Μαϊ 12

Δίνουμε δύναμη στους εργαζομένους, με νέες δυνατότητες, ευκαιρίες και επιλογές - Παρουσίαση του νομοσχεδίου για την Προστασία της Εργασίας – Τίθεται άμεσα σε δημόσια διαβούλευση

Το νομοσχέδιο για την Προστασία της Εργασίας παρουσιάστηκε σήμερα σε διαδικτυακή συνέντευξη Τύπου από τον υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστή Χατζηδάκη, την υφυπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, αρμόδια για τη Δημογραφική Πολιτική και Οικογένεια, Μαρία Συρεγγέλα και την γενική γραμματέα Εργασίας Άννα Στρατινάκη.  Το νομοσχέδιο τίθεται άμεσα σε δημόσια διαβούλευση προκειμένου, αφού ληφθούν υπόψη οι απόψεις που θα διατυπωθούν σε αυτή, να κατατεθεί στη Βουλή και να ψηφιστεί έως τις αρχές του καλοκαιριού.

Όπως επισημάνθηκε, το νομοσχέδιο αποτελεί πρώτα από όλα παρέμβαση επικαιροποίησης της εργατικής νομοθεσίας που δεν έχει αλλάξει σε μεγάλο βαθμό από το 1982. Όταν οι δομές της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας ήταν πολύ διαφορετικές από ότι σήμερα και  δεν υπήρχαν το Διαδίκτυο, η τηλεργασία, οι συνεργατικές πλατφόρμες. Την ίδια στιγμή,  επιχειρεί να αντιμετωπίσει  χρόνια προβλήματα της αγοράς εργασίας, όπως τα φαινόμενα υποδηλωμένης ή αδήλωτης εργασίας, απλήρωτων υπερωριών, εκμετάλλευσης των εργαζομένων, καθώς και τα φαινόμενα βίας και σεξουαλικής παρενόχλησης στην εργασία που έχουν έρθει με ένταση στο προσκήνιο.

Οι δέκα σημαντικότερες αλλαγές που φέρνει το νομοσχέδιο είναι:

1. Εισαγωγή της ψηφιακής κάρτας εργασίας για τον έλεγχο και την πάταξη της «μαύρης»-υποδηλωμένης εργασίας και της εισφοροδιαφυγής

2. Αναβάθμιση της Επιθεώρησης Εργασίας σε Ανεξάρτητη Αρχή

3. Θέσπιση κανόνων για την τηλεργασία και «δικαιώματος αποσύνδεσης». Η Ελλάδα τρίτη χώρα στην ΕΕ μετά την Γαλλία και την Ιταλία που νομοθετεί την αναγνώριση του σχετικού δικαιώματος

4. Ενίσχυση στην πράξη της ισορροπίας επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής, με ρυθμίσεις όπως η θέσπιση άδειας πατρότητας 14 ημερών, γονικής άδειας 4 μηνών για κάθε γονέα (με επιδότηση από τον ΟΑΕΔ για 2 μήνες), δικαιώματος ευέλικτων ρυθμίσεων εργασίας για γονείς παιδιών έως 12 ετών

5. Εισαγωγή μέτρων κατά της βίας και της παρενόχλησης στην εργασία. Η Ελλάδα γίνεται μια από τις πρώτες χώρες που κυρώνουν τη Σύμβαση 190 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας.

6. Παροχή περισσότερων επιλογών στους εργαζομένους να διαμορφώσουν το ωράριό τους με βάση τις ανάγκες τους

7. Θέσπιση της ελάχιστης εγγυημένης υπηρεσίας (33%) σε κλάδους κοινής ωφελείας (π.χ. μετρό) κατά τη διάρκεια των απεργιών

8. Βελτίωση των συνθηκών εργασίας των εργαζομένων σε delivery και κούριερ

9. Τέλος στο καθεστώς διακρίσεων στις αποζημιώσεις μεταξύ εργατοτεχνιτών και υπαλλήλων

10. Διεύρυνση της λίστας των περιπτώσεων άκυρης απόλυσης

Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε: «Με το νομοσχέδιο αυτό επιχειρούμε να κάνουμε βήματα μπροστά μετά από σχεδόν 40 χρόνια, προσαρμόζοντας την εργατική νομοθεσία της Ελλάδας στις οικονομικές, κοινωνικές και τεχνολογικές εξελίξεις, με γνώμονα τις καλές πρακτικές των προηγμένων ευρωπαϊκών χωρών. Είναι ένα νομοσχέδιο που δίνει δύναμη στον εργαζόμενο, προσφέροντάς του νέες δυνατότητες, ευκαιρίες και επιλογές. Επιδιώκει επίσης να συνδυάσει το στόχο της ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων με τον εξίσου σημαντικό στόχο της διασφάλισης της κοινωνικής συνοχής. Υποστηρίζει την προσπάθεια για μια παραγωγική Ελλάδα που θα δημιουργεί νέες και καλύτερα αμειβόμενες θέσεις εργασίας, που αποτελεί βασικό ζητούμενο για την επανεκκίνηση της οικονομίας στην μετα-πανδημική περίοδο. Η σημερινή παρουσίαση σηματοδοτεί και την έναρξη της ουσιαστικής δημόσιας διαβούλευσης. Εξυπακούεται ότι είμαστε ανοιχτοί στις προτάσεις και τις ιδέες των κοινωνικών εταίρων και προσβλέπουμε σε έναν ειλικρινή και εποικοδομητικό διάλογο το επόμενο διάστημα».

Η υφυπουργός  για τη Δημογραφική Πολιτική και Οικογένεια Μαρία Συρεγγέλα σημείωσε: «Το νομοσχέδιο για την Προστασία της Εργασίας έρχεται να κλείσει την ‘ψαλίδα’ μεταξύ των σύγχρονων κοινωνικών αναγκών και μίας αναχρονιστικής νομοθεσίας, η οποία αποτελούσε έως σήμερα αντικίνητρο για την ισότιμη πρόσβαση των γυναικών στην αγορά εργασίας. Με ρεαλιστικότητα, αλλά και με τη γνώση που μας έδωσε η πολύμηνη διαβούλευση με δεκάδες κοινωνικούς εταίρους και οργανώσεις ανατρέπουμε τα στερεότυπα, εκσυγχρονίζουμε τους θεσμούς του κράτους και ενισχύουμε την ισότητα των φύλων, ενώ παράλληλα στηρίζουμε την οικογένεια».

Η γενική γραμματέας Εργασίας, Άννα Στρατινάκη ανέλυσε τις ρυθμίσεις που αφορούν στην αναβάθμιση του Πληροφοριακού Συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, το «TAXIS της Εργασίας», όπως το χαρακτήρισε.  «Το ΕΡΓΑΝΗ θα αποκτήσει από το τέλος Ιουνίου νέο προφίλ ώστε να αποτελέσει τη γέφυρα για την υποδοχή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας.  Βασικό στοιχείο του εκσυγχρονισμού του θα είναι η παρουσίαση μιας νέας ψηφιακής εφαρμογής, μέσω της οποίας όλη η πληροφορία για το χρόνο εργασίας θα αποτυπωθεί ψηφιακά και θα είναι διαθέσιμη σε πραγματικό χρόνο στους εργαζόμενους. Θα αποτελέσει το βασικό βήμα για την μετάβαση στο ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ, το οποίο θα διαλειτουργεί με τα ΠΣ του e-ΕΦΚΑ, του ΟΑΕΔ και της Επιθεώρησης Εργασίας, διευκολύνοντας τους ελέγχους για την εφαρμογή της εργατικής νομοθεσίας και τη δυνατότητα διασταύρωσης των δηλώσεων για τους μισθούς και την ασφάλιση».

Οι βασικές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου

  1. Ψηφιακή κάρτα εργασίας

Με την ψηφιακή κάρτα εργασίας, το ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ θα ενημερώνεται σε πραγματικό χρόνο για το ωράριο εργασίας των εργαζομένων και θα χαρακτηρίζει αυτόματα κάθε ώρα εργασίας ως κανονικό ωράριο – υπερεργασία, υπερωρία ή διευθέτηση, όπως επίσης τα διαλείμματα, τις ώρες και ημέρες απουσίας, τις άδειες κλπ.

Η ψηφιακή κάρτα θα είναι εφαρμογή στο κινητό τηλέφωνο, ή η υφιστάμενη κάρτα εργασίας που χρησιμοποιούν ήδη πολλές επιχειρήσεις. Αποτελεί πρωτοποριακό εργαλείο ελέγχου και πάταξης της αδήλωτης, υποδηλωμένης εργασίας και της εισφοροδιαφυγής. Ο λόγος είναι ότι τα στελέχη της Επιθεώρησης Εργασίας πριν μπουν σε μια εγκατάσταση θα γνωρίζουν πόσους και ποιους εργαζόμενους πρέπει να βρουν εκεί. Έτσι, ακόμη και αν υπό την πίεση του εργοδότη ένας εργαζόμενος δεν δηλώσει την παρουσία του στο χώρο δουλειάς ή δηλώσει ότι έχει σχολάσει ενώ εξακολουθεί να εργάζεται, ο έλεγχος θα είναι άμεσος, αυτόματος και διαφανής.

