Δεκ 20

Τρεις πρωτοβουλίες για τη μετάβαση της αγοράς εργασίας στην ψηφιακή εποχή - Βασικά σημεία ομιλίας στο Digital Economy Forum 2021

Οι ρυθμίσεις για την τηλεργασία, η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας και η ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων στα πλαίσια ενός νέου μοντέλου κατάρτισης των εργαζομένων (με το σχετικό νομοσχέδιο να παρουσιάζεται αύριο στο υπουργικό συμβούλιο) είναι οι τρεις βασικότερες πρωτοβουλίες του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για τη μετάβαση τη ψηφιακής εργασίας στη νέα εποχή, όπως υπογράμμισε ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης κατά την ομιλία του στο DigitalEconomyForum 2021.

«Στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων επιχειρούμε με συγκεκριμένες πρωτοβουλίες να απαντήσουμε στις προκλήσεις της νέας εποχής. Μια από αυτές είναι η τηλεργασία για την οποία θεσπίσαμε ένα πολύ προοδευτικό πλαίσιο με τα το  Νόμο για την Προστασία της Εργασίας, αναγνωρίζοντας ότι είναι μια νέα πραγματικότητα που ήρθε για να μείνει. Μεταξύ άλλων, θεσπίσαμε το «δικαίωμα αποσύνδεσης», τρίτοι μεταξύ των χωρών της ΕΕ και του ΟΟΣΑ, μετά τη Γαλλία και την Ισπανία».

«Με τον ίδιο νόμο»  –συνέχισε ο κ. Χατζηδάκης- «φέραμε την πολύ σημαντική ρύθμιση για την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας, με την οποία θα γίνεται σε πραγματικό χρόνο η καταγραφή της απασχόλησης των εργαζομένων κάτι που αποτελεί εγγύηση για τα ωράρια των εργαζομένων. Παράλληλα, συμβάλλει ουσιαστικά στην αντιμετώπιση της υποδηλωμένης εργασίας, που είναι ίσως το μεγαλύτερο πρόβλημα της αγοράς εργασίας σήμερα. Την προηγούμενη εβδομάδα θέσαμε σε πιλοτική λειτουργία το myergani.gov.gr που αποτελεί το πρώτο βήμα για την υλοποίηση της ψηφιακής κάρτας εργασίας, καθώς μέσω της ιστοσελίδα αυτής κάθε εργαζόμενος θα μπορεί να δει ο ίδιος, όσα έχει δηλώσει ο εργοδότης του για εκείνον, στο Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ. Και συνεχίζουμε με τα επόμενα βήματα της εφαρμογής της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας. Με στόχο η αξιοποίηση του εργαλείου αυτού να ξεκινήσει σε ορισμένους κλάδους μέσα στους ερχόμενους μήνες, όπως τις τράπεζες και τα σουπερμάρκετ. Και να επεκταθεί στη συνέχεια σε όλη την αγορά, μετά από διαβούλευση με όλους τους κλάδους, με τις απαραίτητες εξειδικεύσεις και λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες του κάθε κλάδου»

Η τρίτη προσπάθεια του Υπουργείου, είπε ο κ. Χατζηδάκης, συνίσταται στην ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων, στο πλαίσιο μιας νέας φιλοσοφίας για την κατάρτιση.  Όπως υπογράμμισε, «σήμερα παρουσιάζεται στο Υπουργικό Συμβούλιο το νομοσχέδιο για την κατάρτιση, τις δεξιότητες και το νέο ρόλο του ΟΑΕΔ. Πρόκειται για μια ριζική μεταρρύθμιση της κατάρτισης στη χώρα, με βασικές αρχές την ποιότητα, την αξιολόγηση και την πιστοποίηση τόσο των παρόχων της κατάρτισης, όσο και των καταρτιζόμενων. Αλλά και με φροντίδα τα χρήματα που θα πάνε στην κατάρτιση να πιάνουν τόπο. Στόχος μας είναι η κατάρτιση να μην είναι κάτι δευτερεύον, αλλά ένα ουσιαστικό εφόδιο, ένα εργαλείο για τον εργαζόμενο. Τα πιλοτικά προγράμματα του ΟΑΕΔ σε συνεργασία με κολοσσούς όπως η Amazon, η Google και η Cisco δείχνουν το δρόμο που θέλουμε να ακολουθήσουμε, για την βέλτιστη αξιοποίηση των πόρων του 1 εκατ. ευρώ για το Ταμείο Ανάκαμψης, με προγράμματα που θα ωφελήσουν 500.000 νέους, εργαζομένους και ανέργους τα επόμενα χρόνια.

