Δεκ 8

Αλίμονο αν αφήναμε την Κύπρο ενεργειακά απομονωμένη - συνέντευξη στην εφημερίδα Καθημερινή Κύπρου

Απαντήσεις σε όσους υποστηρίζουν πως η Ελλάδα με την πολιτική της στο θέμα του ηλεκτρικού καλωδίου διατηρεί σε ενεργειακή απομόνωση την Κύπρο δίνει ο Κωστής Χατζηδάκης την «Κ». Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Ελλάδας αναφέρεται στις περιφερειακές συνεργασίες ως ένα όπλο προάσπισης της διεθνούς νομιμότητας, στην πρόσφατη συμφωνία Τουρκίας – Λιβύης καθώς και στις προτεραιότητες τις Ελλάδας στα ενεργειακά σε Κρήτη και Ιόνιο. Για την Ελλάδα ο αγωγός Φυσικού Αερίου χαρακτηρίζεται ως έργο στρατηγικής σημασίας και βέλτιστη επιλογή για Ισραήλ και ΗΠΑ. Για τους ενεργειακούς σχεδιασμούς της χώρας ο κ. Χατζηδάκης θεωρεί πως υπάρχει προσδοκία να προχωρήσει με γρήγορους ρυθμούς. Αναφέρεται στα τεμάχια που έχουν παραχωρηθεί υποστηρίζοντας πως σε δυο χρόνια θα διαφανεί εάν υπάρχουν κοιτάσματα υδρογονανθράκων. Ο Έλληνας υπουργός πιστεύει πως οι διαβουλεύσεις με την Αίγυπτο για οριοθέτηση ΑΟΖ, μετά και τη συμφωνία Τουρκίας – Λιβύης θα επιταχυνθούν.

Τι έχουν αποκομίσει Ελλάδα και Κύπρος από το περιφερειακό δίκτυο συνεργασιών στον ενεργειακό τομέα;

Ο περιφερειακός ρόλος τόσο της Ελλάδας όσο και της Κύπρου έχουν αναβαθμιστεί και συνεχίζουν να αναβαθμίζονται σημαντικά μέσα από το περιφερειακό δίκτυο συνεργασιών. Αυτές έχουν συμβάλει στην εδραίωση του στρατηγικού διαλόγου και στην προτεραιοποίηση σχεδίων εξαγωγής αερίου και ηλεκτρισμού. Ο αγωγός East Med, το καλώδιο EuroΑsia Interconnector, ο αγωγός από το πεδίο Αφροδίτη στο Ίντκου αποτελούν απτά παραδείγματα αυτής της διαδικασίας.

Οι συμμαχίες με Ισραήλ – Αίγυπτο – Ιορδανία και με τη συμμετοχή των ΗΠΑ μπορούν να αποτελέσουν ανάχωμα στις παράνομες τουρκικές διεκδικήσεις και προκλήσεις στην περιοχή;

Οι εν λόγω συνεργασίες έχουν πλέον τη δική τους αυτόφωτη δυναμική και δεν πρέπει να εκλαμβάνονται ως συμμαχίες έναντι κανενός. Επίσης, η δυναμική κάθε τριμερούς είναι ξεχωριστή και επιτρέπει διαφορετικά επίπεδα εμβάθυνσης συμπεριλαμβανομένης της στρατιωτικής συνεργασίας που επιταχύνεται τόσο με την Αίγυπτο όσο και με το Ισραήλ. Οι συμμαχίες αυτές λειτουργούν ωστόσο και ως συνασπισμοί υπεράσπισης της διεθνούς νομιμότητας και είναι και ένα μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση ότι θα προασπίσουμε αποφασιστικά και συντεταγμένα τα εθνικά συμφέροντα της Ελλάδας και της Κύπρου.

Έχοντας μπροστά μας την τουρκική επιθετικότητα απέναντι στην Ελλάδα και την Κύπρο, πώς πρέπει οι δύο χώρες να την αντιμετωπίσουν και πώς μπορεί να προστατευθεί η Κύπρος; Τι σημαίνει η επέκταση της τουρκικής δραστηριότητας δυτικά της Κύπρου και εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας για την ελληνική κυβέρνηση;

Πέρα από την άρρηκτα στενή σχέση τους, Ελλάδα και Κύπρος διαθέτουν το στρατηγικό πλεονέκτημα της στρατηγικής τους συνεργασίας στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σε αυτή την κατεύθυνση, θα είναι κρίσιμης σημασίας: Η αποφυγή ενεργειών έμμεσης αναγνώρισης του ψευδοκράτους. Η προσήλωση μας σε μια λύση του Κυπριακού χωρίς κατοχικούς στρατούς και επεμβατικές εγγυήσεις. Η στενή συνεργασία στον αμυντικό τομέα που καταδείχτηκε και από την πρόσφατη επιχείρηση «Ατσαλένιο Βέλος». H Ελλάδα είναι φυσικά διατεθειμένη να έχει μία ειρηνική συμβίωση με την Τουρκία. Αυτός είναι ο στόχος μας. Δεν είναι όμως διατεθειμένη ούτε η Ελλάδα ούτε η ελληνική κυβέρνηση να παραιτηθούμε των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων ούτε αυτών της Κύπρου. Και αυτό θέλουμε να είναι απολύτως σαφές.

Ποιες είναι οι επιδιώξεις της Ελλάδας στα ενεργειακά της Μεσογείου;

Οι προσπάθειές μας επικεντρώνονται στην υποβοήθηση της Κυπριακής Δημοκρατίας να ασκήσει τα δικαιώματά της. Ακόμη και με την επιβολή κυρώσεων, εφόσον χρειαστεί. Σε αυτή την κατεύθυνση, η Ευρωπαϊκή Ένωση υιοθέτησε στα μέσα Νοεμβρίου ένα μηχανισμό που κάνει δυνατή την επιβολή κυρώσεων σε όσους εμπλέκονται σε παράνομες γεωτρήσεις. Υπενθυμίζουμε με αυτό τον τρόπο στην Τουρκία, ποια είναι τα όρια που επιβάλλονται από τη διεθνή νομιμότητα. Πέραν αυτών, δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στις διεθνείς μας συνεργασίες και την αξιοποίηση του φυσικού αερίου. Βασική μας επιδίωξη είναι η υλοποίηση του αγωγού East Med. Σε αυτή την κατεύθυνση, κρίσιμης σημασίας είναι και η περαιτέρω εμβάθυνση συνεργασίας της Ελλάδας, της Κύπρου και του Ισραήλ με την υποστήριξη των ΗΠΑ. Παράλληλα, συνεχίζουμε τις συνεργασίες με τους γείτονές μας που είναι κράτη-μέλη της Ε.Ε., ιδιαίτερα τη Βουλγαρία, με την οποία υπογράψαμε διακυβερνητική συμφωνία για την κατασκευή του πολύπαθου διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου IGB αλλά και την Ιταλία. Υπάρχει επίσης και το πρόγραμμα εξερεύνησης υδρογονανθράκων στις περιοχές νοτίως της Κρήτης και στο Ιόνιο με το οποίο προχωράμε κανονικά.

Θεωρείτε ότι το ερευνητικό πρόγραμμα θα μπορούσε να τρέξει με ταχύτερους ρυθμούς; Επίσης, αληθεύει ότι έχουν εντοπιστεί μεγάλα κοιτάσματα υδρογονανθράκων νοτιοδυτικά της Κρήτης και στην Δυτική Ελλάδα; Και πότε μπορεί η Ελλάδα να ξεκινήσει την παραγωγή ενεργειακών πόρων;

Υπήρχε μία προσδοκία για γρήγορους ρυθμούς. Σε ένα τμήμα της ελληνικής κοινής γνώμης υπήρχαν και υπάρχουν προσδοκίες για την ανακάλυψη υδρογονανθράκων και για αυτό ακριβώς το λόγο παρερμηνεύονται συχνά ανακοινώσεις ειδικών όπως εκείνη που έκανε λόγο για πιθανολογούμενες ανακαλύψεις κοιτασμάτων. Ωστόσο, στα θαλάσσια τεμάχια του Ιονίου και του Λυβικού Πελάγους νοτίως της Κρήτης είμαστε δυο περίπου χρόνια πριν από μια εξερευνητική γεώτρηση που θα μας πει αν υπάρχουν κοιτάσματα υδρογονανθράκων και πόσα είναι.