Επιπλέον, για τις επιχειρήσεις που υιοθετούν την ψηφιακή κάρτα θα συμπληρώνεται αυτόματα η Αναλυτική Περιοδική Δήλωση και καταργείται το Ειδικό Βιβλίο Υπερωριών. Δηλαδή μειώνεται η γραφειοκρατία και το διοικητικό βάρος. Η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας θα γίνει σταδιακά, αρχής γενομένης από τις μεγάλες επιχειρήσεις που διαθέτουν ήδη σύστημα μέτρησης του χρόνου εργασίας και θα επεκταθεί με βάση χρονοδιάγραμμα στις μεσαίες και μικρές. Η υλοποίηση των σχετικών υποδομών έχει προταθεί για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.

  1. Επιθεώρηση Εργασίας

Το ΣΕΠΕ αντικαθίσταται από την Επιθεώρηση Εργασίας, που θα είναι Ανεξάρτητη Αρχή. Είναι ένα μοντέλο που εφαρμόστηκε με επιτυχία για παράδειγμα στην περίπτωση της ΑΑΔΕ και αποκλείει τις όποιες ενδεχόμενες πολιτικές παρεμβάσεις στον έλεγχο της αγοράς εργασίας.

Η Επιθεώρηση Εργασίας θα έχει λειτουργική ανεξαρτησία και  διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια. Ο διοικητής της θα επιλέγεται με ανοικτό διαγωνισμό. Θα έχει δυνατότητα ελέγχων όλο το 24ωρο χωρίς προειδοποίηση προς τον εργοδότη, καθώς και ελεύθερη πρόσβαση σε βιβλία, μητρώα, έγγραφα, αρχεία.

Με νέα διάταξη θεσπίζεται διαδικασία άμεσης επιβολής προστίμων όταν διαπιστώνεται ότι απασχολείται εργαζόμενος που δεν έχει δηλωθεί, ή όταν διαπιστώνονται παραβάσεις σε θέματα υγιεινής και ασφάλειας. Επίσης το πόρισμα της Επιθεώρησης Εργασίας επί διαφορών που στοιχειοθετούνται από την ψηφιακή κάρτα εργασίας (π.χ. απαιτήσεις για δεδουλευμένα, επίδομα άδειας) θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί άμεσα για να βγει διαταγή πληρωμής από το δικαστήριο.

  1. Υγεία και Ασφάλεια
     

Με το νομοσχέδιο κυρώνεται η Σύμβαση 187 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας για την Ασφάλεια και την Υγεία στην Εργασία.

Η Σύμβαση προβλέπει:

  • Τη διαμόρφωση Εθνικής Στρατηγικής Υγείας και Ασφάλειας στην Εργασία κατόπιν διαβουλεύσεων με τις οργανώσεις των εργοδοτών και των εργαζομένων.
  • Την ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας και Ασφάλειας που περιλαμβάνει τη νομοθεσία, τους μηχανισμούς συμμόρφωσης, τις υπηρεσίες πληροφόρησης, τον μηχανισμό συλλογής και ανάλυσης στοιχείων, κ.ά.)
  • Την κατάστρωση Εθνικού Προγράμματος Υγείας και Ασφάλειας που συνίσταται ιδίως στην ανάπτυξη κουλτούρας πρόληψης των ατυχημάτων, στην θέσπιση δεικτών προόδου κ.ά.
  • Τη Προγραμματική συνεργασία με το Ελληνικό Ινστιτούτο Υγείας και Ασφάλειας στην Εργασία (ΕΛΙΝΥΑΕ) για έρευνες πεδίου, κατάρτιση εργοδοτών, ευαισθητοποίηση
  1. Αντιμετώπιση βίας και παρενόχλησης στην εργασία

Η Ελλάδα είναι μία από τις πρώτες χώρες που προχωρά στην κύρωση της σχετικής Σύμβασης 190 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας. Με τις ρυθμίσεις που εισάγονται:

  • Διευρύνουμε την υφιστάμενη προστασία (που αντιμετωπίζει την παρενόχληση ως μορφή διάκρισης) και προσθέτουμε τη βία στις συμπεριφορές που τιμωρούνται (mobbing).
  • Αναφέρουμε ως προστατευόμενα πρόσωπα ακόμα και τους αιτούντες εργασία και εθελοντές, καλύπτοντας πλέον όλες τις έννομες σχέσεις απασχόλησης (συμπεριλαμβάνονται μπλοκάκια, προσωπικό μέσω τρίτων, δικηγόροι, μαθητευόμενοι).
  • Υιοθετούμε τον διευρυμένο ορισμό της έννοιας «εργασία», ο οποίος περιλαμβάνει εκτός των χώρων εργασίας και τις σχετικές μετακινήσεις και επικοινωνίες.
    • Για να υπάρξει περιστατικό παρενόχλησης αρκεί να υπάρξει ακόμα και απειλή αυτής, η οποία σκοπεύει ή ενδέχεται να οδηγήσει ακόμα και σε ψυχολογική βλάβη.

Στις επιχειρήσεις:

  • Θεσμοθετούμε την υποχρέωση του εργοδότη (και άρα μπορούμε να τον ελέγξουμε επ’ αυτών):
    • Να προλαμβάνει, να σταματά και να αντιμετωπίζει περιστατικά βίας ή παρενόχλησης.
    • Να ενημερώνει τους εργαζομένους σχετικά με τους κινδύνους, τα μέτρα, τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματά τους.
    • Να συντρέχει τις δημόσιες αρχές κατά την εξέταση συναφών καταγγελιών.
  • Υποχρεώνουμε τις επιχειρήσεις που απασχολούν πάνω από 20 άτομα να υιοθετήσουν εταιρική πολιτική για την καταπολέμηση της βίας και παρενόχλησης, στην επιχειρησιακή ΣΣΕ, ή πάντως με απόφαση του εργοδότη.
  • Θεσμοθετούμε την υποχρέωση οι επιχειρήσεις αυτές να ορίζουν έναν «σύνδεσμο» για θέματα βίας και παρενόχλησης με ρόλο να συμβουλεύει και να καθοδηγεί τον εργαζόμενο σχετικά.
  • Ομοίως υποχρεώνουμε τις ίδιες επιχειρήσεις να υιοθετήσουν εταιρική πολιτική διαχείρισης εσωτερικών καταγγελιών με τήρηση εμπιστευτικότητας και ελάχιστα εχέγγυα αμεροληψίας.

Επί συγκεκριμένου περιστατικού:

  • Σε περίπτωση που λάβει χώρα περιστατικό, ο εργοδότης υποχρεούται να λάβει μέτρα στο πλαίσιο των εργασιακών σχέσεων, ώστε να το σταματήσει (πχ μετακίνηση, καταγγελία σχέσης εργασίας).
  • Εφόσον ο εργοδότης δεν λάβει μέτρα ή αυτά είναι ανεπαρκή, ο/η θιγόμενος/-η μπορεί να ενημερώσει τον εργοδότη και να αποχωρήσει από την εργασία για εύλογο χρόνο, εάν αντιμετωπίζει κίνδυνο ζωής ή υγείας.
  • Η απόλυση καθώς και οποιαδήποτε δυσμενής μεταχείριση του καταγγέλλοντος ή μάρτυρα απαγορεύεται.
  • Στη διοικητική και δικαστική διαδικασία (πλην ποινικών δικαστηρίων) αντιστρέφεται το βάρος απόδειξης και ο καταγγελλόμενος καλείται να αποδείξει ότι δεν συνέτρεξαν οι σχετικές περιστάσεις.
  • Ενισχύεται το Σήμα Ισότητας στις επιχειρήσεις – επεκτείνεται στις πολιτικές καταπολέμησης της βίας και παρενόχλησης στην εργασία.

 

  1. Άδειες-Ισορροπία επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής

Περιλαμβάνονται σειρά ρυθμίσεων που οδηγούν στη συμφιλίωση της οικογενειακής με την επαγγελματική ζωή και την άρση αντικινήτρων για την πρόσληψη γυναικών.

Ειδικότερα:

  • Θεσπίζεται άδεια πατρότητας: 14 ημέρες με αποδοχές έναντι 10 ημερών που προβλέπει η Οδηγία και 2 ημερών που ισχύει σήμερα. Έτσι η χώρα μας από προτελευταία μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ ανεβαίνει στην 5η θέση.
  • Προβλέπεται προστασία του νέου πατέρα κατά της απόλυσης για 6 μήνες από τη γέννηση του τέκνου.

