Δεκ 24

Στην πρώτη γραμμή της μάχης κατά της κλιματικής αλλαγής - άρθρο στην εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ

Το 2019 ολόκληρος ο πλανήτης- με πρώτους τους νέους- έστρεψε την προσοχή του στο φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής. Το ίδιο συνέβη και στην Ελλάδα. Η ελληνική κυβέρνηση δεν έμεινε απαθής. Είναι άλλωστε ένα ζήτημα που έχουμε κοντά στη καρδιά μας τόσο ο πρωθυπουργός, όσο και εγώ προσωπικά. Για αυτό εκπονήσαμε ένα σχέδιο το οποίο τοποθετεί την πράσινη ανάπτυξη και την προστασία του περιβάλλοντος γενικότερα στην κορυφή της ατζέντας μας. Αναφέρομαι στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα. Το οποίο ανταποκρίνεται στο κάλεσμα της Πράσινης Συμφωνίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για μια κλιματικά ουδέτερη Ευρώπη το 2050.

Πρωτεύων στόχος μας είναι η πλήρης απολιγνιτοποίηση της Ελλάδας μέχρι το 2028: Οι λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ- εκτός από μία που θα λειτουργεί έως το 2028- θα κλείσουν έως το 2023! Αυτό θα συμβεί φυσικά με ένα παράλληλο σχέδιο Δίκαιης Μετάβασης για τις περιοχές της χώρας που βασίζονται στο λιγνίτη.

Στην καθαρή ενέργεια στόχος μας είναι η αύξηση της διείσδυσης των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα της χώρας σε ποσοστό 35% από 17% σήμερα. Για να πετύχουμε αυτή τη μεγάλη άνοδο, δρομολογούμε στις αρχές του 2020 την απλοποίηση και την επιτάχυνση της αδειοδότησης έργων ΑΠΕ.

Στην εξοικονόμηση ενέργειας σχεδιάζουμε, όχι απλά τον τρίτο κύκλο του Εξοικονόμηση Κατ’ Οίκον, αλλά να δίνουμε 3,5 φορές παραπάνω κονδύλια για ενεργειακές αναβαθμίσεις σε σχέση με σήμερα! Είναι μια πολιτική περιβαλλοντική. Αλλά και μια πολιτική λαϊκή. Που αυξάνει την αξία του ακινήτου της ελληνικής οικογένειας.

Προωθούμε παράλληλα τη μετάβαση σε ένα μοντέλο κυκλικής οικονομίας. Στο οποίο κεντρική θέση έχουν η ολοκληρωμένη διαχείριση απορριμμάτων και η ανακύκλωση. Για αυτό επικαιροποιούμε μέσα στο 2020 τον Εθνικό Σχεδιασμό για τη Διαχείριση Αποβλήτων. Και επιδιώκουμε να είμαστε από τις πρώτες χώρες της ΕΕ που θα αποσύρει τα πλαστικά μιας χρήσης, ενσωματώνοντας τη σχετική ευρωπαϊκή οδηγία στο 1ο εξαμήνου του 2020.

Ολοκληρώνουμε τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις της Κρήτης το 2020 και το 2023, των Κυκλάδων μέχρι το 2024 και όλων σχεδόν των υπόλοιπων νησιών μας μέχρι το 2030. Είναι ένα ζήτημα οικονομικό, πρωτίστως ωστόσο περιβαλλοντικό: Δεν έχουν θέση οι μονάδες μαζούτ σε νησιά απαράμιλλου κάλλους!

Φέρνουμε στις αρχές του 2020 νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση σε συνεργασία με τα υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών. Νομοσχέδιο που θα βασίζεται στις καλές ευρωπαϊκές πρακτικές. Ώστε η ηλεκτροκίνηση να γίνει μοχλός ανάπτυξης. Πάνω από όλα όμως για βελτιώσουμε την καθημερινότητά μας και την ποιότητα ζωής μας.

Τέλος, αντιμετωπίζουμε με νομοσχέδιό μας στις αρχές του νέου έτους την προβληματική λειτουργία των Φορέων Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών. Έτσι ώστε να καταστήσουμε τις περιοχές αυτές πρότυπα βιώσιμης ανάπτυξης. Και παράλληλα να προστατεύσουμε αποτελεσματικά τη μοναδική βιοποικιλότητα της πατρίδας μας!