Ο κ. Χατζηδάκης κατέληξε ότι «Προχωρούμε προς την κατεύθυνση της αξιοποίησης της νέας ψηφιακής εποχής από την πλευρά του Υπουργείου Εργασίας Θεσμοθετήσαμε σύγχρονες, πρωτοποριακές ρυθμίσεις για την τηλεργασία. Προχωρούμε στις ρυθμίσεις για την ψηφιακή κάρτα εργασίας με όλες τις αναγκαίες εξειδικεύσεις προκειμένου να ελέγξουμε το φαινόμενο της μαύρης και της υποδηλωμένης εργασίας. Και υιοθετούμε μια νέα φιλοσοφία για τα θέματα κατάρτισης και ειδικά των ψηφιακών δεξιοτήτων. Διότι θέλουμε τα χρήματα της ΕΕ να πιάνουν τόπο και η κατάρτιση να μετατραπεί σε όπλο των εργαζομένων και των ανέργων για το μέλλον».

Δεκ 10

Ενθαρρύνουμε το διάλογο για την επίλυση οποιωνδήποτε προβλημάτων στον τραπεζοϋπαλληλικό κλάδο - Μήνυμα στο 33ο Πανελλήνιο Συνέδριο της ΟΤΟΕ

«Οι πόρτες του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων θα είναι πάντοτε ανοιχτές σε εσάς, έτσι ώστε να αντιμετωπίζουμε –χωρίς να αφήνουμε να χρονίζουν – οποιαδήποτε προβλήματα απασχολούν τον κλάδο σας», διαβεβαίωσε ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, κατά το μήνυμά του για το 33ο Πανελλαδικό Συνέδριο της Ομοσπονδίας Τραπεζοϋπαλληλικών Οργανώσεων Ελλάδας (ΟΤΟΕ).

Ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε πως «ο τραπεζικός κλάδος πέρασε μία δύσκολη δεκαετία, ευρισκόμενος στο επίκεντρο της μεγάλης οικονομικής κρίσης. Είμαι βέβαιος ότι δημιουργούνται οι προϋποθέσεις σε όλα τα επίπεδα, έτσι ώστε από τώρα και μέχρι το 2030 να είναι μια πολύ καλύτερη δεκαετία και για την οικονομία και για τον τραπεζικό κλάδο».

Με αφορμή την επικείμενη έναρξη των διαπραγματεύσεων για την υπογραφή μιας νέας κλαδικής σύμβασης, ο Υπουργός υπογράμμισε πως «το Υπουργείο Εργασίας ενθαρρύνει προφανώς το διάλογο ανάμεσα στους εργοδότες και τους εργαζόμενους και θεωρεί ότι ακολουθώντας και το παράδειγμα προηγμένων ευρωπαϊκών κρατών μπορούμε να καταλήγουμε σε κοινούς παρονομαστές. Αυτό είναι προς όφελος και των δύο πλευρών, αλλά και προς όφελος της εθνικής οικονομίας».

Νοε 30

Οι 8 μεγάλες αλλαγές στον ΕΦΚΑ - Οι βασικές αρχές του νομοσχεδίου για τον εκσυγχρονισμό του ΕΦΚΑ

Παρουσιάστηκαν σήμερα από τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστή Χατζηδάκη οι βασικές αρχές του νομοσχεδίου για τον εκσυγχρονισμό του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ). Το κείμενο του νομοσχεδίου θα δοθεί σε δημόσια διαβούλευση τις αμέσως επόμενες ημέρες, αφού διευθετηθούν κάποια τεχνικά ζητήματα, μετά από συνεννόηση με τα συναρμόδια υπουργεία. Στόχος είναι να ψηφιστεί από την Ολομέλεια της Βουλής εντός του Ιανουαρίου 2022. Στο επίκεντρο βρίσκονται οκτώ μεγάλες παρεμβάσεις που αλλάζουν ριζικά τη λειτουργία του ΕΦΚΑ:

  1. Νέα επιλεγμένα Διευθυντικά Στελέχη από δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Δίνεται συγκεκριμένα η δυνατότητα πρόσληψης επιλεγμένων Διευθυντικών Στελεχών με τριετείς συμβάσεις με δυνατότητα ανανέωσης άπαξ, τόσο από το δημόσιο όσο και τον ιδιωτικό τομέα με διαφανείς διαδικασίες (Δημόσια Προκήρυξη), δυνατότητα συμμετοχής στελεχών του ΕΦΚΑ, του υπόλοιπου δημόσιου τομέα και του ιδιωτικού τομέα και ειδικό σύστημα πρόσθετων ανταμοιβών με βάση στόχους. Επιδιώκεται με τον τρόπο αυτό η προσέλκυση των καλύτερων στελεχών από τον δημόσιο ή τον ιδιωτικό τομέα, με στόχο την αποδοτικότερη λειτουργία του Οργανισμού.
  2. Νέο μοντέλο διακυβέρνησης για τον ΕΦΚΑ, με νέο Οργανόγραμμα, με στόχο τη βελτίωση της λειτουργίας του σε όλα τα επίπεδα διοίκησης. Προβλέπεται νέα διαδικασία ανάδειξης Διοικητή και Υποδιοικητών, με επιλογή του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και προηγούμενη γνωμοδότηση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής. Θα υπάρξει ανασχεδιασμός αρμοδιοτήτων του Διοικητικού Συμβουλίου με μεταβίβαση αρμοδιοτήτων του ΔΣ στον Διοικητή, τους Υποδιοικητές και τους Γενικούς Διευθυντές για να αποφεύγεται το micromanagement. Και όπως προαναφέρθηκε θα καταρτιστεί νέο Οργανόγραμμα -σε συνεργασία με εξειδικευμένο σύμβουλο- για την αντιμετώπιση των δυσλειτουργιών από την πρόχειρη συγχώνευση των ταμείων στον ΕΦΚΑ, για την καλύτερη παρακολούθηση των περιφερειακών υπηρεσιών κλπ.
  3. Άμεσες προσλήψεις μόνιμου και έκτακτου προσωπικού. Ειδικότερα, ξεκινούν άμεσα –σε συνεννόηση με το υπουργείο Εσωτερικών- διαδικασίες πρόσληψης 500 μόνιμων υπαλλήλων εντός του πρώτου εξαμήνου του 2022 (κυρίως από επιλαχόντες προηγούμενων διαγωνισμών του ΑΣΕΠ). Θα υπάρξει προτεραιοποίηση προσλήψεων σύμφωνα με στοχευμένες ανάγκες (Πληροφορικοί, ΠΕ Διοικητικού-Οικονομικού). Προβλέπεται επίσης η άμεση πρόσληψη 100 υπαλλήλων με συμβάσεις έργου για την επιτάχυνση της απονομής συντάξεων.
  4. Καθιέρωση πριμ παραγωγικότητας για τους υπαλλήλους. Το πριμ θα συνδέεται με συγκεκριμένους μετρήσιμους στόχους (και συντελεστές βαρύτητας) που θα τίθενται ανά Γενική Διεύθυνση, ανάλογα με το αντικείμενο και τις προτεραιότητες του Φορέα. Τροποποιείται η καταβολή του bonus για την εκκαθάριση συντάξεων (που έχει ήδη θεσπιστεί), ώστε να είναι περισσότερο συνδεδεμένο με τα αποτελέσματα της δουλειάς των εισηγητών και περισσότερο αναλογικό. Προβλέπεται επίσης καταβολή πριμ συνδεδεμένου με τα αποτελέσματα της δουλειάς τους στους υπαλλήλους που εργάζονται στο back office του τηλεφωνικού κέντρου.
  1. Σύσταση νέας Μονάδας Εσωτερικών Υποθέσεων για άμεση διερεύνηση των καταγγελιών των πολιτών. Συστήνεται νέα Μονάδα Εσωτερικών Υποθέσεων, με επικεφαλής πρώην ανώτερο δικαστικό (π.χ. Αντιεισαγγελέας Αρείου Πάγου), επιφορτισμένη με την άμεση διερεύνηση καταγγελιών και αιτημάτων και τη διενέργεια αυτεπάγγελτων ελέγχων (π.χ. επί υπέρμετρων καθυστερήσεων), σε συνεργασία με την Εθνική Αρχή Διαφάνειας και εξουσίες αντίστοιχες με αυτή. Εάν το πόρισμά της Μονάδας καταλήγει σε πειθαρχική δίωξη, αυτό θα δεσμεύσει τα πειθαρχικά όργανα. Επιδιώκεται η αναστροφή της υφιστάμενης κατάστασης, καθώς σήμερα εκατοντάδες καταγγελίες πολιτών δεν αντιμετωπίζονται και δεν αξιολογούνται εγκαίρως.
  2. Ταχύτερη και αποτελεσματικότερη πειθαρχική διαδικασία. Προβλέπονται συντομότερες προθεσμίες για την διενέργεια των πειθαρχικών διαδικασιών με δεδομένο ότι οι διαδικασίες στα Πειθαρχικά Συμβούλια συνήθως «σέρνονται» για χρόνια κι ότι στην παρούσα φάση εκκρεμούν 115 έλεγχοι, εκ των οποίων οι 97 είναι ακόμα στα Πρωτοβάθμια Συμβούλια, με μέσο χρόνο ολοκλήρωσης τα 2 έτη. Ειδικότερα, η άσκηση της πειθαρχικής δίωξης θα γίνεται σε 1 μήνα (αντί 3 μηνών) και θα ολοκληρώνεται σε ένα μήνα από την κλήση σε απολογία (αντί 2 μηνών). Στο πλαίσιο της ενίσχυσης της αμεροληψίας των ελέγχων, οι ΕΔΕ θα διενεργούνται υποχρεωτικά από υπάλληλο άλλου Υπουργείου. Το Πειθαρχικό Συμβούλιο θα συγκροτείται με τρία μέλη (πρόεδρος δικαστικός, πάρεδρος ΝΣΚ και μόνιμο υπάλληλο εκτός Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων), με κατάργηση της συμμετοχής των αιρετών εκπροσώπων εργαζομένων του ΕΦΚΑ.
  3. Πιο ευέλικτο σύστημα προμηθειών, ώστε να δοθεί τέλος σε φαινόμενα όπως η μη έγκαιρη προμήθεια αναλώσιμων, ανταλλακτικών και η δυσκολία αντικατάστασης παρωχημένου εξοπλισμού (π.χ. Η/Υ, κλιματιστικά κλπ). Μεταξύ άλλων, εισάγεται εξαίρεση από τις διαδικασίες του ν. 4412/2016 -εντός των ορίων που θέτει η ευρωπαϊκή οδηγία- για απλούστερες διαδικασίες ανάθεσης έργων και προμηθειών και καταργούνται οι παρωχημένες και χρονοβόρες διαδικασίες έγκρισης από το Υπουργείο για δαπάνες που αφορούν τον ΕΦΚΑ, όπως για παράδειγμα η έγκριση για τη σκοπιμότητα ανάθεσης υπηρεσιών μηχανοργάνωσης, εργασιών συντήρησης κλπ.
  4. Αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του e-ΕΦΚΑ μέσω σύστασης Εταιρείας Ειδικού Σκοπού. Είναι ενδεικτικό ότι ο Φορέας διαθέτει 400 ακίνητα σε όλη τη χώρα, συνολικής αντικειμενικής αξίας άνω του 1 δις ευρώ και τουλάχιστον το 20% -που αφορά ακίνητα μεγάλης αξίας- μένει τελείως αναξιοποίητο. Προβλέπεται λοιπόν η σύσταση Εταιρείας Ειδικού Σκοπού για την αξιοποίηση και την διαχείριση της ακίνητης περιουσίας, με διαχωρισμό των ακινήτων για ιδιόχρηση και για αξιοποίηση. Η εταιρεία θα υπόκειται σε αυστηρό πλαίσιο εταιρικής διακυβέρνησης με αυξημένα εχέγγυα διαφάνειας και λογοδοσίας, αλλά και δυνατότητα αξιοποίησης των καλών πρακτικών του ιδιωτικού τομέα για τη διαχείριση του χαρτοφυλακίου ακινήτων που θα διαθέτει.

Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων υπενθύμισε επίσης τις βασικότερες πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί τους τελευταίους μήνες για τη βελτίωση αφενός της εξυπηρέτησης των πολιτών, αφετέρου των συνθηκών εργασίας των υπαλλήλων. Μεταξύ αυτών, περιλαμβάνονται:

  • Ο Ενιαίος Αριθμός Εξυπηρέτησης των Πολιτών 1555
  • Η μονιμοποίηση των ηλεκτρονικών ραντεβού
  • Η προμήθεια νέων υπολογιστών για τους υπαλλήλους του ΕΦΚΑ
  • Η θέσπιση μπόνους για τους εισηγητές που εκδίδουν τις περισσότερες συντάξεις
  • Η εισαγωγή του μέτρου των πιστοποιημένων δικηγόρων και λογιστών, με στόχο την επιτάχυνση της διαδικασίας απονομής συντάξεων.

Η αναγκαιότητα της παρέμβασης- Ποια προβλήματα αντιμετωπίζει

Όπως τόνισε ο κ. Χατζηδάκης τεκμηριώνοντας την αναγκαιότητα της νέας παρέμβασης, o ΕΦΚΑ που είναι ένας από τους μεγαλύτερους δημόσιους Οργανισμούς της χώρας, επηρεάζοντας την καθημερινότητα 6,5 εκατομμυρίων πολιτών (2,5 εκατομμύρια συνταξιούχοι, 4 εκατομμύρια εργαζόμενοι και αυτοαπασχολούμενοι), αποτελεί ταυτόχρονα και τον πιο προβληματικό φορέα της ελληνικής δημόσιας διοίκησης. Είναι πρώτος -και με διαφορά- στα παράπονα και τις αναφορές στο Συνήγορο του Πολίτη (του αναλογούν το 48% των παραπόνων για τον ευρύτερο δημόσιο τομέα), με τις καθυστερήσεις στην απονομή των συντάξεων να αποτελούν την «κορυφή του παγόβουνου». Παρουσιάζει τεράστια οργανωτικά και διοικητικά προβλήματα που επιτάθηκαν σε μεγάλο βαθμό από την χωρίς κανόνες και αρχές συγχώνευση των πρώην ασφαλιστικών ταμείων το 2016 ενώ η λειτουργία του επιβαρύνεται από χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες, οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις δημιουργούν σημαντικά διοικητικά κόστη στις επιχειρήσεις, με επιπτώσεις για την οικονομία.