Με την καθιέρωση αδειών και δικαιωμάτων για τον πατέρα, εκτός από την εξισορρόπηση του ρόλου και των δύο γονέων στην οικογένεια, περιορίζεται το αντικίνητρο για την πρόσληψη γυναικών αφού τόσο η μητέρα, όσο και ο πατέρας προστατεύονται από την απόλυση και δικαιούνται άδεια αρκετών μηνών που σχετίζεται με τη γέννηση και την ανατροφή του τέκνου τους.

Επιπλέον:

  • Θεσπίζεται γονική άδεια 4 μηνών για κάθε γονέα με επιδότηση από τον ΟΑΕΔ για τους 2 μήνες.
  • Εισάγεται δικαίωμα ευέλικτων ρυθμίσεων εργασίας (π.χ. τηλεργασία, ευέλικτο ωράριο, μερική απασχόληση) για γονείς και φροντιστές παιδιών ηλικίας έως 12 ετών, στην κατεύθυνση των προβλέψεων της Οδηγίας 2019/1158. Σημειώνεται πως η εν λόγω ρύθμιση αποτελεί μια ακόμη απόδειξη ότι το ευέλικτο ωράριο μπορεί να διευκολύνει αποτελεσματικά τους εργαζόμενους προκειμένου να καλύψουν τις οικογενειακές ανάγκες φροντίδας των παιδιών.
  • Θεσπίζεται άδεια φροντιστή (5 εργάσιμες ημέρες για συγγενή ή σύνοικο όταν υπάρχει ανάγκη φροντίδας ή σοβαρός ιατρικός λόγος).
  • Θεσπίζεται απουσία λόγω ανωτέρας βίας (1 ημέρα 2 φορές το χρόνο μετ’ αποδοχών).
  • Επεκτείνεται το τμήμα της άδειας μητρότητας μετά τη γέννα (9 εβδομάδες) στην υιοθεσία.
  • Επεκτείνεται η άδεια προστασίας της μητρότητας (6 μήνες με επιδότηση από τον ΟΑΕΔ) στην υιοθεσία.
  • Θεσπίζεται άδεια 7 ημερών για υποβολή σε διαδικασίες υποβοηθούμενης αναπαραγωγής
  • Επεκτείνεται η άδεια φροντίδας τέκνου στην τεκμαιρόμενη μητέρα.
  • Απαγορεύεται κάθε δυσμενής ή λιγότερο ευνοϊκή μεταχείριση εργαζομένων, επειδή ζήτησαν ή έλαβαν άδεια ή ευέλικτη ρύθμιση.
  • Απαγορεύεται και είναι άκυρη η καταγγελία της σύμβασης εργασίας, εργαζόμενου, επειδή ζήτησε ή έλαβε άδεια ή ευέλικτη ρύθμιση. Αν εργαζόμενος θεωρεί ότι απολύθηκε για αυτό το λόγο, εναπόκειται στον εργοδότη να αποδείξει ότι η απόλυση έγινε για άλλους λόγους (αντιστροφή του βάρους της απόδειξης).
  1. Τηλεργασία

Η Ελλάδα είναι μία από τις πρώτες χώρες της ΕΕ και του ΟΟΣΑ, μετά τη Γαλλία και την Ιταλία, που νομοθετεί την αναγνώριση του δικαιώματος αποσύνδεσης. Δηλαδή του δικαιώματος του τηλεργαζόμενου να απέχει από την παροχή εργασίας με τηλεφωνικό, ηλεκτρονικό ή ψηφιακό τρόπο, εκτός ωραρίου εργασίας και κατά τη διάρκεια των αδειών του.

Προβλέπεται επίσης ότι στο πλαίσιο της τηλεργασίας:

  • Ο εργοδότης αναλαμβάνει το κόστος του εξοπλισμού, της συντήρησης και των τηλεπικοινωνιών.
  • Απαγορεύεται η χρήση της κάμερας για τον έλεγχο της απόδοσης του τηλεργαζομένου. Απαγορεύεται κάθε δυσμενής διάκριση σε βάρος τηλεργαζομένου, επειδή άσκησε το δικαίωμα αποσύνδεσης.
  • Ο εργοδότης είναι υπεύθυνος για την προστασία της υγείας και της επαγγελματικής ασφάλειας του τηλεργαζομένου.
  • Οι τηλεργαζόμενοι έχουν τα ίδια δικαιώματα και υποχρεώσεις με τους εργαζομένους εντός των εγκαταστάσεων της επιχείρησης.
  • Η Επιθεώρηση Εργασίας έχει δικαίωμα πρόσβασης στα δεδομένα της επικοινωνίας της επιχείρησης και του τηλεργαζομένου για τον έλεγχο τήρησης του ωραρίου εργασίας.
  1. Εργατοτεχνίτες

Με το νομοσχέδιο τερματίζεται το καθεστώς διακρίσεων που ήθελε οι αποζημιώσεις των εργατοτεχνιτών να είναι πολύ κατώτερες από τις αποζημιώσεις των υπαλλήλων. Ικανοποιείται ένα πάγιο και δίκαιο αίτημα και εξισώνονται οι αποζημιώσεις απόλυσης των εργατοτεχνιτών, που μέχρι σήμερα υπολογίζονταν σε λίγα μεροκάματα, με εκείνες των υπαλλήλων, που ισοδυναμούν με μισθούς έως και 12 μηνών.

  1. Πλατφόρμες

Θεσπίζεται πλαίσιο προστασίας των απασχολούμενων στις συνεργατικές ψηφιακές πλατφόρμες (επιχειρήσεις που συνδέουν μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας παρόχους υπηρεσιών και χρήστες) , ακολουθώντας τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου και τις βέλτιστες πρακτικές του ILO και του ΟΟΣΑ.

Αναγνωρίζονται δύο τρόποι συνεργασίας των παρόχων υπηρεσιών με τις πλατφόρμες, που είναι οι συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας ή ανεξάρτητων υπηρεσιών και έργου. Ακολουθώντας την νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου θεσπίζουμε συγκεκριμένα νομοθετικά κριτήρια για τη διάκριση των συμβάσεων.

Επιπλέον:

  • Θεσπίζουμε συνδικαλιστικά δικαιώματα για τους απασχολούμενους με συμβάσεις ανεξαρτήτων υπηρεσιών/ έργου, οι οποίοι θα μπορούν να συστήνουν οργανώσεις, να διαπραγματεύονται συλλογικές συμφωνίες και να κηρύσσουν απεργία. Με αυτό τον τρόπο, προστατεύονται τα δικαιώματα των απασχολουμένων σε πλατφόρμες ανεξάρτητα από τον ειδικότερο τύπο σύμβασης, με τον οποίο συνδέονται με την πλατφόρμα.
  • Προβλέπεται ότι οι πλατφόρμες έχουν ακριβώς τις ίδιες υποχρεώσεις για πρόνοια, υγιεινή και ασφάλεια που ισχύουν για τις συμβάσεις συμβάσεων εξαρτημένης εργασίας.
  1. Διευθέτηση του χρόνου εργασίας

Η διευθέτηση του χρόνου εργασίας προβλέπεται από την Κοινοτική νομοθεσία, εφαρμόζεται ευρέως στην Ευρωπαϊκή Ένωση ενώ στη χώρα μας, έχει νομοθετηθεί από το 1990 και εφαρμόζεται σε σημαντικούς κλάδους, όπως ο ξενοδοχειακός και πολλές επιχειρήσεις, με συλλογικές συμβάσεις. Με το νομοσχέδιο προβλέπεται ότι αν δεν υπάρχει συνδικαλιστική οργάνωση ή συλλογική σύμβαση, ή το επιθυμεί ο εργαζόμενος, η διευθέτηση μπορεί να εφαρμόζεται μετά από αίτησή του.

Δημιουργούνται έτσι νέες ευκαιρίες, δυνατότητες συμφιλίωσης της οικογενειακής με την επαγγελματική ζωή, διευκολύνονται ουσιαστικά εργαζόμενοι γονείς, φροντιστές, φοιτητές, άτομα με διπλή απασχόληση κ.ά.

Σημειώνεται ότι η Διεθνής Οργάνωση Εργασίας (ILO) στον Οδηγό για «ισορροπημένη διευθέτηση του χρόνου εργασίας» (Guide to developing balanced working time arrangements https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/—ed_protect/—protrav/—travail/documents/publication/wcms_706159.pdf) επισημαίνει ότι η διευθέτηση του χρόνου εργασίας μπορεί να ωφελήσει τόσο τους εργαζόμενους όσο και τις επιχειρήσεις καθώς από τη μια βελτιώνει την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής και από την άλλη βοηθά τις επιχειρήσεις να καλύψουν τον αυξημένο φόρτο εργασίας μιας περιόδου και να μειώσουν το κόστος.