Στην προστασία του περιβάλλοντος δεν έχουμε επιλογή. Πρέπει να προχωρήσουμε με ταχύτητα. Θεωρώ ωστόσο ότι θα πετύχουμε. Διότι, στο θέμα της διασφάλισης ενός καλύτερου κόσμου για τα παιδιά μας, βρισκόμαστε πιστεύω όλοι οι Έλληνες στην ίδια πλευρά!

Δεκ 20

2020: Χρονιά σταθμός για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη - άρθρο στην εφημερίδα ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ

Με τις κινητοποιήσεις τους για το κλίμα, οι νέοι μας έδειξαν το δρόμο: Δεν μπορεί να υπάρξει μέλλον χωρίς βιώσιμη ανάπτυξη. Εμείς, ανταποκρινόμενοι στις ανησυχίες τους, δείξαμε και τις δικές μας ευαισθησίες στο νέο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα. Το οποίο πάει χέρι-χέρι με το Green Deal της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Και συμφιλιώνει την οικονομική ανάπτυξη με την προστασία του περιβάλλοντος προβλέποντας πράσινες επενδύσεις της τάξης των 44 δισ. ευρώ!

Πρώτος άξονας της ατζέντας μας για τη βιώσιμη ανάπτυξη είναι η πλήρης απολιγνιτοποίηση της Ελλάδας μέχρι το 2028. Και μάλιστα εμπροσθοβαρώς: Μόνο μία λιγνιτική μονάδα της ΔΕΗ θα λειτουργεί έως το 2028. Οι υπόλοιπες θα έχουν κλείσει έως το 2023! Υπογραμμίζω ωστόσο ότι αυτό θα συμβεί με ένα Σχέδιο Δίκαιης Μετάβασης για τους εργαζόμενους και τις περιοχές της χώρας που επηρεάζονται.

Με την απολιγνιτοποίηση συνδέεται και ο στόχος μας για την αισθητά μεγαλύτερη διείσδυση των ΑΠΕ: σε ποσοστό 35% μέχρι το 2030 από μόλις 17% σήμερα. Θα απαιτηθούν επομένως πάνω από 8.000 επιπλέον MW ΑΠΕ σε μια δεκαετία! Αυτό σημαίνει περισσότερες πράσινες επενδύσεις και θέσεις εργασίας.

Στην εξοικονόμηση ενέργειας αυξάνουμε 3,5 φορές πάνω τα κονδύλια που δίνονται για ενεργειακές αναβαθμίσεις! Με απευθείας ενισχύσεις, τραπεζικά δάνεια και φορολογικές εκπτώσεις. Αυτό είναι ένα καλό νέο για το περιβάλλον, για την οικοδομή, αλλά και για τους ιδιοκτήτες που θα δουν την αξία των ακινήτων τους να αυξάνεται!

Υιοθετούμε παράλληλα ένα μοντέλο κυκλικής οικονομίας με έμφαση στην ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων και την ανακύκλωση: Επικαιροποιούμε μέσα στο 2020 τον Εθνικό Σχεδιασμό για τη Διαχείριση Αποβλήτων, ενώ το πρώτο εξάμηνο του 2020 ενσωματώνουμε την ευρωπαϊκή οδηγία για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης.

Προχωράμε δυναμικά και με τις νησιωτικές ηλεκτρικές διασυνδέσεις. Θέλουμε η ηλεκτροδότηση των όμορφων νησιών μας να μην βασίζεται στο κοστοβόρο και ρυπογόνο μαζούτ. Στόχος μας είναι να έχουν διασυνδεθεί σχεδόν όλα τα νησιά μέχρι το 2030. Με τις διασυνδέσεις της Κρήτης να ολοκληρώνονται το 2020 και το 2023 και αυτές των Κυκλάδων μέχρι το 2024.

Στην ηλεκτροκίνηση φέρνουμε τους επόμενους μήνες τα 3 συναρμόδια υπουργεία (Οικονομικών, Μεταφορών και Περιβάλλοντος) νομοσχέδιο που θα βασίζεται στις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές. Η ηλεκτροκίνηση θα αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής μας, αλλά θα γίνει και καταλύτης για την ανάπτυξη. Στόχος μας για το 2030 είναι, 1 στα 3 καινούρια αυτοκίνητα να είναι ηλεκτροκίνητο.