Ο αγωγός φυσικού αερίου EastMed είναι στρατηγικής σημασίας έργο για την Ελλάδα;

Ο αγωγός ΕastΜed είναι φυσικά στρατηγικής σημασίας τόσο για την Ελλάδα, όσο και για την Ε.Ε. και το Ισραήλ και αποτελεί τη βέλτιστη εμπορική επιλογή για την εξαγωγή του κοιτάσματος «Γλαύκου». Ο αγωγός αυτός αναβαθμίζει το γεωπολιτικό ρόλο τόσο της Κύπρου όσο και της Ελλάδας, προσφέροντας στις δύο χώρες αλλά και στην Ε.Ε ταυτόχρονη διαφοροποίηση πηγών και οδεύσεων εισαγωγής αερίου. Είναι ένα δύσκολο έργο και τεχνικά και οικονομικά. Αλλά οι ειδικοί πιστεύουν ότι μπορεί να καταστεί εμπορικά ελκυστικό. Το έργο ωριμάζει. Έχει διασφαλιστεί χορηγία 34,5 εκατ. ευρώ από την Ε.Ε. και στις αρχές του μήνα υπογράφηκε μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του ΠΟΣΕΙΔΩΝΑ Α.Ε και του ισραηλινού διαχειριστή φυσικού αερίου INGL. Έως το 2022/2023 το έργο θα έχει φτάσει σε επίπεδο ωρίμανσης για να ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση.

Η Ελλάδα βρίσκεται σε διαβούλευση με την Αίγυπτο για οριοθέτηση Αποκλειστικών Οικονομικών Ζωνών. Υπάρχουν οι προοπτικές συμφωνίας και αν ναι πότε;

Η διαδικασία οριοθέτησης ΑΟΖ είναι μια πολύπλοκη διεργασία. Εκτιμώ ωστόσο ότι μετά την σαφή πρόθεση της Τουρκίας και της κυβέρνησης Sarraj να ορίσουν θαλάσσιες ζώνες κατά παράβαση της γεωγραφίας και της κοινής λογικής η διαδικασία πρέπει να επιταχυνθεί. Ο υπουργός Εξωτερικών κ. Δένδιας μετά την συνάντησή του με τον Αιγύπτιο ομόλογό του δήλωσε από το Κάιρο την 1η Δεκεμβρίου ότι οι σχετικές διεργασίες επιταχύνονται. Σε κάθε περίπτωση, εναπόκειται στην ίδια την Αίγυπτο να εκφραστεί για το συγκεκριμένο ζήτημα, όσο και για τις επιλογές της Τουρκίας.

Για το ηλεκτρικό καλώδιο από Ισραήλ – Κύπρο – Ελλάδα έχουν γραφτεί πολλά μετά την απόφαση της Ελλάδας να προχωρήσει αυτόνομα το τμήμα Κρήτης ηπειρωτικής Ελλάδας. Η απόφαση αυτή μπορεί να επηρεάσει το συνολικό έργο; Γιατί η Ελλάδα προχωρά μόνη της στο συγκεκριμένο τμήμα;

Καταβλήθηκε πολύ μεγάλη προσπάθεια από το καλοκαίρι και μετά για να υλοποιηθεί το έργο ως ενιαίο project. Όμως, οι προτάσεις που κατατέθηκαν προς τον ΑΔΜΗΕ δεν ήταν ώριμες και δεν μπορούσαν να γίνουν αποδεκτές γιατί θα οδηγούταν το έργο σε περαιτέρω καθυστερήσεις. Αν γινόταν αυτό, θα έμενε στον αέρα το θέμα της υποθαλάσσιας διασύνδεσης της Κρήτης που είναι μεγάλης εθνικής σημασίας και πρέπει να ολοκληρωθεί όσο το δυνατόν συντομότερα έτσι ώστε να υποστηριχθεί ενεργειακά η Κρήτη. Σε κάθε περίπτωση, η άρση της ηλεκτρικής απομόνωσης της Κύπρου αποτελεί προτεραιότητα για τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και για εμένα προσωπικά. Ο Euroasia παραμένει στα έργα PCI και η Ελλάδα θα συνεχίσει να το στηρίζει, όπως άλλωστε έχουμε δεσμευθεί μαζί με την Κύπρο με κοινή δήλωση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον περασμένο Οκτώβριο. Αλίμονο αν αφήναμε την Κύπρο ενεργειακά απομονωμένη!

Δεκ 8

Εμείς έχουμε τις συμμαχίες μας, η Τουρκία τείνει να απομονωθεί - συνέντευξη στην εφημερίδα Ελεύθερος Τύπος

“Με ένα δύσκολο γείτονα όπως η Τουρκία είναι καλύτερο να κρατάς διαύλους επικοινωνίας παρά να κλείνεσαι στο καβούκι σου”, τονίζει ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης σε συνέντευξη του στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής. Επισημαίνει πως “είναι θετικό ότι έχουμε τις συμμαχίες μας ενώ η Τουρκία με τις κινήσεις της τείνει να απομονωθεί”. ενώ υπογραμμίζει ότι “σε κάθε περίπτωση, διαμηνύουμε προς όλες τις κατευθύνσεις ότι δεν παραιτούμαστε των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων”.

Ο κ. Χατζηδάκης μιλά για την απολιγνιτοποίηση και το Master Plan Δίκαιης Μετάβασης των λιγνιτικών περιοχών της χώρας, που θα παρουσιαστεί στα μέσα του 2020, για τις πράσινες ενεργειακές επενδύσεις της τάξης των 44 δις. ευρώ που προβλέπει το νέο ΕΣΕΚ, καθώς και για τα επόμενα βήματα σε σχέση με τη ΔΕΗ, όπου με αφορμή την κριτική του ΣΥΡΙΖΑ σχολιάζει πως φαίνεται ότι ζουν σε ένα πολιτικό και οικονομικό παράλληλο σύμπαν. Επισημαίνει, εξάλλου, ότι “η ΛΑΡΚΟ ήταν το δεύτερο μεγάλο πρόβλημα που μας κληροδοτήθηκε μετά τη ΔΕΗ” και τονίζει ότι “στοχεύουμε σε μια λύση στέρεη νομικά, ελκυστική επενδυτικά και δίκαιη για τους εργαζόμενους”.

 

  1. Κύριε υπουργέ, πώς αποτιμάτε τα αποτελέσματα της συνάντησης Μητσοτάκη- Ερντογάν; Εκτός από τις πρωτοβουλίες διεθνοποίησης του ζητήματος της τουρκικής προκλητικότητας, θα ήταν χρήσιμο να υπάρξουν σε αυτή την φάση και πρωτοβουλίες συνεννόησης όλων των πολιτικών δυνάμεων της χώρας;

 

Η συνάντηση δεν έγινε για να λυθούν επί τόπου όλα τα ανοιχτά ζητήματα. Έγινε διότι, με ένα δύσκολο γείτονα όπως η Τουρκία, είναι καλύτερο να κρατάς διαύλους επικοινωνίας παρά να κλείνεσαι στο καβούκι σου. Αυτό ήταν και το δόγμα Καραμανλή από τη δεκαετία του ‘70. Παράλληλα, κάνουμε όλες τις κινήσεις που απαιτούνται προς τους συμμάχους μας και διεθνώς. Είναι θετικό ότι έχουμε τις συμμαχίες μας, ενώ η Τουρκία με τις κινήσεις της τείνει να απομονωθεί. Και είναι πιστεύω και μια κατάκτηση της χώρας ότι υπάρχει συναντίληψη ως προς τις βασικές γραμμές της εξωτερικής πολιτικής. Σε αυτή τη βάση, ο υπουργός Εξωτερικών κ. Δένδιας θα συγκαλέσει το Ανώτατο Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής προς ενημέρωση των πολιτικών κομμάτων. Σε κάθε περίπτωση, διαμηνύουμε προς όλες τις κατευθύνσεις ότι δεν παραιτούμαστε των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων! Όπως έχει δηλώσει από την πλευρά της και η Κυπριακή Δημοκρατία.