Με άλλη διάταξη κατοχυρώνεται ρητά το 8ωρο/5θήμερο/40ωρο, προβλέπεται δυνατότητα 4ήμερης εργασίας, χωρίς μείωση αποδοχών στο πλαίσιο της διευθέτησης ενώ ορίζεται ότι είναι άκυρη η απόλυση εργαζομένου που αρνήθηκε να συμφωνήσει διευθέτηση του χρόνου εργασίας

Άμεσα συνδεδεμένες με τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας είναι οι ρυθμίσεις για την αναβάθμιση της Επιθεώρησης Εργασίας σε Ανεξάρτητη Αρχή και την Ψηφιακή Κάρτα εργασίας, που δημιουργούν πλαίσιο αντικειμενικών και αυστηρών ελέγχων για την αποφυγή εργοδοτικής αυθαιρεσίας και αθέμιτου ανταγωνισμού.

  1. Διαλείμματα

Προβλέπεται ότι το διάλειμμα θα χορηγείται μετά από 4 ώρες εργασίας αντί για 6 ώρες που ίσχυε ως τώρα. Επίσης, ξεκαθαρίζεται η διάρκειά του που θα είναι 15 – 30 λεπτά, ρύθμιση με την οποία αποφεύγονται εργοδοτικές καταχρήσεις που παρατηρούνται σήμερα. Για παράδειγμα, κατά τη διάρκεια ελέγχων εργαζόμενοι που βρίσκονταν στους χώρους δουλειάς αρκετή ώρα μετά τη λήξη του ωραρίου «δικαιολογούνταν» από τον εργοδότη με το σκεπτικό ότι είχαν κάνει μεγάλο διάλειμμα στο ενδιάμεσο. Ορίζεται επίσης ότι απαγορεύεται η χορήγηση του διαλείμματος συνεχόμενου με την έναρξη ή λήξη της εργασίας.

  1. Υπερωρίες

Ενοποιείται και αυξάνεται το όριο για τις υπερωρίες σε 150 ώρες ετησίως (σήμερα είναι 96 στη βιομηχανία και 120 στους λοιπούς κλάδους). Αυξάνεται επίσης η αμοιβή για τις υπερωρίες για τις οποίες δεν τηρούνται οι προβλεπόμενες διαδικασίες έγκρισης: καθορίζεται συγκεκριμένα στο καταβαλλόμενο ωρομίσθιο προσαυξημένο κατά 120%, έναντι 80% που είναι σήμερα. Με τον τρόπο αυτό και σε συνδυασμό ιδίως με την ψηφιακή κάρτα εργασίας αυξάνεται το εισόδημα των εργαζομένων και καλύπτονται οι επιχειρηματικές ανάγκες.

 

  1. Κυριακές

Το γενικό καθεστώς αργίας της Κυριακής παραμένει. Στις υφιστάμενες γνωστές εξαιρέσεις που ισχύουν εδώ και δεκαετίες σε κλάδους όπως η εστίαση, καταστήματα σε τουριστικές περιοχές, κ.ά.) προστίθενται ορισμένοι κλάδοι στους οποίους είναι αναγκαία η δυνατότητα συνεχούς λειτουργίας για δύο λόγους: αφενός για την εξυπηρέτηση αναγκών της κοινωνίας και αφετέρου για την πάταξη φαινομένων μαύρης εργασίας καθώς σε πολλές περιπτώσεις επιχειρήσεις αναγκάζονται να λειτουργήσουν Κυριακές χωρίς να μπορούν να εμφανίσουν επίσημα τους εργαζόμενους. Οι κλάδοι που προστίθενται είναι:

  • υπηρεσίες ταχυδρομικών υπηρεσιών (courier),
  • δραστηριότητες παραγωγής υγειονομικών ειδών ή νοσηλευτικών υλικών,
  • παραγωγή, αποθήκευση, μεταφορά και διανομή φαρμάκων και παραϊατρικού υλικού,
  • επιχειρήσεις εφοδιαστικής αλυσίδας (“logistics”), ιδίως παραλαβής, αποθήκευσης, συλλογής και διανομής εμπορευμάτων, όπως και επισκευής και συντήρησης περονοφόρων και ανυψωτικών μηχανημάτων,
  • κέντρα κοινών υπηρεσιών (“shared services centers”) ομίλων επιχειρήσεων, ιδίως στους τομείς της λογιστικής, του ανθρώπινου δυναμικού, της μισθοδοσίας, των Η/Υ (ΙΤ), της κανονιστικής συμμόρφωσης, των προμηθειών και άλλων,
  • επιχειρήσεις ψηφιοποίησης έγχαρτου αρχείου,
  • επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών τηλεφωνικού κέντρου εξυπηρέτησης και τεχνικής υποστήριξης πελατών,
  • επιχειρήσεις παραγωγής έτοιμου σκυροδέματος και λατομείων, εξόρυξης ορυκτών και μεταλλευτικών δραστηριοτήτων,
  • κέντρα δεδομένων (“data centers”) και εν γένει μηχανογραφικών κέντρων ομίλων επιχειρήσεων.

Επίσης, επιτρέπονται μετά από άδεια της Επιθεώρησης Εργασίας:

  • περιπτώσεις διενέργειας εξετάσεων για την απόκτηση πτυχίων και διπλωμάτων εν γένει
  • περιπτώσεις νομίμων εξωσχολικών δράσεων ιδιωτικών σχολείων, όπως ημερίδες, διημερίδες, σεμινάρια, συνέδρια, ρητορικοί και άλλοι διαγωνισμοί, αγώνες, προπονήσεις, πολιτιστικές εκδηλώσεις, ανθρωπιστικές, φιλανθρωπικές και περιβαλλοντικές δράσεις, συμπεριλαμβανομένων των φυλάκων, οδηγών και συνοδών λεωφορείων, καθαριστριών, προσωπικού μηχανογράφησης και γραμματείας και κάθε άλλου εργαζομένου αναγκαίου για τη διενέργεια και ομαλή διεξαγωγή αυτών
  • περιπτώσεις συντήρησης κτιρίων δημόσιων ή ιδιωτικών σχολείων, η οποία δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί τις ημέρες παρουσίας εκπαιδευτικών και μαθητών,
  • περιπτώσεις προσαρμογής και αναβάθμισης πληροφοριακών συστημάτων

 

  1. Προστασία από τις απολύσεις

Παραμένουν οι υφιστάμενες περιπτώσεις ακυρότητας (π.χ. απόλυση που οφείλεται σε δυσμενή διάκριση λόγω φύλου, πεποιθήσεων, σεξουαλικού προσανατολισμού, αναπηρίας, συνδικαλιστικής δράσης, λόγω άρνησης πρότασης για διευθέτηση του χρόνου εργασίας, κ.ά.)

Διευρύνεται η λίστα των περιπτώσεων της άκυρης απόλυσης, η οποία οδηγεί σε επαναπασχόληση (επιστροφή του εργαζόμενου στην εργασία του) και καταβολή των μισθών υπερημερίας (για την περίοδο από την απόλυση μέχρι την επαναπασχόληση).

Συγκεκριμένα, προστίθενται στις άκυρες οι απολύσεις:

  • Όταν γίνονται επειδή ο εργαζόμενος άσκησε οποιοδήποτε νόμιμο δικαίωμά του (μέχρι σήμερα η επαναπρόσληψη ήταν στην κρίση του Δικαστηρίου).
  • Για άσκηση των δικαιωμάτων σε περίπτωση βίας και παρενόχλησης
  • Του πατέρα νεογεννηθέντος τέκνου
  • Εργαζομένων που έλαβαν ή ζήτησαν οποιαδήποτε άδεια
  • Εργαζομένων που δεν υπέκυψαν σε πίεση του εργοδότη να υποβάλουν αίτημα για διευθέτηση
  • Τηλεργαζομένων που άσκησαν το δικαίωμα αποσύνδεσης

Θεσπίζεται και σε αυτή την περίπτωση αντιστροφή του βάρους της απόδειξης: «Αν, απολυθείς εργαζόμενος αποδείξει ενώπιον δικαστηρίου πραγματικά περιστατικά ικανά να στηρίξουν την πεποίθηση ότι η απόλυσή του είναι άκυρη, εναπόκειται στον εργοδότη να αποδείξει ότι η απόλυση είναι έγκυρη».

Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις το δικαστήριο, αντί οποιασδήποτε άλλης συνέπειας, μετά από αίτημα είτε του εργαζομένου είτε του εργοδότη, επιδικάζει υπέρ του εργαζομένου πρόσθετη αποζημίωση που δεν μπορεί να είναι μικρότερη από τις αποδοχές 3 μηνών, ούτε μεγαλύτερη από το διπλάσιο της νόμιμης αποζημίωσης. Αν δεν υποβληθεί αίτημα από καμία πλευρά τότε το δικαστήριο μπορεί να διατάξει επαναπρόσληψη και σε αυτές τις περιπτώσεις.

  1. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ

Το σύστημα ΕΡΓΑΝΗ αναβαθμίζεται και μετεξελίσσεται σε ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ. Στόχος είναι η μείωση του διοικητικού φόρτου για τις επιχειρήσεις, η απλοποίηση διαδικασιών και η κατάργηση των πολλαπλών δηλώσεων για το ίδιο αντικείμενο που υποχρεώνονται να υποβάλλουν σήμερα οι εργοδότες (π.χ. σε ΕΡΓΑΝΗ και ΕΦΚΑ). Αυτό συμβαίνει με την εξασφάλιση διαλειτουργικότητας μεταξύ των πληροφοριακών συστημάτων ΕΡΓΑΝΗ, e-ΕΦΚΑ, Επιθεώρησης Εργασίας και ΟΑΕΔ.