Κλείνοντας, κεντρική θέση στην πολιτική μας κατέχει η προστασία της βιοποικιλότητας. Στις αρχές του 2020 θα παρουσιάσουμε τη νέα “αρχιτεκτονική” του συστήματος διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών της χώρας. Μια αρχιτεκτονική που θα ενισχύει την προστασία αυτών των περιοχών και θα τους δίνει παράλληλα τη δυνατότητα βιώσιμης ανάπτυξης.

Αποδεικνύουμε ότι ήμασταν έτοιμοι και στην πολιτική μας για το περιβάλλον. Στόχος μας για το 2020 είναι να γίνει η Ελλάδα παράδειγμα προς μίμηση ενός πράσινου αναπτυξιακού μοντέλου. Το χρωστάμε πάνω από όλα στα παιδιά μας!

Δεκ 1

Μία συνολική και σύγχρονη ρύθμιση για τα αυθαίρετα

Μετά τους δύο νόμους- τον 4178 του 2013 και τον 4495 του 2017- για τα αυθαίρετα, τα Μέσα Ενημέρωσης περίμεναν να σεβαστώ το έθιμο και να δώσω ακόμη μια εξάμηνη παράταση στην τακτοποίηση αυθαιρέτων. Θεώρησα ωστόσο ότι δεν θα έπρεπε να είμαι ο υπουργός των παρατάσεων! Και για αυτό το λόγο αποφασίσαμε να προχωρήσουμε σε μια πιο σφαιρική και ολοκληρωμένη ρύθμιση στα αυθαίρετα, λαμβάνοντας υπόψη φυσικά τις προβλέψεις αυτών των δύο νόμων και τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, αλλά επιχειρώντας παράλληλα να δημιουργήσουμε ένα σαφές, κατανοητό και δίκαιο για όλους καθεστώς.

 

Η ρύθμιση έχει τα εξής χαρακτηριστικά: Δεν είναι εξάμηνης, αλλά πενταετούς διάρκειας. Δεν βάζει όλους στο ίδιο τσουβάλι. Όσοι έχουν αυθαίρετα με βαριές αυθαιρεσίες, δεν θα έχουν 5 χρόνια στη διάθεσή τους, αλλά μόνο 7 μήνες για να τα τακτοποιήσουν. Όσοι καθυστερούν να τακτοποιήσουν τα αυθαίρετά τους, θα πληρώνουν περισσότερα. Και ταυτόχρονα η ρύθμιση των αυθαιρέτων θα συνδυάζεται με την εισαγωγή της ηλεκτρονικής ταυτότητας που βοηθάει τόσο το κράτος όσο και τους ιδιοκτήτες να βάλουν μια τάξη στα ακίνητα, κάτι που ειδικά για τους ιδιοκτήτες σημαίνει και μια αύξηση της αξίας της ιδιοκτησίας τους.

 

Η συνολική αυτή ρύθμιση για τα αυθαίρετα έχει δύο χρονικά στάδια. Πιο συγκεκριμένα:

 

Το πρώτο στάδιο εκτείνεται μέχρι το τέλος του Ιουνίου του 2020. Τι μπορεί να συμβεί σε αυτό το χρονικό διάστημα; Μπορούν να τακτοποιούνται τα αυθαίρετα με βάση τα οριζόμενα από τους νόμους που προανέφερα του 2013 και του 2017. Με μια διαφορά: η ρύθμιση για τις βαριές αυθαιρεσίες (κατηγορίας 5) θα είναι η τελευταία. Δεν θα υπάρξει δυνατότητα για ανάλογη ρύθμιση για αυτά τα αυθαίρετα από τον Ιούλιο του 2020 και μετά.

 

Δεύτερο στάδιο: Η ρύθμιση για τις υπόλοιπες 4 κατηγορίες (πιο ελαφριές παραβάσεις) από τον Ιούνιο του 2020 και μετά, θα είναι πενταετίας και θα διέπεται από τρεις συγκεκριμένους κανόνες.

 

Κανόνας πρώτος: Κρατάμε σταθερή την κόκκινη γραμμή του 2011. Αυτό σημαίνει ότι μόνο όσα αυθαίρετα χτίστηκαν μέχρι το 2011 θα έχουν τη δυνατότητα να νομιμοποιηθούν. Αυτές είναι άλλωστε και οι προβλέψεις των ισχυόντων νόμων, όπως και του Συμβουλίου της Επικρατείας, τις οποίες σεβόμαστε απόλυτα.