 

  1. Η απολιγνιτοποίηση ως το 2028 συνιστά βασική δέσμευση στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα. Γιατί την χαρακτηρίζετε εμβληματική και πως θα διασφαλιστεί ότι η μετάβαση θα είναι δίκαιη και για τις περιοχές που θα επηρεαστούν;

 

Είμαστε η πρώτη ελληνική κυβέρνηση που κάνει πράξη την απολιγνιτοποίηση και μάλιστα με ένα σφιχτό χρονοδιάγραμμα: μέχρι το 2028. Δέκα χρόνια πριν από τη Γερμανία που έχει στόχο το 2038! Από ουραγός, η Ελλάδα γίνεται πλέον πρωτοπόρος της Ευρώπης σε αυτό το θέμα. Θέλουμε ωστόσο να διασφαλίσουμε ότι η μετάβαση θα γίνει δίκαια και για αυτό θα παρουσιάσουμε στα μέσα του 2020 ένα Master Plan Δίκαιης Μετάβασης των λιγνιτικών περιοχών της χώρας. Έναν αναπτυξιακό χάρτη που θα περιλαμβάνει επενδυτικά και φορολογικά κίνητρα, υποδομές, αξιοποίηση των τοπικών φυσικών πόρων, στήριξη του αγροτικού και τουριστικού τομέα, μετεκπαίδευση των εργαζομένων, διασφάλιση θέσεων εργασίας και την δημιουργία νέων. Προς αυτή την κατεύθυνση, θα συσταθεί διυπουργική επιτροπή και θα οριστεί ένας συντονιστής υψηλού επιπέδου για τη μέγιστη αποδοτικότητα αυτών των δράσεων.

 

 

  1. Τα ζητήματα της κλιματικής αλλαγής ήταν στο επίκεντρο και του πρόσφατου συνεδρίου της ΝΔ όπου και ο πρωθυπουργός και εσείς τα περιγράψατε ως κυβερνητική προτεραιότητα. Ποιοι είναι οι στόχοι σας σε σχέση με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ) και πώς θα επιτευχθούν;

 

Πρέπει να ακούσουμε τα παιδιά μας που ανησυχούν για την κλιματική αλλαγή. Η κυβέρνηση δεν μπορεί και δεν θέλει να μείνει απαθής. Είναι και ένα ζήτημα που έχουμε κοντά στην καρδιά μας και ο πρωθυπουργός και εγώ προσωπικά. Σε αυτό το πλαίσιο, παρουσιάσαμε πριν λίγες μέρες το νέο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) το οποίο πάει χέρι-χέρι με- και σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπερνά- το Green Deal της ΕΕ. Κεντρική θέση κατέχουν οι στόχοι για τις ΑΠΕ: Αυξάνουμε μέχρι το 2030 το ποσοστό συμμετοχής τους στο 35% της κατανάλωσης ενέργειας έναντι 17% σήμερα. Ακόμη, αυξάνουμε τη συμμετοχή τους τουλάχιστον στο 60% της ηλεκτροπαραγωγής (έναντι αρχικού στόχου 56%). Για να το πετύχουμε αυτό: Ξεμπλοκάρουμε εκατοντάδες έργα ΑΠΕ. Απλοποιούμε το αδειοδοτικό πλαίσιο. Απελευθερώνουμε την αγορά ενέργειας και εκσυγχρονίζουμε τα δίκτυα. Προωθούμε τις ΑΠΕ μικρής κλίμακας για μικρότερους επενδυτές. Αναπτύσσουμε το θεσμικό πλαίσιο για συστήματα αποθήκευσης και υβριδικούς σταθμούς. Τη μάχη για την πράσινη ενέργεια είμαστε αποφασισμένοι να την κερδίσουμε!

 

  1. Είναι η "πράσινη" οικονομία ένα πεδίο στο οποίο μπορεί να στηριχθεί και αναπτυξιακά η χώρα τα επόμενα χρόνια; Και τι είναι ρεαλιστικό να περιμένουμε σε επίπεδο επενδύσεων και νέων θέσεων εργασίας;

 

Το νέο ΕΣΕΚ προβλέπει πράσινες ενεργειακές επενδύσεις της τάξης των 44 δισ. ευρώ. Είναι ένας φιλόδοξος αλλά ταυτόχρονα ρεαλιστικός στόχος. Καθώς ένα μοντέλο βιώσιμης ανάπτυξης θα δημιουργήσει επενδυτικές ευκαιρίες: Στην πράσινη ενέργεια με τα πάνω από 8.000 επιπλέον MW ΑΠΕ που θα απαιτηθούν μέχρι το 2030. Στην εξοικονόμηση ενέργειας όπου στοχεύουμε στην ενεργειακή αναβάθμιση 50.000 κατοικιών το χρόνο. Στις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών που σχεδιάζουμε να ολοκληρωθούν το 2030. Στην ηλεκτροκίνηση όπου στοχεύουμε 1 στα 3 καινούρια αυτοκίνητα το 2030 να είναι ηλεκτροκίνητα. Στις υποδομές διαχείρισης απορριμμάτων όπως τα εργοστάσια ολοκληρωμένης επεξεργασίας απορριμμάτων. Στην προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή μέσω της απαιτούμενης προσαρμογής κτιρίων και υποδομών. Και, φυσικά, στην κυκλική οικονομία και τις ευκαιρίες για καινοτομία που παρουσιάζονται εκεί. Μόνο από την πράσινη ενέργεια και την ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων μπορούν να δημιουργηθούν και να διατηρηθούν πάνω από 60.000 θέσεις εργασίας έως το 2030.

 

 

  1. Είπατε για τη ΔΕΗ ότι "η ωρολογιακή βόμβα εξουδετερώθηκε", ψηφίστηκαν πρόσφατα και μέτρα εκσυγχρονισμού της επιχείρησης, αλλά η αξιωματική αντιπολίτευση επιμένει σε καταγγελίες περί "απαξίωσης" και "εκποίησης". Τι απαντάτε και ποιες οι επόμενες κινήσεις στην πορεία εξυγίανσης της ΔΕΗ;

 

Ακούω με έκπληξη την κριτική του ΣΥΡΙΖΑ ο οποίος, αφού απαξίωσε τη ΔΕΗ, μιλάει για δήθεν απαξίωση από εμάς! Φαίνεται ότι ζουν σε ένα πολιτικό και οικονομικό παράλληλο σύμπαν! Όπου ο τριπλασιασμός της μετοχής μιας επιχείρησης είναι κάτι κακό και όχι καλό. Όπου το πιστοποιητικό βιωσιμότητας που έλαβε τον Σεπτέμβριο η ΔΕΗ από την Ernst & Young είναι κάτι κακό και όχι καλό. Όπου η αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της ΔΕΗ από την Standard and Poor’s είναι κάτι επίσης κακό και όχι καλό. Δεν βγάζει κανείς άκρη μαζί τους! Εμείς από την πλευρά μας, αφού διασφαλίσαμε τη βιωσιμότητά της, στρέφουμε την προσοχή μας στον εκσυγχρονισμό της με ένα νομοσχέδιο που νοιάζεται και για τη ΔΕΗ και για τους καταναλωτές και φορολογούμενους: Καταργήσαμε τη μονιμότητα για όλους τους νεοεισερχόμενους υπαλλήλους. Καταργήσαμε τη μονιμότητα και για τα διευθυντικά στελέχη, τα οποία θα μπορούν να προέρχονται πλέον και από την αγορά. Δώσαμε τη δυνατότητα στη ΔΕΗ να προχωρεί γρήγορα με τις συμβάσεις της. Και καταργήσαμε τα ακραίως προνομιακά τιμολόγια για τους υπαλλήλους της ΔΕΗ με εκπτώσεις 75%. Διότι πιστεύουμε ότι όλοι πρέπει να βάλουν πλάτη για τη διάσωση και το μέλλον της ΔΕΗ. Συνεχίζουμε όμως με την απολιγνιτοποίηση, τη μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ, ώστε η ΔΕΗ να βάλει λεφτά στην τσέπη της και να πραγματοποιηθούν και οι απαραίτητες επενδύσεις στα δίκτυα και με τις συμπράξεις που θα κάνει η επιχείρηση με ιδιώτες στις ΑΠΕ.