Επιπροσθέτως, ο ΕΦΚΑ παρουσιάζει σημαντικές ελλείψεις σε υψηλού επιπέδου και εξειδικευμένο στελεχιακό δυναμικό (π.χ. στελέχη πληροφορικής) ενώ δεν διαθέτει αποτελεσματικό σύστημα ούτε για να επιβραβεύει τους υπαλλήλους που είναι αποδοτικοί, αλλά ούτε και να ελέγχει αυτούς που δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους. Ιδιαίτερα προβληματική είναι και η λειτουργία των πειθαρχικών ελέγχων. Είναι ενδεικτικό ότι εκκρεμεί η εξέταση 1.127 καταγγελιών για κακή εξυπηρέτηση ή/και υπερβολική καθυστέρηση στην απονομή συντάξεων.

Τέλος, «αγκάθια» αποτελούν οι μεγάλες καθυστερήσεις στις προμήθειες καθώς και η ελλιπής αξιοποίηση της σημαντικής ακίνητης περιουσίας του Φορέα, από την οποία θα μπορούσαν να προκύψουν σημαντικά έσοδα που θα ενίσχυαν τα διαθέσιμά του.

Οι στόχοι

Αναφορικά με τους στόχους της μεταρρύθμισης, ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε ότι επιδίωξη είναι ο ΕΦΚΑ:

  • Nα ανταποκριθεί στις ανάγκες αλλά και τις απαιτήσεις των πολιτών για ευρωπαϊκού επιπέδου εξυπηρέτηση και ταχεία απονομή των συντάξεων,
  • Nα αποκτήσει περισσότερη ευελιξία και διοικητική αυτονομία για άμεση λήψη αποφάσεων,
  • Να γίνει πιο δίκαιος επιβραβεύοντας πραγματικά τους καλούς υπαλλήλους και εντείνοντας τον έλεγχο σε όσους δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους,
  • Να διαχειριστεί καλύτερα το ανθρώπινο δυναμικό αξιοποιώντας ανθρώπινους πόρους και από τον ιδιωτικό τομέα και
  • Να αξιοποιήσει πιο αποδοτικά την τεράστια ακίνητη περιουσία του προς όφελος των ασφαλισμένων και των συνταξιούχων.

Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, δήλωσε: «Ο ΕΦΚΑ είναι η μεγαλύτερη πληγή του ελληνικού Δημοσίου. Η κυβέρνηση δεν μπορεί να μείνει αδιάφορη απέναντι σε αυτή την κατάσταση. Δεν αρκούν μερεμέτια, δεν αρκούν πυροσβεστικές λύσεις. Έχουμε ήδη προχωρήσει μια σειρά αλλαγές οι οποίες έχουν θετική αντανάκλαση και στον ρυθμό έκδοσης των συντάξεων, καθώς φέτος θα ξεπεράσουμε τις διακόσιες χιλιάδες αποφάσεις σε σχέση με τις κύριες συντάξεις, πράγμα που αποτελεί ρεκόρ όλων των εποχών.

Αλλά δεν μας αρκεί αυτό. Μας ενδιαφέρει ο ΕΦΚΑ να αλλάξει ταχύτητες. Να γίνει πράγματι ένα κοινωνικό εργαλείο, ένας οργανισμός φιλικός στον πολίτη. Αξιοποιούμε ιδέες και πολιτικές οι οποίες έχουν εφαρμοσθεί και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες ή έχουν προχωρήσει με επιτυχία στον ιδιωτικό τομέα, αλλά και στον δημόσιο τομέα στη χώρα μας με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα τη ΔΕΗ.

Σεβόμαστε την ιδιαιτερότητα του ΕΦΚΑ ως Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, αλλά αυτός δεν είναι λόγος να μην εξυπηρετούνται οι πολίτες. Ο ΕΦΚΑ πρέπει να γίνει ένας οργανισμός ο οποίος να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των Ελλήνων πολιτών. Αυτό δεν πρόκειται να γίνει με ευχές. Απαιτούνται συγκεκριμένα μέτρα τα οποία καθιερώνουν κίνητρα και κυρώσεις για τους υπαλλήλους και παράλληλα προωθούν τομές διοικητικού εκσυγχρονισμού για να γίνει ένας ΕΦΚΑ καινούργιος, πιο αποτελεσματικός πιο παραγωγικός και κυρίως πιο φιλικός στους ασφαλισμένους».

Ο Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Πάνος Τσακλόγλου, σημείωσε: «Η προσπάθεια που καταβάλλεται για τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών του ΕΦΚΑ είναι διαρκής. Ο οργανισμός οφείλει να ανταποκριθεί στις ανάγκες και τις απαιτήσεις των πολιτών για υψηλού επιπέδου εξυπηρέτηση σε όλα τα επίπεδα λειτουργίας του. Με το νομοσχέδιο που παρουσιάστηκε σήμερα στο Υπουργικό Συμβούλιο επιχειρείται η παροχή μεγαλύτερης ευελιξίας και διοικητικής αυτοτέλειας στον Φορέα και η εισαγωγή σύγχρονων μεθόδων διακυβέρνησης. Προβλέπεται η παροχή κατάλληλων κινήτρων στο προσωπικό και τα διευθυντικά στελέχη, η ορθολογική οργάνωση του Φορέα, η ανανέωση και ενίσχυση του προσωπικού του και η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του. Στόχος μας είναι ο ενιαίος ασφαλιστικός φορέας της χώρας να γίνει μια σύγχρονη δημόσια υπηρεσία που θα ανταποκρίνεται με συνέπεια στις διαρκώς αυξανόμενες απαιτήσεις του ρόλου του. Έχουν γίνει πολλά, αλλά πρέπει να γίνουν ακόμα περισσότερα».