 

Κανόνας δεύτερος: Συνδέεται από εδώ και πέρα η τακτοποίηση των αυθαιρέτων με την έκδοση ηλεκτρονικής ταυτότητας του κτιρίου ή της ιδιοκτησίας. Η ηλεκτρονική ταυτότητα θα είναι ουσιαστικά μία ηλεκτρονική δήλωση που θα περιέχει τα στοιχεία που αφορούν ένα ακίνητο. Θα γνωρίζουν με αυτόν τον τρόπο όλοι οι ενδιαφερόμενοι- οι ιδιοκτήτες, οι μελλοντικοί αγοραστές, αλλά και το κράτος- όλα όσα αφορούν την ιδιοκτησία την οποία μεταβιβάζουν, κληρονομούν ή για την οποία γίνεται μια δικαιοπραξία. Ενεργοποιώντας την ηλεκτρονική ταυτότητα- ένα μηχανισμό που είχε προβλεφθεί εδώ και χρόνια αλλά παρέμενε ανενεργός- αυξάνουμε τη διαφάνεια και μειώνουμε τη γραφειοκρατία. Προσοχή όμως: Εδώ, η μέχρι σήμερα ισχύουσα νομοθεσία τροποποιείται και πλέον μιλάμε και για διηρημένη οριζόντια ιδιοκτησία. Δηλαδή, με απλά λόγια, θα μπορεί να εκδίδεται και ηλεκτρονική ταυτότητα διαμερίσματος. Για να μην επιβαρύνεται ο όποιος μεμονωμένος ιδιοκτήτης με την τακτοποίηση ολόκληρης της πολυκατοικίας. Είναι μια λύση την οποία αποδέχτηκαν τόσο το ΤΕΕ, όσο και η ΠΟΜΙΔΑ. Ενώ η λύση για τους κοινόχρηστους χώρους παραπέμπεται σε υπουργική απόφαση.

 

Κανόνας τρίτος: Όποιος καθυστερήσει να τακτοποιήσει την αυθαίρετη ιδιοκτησία του και μετά τη νέα παράταση που δίνουμε μέχρι τον Ιούνιο του 2020, θα πληρώσει περισσότερα χρήματα. Συγκεκριμένα, όποιος προβεί σε τακτοποίηση μετά τον Ιούνιο του 2020, θα καταβάλει 20% περισσότερα χρήματα για την τακτοποίησή του. Ενώ για κάθε χρόνο περαιτέρω καθυστερήσεων θα καταβάλλει ένα επιπλέον 5%.

 

Αναγνωρίζω ότι οι ρυθμίσεις αυτές είναι σε μεγάλο βαθμό ρυθμίσεις ανάγκης. Ρυθμίσεις που ακολουθώντας το πνεύμα των νόμων του 2013 και του 2017 αναγνωρίζουν την όχι ιδιαίτερα ευχάριστη πολεοδομική ιδιαιτερότητα της χώρας και επιχειρούν να βρουν λύσεις για το ζήτημα των αυθαιρέτων μέσα στο πλαίσιο του Συντάγματος. Είναι όμως και ρυθμίσεις οι οποίες επιδιώκουν να βάλουν πράγματι ένα τέλος στο καθεστώς των συνεχών παρατάσεων και της συνεχούς αβεβαιότητας. Άμεσο τέλος με τα βαριά αυθαίρετα μέχρι το τέλος Ιουνίου του 2020. Οριστικό τέλος και για όλες τις υπόλοιπες κατηγορίες με χρηματικά αντικίνητρα μάλιστα για όσους καθυστερούν να τακτοποιήσουν το ακίνητό τους. Η ρύθμιση όμως αυτή έχει και ένα έντονο χρώμα εκσυγχρονισμού με την εισαγωγή της ηλεκτρονικής ταυτότητας του κτιρίου έτσι ώστε- και από αυτή την άποψη- να μπει μια κάποια τάξη σε ένα μεγάλο πρόβλημα που ταλαιπωρεί την ελληνική κοινωνία εδώ και πολλές δεκαετίες.

Νοε 14

Από τον λιγνίτη στην πράσινη ενέργεια - άρθρο στην εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανέλαβε μία φιλόδοξη δέσμευση ενώπιων των χωρών που συγκροτούν τα Ηνωμένα Έθνη: να έχουμε απολιγνιτοποιήσει πλήρως την πατρίδα μας μέχρι το 2028. Μια δέσμευση που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τα πεπραγμένα του παρελθόντος στο θέμα αυτό.