Βασικό στοιχείο είναι επίσης ότι διευκολύνονται οι έλεγχοι για την εφαρμογή της νομοθεσίας καθώς θα υπάρχει δυνατότητα διασταύρωσης των δηλώσεων για μισθούς και ασφάλιση.

  1. Διαφάνεια στον συνδικαλισμό

Θεσπίζεται υποχρεωτική εγγραφή των συνδικαλιστικών οργανώσεων σε ηλεκτρονικό μητρώο όπου θα καταχωρούνται βασικά στοιχεία όπως το καταστατικό, η έδρα και ο αριθμός των μελών. Η εγγραφή στο μητρώο θα αποτελεί προϋπόθεση για συλλογική διαπραγμάτευση, κήρυξη απεργίας και υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης.

Προϋπόθεση για την κήρυξη απεργίας και την εκλογή Διοικητικού Συμβουλίου είναι να υπάρχει διαθέσιμο σύστημα ηλεκτρονικής ψηφοφορίας διαθέσιμο σε όποιο μέλος επιθυμεί να το χρησιμοποιήσει, με όρους μυστικότητας.

Απαγορεύεται η ενίσχυση συνδικαλιστικών οργανώσεων από εργοδότες και κόμματα.

Η προστασία των συνδικαλιστικών στελεχών εξομοιώνεται με εκείνην που ισχύει για τις εγκύους.

  1. Ελάχιστη εγγυημένη υπηρεσία

Διασφαλίζεται η κάλυψη των αναγκών του κοινωνικού συνόλου κατά τη διάρκεια απεργιών σε κρίσιμους κλάδους της οικονομίας. Ορίζεται συγκεκριμένα ότι θα πρέπει να παρέχεται τουλάχιστον το ένα τρίτο της συνήθως παρεχόμενης υπηρεσίας κατά τη διάρκεια απεργίας σε επιχειρήσεις δημόσιου χαρακτήρα ή κοινής ωφέλειας, στους κλάδους: υγείας, ύδρευσης, ηλεκτροδότησης, διύλισης πετρελαίου, μεταφορών, τηλεπικοινωνιών, αποκομιδής απορριμμάτων, φορτοεκφόρτωσης και αποθήκευσης εμπορευμάτων στα λιμάνια, Πολιτικής Αεροπορίας, μισθοδοσίας στο Δημόσιο (συντάξεις).

Απαγορεύεται η παρεμπόδιση εργαζομένων που επιθυμούν να εργασθούν κατά τη διάρκεια της απεργίας.

Μαϊ 12

Ο ΣΥΡΙΖΑ υπέγραψε ευρωπαϊκή οδηγία που προωθεί ευέλικτες μορφές απασχόλησης με ατομικές συμβάσεις και τώρα κατηγορούν εμάς επειδή την εφαρμόζουμε!

«Η υποκρισία από πλευράς ΣΥΡΙΖΑ έχει και τα όριά της! Είναι οι ίδιοι που υπέγραψαν την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2019/1158, που προωθεί ευέλικτες μορφές απασχόλησης με ατομικές συμβάσεις εργασίας και κατηγορούμαστε από αυτούς επειδή εφαρμόζουμε την Οδηγία που εκείνοι υπέγραψαν!», υπογράμμισε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας σήμερα στον ραδιοφωνικό σταθμό Real και τον δημοσιογράφο Νίκο Χατζηνικολάου.

H κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ υπέγραψε την Οδηγία με αριθμό 2019/1158 (20 Ιουνίου 2019) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και ιδιωτικής ζωής.

Παρατίθεται αυτούσιο το άρθρο 9 παρ. 1 της Οδηγίας: «Τα κράτη μέλη λαμβάνουν τα αναγκαία μέτρα προκειμένου να διασφαλίζουν ότι οι εργαζόμενοι με παιδιά έως μια ορισμένη ηλικία, η οποία είναι τουλάχιστον οκτώ έτη, και οι φροντιστές, δικαιούνται να ζητούν ευέλικτες ρυθμίσεις εργασίας για λόγους φροντίδας. Η διάρκεια αυτών των ευέλικτων ρυθμίσεων εργασίας μπορεί να υπόκειται σε εύλογους περιορισμούς».

Παρατίθεται και η σχετική αιτιολογική σκέψη, όπως αναφέρεται στην Οδηγία: «Για να ενθαρρυνθούν οι εργαζόμενοι που είναι γονείς και έχουν ευθύνες φροντίδας να παραμείνουν στο εργατικό δυναμικό, θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να προσαρμόζουν την εργασία τους στις προσωπικές τους ανάγκες και προτιμήσεις. Προς το σκοπό αυτό και με τις ανάγκες του εργαζομένου στο επίκεντρο, θα πρέπει οι εργαζόμενοι να έχουν το δικαίωμα να ζητούν ευέλικτες ρυθμίσεις εργασίας, για να προσαρμόζουν τη μορφή απασχόλησής τους, μεταξύ άλλων, όπου είναι εφικτό, με τη χρήση ρυθμίσεων τηλεργασίας, ευέλικτου ωραρίου, ή μειωμένων ωραρίων εργασίας, με σκοπό την παροχή φροντίδας».

«Βεβαίως εδώ δεν υπάρχει καμιά αναφορά σε συλλογική σύμβαση εργασίας», σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης και πρόσθεσε: «Η Οδηγία αναφέρεται σε ατομικές συμβάσεις,. Ο ίδιος ο ΣΥΡΙΖΑ ψήφισε αυτό το μέτρο για το οποίο μας κατηγορεί σήμερα επειδή το εφαρμόζουμε! Εδώ ο ΣΥΡΙΖΑ έχει ξεπεράσει τον Μινχάουζεν στα ψέματα».

Και συνέχισε: «Περιμένω λοιπόν γι’ αυτό σήμερα απάντηση! Διότι και η υποκρισία ακόμα έχει τα όριά της. Εδώ δεν μιλάμε πια για συλλογικές συμβάσεις. Εδώ μιλάμε για ατομικές συμβάσεις. Και αυτοί που υπέγραψαν την Οδηγία κατηγορούν εμάς γιατί εφαρμόζουμε την Οδηγία που υπέγραψαν. Επαναλαμβάνω η οδηγία ψηφίσθηκε στις 20 Ιουνίου του 2019 με κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, ενώ οι εκλογές έγιναν την 7η Ιουλίου του 2019».

Επιπλέον, ο υπουργός ξεκαθάρισε πως είναι απολύτως ψευδής ο ισχυρισμός πως οι περισσότερες υπερωρίες συνεπάγονται λιγότερες αποδοχές για τους εργαζόμενους. «Με το νομοσχέδιο που φέρνουμε αυξάνουμε τον αριθμό των υπερωριών και πάμε στον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ακούω που λένε στον ΣΥΡΙΖΑ ότι αυτό οδηγεί σε μείωση της αμοιβής για τις υπερωρίες. Μα δεν καταλαβαίνω. Οι υπερωρίες πληρώνονται 40% παραπάνω. Εάν δουλέψει κανείς παραπάνω υπερωριακά, θα πάρει και περισσότερα λεφτά. Αυτό που φαντάζομαι υπονοούν είναι ότι ανεβάζοντας τις υπερωρίες δεν υπάρχει «μαύρη» εργασία», σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης.

«Το μόνο που μπορεί να θιγεί είναι τυχόν “μαύρη αγορά”, υπερωρίες δηλαδή “μαύρες”, – οι οποίες νομιμοποιούνταν εκ των υστέρων αν κάποιος της ανακάλυπτε- το οποίο όμως είναι παράνομο! Είναι “μαύρη” αγορά και ο ΣΥΡΙΖΑ είναι υπέρ της μαύρης εργασίας. Αυτό προκύπτει τουλάχιστον από όσα λένε», κατέληξε ο κ. Χατζηδάκης.

Μαϊ 10

Τι προβλέπει για τις γονικές άδειες το νομοσχέδιο για την Προστασία της Εργασίας - Κ. Χατζηδάκης: Προωθούμε την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και ιδιωτικής ζωής ενδυναμώνοντας τους εργαζόμενους

«Το νομοσχέδιο για την Προστασία της Εργασίας που παρουσιάζεται σύντομα σε δημόσια διαβούλευση προωθεί την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και ιδιωτικής ζωής, ενδυναμώνοντας τους εργαζόμενους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η ενσωμάτωση της σχετικής κοινοτικής Οδηγίας 2019/1158, με την οποία προχωράμε πιο πέρα από τις ελάχιστες προϋποθέσεις που τίθενται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία, για θέματα όπως η άδεια πατρότητας». Αυτό δήλωσε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης μιλώντας σε τηλεδιάσκεψη με εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων και άλλων οργανώσεων, όπου παρουσιάστηκαν οι βασικές κατευθύνσεις του νομοσχεδίου για τις γονικές άδειες.