 

  1. Πριν λίγες μέρες είχαμε την παραπομπή της Ελλάδας στο Δικαστήριο της ΕΕ για το θέμα της ΛΑΡΚΟ.

 

Η ΛΑΡΚΟ ήταν το δεύτερο μεγάλο πρόβλημα που μας κληροδοτήθηκε μετά τη ΔΕΗ. Ένα, αναμφισβήτητα, πρόβλημα διαχρονικό. Το οποίο όμως έχει φτάσει στο μη περαιτέρω, καθώς μιλάμε για μια επιχείρηση που παράγει ζημιές ενώ έχει τεράστια χρέη. Μια επιχείρηση που οφείλει 135 εκατομμύρια στο ελληνικό Δημόσιο από παράνομες κρατικές ενισχύσεις σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Οφείλει επίσης 340 εκατομμύρια ευρώ στην ίδια τη ΔΕΗ! Ακόμη, παραβιάζει τους περιβαλλοντικούς όρους επιβαρύνοντας τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ενώ δεν τηρεί τους κανόνες ασφαλείας, με αποτέλεσμα τους τελευταίους μήνες να έχουμε δυστυχώς δύο θανατηφόρα δυστυχήματα. Το πράγμα λοιπόν έχει προ πολλού ξεπεράσει κάθε όριο. Η κυβέρνηση δεν θα μείνει απαθής. Για αυτό ξεκινάμε άμεσα την προσπάθεια έτσι ώστε να αντιμετωπιστεί αποφασιστικά και δίκαια αυτό το θέμα δεκαετιών.

 

 

 

  1. Τι σχεδιάζετε και πότε να περιμένουμε ανακοινώσεις;

 

Μαγικές λύσεις για ένα τόσο περίπλοκο ζήτημα δεν υπάρχουν. Κατ’ αρχάς, τοποθετήσαμε μία τεχνοκρατική διοίκηση στην εταιρεία έτσι ώστε να την κρατήσει σε λειτουργία μέχρι να προετοιμάσουμε τα επόμενα βήματα. Παράλληλα, συνομιλούμε με την ΕΕ ώστε να δούμε τις διάφορες δυνατότητες και σύμφωνα με το ενωσιακό Δίκαιο. Μελετούμε το νομικό πλαίσιο για τη μετάβαση της επιχείρησης στη νέα εποχή. Λαμβάνουμε υπόψη την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής του 2014 για μια επανεκκίνηση με νέους όρους. Ενώ θα τα δούμε όλα αυτά και με τους εργαζόμενους οι οποίοι έχουν το πλεονέκτημα ότι ο νέος επενδυτής έχει κάθε λόγο να τους επιλέξει λόγω της εμπειρίας τους. Συνολικά, στοχεύουμε σε μια λύση στέρεη νομικά, ελκυστική επενδυτικά και δίκαιη για τους εργαζόμενους.

 

  1. Παρά την ριζική αντίθεσή της ως αξιωματική αντιπολίτευση στην συμφωνία των Πρεσπών, η ΝΔ πιέζει ως κυβέρνηση για πλήρη εφαρμογή της. Συνιστά αυτό αλλαγή στάσης; Και κατά την άποψή σας μπορεί, με τα δεδομένα που έχουν πλέον δημιουργηθεί, να υπάρξει δυνατότητα αποδέσμευσης της χώρας από αυτή την συμφωνία;

 

Καμιά αλλαγή στάσης. Η Νέα Δημοκρατία εξαρχής επισήμανε ότι ήταν μία κακή συμφωνία. Προειδοποιήσαμε όμως έγκαιρα ότι μετά την κύρωσή της από τη Βουλή, η συμφωνία αποτελεί μέρος τους Διεθνούς Δικαίου και επομένως η Ελλάδα πρέπει να τη σεβαστεί. Στόχος μας είναι, με το πλεονέκτημα της συμμετοχής μας στην ΕΕ, να αμβλύνουμε τις αρνητικές πτυχές της. Για αυτό παρακολουθούμε στενά την πλήρη ανταπόκριση των βόρειων γειτόνων μας στις υποχρεώσεις τους. Η Ελλάδα αναλαμβάνει ξανά το ρόλο που της αρμόζει στη διεθνή και περιφερειακή σκακιέρα με μια υπεύθυνη και στιβαρή εξωτερική πολιτική.

Δεκ 1

Στον ΣΥΡΙΖΑ είναι πρωταθλητές στο πλεόνασμα θράσους! - συνέντευξη στην εφημερίδα Realnews

«Η Ελλάδα αναλαμβάνει το μερίδιο που της αναλογεί, αλλά ξέφραγο αμπέλι δεν θα γίνει», λέει στη Realnews ο Κωστής Χατζηδάκης για το μεταναστευτικό. Και προσθέτει πως για πρώτη φορά η Ελλάδα διαθέτει συγκεκριμένο σχεδιασμό για το μεταναστευτικό, ένα πολύπλοκο ζήτημα, το οποίο έχει φέρει σε αμηχανία την Ευρώπη, που βρίσκεται υπό την πίεση της προκλητικής συμπεριφοράς της Τουρκίας. Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας ασκεί σκληρή κριτική στον ΣΥΡΙΖΑ για τη ΔΕΗ. «Εκτός από πρωταθλητές στην παραγωγή πρωτογενών πλεονασμάτων, στον ΣΥΡΙΖΑ είναι και πρωταθλητές στο πλεόνασμα θράσους! Παριστάνουν τους εισαγγελείς ενώ θα έπρεπε να απολογούνται στους πολίτες διότι έφεραν τη ΔΕΗ στο μη περαιτέρω», αναφέρει.

 

  1. Την Πέμπτη ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για τη ΔΕΗ. Η αντιπολίτευση ανέβασε πολύ τους τόνους. Θα αναζητήσετε τυχόν ευθύνες;

 

Εκτός από πρωταθλητές στην παραγωγή πρωτογενών πλεονασμάτων, στον ΣΥΡΙΖΑ είναι και πρωταθλητές στο πλεόνασμα θράσους! Παριστάνουν τους εισαγγελείς, ενώ θα έπρεπε να απολογούνται στους πολίτες διότι έφεραν τη ΔΕΗ στο μη περαιτέρω. Με τα επείγοντα μέτρα του καλοκαιριού η ΔΕΗ έχει βγάλει τη μύτη της έξω από το νερό. Το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε την περασμένη Πέμπτη, είναι ένα νομοσχέδιο τομή για τη ΔΕΗ. Είναι ένα καλό νέο για τους φορολογούμενους και τους καταναλωτές οι οποίοι, με τον περιορισμό του κόστους της επιχείρησης μέσω των αυτοχρηματοδοτούμενων εθελούσιων εξόδων, της κατάργησης της μονιμότητας, των τριετιών για τα διευθυντικά στελέχη και λοιπά, θα δουν μια ΔΕΗ πιο σύγχρονη, λιγότερο κοστοβόρα και πιο φιλική. Δεν ξεχνάμε φυσικά τις ευθύνες του ΣΥΡΙΖΑ. Δεν θα καλύψουμε κανέναν! Η Δικαιοσύνη είναι ελεύθερη να κάνει τη δουλειά της. Ωστόσο, το σημαντικό νέο για την επιχείρηση είναι το καινούριο business plan που θα ανακοινωθεί μέσα στο Δεκέμβρη και θα ανοίγει το δρόμο για μια ΔΕΗ πράσινη και κερδοφόρα. Αυτά που θα χαρακτηρίσουν την πορεία της ΔΕΗ από τον Δεκέμβρη και πέρα- μετά την ανακοίνωση του νέου business plan- θα είναι η απολιγνιτοποίηση, η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ- για την οποία υπάρχει πολύ μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον- και οι συνεργασίες με ιδιώτες στην πράσινη ενέργεια, ορισμένες εκ των οποίων θα ανακοινωθούν πολύ σύντομα και θα κάνουν εντύπωση.