Νοε 25

Υπουργείο και υπάλληλοι του ΕΦΚΑ πρέπει να υπηρετούμε τους πολίτες - Μήνυμα στο 27ο Απολογιστικό Καταστατικό Συνέδριο της ΠΟΣΕ ΙΚΑ ΕΤΑΜ

25 Νοεμβρίου 2021

 

Κ. Χατζηδάκης: Υπουργείο και υπάλληλοι του ΕΦΚΑ πρέπει να υπηρετούμε τους πολίτες

Μήνυμα το υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων στο 27ο Απολογιστικό Καταστατικό Συνέδριο της ΠΟΣΕ ΙΚΑ ΕΤΑΜ

 

Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

«Το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και οι υπάλληλοι του ΕΦΚΑ έχουμε μια κοινή υποχρέωση: να κάνουμε καλύτερο τον Οργανισμό και καλύτερη την εξυπηρέτηση των πολιτών». Αυτό ήταν το μήνυμα του Υπουργού, Κωστή Χατζηδάκη, στο 27ο Απολογιστικό Καταστατικό Συνέδριο της ΠΟΣΕ ΙΚΑ ΕΤΑΜ. Όπως επισήμανε, για να διευκολυνθεί η προσπάθεια αυτή, αλλά και να γίνει καλύτερη η καθημερινότητα των υπαλλήλων έχουν υιοθετηθεί από την Κυβέρνηση 5 διαφορετικά μέτρα τους τελευταίους μήνες. Ο κ. Χατζηδάκης, αφού παρουσίασε τα μέτρα αυτά, σημείωσε ότι θα έρθει μία συνολική νομοθετική παρέμβαση για τον ΕΦΚΑ, που θα τον μετατρέψει σε έναν σύγχρονο, περισσότερο αποτελεσματικό και λιγότερο γραφειοκρατικό Οργανισμό.

Κατά την τοποθέτησή του, ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων εξήγησε πως ο ΕΦΚΑ είναι μετρημένα ο πιο προβληματικός Οργανισμός του Δημοσίου. «Είναι ενδεικτικό ότι στην επίσημη έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη του 2020 οι βάσιμες αναφορές που αφορούν στον ΕΦΚΑ, από τους πολίτες, είναι το 48% του συνόλου των αναφορών!» (για ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ, Οργανισμούς τους ευρύτερου Δημόσιου Τομέα και Ανεξάρτητες Αρχές), ανέφερε.

Ωστόσο, εδώ και αρκετούς μήνες έχουν γίνει κινήσεις που είναι τόσο προς την κατεύθυνση του εκσυγχρονισμού του ΕΦΚΑ, όσο και προς όφελος των ίδιων των υπαλλήλων. Ο κ. Χατζηδάκης απαρίθμησε τα μέτρα που ελήφθησαν:

  • ·«Πρώτον, ο Ενιαίος Αριθμός Εξυπηρέτησης 1555. Είναι μια κίνηση που δεν κάνει μόνο καλύτερη την καθημερινότητα των πολιτών, αλλά διευκολύνει και εσάς, τους υπαλλήλους, να κάνετε καλύτερα τη δουλειά σας, οργανώνοντας με έναν καλύτερο και διαφορετικό τρόπο την επικοινωνία με τους πολίτες.
  • ·Δεύτερον, η μονιμοποίηση των ηλεκτρονικών ραντεβού. Το ζητήσατε και εσείς, το δεχθήκαμε, έχουν γίνει 750.000 τέτοια ραντεβού και η επαφή με τους πολίτες σε αυτό το επίπεδο έχει γίνει καλύτερη και για τους πολίτες και για τους υπαλλήλους.
  • ·Τρίτον,  η προμήθεια 3.000 ηλεκτρονικών υπολογιστών. Εμείς το προχωρήσαμε και εσείς επωφελείστε από αυτή τη νέα πραγματικότητα. Και σε μερικούς μήνες θα έχουν προστεθεί άλλοι 3.000 Η/Υ, για να κάνετε καλύτερα τη δουλειά σας.
  • ·Τέταρτον,  τα bonus τα οποία έχουν θεσπιστεί τόσο για τους υπαλλήλους που αμείβονται περισσότερο αν βγάζουν περισσότερες συντάξεις, όσο πλέον και για τους υπαλλήλους που είναι στο υποστηρικτικό γραφείο του τηλεφωνικού κέντρου. Θεωρούμε τις συντάξεις και την εξυπηρέτηση των πολιτών κομβικής σημασίας. Γι' αυτό έχουμε θεσπίσει αυτά τα bonus.
  • ·Πέμπτον, η εισαγωγή του μέτρου για τους πιστοποιημένους δικηγόρους και λογιστές, που επιλέγονται με αυστηρά κριτήρια, με εξετάσεις σοβαρές και αντικειμενικές, με σκοπό να βοηθήσουμε τους πολίτες να πάρουν μια ώρα αρχύτερα τη σύνταξή τους. Αυτό βοηθά τους πολίτες, αλλά βοηθά και εσάς, καθώς σας αφαιρεί ένα τμήμα από τον όγκο της δουλειάς σας».