Ο κ. Χατζηδάκης τόνισε ότι με τον νομοσχέδιο θεσπίζεται –μεταξύ άλλων- άδεια πατρότητας 14 ημερών μετ’ αποδοχών (έναντι δυο ημερών που ισχύει σήμερα), μεγαλύτερη από την πρόβλεψη της Οδηγίας για 10 ημέρες. «Ανεβαίνουμε έτσι στην 5η θέση μεταξύ των χωρών-μελών του ΟΟΣΑ όσον αφορά στη διάρκεια της άδειας πατρότητας, βελτιώνοντας κατά πολύ την επίδοσή μας. Επιπλέον, προστατεύουμε τους νέους πατέρες από την απόλυση για έξι μήνες από τη γέννηση του παιδιού, παρέχοντάς τους ανάλογη προστασία με αυτή που απολαμβάνει η μητέρα, από τη σύλληψη έως και 18 μήνες μετά τη γέννα. Μια άλλη σημαντική ρύθμιση του νομοσχεδίου είναι αυτή που προβλέπει γονική άδεια διάρκειας τεσσάρων μηνών -με επιδότηση από τον ΟΑΕΔ για τους δυο μήνες- και για τον πατέρα και για τη μητέρα για κάθε παιδί, μέχρι να γίνει το παιδί οκτώ ετών. Μιλάμε δηλαδή για ένα πλέγμα διατάξεων με καθιέρωση αδειών και δικαιωμάτων και για το πατέρα, με το οποίο όχι μόνο εξισορροπείται ο ρόλος και των δυο γονέων στην οικογένεια, αλλά και περιορίζονται τα αντικίνητρα για την πρόσληψη γυναικών».

Ιδιαίτερη μνεία έκανε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και στο δικαίωμα των ευέλικτων ρυθμίσεων εργασίας (τηλεργασία, ευέλικτο ωράριο εργασία ή μερική απασχόληση, ανάλογα με την περίπτωση) για γονείς παιδιών ηλικίας έως και 12 ετών, τονίζοντας ότι πρόκειται για μια μορφή διευθέτησης του χρόνου εργασίας «η οποία πέρασε ομόφωνα σε επίπεδο ΕΕ, με φιλεργατικό πρόσημο».

Στο πλαίσιο αυτό, τόνισε ότι και οι υπόλοιπες ρυθμίσεις για τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας στο νομοσχέδιο διαπνέονται από την λογική της ενδυνάμωσης του εργαζομένου και της συμφιλίωσης επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής. Έχει γίνει φανερό ότι τα όσα λέγονται περί κατάργησης του 8ωρου είναι ανόητα. Φεύγουμε από Προκρούστειες λογικές και ευθυγραμμιζόμαστε με τα ισχύοντα στις προηγμένες χώρες της ΕΕ, όπου η διευθέτηση του χρόνου εργασίας θεωρείται μέτρο υπέρ των εργαζομένων», σημείωσε, προσθέτοντας ότι «δεν πρόκειται για κάτι καινούριο, αφού εφαρμόζεται ήδη σε πολλές εταιρείες, όπως στην Alpha Bank, τον ΟΤΕ, την ΗΒΗ, τον Παπαστράτο, αλλά και σε ολόκληρους κλάδους, όπως ο ξενοδοχειακός».

Ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε τέλος στην θέσπιση άδειας φροντιστή (έως 5 ημέρες τον χρόνο μετ’ αποδοχών) για συγγενείς ή πρόσωπα που κατοικούν στο ίδιο νοικοκυριό με τον εργαζόμενο και έχουν ανάγκη σημαντικής φροντίδας, την επέκταση της άδειας υποβοηθούμενης αναπαραγωγής (που ίσχυε ήδη στον δημόσιο τομέα) και στον ιδιωτικό, κάνοντας λόγο για «ρύθμιση δικαιοσύνης», τη θέσπιση δικαιώματος απουσίας λόγω ανωτέρας βίας για επείγοντα οικογενειακά ζητήματα (2 φορές το χρόνο, μία ημέρα κάθε φορά) καθώς και στη διεύρυνση του όρου του «γονέα», ώστε να περιλαμβάνει τις περιπτώσεις της υιοθεσίας και της παρένθετης μητρότητας, επεκτείνοντας τις προστατευτικές ρυθμίσεις που προβλέπονται στο νομοσχέδιο.

Η υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, αρμόδια για τη Δημογραφική Πολιτική και Οικογένεια, Μαρία Συρεγγέλα τόνισε ότι «Έχοντας θέσει ως προτεραιότητα την απάλειψη του παράγοντα «φύλου» από την εργασιακή εξίσωση, μέτρα όπως η επέκταση της γονικής άδειας και στους πατέρες θεωρούνται κομβικής σημασίας. Δεν μπορούμε να μιλάμε στήριξη της οικογένειας χωρίς να διευκολύνουμε τους γονείς στο να παραμείνουν στην αγορά εργασίας μετά την απόκτηση παιδιών. Δεν μπορούμε να μιλάμε για ίση μεταχείριση ανδρών και γυναικών αν δεν διασφαλίζουμε πώς οι γυναίκες δεν θα μπαίνουν στο δίλημμα οικογένεια ή καριέρα. Η γονική άδεια, όπως και η άδεια πατρότητας που συμπεριλαμβάνονται στο νέο εργασιακό νομοσχέδιο, θέλουμε να αποτελέσουν ισχυρά «εργαλεία» για την προστασία και των δύο γονέων απέναντι σε τυχόν εργοδοτικές αυθαιρεσίες. Κανένας γονιός δεν πρέπει να νιώθει ότι «τιμωρείται» για την επιλογή του να κάνει οικογένεια και για τη χρήση διευκολύνσεων για την ανατροφή των παιδιών του».

Η γενική γραμματέας Δημογραφικής και Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων Γιάννα Χορμόβα δήλωσε: «Οι πατέρες δεν έχουν μόνο υποχρεώσεις, έχουν και δικαιώματα όσον αφορά τη γέννηση και την ανατροφή του παιδιού τους, οι δε γυναίκες δεν μπορούν να τιμωρούνται στην αγορά εργασίας για την επιλογή τους να γίνουν μητέρες. Η ενσωμάτωση της σχετικής Κοινοτικής Οδηγίας στο ελληνικό δίκαιο συμβάλλει στην ίση μεταχείριση ανδρών και γυναικών στην εργασία και στοχεύει στην απομάκρυνση των αντικινήτρων για την πρόσληψη των γυναικών. Οι επικείμενες αλλαγές στη νομοθεσία θα ευνοήσουν το σύνολο του εργατικού δυναμικού της χώρας».

Στην τηλεδιάσκεψη συμμετείχαν:

  • O Χρήστος Ιωάννου, Διευθυντής Τομέα Απασχόλησης και Αγοράς του ΣΕΒ Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Βιομηχανιών
  • Ο Αντώνης Μέγγουλης, Διευθυντής και Νομικός Σύμβουλος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ)
  • Η Μαρία Γάτσου, Γενική Διευθύντρια του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ)
  • Ο Χρήστος Γεωργίου, Γενικός Διευθυντής του Ερευνητικού Ινστιτούτου ΙΝΣΒΕ του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ)
  • H Βασιλική Παπαδήμα, εκπρόσωπος του Εργατοϋπαλληλικού Κέντρου Αθηνών (ΕΚΑ)
  • H Σοφία Κουνενάκη-Εφραίμογλου, Πρόεδρος Εθνικού Επιμελητηριακού Δικτύου Ελληνίδων Γυναικών Επιχειρηματιών (ΕΕΔΕΓΕ)
  • Η Μαρία Γιαννιού, από τη Women Act,
  • Η Βίβιαν Φατούρου από τη Lean In Hellas
  • Η Αναστασία Μανδραβέλη από την ICC Women Hellas
  • H Στέλλα Κάσδαγλη από την οργάνωση Women On Top
  • Η Σεβαστή-Σοφία Ανθοπούλου από το Ίδρυμα Λαμπράκη
  • Η Νεφέλη Χατζηιωαννίδου από την οργάνωση «Υπέροχες Γυναίκες»
Μαϊ 7

Συνεργασία ΟΑΕΔ-Cisco για επαγγελματική κατάρτιση ανέργων στην κυβερνοασφάλεια - Κ. Χατζηδάκης: Με τα ελληνικά Πανεπιστήμια και διεθνείς κολοσσούς ανεβάζουμε το επίπεδο της κατάρτισης

Το νέο διαδικτυακό πρόγραμμα επαγγελματικής κατάρτισης του ΟΑΕΔ με αντικείμενο την κυβερνοασφάλεια που αναπτύχθηκε σε συνεργασία με την CISCO παρουσιάστηκε σήμερα σε ειδική διαδικτυακή εκδήλωση, παρουσία του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστή Χατζηδάκη.