 

  1. Ποιες αλλαγές προωθείτε με τη ρύθμιση για τα αυθαίρετα;

 

Όλοι περίμεναν να ακολουθήσουμε την πεπατημένη και δώσουμε μία ακόμα εξάμηνη παράταση για τα αυθαίρετα. Θεώρησα ωστόσο ότι θα ήταν καλύτερο να μην γίνω ο υπουργός των παρατάσεων! Και έτσι προχωρήσαμε σε μία σφαιρική ρύθμιση που δημιουργεί ένα σαφές, δίκαιο και κατανοητό σε όλους καθεστώς. Στο πρώτο στάδιο της ρύθμισης (μέχρι το τέλος Ιουνίου 2020), θα τακτοποιούνται όλα τα αυθαίρετα με βάση το ισχύον πλαίσιο. Με μία κρίσιμη διαφορά: αυτή είναι η τελευταία ευκαιρία που δίνεται σε ακίνητα με πολύ βαριές αυθαιρεσίες (κατηγορία 5) να τακτοποιηθούν. Στο δεύτερο στάδιο (Ιούλιος του 2020 και για μία πενταετία), θα είναι δυνατή η τακτοποίηση μόνο για αυθαίρετα των υπόλοιπων 4 κατηγοριών, και θα το διέπουν τρεις κανόνες: Πρώτον, η κόκκινη γραμμή του Συμβουλίου της Επικρατείας σύμφωνα με την οποία μόνο όσα αυθαίρετα κτίστηκαν μέχρι το 2011 μπορούν να τακτοποιηθούν. Δεύτερον, η τακτοποίηση θα συνδέεται με την έκδοση ηλεκτρονικής ταυτότητας της ιδιοκτησίας- λύση που δέχτηκαν και το ΤΕΕ και η ΠΟΜΙΔΑ- που θα είναι δυνατή και για μεμονωμένο διαμέρισμα, ώστε να μην επιβαρύνεται ο ιδιοκτήτης διαμερίσματος με την τακτοποίηση ολόκληρου του κτιρίου. Και τρίτον, όποιος καθυστερήσει την τακτοποίηση μετά τον Ιούνιο του 2020, θα μπορεί να το κάνει πληρώνοντας 20% παραπάνω τον πρώτο χρόνο και επιπλέον 5% για κάθε επιπλέον χρόνο καθυστέρησης. Είναι μία ρύθμιση ανάγκης που δίνει λύση σε ένα πρόβλημα που έχει ταλαιπωρήσει την Ελλάδα και δίνει τέλος στην αβεβαιότητα. Αλλά και μία σφαιρική ρύθμιση για το θέμα. Μία ρύθμιση που πάνω από όλα καινοτομεί με την εισαγωγή της ηλεκτρονικής ταυτότητας που θα έπρεπε να είναι δεδομένη για μια ευρωπαϊκή χώρα.

 

  1. Με τα μέτρα που έχετε πάρει στο μεταναστευτικό θεωρείτε πως θα αντιμετωπιστεί η κατάσταση; Τι θα κάνετε αν συνεχιστούν οι ανεξέλεγκτες οι ροές;

 

Για πρώτη φορά η Ελλάδα διαθέτει συγκεκριμένο σχεδιασμό για το μεταναστευτικό, ένα πολύπλοκο ζήτημα, το οποίο έχει φέρει σε αμηχανία την Ευρώπη, που βρίσκεται υπό την πίεση της προκλητικής συμπεριφοράς της Τουρκίας. Ακολουθούμε, όπως είχαμε άλλωστε πει και προεκλογικά, μία ευρωπαϊκή πολιτική κοινής λογικής, μακριά από ακρότητες: Ψηφίσαμε νόμο για την επίσπευση και αυστηροποίηση των διαδικασιών ασύλου με στόχο τις άμεσες επιστροφές. Βελτιώνουμε τη φύλαξη των συνόρων με τον Ενιαίο Φορέα Επιτήρησης Συνόρων και δημιουργούμε κλειστές δομές. Αποσυμφορούμε τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και ενισχύουμε τις τοπικές κοινωνίες που υποδέχονται μετανάστες και πρόσφυγες. Επίσης, εφαρμόζουμε τις καλές διεθνείς πρακτικές για τα ασυνόδευτα παιδιά και τους πρόσφυγες που πραγματικά δικαιούνται άσυλο. Τέλος, διεθνοποιούμε το ζήτημα ώστε οι υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε. να αναλάβουν το μερίδιο της ευθύνης που τους αναλογεί και η Τουρκία να πάψει να χρησιμοποιεί τις προσφυγικές ροές ως μέσο εκβιασμού. Αυτές οι πρωτοβουλίες δείχνουν την ξεκάθαρη πολιτική βούληση που υπάρχει να αντιμετωπιστεί το ζήτημα με αποτελεσματικότητα και ανθρωπιά. Η Ελλάδα αναλαμβάνει το μερίδιο που της αναλογεί, αλλά ξέφραγο αμπέλι δεν θα γίνει.

 

 

  1. Ο ΣΥΡΙΖΑ σας κατηγορεί για διορισμό ημετέρων στις διοικήσεις των νοσοκομείων ενώ ήδη υπάρχει μια παραίτηση μετά τον θόρυβο που σηκώθηκε. Τι λέτε;

 

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αυτό που συνέβη ήταν κάτι δυσάρεστο, που καλύτερο θα ήταν να μην είχε συμβεί. Αναγνωρίζουμε ότι δεν είμαστε αλάνθαστοι. Ήταν ένα χρήσιμο καμπανάκι έτσι ώστε, από εδώ και πέρα, να κινούμαστε με ακόμα μεγαλύτερη προσοχή.

 

  1. Τι σηματοδοτεί το 13ο Συνέδριο της ΝΔ; Ποια είναι τα διακυβεύματα;

 

Διανύουμε καιρούς που δημιουργούν ανασφάλεια στο μέσο άνθρωπο που νιώθει ότι δεν μπορεί να ακολουθήσει τις απότομες αλλαγές της νέας εποχής. Αυτό το αίσθημα ανασφάλειας εκμεταλλεύονται τα λαϊκιστικά και δημαγωγικά κινήματα που μας καλούν να θάψουμε το κεφάλι μας στην άμμο. Στην Ελλάδα όμως τον περασμένο Ιούλιο ο λαϊκισμός ηττήθηκε! Στη Νέα Δημοκρατία, επιλέγουμε την υπεύθυνη πορεία: Αναδεικνύουμε τα προβλήματα και δίνουμε ρεαλιστικές και εφαρμόσιμες απαντήσεις στους φόβους και τις προσδοκίες των πολιτών. Στο 13ο Συνέδριο της Νέας Δημοκρατίας θα συζητήσουμε για τα θέματα που πρέπει να απασχολούν την Ελλάδα του σήμερα: ένα βασισμένο σε γερές βάσεις παραγωγικό μοντέλο, την κλιματική αλλαγή, την πράσινη οικονομία, τις τεχνολογικές εξελίξεις, την αντιμετώπιση του μεταναστευτικού με αποφασιστικότητα, κοινή λογική και ευαισθησία. Η Νέα Δημοκρατία έδωσε πάντα τις σωστές απαντήσεις όταν βρέθηκε μπροστά σε ιστορικά διλήμματα. Στόχο έχουμε να δώσουμε τις σωστές απαντήσεις και σε όλα τα μεγάλα διλήμματα του σήμερα και του αύριο.