 Προωθούμε την απολιγνιτοποίηση για δύο πολύ συγκεκριμένους λόγους:

 Ο πρώτος λόγος είναι η προστασία τους περιβάλλοντος. Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας θέλει να τοποθετήσει την Ελλάδα στην πρώτη γραμμή της μάχης κατά της κλιματικής αλλαγής. Είναι μια μάχη που δεν δικαιούμαστε να μη δώσουμε όταν βλέπουμε τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής παντού γύρω μας.

 Ο δεύτερος λόγος είναι οικονομικός. Αφορά το ολοένα υψηλότερο κόστος παραγωγής ρεύματος από λιγνίτη, λόγω της πολιτικής της ΕΕ κατά της εκπομπής ρύπων CO2. Με αποτέλεσμα οι ζημιές για τη ΔΕΗ να φτάνουν τα 200 εκατομμύρια ευρώ το 2018 και, σύμφωνα με τους πρώτους υπολογισμούς, τα 300 εκατομμύρια ευρώ το 2019.

 Ωστόσο, για την απεξάρτηση από τον λιγνίτη απαιτείται σχεδιασμός και συγκεκριμένες πρωτοβουλίες. Έτσι ώστε το παρόν ζημιογόνο και ρυπογόνο μοντέλο να διαδεχθεί ένα μοντέλο που θα είναι οικονομικά βιώσιμο και θα συνδυάζει την διασφάλιση του ενεργειακού εφοδιασμού της χώρας με την προστασία του περιβάλλοντος. Η κατεύθυνση που υιοθετούμε είναι αυτή της στροφής στην πράσινη ενέργεια. Είναι ένα μοντέλο που: Είναι οικονομικά βιώσιμο, δεδομένης της γεωγραφικής θέσης της χώρας και του κλίματος που επικρατεί. Διασφαλίζει τον ενεργειακό εφοδιασμό, καθώς θα μειώσει την εξάρτηση της Ελλάδας από εισαγόμενους υδρογονάνθρακες. Και βάζει σε προτεραιότητα την προστασία του περιβάλλοντος.

 Δεν θα συμβούν όμως όλα αυτά με κάποιο τρόπο μαγικό. Αντίθετα για να φτάσουμε εκεί χρειαζόμαστε επενδυτές και επενδύσεις. Αντιλαμβανόμενοι όλα αυτά στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας του οποίου είμαι επικεφαλής, καταθέτουμε αυτές τις μέρες στη Βουλή νομοσχέδιο στο οποίο- πέρα από τις ρυθμίσεις που αλλάζουν το περιβάλλον στο ενεργειακό τοπίο συνολικότερα- περιλαμβάνεται και μια σειρά ρυθμίσεων στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ):

 Δίνουμε τη δυνατότητα απευθείας συμμετοχής έργων ΑΠΕ στην ενεργειακή αγορά. Προσφέρουμε διέξοδο σε πολύ μεγάλα έργα ΑΠΕ να προχωρήσουν, καθώς ως τώρα δεν επιλέγονταν στις διαγωνιστικές διαδικασίες λόγω μεγέθους. Επιτρέπουμε την εγκατάσταση έργων ΑΠΕ σε γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητας. Ξεμπλοκάρουμε περίπου 170 αιτήσεις για τη χορήγηση αδειών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από υβριδικούς σταθμούς. Και επιταχύνουμε τα έργα ηλεκτροπαραγωγής από βιοαέριο.

 Αυτές οι ρυθμίσεις αποτελούν μόλις το πρώτο από τα 4 πακέτα ρυθμίσεων που προωθούμε στον τομέα των ΑΠΕ ώστε να πετύχουμε το στόχο για την αύξηση του ποσοστού της πράσινης ενέργειας στο ενεργειακό μας μείγμα στο 35% μέχρι το 2030.

 Φιλοδοξούμε να καταστήσουμε με αυτές τις πρωτοβουλίες την Ελλάδα πρωταγωνίστρια των ενεργειακών εξελίξεων. Κανένας άλλος ρόλος δεν ταιριάζει στην χώρα μας σε αυτό τον τομέα, δεδομένων των συγκριτικών μας πλεονεκτημάτων. Με την ψήφιση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας βάζει ένα ακόμα λιθαράκι στην προσπάθεια της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας να βγάλουμε την Ελλάδα οριστικά από τη δεκαετή κρίση. Να την αναδείξουμε σε μία χώρα ελκυστική στους επενδυτές- και ακόμη περισσότερο στους πράσινους επενδυτές- και να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για ισχυρή και βιώσιμη ανάπτυξη.

