε το πρόγραμμα «Εξοικονομώ-Αυτονομώ», προϋπολογισμού 850 εκατ. ευρώ, που θα ξεκινήσει τον Νοέμβριο και είναι προπομπός νέων προγραμμάτων-μαμούθ για την ενεργειακή εξοικονόμηση στην πατρίδα μας. Αυτές και άλλες δράσεις βρίσκονται στην καρδιά όχι μόνο του νέου ΕΣΠΑ, αλλά και του Ταμείου Ανάκαμψης. 

Περιβάλλον και Ενέργεια είναι δύο τομείς που σε όλες τις προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες ολοένα και περισσότερο συγκλίνουν. Κοινός παρανομαστής είναι η πράσινη ανάπτυξη. Στην Ελλάδα λόγω της δεκαετούς κρίσης μείναμε αρκετά πίσω. Ο κορoνοϊός λειτουργεί σίγουρα αρνητικά σε σχέση με τις προσπάθειες για ανάκαμψη. Όμως δεν το βάζουμε κάτω! Τα θεμέλια της ανάπτυξης μπαίνουν κάθε μέρα. Δουλειά μας στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας είναι η ανάπτυξη αυτή να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο πράσινη!  

Ιουλ 6

Στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αφήνουμε τα έργα μας να μιλήσουν για εμάς - άρθρο στην εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ

Στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αφήνουμε τα έργα μας να μιλήσουν για εμάς:

Για το περιβάλλον κινηθήκαμε αμέσως. Ξεκινήσαμε την απολιγνιτοποίηση: Στόχος να κλείσουν όλες οι λιγνιτικές μονάδες μέχρι το 2023 (μόνο η Πτολεμαϊδα V θα συνεχίσει μέχρι το 2028). Βάλαμε προτεραιότητα την ολοκληρωμένη διαχείριση απορριμμάτων: δώσαμε λύση σε Κέρκυρα, Αίγιο και Λευκάδα, δρομολογήσαμε τη δημοπράτηση 17 νέων Μονάδων και επιβάλλαμε ενιαίο τέλος στις πλαστικές σακούλες. Έχουμε έτοιμο το νομοσχέδιο για την απαγόρευση των πλαστικών μιας χρήσης από τον Ιούλιο του 2021. Με τον περιβαλλοντικό νόμο φέραμε ευρωπαϊκές ρυθμίσεις για τις Natura, οι οποίες τώρα θα έχουν πολύ περισσότερους πόρους. Ενώ στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα αναδασώσεων πήγαμε από το “0” στα 100 εκατομμύρια προτάσεις. Ξεκινήσαμε τις κατεδαφίσεις των αυθαιρέτων: Βάζουμε τάξη στη Μάνδρα και το Μάτι, αλλά και σε όλη την Ελλάδα με 1.108 προγραμματισμένες κατεδαφίσεις. Επεξεργαζόμαστε τώρα το πολεοδομικό νομοσχέδιο που: Επιταχύνει τον χωροταξικό σχεδιασμό. Αποσαφηνίζει την εκτός σχεδίου δόμηση. Εισάγει το θεσμό της Ψηφιακής Τράπεζας Γης. Τέλος, μειώσαμε το ύψος των κτιρίων γύρω από την Ακρόπολη στα 21 μέτρα, έμπρακτα κρατώντας την στο ύψος της!

Και στην ενέργεια όμως δεν καθυστερήσαμε: πρώτη προτεραιότητα ήταν η διάσωση της ΔΕΗ. Το πετύχαμε με τα μέτρα του 2019. Συνεχίσαμε για την εξυγίανσή της και βρισκόμαστε σε καλό δρόμο σύμφωνα με τα πρώτα οικονομικά αποτελέσματα. Στηρίξαμε και συνεχίζουμε να στηρίζουμε τον ενεργειακό κλάδο κατά την πανδημία με σχετικές ρυθμίσεις. Ενώ παράλληλα προωθούμε αποφασιστικά τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις: Η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών και της ΔΕΠΑ Εμπορίας προχωρούν με έντονο ενδιαφέρον, ενώ δρομολογούμε- με διαφορετικές ταχύτητες ανάλογα με την περίπτωση- τις σχετικές διαδικασίες στον ΑΔΜΗΕ, το ΔΕΔΔΗΕ, την υποθαλάσσια δεξαμενή της Καβάλας, τα ΕΛΠΕ και τη ΛΑΡΚΟ (για την οποία το θέμα θα επιλυθεί τους επόμενους μήνες). Ολοκληρώθηκε ο δεύτερος κύκλος του “Εξοικονομώ” και ήδη σχεδιάζουμε τον τρίτο. Κινηθήκαμε δυναμικά για τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών: Υπογράφηκαν οι συμβάσεις για τη διασύνδεση Κρήτης-Αττικής με στόχο ολοκλήρωσης το 2023. Υπογράψαμε επίσης με το Ισραήλ και την Κύπρο τη συμφωνία για τον αγωγό East Med, η οποία ενισχύει τη γεωστρατηγική μας θέση και την ενεργειακή μας ασφάλεια. Τέλος, βάζουμε την Ελλάδα στην εποχή της ηλεκτροκίνησης με το νομοσχέδιο κινήτρων που φέρνουμε για τα ηλεκτρικά ΙΧ, σκούτερ και ποδήλατα.