Νοε 14

Προωθούμε μια συνολική ρύθμιση κοινής λογικής για τα αυθαίρετα

Αποσπάσματα από τη συνέντευξη του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας στον Ρ/Σ Θέμα FM και τους δημοσιογράφους Νίκο Φελέκη και Μπάμπη Κούτρα

 

Δημ:  Κ. Υπουργέ, κ. Χατζηδάκη, καλημέρα.

Κ.Χ.: Καλημέρα και σε εσάς, καλημέρα.

Δημ: Έχετε μια ροπή να βάζετε το χέρι σας σε καυτό νερό από ό,τι βλέπω, αν κρίνω από τις χθεσινές τοποθετήσεις σας στο θέμα των αυθαιρέτων. Γιατί τα αυθαίρετα εξ΄όσων θυμάμαι εδώ και πάρα πολλά χρόνια είναι μια υπόθεση αρκετά σύνθετη, δύσκολη και με πολλές κοινωνικές αντιδράσεις, κ. Υπουργέ.

Κ.Χ.: Ένας φίλος που είδα χθες μου είπε “ξεκινήσατε το ξεμπάζωμα γενικότερα στο υπουργείο και στην κυβέρνηση”. Πρέπει να το κάνουμε το ξεμπάζωμα αυτό, εννοώ δηλαδή ότι έχουμε μια σειρά από εκκρεμότητες του παρελθόντος, τις οποίες πρέπει να αντιμετωπίσουμε το ταχύτερο. Δεν υπάρχει λόγος να το σέρνουμε το πράγμα επί πολύ. Και την ώρα που έχουμε πρόγραμμα, έχουμε ιδέες, έχουμε λύσεις, γιατί να το καθυστερήσουμε; Και στην συγκεκριμένη περίπτωση των αυθαιρέτων έχουμε, θέλω να πω, και συναίνεση. Με την έννοια ότι μιλήσαμε τόσο με το ΤΕΕ όσο και με την ΠΟΜΙΔΑ, τον κ. Στασινό τον πρόεδρο του ΤΕΕ και τον κ. Παραδιά τον πρόεδρο της ΠΟΜΙΔΑ, και έχουμε συμφωνήσει όλοι μαζί στο νέο πλαίσιο για τα αυθαίρετα.

Δημ: Είναι λογικό να συμφωνείτε με τον κ. Στασινό γιατί εκείνος ενδιαφέρεται για τον κλάδο των τεχνικών που είναι και ένας κλάδος με πολλές χιλιάδες μέλη και με τον κ. Παραδιά που είναι στα ακίνητα, αλλά αυτοί που καταφεύγουν στα αυθαίρετα φαντάζομαι ότι έχουν άλλα είδους προβλήματα, οικονομικά, οπότε αν εσείς φέρετε μια ρύθμιση νόμου με πολλαπλάσια πρόστιμα σε σχέση με το τώρα δεν θα έχετε κοινωνικές αντιδράσεις;

Κ.Χ.: Όχι, δεν κάνουμε αυτό.

Δημ: Θέλετε να μας εξηγήσετε τι προβλέπει η ρύθμιση η οποία χθες εξαγγείλατε;

Κ.Χ.: Πρώτα από όλα, υπάρχουν δυο νόμοι για τα αυθαίρετα, ένας του 2013 και ένας του 2017, οι οποίοι θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν. Αυτό που περίμενε ο κόσμος και οι συνάδελφοι σας είναι να έρθουμε απλώς και να κάνουμε μια παράταση έξι μηνών και μετά να ξαναπάω εγώ στη Βουλή το καλοκαίρι και να ξαναδώσουμε μια παράταση άλλων έξι μηνών και του χρόνου να ξαναπάω, να είμαστε καλά, να ξαναδώσουμε κτλ. Είπα ότι δεν θέλω να είμαι υπουργός των παρατάσεων. Τι είναι αυτό το πράγμα; Δίνουμε πράγματι μια παράταση μέχρι τον Ιούνιο για όλους. Λέμε ότι όλες οι κατηγορίες αυθαιρέτων μπορούν να πάνε μέχρι το καλοκαίρι που ξεκινάει να εφαρμόζεται η ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου, στο τέλος Ιουνίου, με τους σημερινούς όρους έχουν επτά ολόκληρους μήνες, να πάνε να ρυθμίσουν το θέμα. Από εκεί και πέρα όμως θα μπούμε σε μία νέα εποχή, η οποία θα έχει διαφορετικούς όρους για όλους. Τι θέλω να πω; Πρώτα από όλα, τα βαριά αυθαίρετα, η κατηγορία 5, θα έχουν μια τελευταία ευκαιρία που θα είναι αυτή που περιέγραψα.

         

Δημ: Όταν λέτε βαριά αυθαίρετα, εννοείτε τα εξολοκλήρου αυθαίρετα;

Κ.Χ.: Ναι, ναι. Οι βαριές περιπτώσεις. Κατηγοριοποιούνται στον νόμο. Ξέρουν οι ιδιοκτήτες τι είναι. Ακραίες περιπτώσεις χωρίς καθόλου άδεια η οικοδομή, διάφορα άλλα τέτοια πράγματα.

Δημ: Δεν μπορούν να γκρεμιστούν κιόλας. Φανταστείτε 1,5 εκατομμύρια αυθαίρετα να γκρεμιζόντουσαν όλα αυτά. Πού θα πήγαιναν τα μπάζα; Επειδή είπατε στην αρχή για μπάζα.

Κ.Χ.: Μια στιγμή, επειδή είναι μπερδεμένο το θέμα, για να καταλάβει ο κόσμος. Δεν μιλάω για όλα τα αυθαίρετα στην συγκεκριμένη περίπτωση. Μιλάω για την κατηγορία 5 που είναι τα βαριά αυθαίρετα. Και δεν είναι ατελείωτα αυτά. Είναι λίγα σχετικώς σε σχέση με το σύνολο των αυθαιρέτων. Λοιπόν, αυτοί, λέμε, θα έχουν, επειδή χρόνια ισχύει ο νόμος, μια τελευταία ευκαιρία μέχρι τέλος Ιουνίου. Από εκεί και πέρα δεν θα έχουν τα βαριά αυθαίρετα. Έχουν επτά μήνες στη διάθεσή τους να το κάνουν. Αυτό είναι η πρώτη ρύθμιση. Η δεύτερη ρύθμιση έχει να κάνει με το τι θα συμβεί από εκεί και πέρα. Και εκεί έχουμε τα εξής: Πρώτα από όλα, εξακολουθούμε να μιλάμε, γιατί αυτό έλεγαν οι δύο προηγούμενοι νόμοι και αυτό λέει και η νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, για αυθαίρετα που κτίστηκαν προ του 2011. Μετά το 2011 η Ελληνική Δημοκρατία δεν αναγνωρίζει αυθαίρετα.

Δημ: Υπάρχει νόμος του 2017 νομίζω.