Πρόκειται για την τρίτη σύμπραξη του ΟΑΕΔ με μεγάλο πολυεθνικό όμιλο –μετά τις Google και Amazon-, που αποτελεί «προπομπό» για τις μεταρρυθμίσεις που προωθεί το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για την κατάρτιση, εστιάζοντας στις πιο σύγχρονες δεξιότητες, με ιδιαίτερη έμφαση στις ψηφιακές δεξιότητες. Προς την κατεύθυνση αυτή θα παρουσιαστεί τους επόμενους μήνες νομοσχέδιο για τη νέα εποχή της κατάρτισης, ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται η εκπόνηση προγραμμάτων για την αναβάθμιση των δεξιοτήτων εργαζομένων και ανέργων (upskilling) και την επανακατάρτισή τους (reskilling) που θα χρηματοδοτηθούν με πόρους άνω του 1 δις. από το Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά και από το νέο ΕΣΠΑ.

Το πρόγραμμα που παρουσιάστηκε σήμερα αποτελεί την πρώτη κοινή δράση του ΟΑΕΔ και της CISCOγια την αντιμετώπιση του ψηφιακού χάσματος και την ενίσχυση της ψηφιακής οικονομίας, στο πλαίσιο του Μνημονίου Συνεργασίας που υπέγραψαν τον περασμένο Οκτώβριο, με την ιδιότητα των μελών της Εθνικής Συμμαχίας για τις Ψηφιακές Δεξιότητες και την Απασχόληση.

Το πρόγραμμα σχεδιάστηκε για όσους ενδιαφέρονται να εργαστούν στον τομέα της πληροφορικής με εξειδίκευση στην κυβερνοασφάλεια. Προσφέρεται στα ελληνικά και παρέχεται δωρεάν από τη Cisco Hellas στον ΟΑΕΔ, στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης. Η κατάρτιση θα διεξαχθεί μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας CiscoNetworkingAcademy, ενώ με την επιτυχή ολοκλήρωσή της, οι καταρτιζόμενοι θα αποκτήσουν  Πιστοποιητικό Ολοκλήρωσης αλλά και Ψηφιακό Πιστοποιητικό (DigitalBadge) των γνώσεων και δεξιοτήτων που απέκτησαν.

Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, δήλωσε: «Η συνεργασία με τη Cisco αποτυπώνει αυτό που το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων έχει ξεκαθαρίσει από την πρώτη στιγμή: Η κατάρτιση για μας δεν είναι απλά ένα χαρτί, αλλά ένα μέσο απόκτησης των πιο σύγχρονων δεξιοτήτων, με υψηλού επιπέδου πιστοποίηση. Έχοντας την υψηλότερη ανεργία αλλά και το μεγαλύτερο πρόβλημα δεξιοτήτων σε ολόκληρη την ΕΕ, δεν έχουμε την πολυτέλεια να πετάμε λεφτά από το παράθυρο. Γι αυτό η συνεργασία του ΟΑΕΔ, αφενός με τα ελληνικά Πανεπιστήμια και αφετέρου με διεθνείς κολοσσούς –ιδιαίτερα σε θέματα ψηφιακών δεξιοτήτων- θα ανεβάσει το επίπεδο και θα συντελέσει στο να γίνει η κατάρτιση ένα πραγματικό εφόδιο εργαζομένων και ανέργων για το μέλλον».  

Ο διοικητής του ΟΑΕΔ, Σπύρος Πρωτοψάλτης, δήλωσε: «Μετά τις επιτυχημένες συνεργασίες επαγγελματικής κατάρτισης με Google και Coursera, καθώς και το πρόσφατο μνημόνιο συνεργασίας με την Amazono ΟΑΕΔ συνεχίζει τις συμπράξεις με παγκόσμιες εταιρείες τεχνολογίας για την αναβάθμιση των δεξιοτήτων του εργατικού δυναμικού της χώρας, με έμφαση σε ψηφιακές δεξιότητες μεγάλης ζήτησης στην αγορά εργασίας. Σε αυτό το πλαίσιο, το νέο πρόγραμμα κυβερνοασφάλειας θα ενισχύσει την απασχολησιμότητα των καταρτιζόμενων, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να αποκτήσουν ένα ψηφιακό πιστοποιητικό που αναγνωρίζεται διεθνώς από τις επιχειρήσεις».

Ο γενικός διευθυντής της Cisco για Ελλάδα, Κύπρο, Μάλτα και Πορτογαλία, Αντώνης Τσιμπούκης, δήλωσε:  «Μέσα από το διεθνές πρόγραμμα Cisco Networking Academy έχουν έως σήμερα εκπαιδευτεί περισσότεροι  από 12 εκατομμύρια μαθητές σε 180 χώρες στον κόσμο σε τεχνολογίες Πληροφορικής. Η συνεργασία με τον ΟΑΕΔ για παροχή προγραμμάτων ανάπτυξης ψηφιακών δεξιοτήτων, αγγίζει τον πυρήνα των προθέσεων της παγκόσμιας αυτής πρωτοβουλίας. Τίποτα αντίστοιχο δεν μπορεί να συγκριθεί με την ευκαιρία που μας δίνεται να συνεισφέρουμε, σε συνεργασία με τον ΟΑΕΔ, στην ψηφιακή κατάρτιση ανέργων και την επαγγελματική εκπαίδευση μαθητών και σπουδαστών κάθε σχολής του Οργανισμού. Θα είμαστε αρωγοί σε αυτή την προσπάθεια του ΟΑΕΔ και θα σταθούμε δίπλα στον Οργανισμό και τα στελέχη του, σε κάθε βήμα που θα εξελίσσει την πρωτοβουλία αυτή».

 Πληροφορίες για το πρόγραμμα

 Το πρόγραμμα αφορά στην κατάρτιση 1.000 ανέργων εγγεγραμμένων στο μητρώο του ΟΑΕΔ, ηλικίας 18 ετών και άνω, αποφοίτων τουλάχιστον δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με γνώσεις υπολογιστών, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις συμμετοχής της Πρόσκλησης Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος, η οποία είναι αναρτημένη στον ιστότοπο 

Η υποβολή ηλεκτρονικών αιτήσεων συμμετοχής θα γίνεται αποκλειστικά μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης του Ελληνικού Δημοσίου από τη Δευτέρα 10 Μαΐου 2021 και ώρα 15:00 έως και την Κυριακή, 23 Μαΐου 2021 και ώρα 23:59 στη διεύθυνση: https://www.gov.gr/ipiresies/ekpaideuse/psephiakes-dexiotetes/programma-katartises-eisagoge-sten-kubernoasphaleia

Συγκεκριμένα, η διαδρομή είναι: gov.gr → Εκπαίδευση → Ψηφιακές Δεξιότητες → Δωρεάν κατάρτιση για ανέργους στο διαδικτυακό πρόγραμμα Εισαγωγή στην Κυβερνοασφάλεια

Μετά την ολοκλήρωση της υποβολής αιτήσεων συμμετοχής, θα ακολουθήσει η αξιολόγησή τους και στη συνέχεια θα σταλεί στους ωφελούμενους email του ΟΑΕΔ με οδηγίες σχετικά με την εγγραφή και παρακολούθηση του προγράμματος. Η ημερομηνία λήξης των διαδικτυακών μαθημάτων και συνολικά του προγράμματος είναι η Κυριακή, 25 Ιουλίου 2021.

Μαϊ 5

Τι περιλαμβάνει το νομοσχέδιο για την Προστασία της Εργασίας για τη βία και τη σεξουαλική παρενόχληση - Τοποθέτηση σε τηλεδιάσκεψη με εκπροσώπους οργανώσεων για το «MeToo Greece»

Με το νομοσχέδιο για την Προστασία της Εργασίας που θα θέσουμε σύντομα σε δημόσια διαβούλευση, δεν φέρνουμε απλώς προς κύρωση στη Βουλή τη Σύμβαση 190 του Διεθνούς Γραφείου Εργασίας (ILOγια την εξάλειψη της βίας και της παρενόχλησης στον κόσμο της εργασίας, αλλά  δημιουργούμε ένα ολοκληρωμένο  πλαίσιο για την καταπολέμηση του φαινομένου, με γνώμονα τις καλές πρακτικές των ανεπτυγμένων ευρωπαϊκών χωρών». Αυτό δήλωσε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης μιλώντας σε τηλεδιάσκεψη με θέμα το “Me Too Greece”, που διοργανώθηκε με πρωτοβουλία της υφυπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, αρμόδιας για τη Δημογραφική Πολιτική και την Οικογένεια, Μαρίας Συρεγγέλα και της Γενικής Γραμματέως Δημογραφικής και Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων, Γιάννας Χορμόβα.