Σεπ 1

ΔΕΗ: Λύση δίκαιη και ισορροπημένη - άρθρο στο myportal.gr

Η ΔΕΗ έχει φθάσει σε οριακό σημείο. Τα προβλήματα της εταιρείας είναι τόσο μεγάλα που δεν μπορούν να κρυφτούν. Θα ήταν μεγάλο λάθος αν κλείναμε τα μάτια μπροστά στα αδιέξοδά της. Εξάλλου η πραγματικότητα είναι εδώ και εκδικείται όποιον την αγνοεί.

Η κυβέρνηση μιλά με στοιχεία. Το 2014 η ΔΕΗ είχε κέρδη 90 εκ ευρώ. Το 2018 κατέγραψε ζημιές 903 εκ ευρώ, με την μετοχή της την ίδια περίοδο να έχει χάσει το 83% της χρηματιστηριακής της αξίας. Το ταμειακό της έλλειμμα αναμένεται φέτος να ξεπεράσει τα 900 εκ. ευρώ έχοντας ήδη προκαλέσει στην εταιρεία μία μεγάλη κρίση ρευστότητας. Η τραγική κατάσταση της ΔΕΗ, αποτυπώθηκε τον Απρίλιο του 2019 στην έκθεση της Ernst & Young (ορκωτός ελεγκτής της ΔΕΗ), όπου τίθεται ανοικτά ζήτημα βιωσιμότητας της εταιρείας αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα.

Στο σημείο αυτό δεν φτάσαμε τυχαία. Μία σειρά ανερμάτιστων πολιτικών επιλογών της προηγούμενης κυβέρνησης οδήγησαν την εταιρεία στο σημείο μηδέν. Μεταξύ αυτών, η ακύρωση του σχεδίου της «μικρής ΔΕΗ» της κυβέρνησης Σαμαρά, που στέρησε από την ΔΕΗ έσοδα 1,5-2 δις ευρώ, η μείωση του μεριδίου αγοράς της εταιρείας από το 90% στο 50% έως το τέλος του 2019 ( σε συμφωνία με την Τρόικα), χωρίς κανένα οικονομικό αντάλλαγμα, η υποχρεωτική διάθεση μέρους της λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής της παραγωγής στους ανταγωνιστές της μέσω δημοπρασιών ηλεκτρικού ρεύματος (ΝΟΜΕ). Με τον τρόπο αυτό η ΔΕΗ κατέληξε να πουλά ρεύμα σε τιμές κάτω του κόστους προς όφελος των ανταγωνιστών της, με τις ζημιές της από τις ΝΟΜΕ να ξεπερνούν σήμερα τα 600 εκατ. ευρώ. Και τέλος η αδιαφορία των διοικήσεών της να αντιμετωπίσουν ουσιαστικά το πρόβλημα των στρατηγικών κακοπληρωτών. Έτσι από τα 1,4 δισ. ευρώ ληξιπρόθεσμα χρέη προς την εταιρεία το 2014, φτάσαμε στα 2,5 δισ. ευρώ στο τέλος του 2018.

Κύριος στόχος αυτή την στιγμή είναι να αντιμετωπιστεί το μείζον πρόβλημα ρευστότητας της εταιρείας, έτσι ώστε να παραμείνει η ΔΕΗ όρθια και να περάσει με επιτυχία τον κάβο της 24ης Σεπτεμβρίου, ημερομηνία κατά την οποία αναμένεται η νέα έκθεση βιωσιμότητας της Ernst & Young. Για τον σκοπό αυτό αναπροσαρμόζουμε το ανταγωνιστικό σκέλος των τιμολογίων, τα οποία σε συνδυασμό με την μείωση του ΦΠΑ και του ΕΤΜΕΑΡ (ειδικού τέλους για τις ΑΠΕ) θα έχουν μηδενική επίπτωση στους λογαριασμούς 7 εκ. πελατών της ΔΕΗ. Προς την ίδια κατεύθυνση μειώνουμε την έκπτωση συνέπειας από το 10% στο 5% (με κόστος 2,2 ευρώ το μήνα για το μέσο νοικοκυριό) και περιορίζουμε τις προνομιακές εκπτώσεις στους λογαριασμούς των εργαζομένων της ΔΕΗ που φτάνουν κατά μέσο όρο το 75%. Επίσης προχωρούμε σε εντατικοποίηση των διαδικασιών είσπραξης των ληξιπρόθεσμων οφειλών από τους στρατηγικούς κακοπληρωτές. Μόνο 60.000 καταναλωτές οφείλουν σήμερα 800 εκ. ευρώ.