Κ.Χ.: Ναι, αλλά και οι δύο νόμοι μιλάνε για αυθαίρετα προ του 2011. Άρα ξεκινάμε από εκεί και πέρα με αυτή την κόκκινη γραμμή. Και τι λέμε ; Λέμε, πρώτον: Ότι θα πρέπει αν θες να τακτοποιήσεις το αυθαίρετό σου, από το καλοκαίρι και μετά, να είναι συνδεδεμένη η τακτοποίηση με την έκδοση ηλεκτρονικής ταυτότητας, που δεν είναι κάτι καινούριο. Προβλέπεται ήδη από έναν νόμο που θεωρητικά ισχύει εδώ και 5-6 χρόνια, αλλά δεν έχει εφαρμοστεί ποτέ. Θα εφαρμοστεί λοιπόν αυτός ο νόμος, ο οποίος αποσκοπεί στο να βάλουμε μια σειρά, διότι δεν θα είναι απλά ένα χρηματικό ποσό που θα καταβληθεί στο Ελληνικό Δημόσιο, αλλά και μια εικόνα του ακινήτου που θα είναι χρήσιμη και για τον ιδιοκτήτη του ακινήτου και τον μελλοντικό αγοραστή και για το ίδιο το κράτος. Η εικόνα αυτή  θα προκύπτει βεβαίως από σχετικές βεβαιώσεις του μηχανικού.

Δημ: Αυτή η ρύθμιση θα είναι διαρκής ή θα έχει και αυτή έναν χρονικό περιορισμό;

Κ.Χ.: Διαρκής.

Δημ: Και θα αφορά κ. υπουργέ, ας πούμε και κάποιον που έχει κλείσει έναν χώρο παρανόμως στο σπίτι του, έναν ακάλυπτο ; Μιλάμε δηλαδή και για τέτοιου είδους πολεοδομικές παραβάσεις ;

Κ.Χ: Ναι. Λέμε λοιπόν από εκεί και πέρα ότι όσοι δεν έχουν υπαχθεί στη ρύθμιση αυτή μέχρι το τέλος Ιουνίου και μετά, την πρώτη χρονιά θα πληρώσουν 20%  παραπάνω σε σχέση με αυτούς που θα το κάνουν μέχρι τον Ιούνιο. Και μετά για κάθε χρονιά που θα αφήνουν το θέμα αρρύθμιστο, θα πληρώνουν 5%. Δηλαδή, την επόμενη χρονιά θα πληρώσουν 25%, την μεθεπόμενη χρονιά θα πληρώσουν 30% κ.ο.κ.

Δημ: Ανεξάρτητα του πότε έγινε το αυθαίρετο ;

Κ.Χ.: Ανεξάρτητα

Δημ: Και αν δεν πληρώνουν, τι κάνουν ;

Κ.Χ.: Κάντε τους υπολογισμούς με το κομπιουτεράκι σας και θα δείτε πόσο θα πληρώσουν.

Δημ: Και αν χρειαστεί να το μεταβιβάσουν δεν θα μπορούν να το πράξουν, έτσι δεν είναι ;

Κ.Χ.: Το ερώτημα που εγώ θέτω είναι: Έχεις ένα αυθαίρετο. Σου δίνει η Πολιτεία το δικαίωμα από το 2011 να το τακτοποιήσεις. Το αφήνεις και δεν το τακτοποιείς και περνούν 8 χρόνια. Σου ξαναδίνει η Πολιτεία μια προθεσμία επτά μηνών να πας να το τακτοποιήσεις με τους ίδιους όρους, δεν το κάνεις. Και το αφήνεις (το αυθαίρετο). Κάποια στιγμή πρέπει να τελειώσει αυτό. Είμαι υπουργός αρμόδιος και για τη χωροταξία, υποτίθεται ότι έχω κάνει τόσα χρόνια στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η κυβέρνηση αυτή λέει ότι είναι μια κυβέρνηση σύγχρονη, ευρωπαϊκή κλπ. Δεν μπορούμε να είμαστε η κυβέρνηση που θα ανέχεται όλο αυτό το μπάχαλο αιωνίως.

Δημ: Δεν είστε η πρώτη φιλοευρωπαϊκή κυβέρνηση. Φοβάμαι ότι θα κάνετε τα ίδια με τους προηγούμενους…

Κ.Χ.: Από αυτό που λέω τώρα προκύπτει πάντως ότι κάνουμε κάτι διαφορετικό. Και αυτό που κάνουμε νομίζω ότι είναι δίκαιο. Διότι λέμε «Κύριοι, πηγαίνετε να τα ρυθμίσετε με τους ίδιους όρους. Αν δεν το κάνετε όμως, από τώρα ξεκαθαρίζουμε ότι το πράγμα θα αλλάξει διότι πρέπει να μπει και μια τάξη σε αυτό το μπάχαλο.

Δημ: Κύριε Χατζηδάκη, ξέρουμε ότι όλο αυτό το διάστημα έχουν θεσπιστεί πάρα πολλοί νόμοι σε σχέση με τα αυθαίρετα. Ο παρονομαστής του προβλήματος είναι πάντα ο ίδιος, ότι λέει (ο παρανομών) ότι δεν έχω να πληρώσω για να νομιμοποιήσω το αυθαίρετό μου. Αυτό πώς θα το αντιμετωπίσετε ;

Κ.Χ.: Να συνεννοηθούμε λίγο. Εδώ δεν μιλάμε για οποιοδήποτε σπίτι, αλλά για αυθαίρετο. Μέχρι πριν από μερικά χρόνια, όλα αυτά θεωρούνταν παράνομα. Υπήρξαν πρωτοβουλίες διαφόρων κυβερνήσεων παλαιότερα και επί ΝΔ και επί ΠΑΣΟΚ…

Δημ: Ήμουν νέος επί Τρίτση που λέγαμε «δήλωσέ το για να το σώσεις»

Κ.Χ.: Δόθηκε η δυνατότητα λοιπόν για τακτοποιήσεις. Ήρθε και το Συμβούλιο της Επικρατείας και άλλαξε την πάγια νομολογία του επί του θέματος αυτού και δέχθηκε την τακτοποίηση. Σου δίνει λοιπόν το δικαίωμα η Πολιτεία να τακτοποιήσεις το σπίτι σου, πληρώνοντας τα σχετικά ποσά. Νομίζω ότι την ώρα που κάνει μια παραχώρηση η Πολιτεία διαχρονικά, πρέπει να καταλάβεις ότι σου κάνει παραχώρηση η Πολιτεία και να κινηθείς. Ειδάλλως, αν δεχθούμε ότι ο άλλος δεν πληρώνει, να το καταργήσουμε το Υπουργείο, να κλείσουμε το μαγαζί και να πάει να χτίζει ο ένας στη θάλασσα και ο άλλος στο βουνό.

Δημ: Συμφωνούμε, αλλά αν δεν πληρώνει και του δίνεις τη δυνατότητα για άλλα 17-18 χρόνια να μην πληρώνει και να έχει το αυθαίρετό του. Και σου λέει σε 18 χρόνια, πόσες κυβερνήσεις θα αλλάξουν, πόσοι νόμοι θα έρθουν, αυτό είναι το πρόβλημα.

Κ.Χ.: Κοιτάξτε. Υπάρχει μια ουσιώδης αλλαγή. Από τον Ιούνιο και μετά, ακριβώς επειδή έχουν περάσει χρόνια και ακριβώς επειδή δίνουμε μια τελευταία παράταση, λέμε ότι τα «κατηγορίας 5», τα βαριά (αυθαίρετα) δεν θα έχουν καμία ευκαιρία από εκεί και πέρα, θα είναι παράνομα, τελεία. Για την κατηγορία αυτή, από τον Ιούνιο και μετά δεν θα υπάρχει τίποτε. Όλα τα υπόλοιπα (αυθαίρετα), αν θες να τα τακτοποιήσεις προκειμένου να το πουλήσεις, να το μεταβιβάσεις κλπ. θα χρειαστεί να πληρώνεις παραπάνω (κάθε χρόνο), ακριβώς για να μην αισθάνεται αυτός που το έκανε πολίτης δεύτερης κατηγορίας αυτός που έσπευσε εγκαίρως να τακτοποιήσει την εκκρεμότητα. Προσέξτε τώρα, είναι μια ρύθμιση που συναντά τη συναίνεση δυο φορέων που –καταρχάς τουλάχιστον- έχουν διιστάμενα συμφέροντα. Διότι από τη μια πλευρά οι μηχανικοί έχουν λόγο να εκδίδονται ηλεκτρονικές ταυτότητες κ.ο.κ. για να εισπράττουν χρήματα από τους ιδιοκτήτες ακινήτων. Αλλά συμφωνεί και η ΠΟΜΙΔΑ, διότι κάναμε τη ρύθμιση κατά τέτοιο τρόπο ώστε να μην είναι άδικη για τους ιδιοκτήτες. Πρώτον διότι δίνουμε αυτή την παράταση και δεύτερον διότι θεσπίζουμε την ηλεκτρονική ταυτότητα όχι μόνο σε ολόκληρο το κτίριο, αλλά δίνουμε τη δυνατότητα να βγαίνει και ηλεκτρονική ταυτότητα διαιρεμένης ιδιοκτησίας, έτσι ώστε να γίνει πιο ευέλικτο το πράγμα και να μη χρειάζεται να πληρώνει τόσα πολλά χρήματα ο ιδιοκτήτης. Για το λόγο αυτό συναίνεσαν και οι ιδιοκτήτες.