Το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων δεν μένει μόνο σε αυτές τις παρεμβάσεις. «Σύντομα θα παρουσιάσουμε ένα νομοσχέδιο το οποίο θα επιχειρεί να κάνει τον ΕΦΚΑ λιγότερο γραφειοκρατικό, περισσότερο σύγχρονο, περισσότερο αποτελεσματικό», σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης.

«Άρα, με απτά παραδείγματα δείχνουμε πώς στεκόμαστε δίπλα σας και προσπαθούμε με ένα ρεαλιστικό και σύγχρονο τρόπο να κάνουμε τον Οργανισμό πιο σύγχρονο και την καθημερινότητά σας καλύτερη. Θέλω να υπολογίζετε ότι με αυτό τον τρόπο θα κινηθούμε κι από εδώ και πέρα. Δεν είμαι της σχολής της κολακείας απέναντι σε κανέναν. Αλλά είμαι βέβαιος είμαστε από την ίδια πλευρά του λόφου, ώστε να κάνουμε καλύτερο τον ΕΦΚΑ και καλύτερη την εξυπηρέτηση των πολιτών. Και προσπαθούμε να το κάνουμε μέσα από πρακτικές που έχουν δοκιμαστεί σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες και τις οποίες θέλουμε να μεταφέρουμε κι εδώ», κατέληξε ο Υπουργός.  

Νοε 19

10 πρωτοβουλίες του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για τα άτομα με αναπηρία - Ομιλία στο Διεθνές Συνέδριο της ΕΣΤΙΑ «10 Χρόνια ΣΥΔ - 10 Βήματα Μπροστά»

Τις πρωτοβουλίες του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για την προάσπιση των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία και τον περιορισμό των ανισοτήτων, παρουσίασε σήμερα ο Υπουργός, Κωστής Χατζηδάκης, κατά την ομιλία του στο Διεθνές Συνέδριο της ΕΣΤΙΑ, «10 Χρόνια ΣΥΔ - 10 Βήματα Μπροστά». Όπως υπογράμμισε ο κ. Χατζηδάκης, «για την Κυβέρνηση, η προάσπιση των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία αποτελεί στρατηγική πολιτική επιλογή. Το Υπουργείο μας θα είναι αρωγός σε αυτή την προσπάθεια, της αποδοχής της διαφορετικότητας, της υποστήριξης στη διαβίωση και ενίσχυσης της κοινωνικής ένταξης των ατόμων με αναπηρία».

Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων σημείωσε πως εδώ και ένα χρόνο είναι σε εφαρμογή το Εθνικό Σχέδιο για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία, αποδεικνύοντας με τον πιο εμφατικό τρόπο, τη σπουδαιότητα που έχει για την Κυβέρνηση το ζήτημα αυτό. «Σε υψηλή προτεραιότητα θέτουμε και τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη υπηρεσιών και προγραμμάτων σε ικανοποίηση των διατάξεων της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με ΑναπηρίαΌλες οι πρωτοβουλίες και δράσεις μας έχουν ως βασικό τους πυρήνα, τις διαστάσεις της συνύπαρξης, της συμπερίληψης, της συμμετοχής των ατόμων με αναπηρία σε όλες τις εκφάνσεις της δημόσιας, κοινωνικής, οικονομικής και πολιτικής δραστηριότηταςΚαι ο σχεδιασμός μας έχει έναν οριζόντιο χαρακτήρα. Διατρέχει δηλαδή οριζόντια δράσεις και υπηρεσίες».