Όσοι μας κουνούν το δάχτυλο για να νέα μέτρα δεν απαντούν στο τι θα γίνει αν παραμείνουμε αδρανείς. Η μη λήψη άμεσων μέτρων για την ενίσχυση της ρευστότητας της εταιρείας θα έχει άμεσες ανυπολόγιστες συνέπειες τόσο για την ΔΕΗ όσο και την ελληνική οικονομία. Τα αρνητικά οικονομικά στοιχεία θα καταγραφούν στην νέα έκθεση της Ernst & Young η οποία θα θέσει εκ νέου ζήτημα βιωσιμότητας της εταιρείας, πυροδοτώντας ένα ντόμινο αρνητικών εξελίξεων. Μεταξύ αυτών θα μπορούσε να είναι, η αναστολή διαπραγμάτευσης της μετοχής της ΔΕΗ, η καταγγελία των δανείων της που φέρουν την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου (ύψους 2 δις), ο αποκλεισμός της ΔΕΗ από τις αγορές, η παύση πληρωμών σε προμηθευτές και εργαζομένους, η καταγραφή ως κόκκινων των δανείων που έχουν χορηγήσει οι τράπεζες στην εταιρεία (ύψους 1,5 δις). Και στο τέλος της διαδρομής χρεοκοπία ή διάσωση της ΔΕΗ με ιδίους πόρους ύψους 4 –5 δις ευρώ.

Μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν. Τα μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας που παρουσιάσαμε είναι δίκαια και ισορροπημένα καθώς καλούνται όλοι να βάλουν πλάτη για την διάσωση της εταιρείας: οι ανταγωνιστές της μέσω της κατάργησης των ΝΟΜΕ, οι παραγωγοί ΑΠΕ μέσω της μείωσης του ΕΤΜΕΑΡ, οι καταναλωτές μέσω της μείωσης της έκπτωσης συνέπειας και τέλος οι εργαζόμενοι μέσω τους περιορισμού των προνομιακών τιμολογίων ρεύματος. Αξίζει να σημειωθεί ότι η διάσωση της εταιρείας αφορά πρωτίστως τους εργαζόμενούς της καθώς δεν μπορεί να υπάρχουν εργαζόμενοι σε μια πτωχευμένη εταιρεία.

Παράλληλα με τα μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας, παρουσιάσαμε και διαρθρωτικά μέτρα βραχυπρόθεσμου και μεσομακροπρόθεσμου ορίζοντα που αφορούν τη μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ, την κατάργηση των ζημιογόνων ΝΟΜΕ, την εκπόνηση ενός νέου business plan για να λειτουργήσει η εταιρεία ευέλικτα και ανταγωνιστικά, τη σταδιακή απόσυρση λιγνιτικών μονάδων, τις στοχευμένες εθελούσιες εξόδους για να περιορισθεί το κόστος. Στόχος είναι η εξυγίανση της εταιρείας, η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς της και η αναζήτηση σε δεύτερο χρόνο στρατηγικού επενδυτή.

Η διάσωση της ΔΕΗ αποτελεί μέγιστη εθνική προτεραιότητα. Μία εταιρεία ενέργειας που πουλά κάτω του κόστους, συσσωρεύει ζημιές, έχει δίκτυο παλαιό, μονάδες παραγωγής ρυπογόνες και αντιοικονομικές είναι θέμα χρόνου να καταρρεύσει. Κατάρρευση της ΔΕΗ σημαίνει ελλείψεις ενέργειας, εκτόξευση των τιμών, οικονομική καταστροφή για χιλιάδες επιχειρήσεις και επαγγελματίες, διακινδύνευση της υγείας και ασφάλειας των πολιτών, ιδίως των ευπαθών ομάδων. Και μία τέτοια εξέλιξη δεν θα επιτρέψουμε να συμβεί.