Όπως είπε ο κ. Χατζηδάκης, «αντιμετωπίζουμε ένα υπαρκτό πρόβλημα που συζητήθηκε πριν λίγους μήνες εκτεταμένα και με μεγάλη ένταση. Και ενισχύουμε το θεσμικό πλαίσιο για τη βία και παρενόχληση στον χώρο εργασίας, κινούμενοι σε πέντε κατευθύνσεις:

1. Διευρύνουμε το πεδίο των απαγορευμένων συμπεριφορών, προσθέτοντας και την βία στους χώρους εργασίας, το λεγόμενο mobbing. Διευρύνουμε επίσης το πεδίο των προστατευόμενων προσώπων, ώστε να μην καλύπτει μόνο τους εργαζόμενους, αλλά και τους αιτούντες εργασία και τους εθελοντές. Παράλληλα, εισάγουμε αυτοτελή απαγόρευση (για τη σεξουαλική παρενόχληση και τη βία), αποσυνδεδεμένη από την έννοια των διακρίσεων στην αγορά εργασίας (π.χ. λόγω φύλου).

 2. Ενισχύουμε τις υποχρεώσεις των εργοδοτών. Μεταξύ άλλων, εισάγουμε την υποχρεωτική κατάρτιση πολιτικών για την καταπολέμηση της βίας και της παρενόχλησης, τον ορισμό προσώπου «συνδέσμου» για την παροχή συμβουλών και την υιοθέτηση εσωτερικών διαδικασιών διαχείρισης εσωτερικών καταγγελιών. Επιπροσθέτως, διευρύνουμε το «Σήμα Ισότητας» στις επιχειρήσεις και στη θεματική της βίας και της παρενόχλησης, συμπεριλαμβάνουμε τους κινδύνους βίας και παρενόχλησης στο κεφάλαιο της υγείας και ασφάλειας στην εργασία και προβλέπουμε υποχρέωση παροχής εκπαίδευσης στους εργαζομένους, ως μέσο προληπτικής δράσης.

3. Μεριμνούμε για την άμεση προστασία των θιγομένων, με την πρόβλεψη απομάκρυνσης  ή μετακίνησης από την εργασία ενός εκ των δυο μερών με την υποβολή της καταγγελίας,  με την απαγόρευση αντιποίνων και με την αντιστροφή του βάρους της απόδειξης, πλην του ποινικού μέρους.

4. Εισάγουμε ειδικές  προβλέψεις  στη διαδικασία ενώπιον του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας (ΣΕΠΕ) για την κατά προτεραιότητα διερεύνηση καταγγελιών για βία και σεξουαλική παρενόχληση στους  χώρους εργασίας, με διεξαγωγή της έρευνας από Επιθεωρητή ανώτερης βαθμίδας και εχέγγυα προστασίας της ιδιωτικότητας των εμπλεκομένων. Συστήνεται επίσης Αυτοτελές Τμήμα υπό τον Γενικό Επιθεωρητή  για την παρακολούθηση των σχετικών καταγγελιών και την παροχή συμβουλών στους Επιθεωρητές.

5. Επιδιώκουμε την ευρύτερη ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης,  με την προσθήκη στις αρμοδιότητες των δημοτικών και περιφερειακών επιτροπών ισότητας, ώστε να περιλαμβάνεται και η διάσταση της βίας και της παρενόχλησης στην εργασία.

«Στόχος μας είναι να κινηθούμε με προσοχή, ευαισθησία και αποτελεσματικότητα, ώστε ο νόμος όχι μόνο να διατυπωθεί κατά τρόπο που να οδηγήσει στα επιθυμητά από όλους μας αποτελέσματα, αλλά και να εφαρμοστεί», τόνισε  ο κ. Χατζηδάκης  απευθυνόμενους στους εκπροσώπους των οργανώσεων. Κατέληξε δε ότι  «είμαστε ανοιχτοί να ακούσουμε τις ιδέες και τις προτάσεις σας, δίνουμε προτεραιότητα στο θέμα αυτό για λόγους συνειδησιακούς».

Η υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, αρμόδια για τη Δημογραφική Πολιτική και Οικογένεια, Μαρία Συρεγγέλα  υπογράμμισε από την πλευρά της ότι «Η Ελλάδα τολμά να σπάσει βαθιά ριζωμένα στερεότυπα και πρακτικές που πλήττουν κατοχυρωμένα συνταγματικά δικαιώματα και προσβάλλουν την ίδια την ποιότητα της δημοκρατίας μας.  H εξάλειψη κάθε μορφής βίας στους χώρους εργασίας αποτέλεσε από την πρώτη στιγμή προτεραιότητα της κυβέρνησης. Χωρίς ευχολόγια αλλά με δράσεις, όπως είναι η κύρωση της Σύμβασης 190 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας και η δημιουργία της ιστοσελίδας metoogreece.gr, η κυβέρνηση έστειλε ξεκάθαρο μήνυμα πως δεν θα υπάρξει καμία ανοχή σε τέτοιου είδους φαινόμενα.

Με την κύρωση της Σύμβασης 190 του ILO, δημιουργούμε μία συνολική πολιτική, ένα πλέγμα προστασίας για κάθε εργαζόμενο, άνδρα ή γυναίκα, και ανεξάρτητα από το εργασιακό του καθεστώς. Σχεδιάζουμε προληπτικά και διορθωτικά μέτρα για να στηρίξουμε τις εργαζόμενες και τους εργαζόμενους που έπεσαν θύματα βίας ή παρενοχλήθηκαν σεξουαλικά» ανέφερε η κ. Συρεγγέλα. «Η Πολιτεία στηρίζει το metoogreece, σε μία προσπάθεια σύντομα καμία κακοποιητική πράξη, λεκτική ή σωματική, να μην μένει στο σκοτάδι. Να μην μένει ατιμώρητη. Πάνω από κόμματα, πεποιθήσεις και μικροπολιτικούς καιροσκοπισμούς, ενισχύουμε κάθε απόπειρα να δημιουργηθεί μία θεσμική και κοινωνική ασπίδα προστασίας των θυμάτων», κατέληξε.

Η Γενική Γραμματέας Δημογραφικής και Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων Γιάννα Χορμόβα σημείωσε ότι«Η εξάλειψη της βίας και της παρενόχλησης στην εργασία αποτελεί κύριο μέλημα για τη Γενική Γραμματεία Δημογραφικής και Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων. Η  Σύμβαση της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας για την εξάλειψη της βίας και της παρενόχλησης στην εργασία αποτελεί μέρος του εργασιακού νομοσχεδίου, το οποίο συμβάλλει σημαντικά στην προστασία των εργαζομένων από τέτοια φαινόμενα.  Στόχος μας είναι να θωρακίσουμε κάθε Έλληνα και κάθε Ελληνίδα για να μπορούν να εργάζονται χωρίς φόβο. Ένας στόχος που δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς τους κοινωνικούς φορείς και τις οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών».

Στην τηλεδιάσκεψη συμμετείχαν:

  • Ο πρόεδρος της Γενικής Συνομοσπονδίας Εργατών Ελλάδος Γιάννης Παναγόπουλος και η νομική σύμβουλος τη ΓΣΕΕ Έλλη Βαρχαλαμά
  • Η Μαρία Γαβουνέλη από την Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου
  • Η δήμαρχος Αη-Στράτη Μαρία Κακαλή, εκπροσωπώντας την Επιτροπή Ισότητας της ΚΕΔΕ,
  • Ο Ηλίας Γαληνός από την Action Aid,
  • Η Αννα Παπανικολάου από την Woman On Top,
  • Η Μαίη Ζαννή από την Women Act,
  • Η Αρετή Γεωργιλή από τη Lean In Hellas,
  • Η Νίκη Μάντζιου από τη Win Hellas Διεθνής Υποστήριξη Γυναικών,
  • Η Αντωνία Τόρρενς από το Κέντρο Κοινωνικής Δράσης και Καινοτομίας (ΚΜΟΠ),
  • Η Μαρία Γιαννίρη από την Παναθηναϊκή Οργάνωση Γυναικών,
  • Η Μίκα Ιωαννίδου από το Ευρωπαϊκό Λόμπι Γυναικών,
  • Η Κική Πετρουλάκη από το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Κατά της Βίας,
  • Η Λίλιαν Γαζή από το Δίκτυο για την Καταπολέμηση της Βίας κατά των Γυναικών,
  • Η Ελένη Φώτου από το Ινστιτούτο Πρόληψης και Θεραπείας της Βίας και Προώθησης της Ισότητας των Φύλων «ΒΙΑ-STOP»,
  • Η Δέσποινα Λογιάδου από την Ένωση Γυναικών Ελλάδος,
  • Η Ειρήνη Φερέτη από τα Δικαιώματα της Γυναίκας,
  • Η Όλγα Γκίνη από τη ΧΕΝ Ελλάδος,
  • Η Αλίκη Μητσάκου από την Ελληνική Ένωση για την Ατλαντική και Ευρωπαϊκή Συνεργασία,
  • Η Βάλυ Παλαιολόγου από τον Σοροπτιμιστικό Όμιλο Κηφισιάς- Εκάλης.