Απαριθμώντας τις πρωτοβουλίες και δράσεις του Υπουργείου, ο κ. Χατζηδάκης ανέφερε τα εξής:

  1. Χθες ανακοινώσαμε τηνοριστική κατάργηση της υποχρέωσης των αναπήρων πολιτών με ακρωτηριασμούς και άλλες μη αναστρέψιμες παθήσεις να περνούν ξανά και ξανά επιτροπές για την πιστοποίηση της συγκεκριμένης αναπηρίας τους. Ήταν κάτι αυτονόητο που επιτέλους γίνεται πράξη! Επιπλέον ανακοινώσαμε ην μεταστέγαση των ΚΕΠΑ από το κτίριο της Οδού Πειραιώς σε ένα καινούργιο κτίριο στο Στάδιο Ειρήνης κα Φιλίας με θέρμανση, κλιματισμό και χώρους στάθμευσης, αναβαθμίζοντας την εξυπηρέτηση στην πράξη.
  2. Ολοκληρώσαμε πρόσφατα τηΣτρατηγική Αποϊδρυματοποίησης και το Σχέδιο Δράσης της. Στόχος μας είναι ο μετασχηματισμός των μεγάλων ιδρυμάτων και η σταδιακή ένταξη των ωφελούμενών τους σε εναλλακτικές μορφές διαβίωσης, όπως είναι και οι Στέγες Υποστηριζόμενης Διαβίωσης. Υλοποιούμε δράσεις που θα ενισχύουν την προοπτική της αποϊδρυματοποίησης για τα πιο ευάλωτα παιδιά, όπως τα παιδιά με αναπηρία και εφήβους. Ειδικότερα, για τα παιδιά 15-18 ετών θα αναπτυχθούν μικρές δομές οικογενειακού τύπου, όπου θα τους δίνεται η ευκαιρία να αποκτούν χρηστικές δεξιότητες, για να διαβιούν εντός του κοινωνικού ιστού ενώ δημιουργείται και πλαίσιο για την επαγγελματική αναδοχή.
  3. Πρόσφατα θεσμοθετήσαμε τονπροσωπικό βοηθό, ένα πάγιο αίτημα του αναπηρικού κινήματος που ικανοποιούμε. Αλλά και μια ιδιαίτερα σημαντική υπηρεσία που θα στηρίξει των ωφελούμενο στα μικρά ή τα μεγάλα, καθημερινά, που χρειάζεται ώστε να ικανοποιηθεί το δικαίωμα για ένταξη στο κοινωνικό γίγνεσθαι.
  4. Αναπτύσσουμε τηνκάρτα αναπηρίας, ένα ακόμη αίτημα της ΕΣΑΜΕΑ, που θα κάνει ευκολότερη την καθημερινότητα των αναπήρων και εντός του 2022 θα τεθεί σε ισχύ.
  5. Συνεργαζόμαστε επίσης με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και με την συνδρομή της τεχνικής βοήθειας που παρέχει ο EASPD, σχεδιάζουμε και θα υλοποιήσουμεπρόγραμμα πρώιμης παρέμβασης για παιδιά με αναπηρία και για παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές 0-6 ετών, όπου επίκεντρο θα είναι η οικογένεια και φυσικά το ίδιο το παιδί.
  6. Στοχεύουμε στηναποτελεσματικότερη εποπτεία των δομών παιδικής προστασίας και διασφαλίζουμε ότι τα μοναδικά κριτήρια αποφάσεων σε κάθε δομή είναι το συμφέρον των παιδιών και η διασφάλιση της προοπτικής να βρεθεί γι’ αυτά μία οικογένεια.
  7. Καθώςσήμερα, 19η Νοεμβρίου, είναι η Παγκόσμια ημέρα κατά της Κακοποίησης των Παιδιών, σημειώνω πως με τον ν.4837/2021, λάβαμε μέτρα για την ουσιαστική βελτίωση του πλαισίου της παιδικής προστασίας και μεταξύ άλλων, συνιστάται Εθνικό Σύστημα Καταγραφής και Παρακολούθησης Αναφορών περιστατικών κακοποίησης ανηλίκων.
  8. Δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στην διάσταση τηςπροσβασιμότητας τόσο σε σχέση με το περιβάλλον, όσο και σε σχέση με αγαθά και υπηρεσίες. Όλοι έχουν αυτά τα δικαιώματα!
  9. Πρόσφατα παραδόθηκε τοπόρισμα της ομάδας εργασίας για τους εκπαιδευτές κινητικότητάς, απόκτησης δεξιοτήτων και προσανατολισμού για τα άτομα με οπτική αναπηρία, που θα αποτελέσει έναυσμα για τη βελτίωση της εκπαίδευσης εκπαιδευτών για τα άτομα με προβλήματα όρασης.
  10. Τέλος, πρόσφατα, ολοκληρώσαμε τις διαδικασίες για τηπρόσληψη στο δημόσιο τομέα περίπου 2.000 ανέργων ειδικών κατηγοριών που υπάγονται στις προστατευτικές διατάξεις του ν. 2643/1998, μεταξύ των οποίων και τα άτομα με αναπηρία και οι συγγενείς τους.

Καταλήγοντας ο κ. Χατζηδάκης τόνισε πως «θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να κάνουμε τη ζωή των ατόμων με αναπηρία καλύτερηΚαι έχετε την προσωπική μου δέσμευση! Διότι είναι το καθήκον μας, είναι η επιλογή μας, είναι, πάνω από όλα, αυτό που λέει η καρδιά μας!».