Δημ: Διευκολύνσεις με δόσεις θα κάνετε σε όσους μπαίνουν στη ρύθμιση ;

Κ.Χ.: Ό,τι προβλεπόταν μέχρι τώρα ως προς αυτά, τα ίδια θα προβλέπονται. Υπήρξε η πρόταση στο τραπέζι, όσοι πάνε να τα ρυθμίσουν μέχρι τον Ιούνιο, να έχουν μια έκπτωση, αλλά την απορρίψαμε γιατί είπαμε ότι θα προσκρούσει στην αντίδραση όλων όσοι το έκαναν μέχρι σήμερα που πλήρωσαν περισσότερα χρήματα. Για ποιον λόγο αυτός που θα πάει να πληρώσει μέχρι τον Ιούνιο να πληρώσει λιγότερα ; Εκείνο το οποίο είπαμε, είναι ότι αν κάνεις εφάπαξ καταβολή των χρημάτων που οφείλεις στο Δημόσιο, εκεί μπορεί όντως να έχεις μια έκπτωση.

Δημ: Πάντως για να συμφωνεί η ΠΟΜΙΔΑ, οι μηχανικοί, για να είναι όλοι ευτυχισμένοι, κάποιο λάκκο έχει η φάβα.

Κ.Χ.: Απλώς είναι μια ρύθμιση κοινής λογικής, μια συνολική ρύθμιση για τα αυθαίρετα.

Νοε 6

Ο ΣΥΡΙΖΑ «πούλησε» ΔΕΣΦΑ, ΑΔΜΗΕ, και ΕΛΠΕ - συνέντευξη στην ιστοσελίδα tomanifesto.gr

Σε αποκαλύψεις «φωτιά» για κομβικούς τομείς που ανήκουν στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας όπου η απελθούσα κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε συμφωνήσει την «πώλησης» τους με τους Θεσμούς, προχώρησε μέσω συνέντευξής στο «tomanifesto.gr» ο αρμόδιος Υπουργός και Βουλευτής Ν.Δ. Β’ Αττικής στο Βόρειο Τομέα, Κωστής Χατζηδάκης.

Χαρακτηριστικά ανέφερε: «Είναι ο ΔΕΣΦΑ, όπου πούλησαν το 66%. Είναι ο ΑΔΜΗΕ, όπου πούλησαν το 49%. Και σημειώνω εδώ ότι μας κατηγορούν ότι θέλουμε να προχωρήσουμε σε μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ, του δικτύου διανομής ηλεκτρικού ρεύματος δηλαδή, ενώ αυτοί ιδιωτικοποίησαν το δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος που είναι ο ΑΔΜΗΕ! Είναι τα ΕΛΠΕ, για τα οποία ο κ. Τσίπρας είχε συμφωνήσει με τους Θεσμούς τον Ιούνιο του 2019 -λίγες μέρες πριν από τις εκλογές- το ΤΑΙΠΕΔ να διερευνήσει όλες τις δυνατότητες ώστε να ιδιωτικοποιηθούν περαιτέρω».

Eιδικότερα ως προς το ποια επιπλέον ρύθμιση περιλαμβάνει το νομοσχέδιο που ετοιμάζει να καταθέσει στη Βουλή, επεσήμανε πως «θα ξεχώριζα τη ρύθμιση που αφορά τη ΔΕΠΑ. Σχεδιάζουμε την περαιτέρω ιδιωτικοποίησή της μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, σε ποσοστό που μπορεί να φτάσει μέχρι και το 100% της συμμετοχής του Δημοσίου που σήμερα κατέχει το 65% της επιχείρησης. Αυτό θα γίνει μέσω της ιδιωτικοποίησης τόσο των δικτύων όσο και της εμπορίας, δημιουργώντας δηλαδή δύο ξεχωριστές θυγατρικές, τη ΔΕΠΑ Διανομής και τη ΔΕΠΑ Εμπορίας».

  1. Υπουργέ πόσο ευέλικτο θα γίνει το κομμάτι των προσλήψεων στη ΔΕΗ με το νέο σχέδιο νόμου που θα καταθέσετε, αφού όπως γνωρίζετε οι ελλείψεις σε τεχνικό και διοικητικό προσωπικό είναι τεράστιες; Tι θα κάνετε με το θέμα των προμηθειών; Επίσης, το καθεστώς με τους «ενοικιαζόμενους» υπαλλήλους μέσω εργολάβων στο ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. θα το διατηρήσετε;

 

Η ΔΕΗ είναι όμηρος μιας παράλογης κατάστασης. Ενώ είναι ανοιχτή στον ανταγωνισμό, βρίσκεται παράλληλα υπό τον ασφυκτικό έλεγχο του Δημοσίου. Το αποτέλεσμα είναι να μην μπορεί να ανταγωνίζεται τους ιδιώτες παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας επί ίσοις όροις. Ενώ δηλαδή οι ανταγωνιστές της μπορούν να αποφασίζουν μέσα σε δευτερόλεπτα, η ίδια πάει σαν χελώνα. Αυτό αφορά τόσο τις προσλήψεις όσο και τις προμήθειες. Είναι μια κατάσταση που ζημιώνει τη ΔΕΗ, τους εργαζόμενους, τον ανταγωνισμό και εν τέλει τους ίδιους τους καταναλωτές. Θέλουμε λοιπόν να απελευθερώσουμε τη ΔΕΗ από αυτή την ιδιότυπη ομηρία με το νομοσχέδιο που θα φέρουμε μέσα στην επόμενη εβδομάδα. Ένα νομοσχέδιο που θα επιταχύνει τις διαδικασίες των πρόσληψης, θα απλοποιεί τη διαδικασία των προμηθειών με σεβασμό πάντοτε στο ενωσιακό δίκαιο, θα κάνει τη ΔΕΗ πιο γρήγορη και ευέλικτη. Το προσωπικό της ΔΕΗ θα περιοριστεί. Έχει ξεκινήσει άλλωστε ήδη εδώ και χρόνια αυτή η πορεία. Ωστόσο, θα γίνονται κάποιες στοχευμένες προσλήψεις νέων και εξειδικευμένων ανθρώπων οι οποίοι θα μπορούν να βοηθήσουν ουσιαστικά τη ΔΕΗ της νέας εποχής.

 

  1. Ποια επιπλέον καίρια ρύθμιση θα περιλαμβάνει το νομοσχέδιο που θα καταθέσετε στη Βουλή έως τα τέλη του μήνα;

 

Θα ξεχώριζα τη ρύθμιση που αφορά τη ΔΕΠΑ. Σχεδιάζουμε την περαιτέρω ιδιωτικοποίησή της μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, σε ποσοστό που μπορεί να φτάσει μέχρι και το 100% της συμμετοχής του Δημοσίου που σήμερα κατέχει το 65% της επιχείρησης. Αυτό θα γίνει μέσω της ιδιωτικοποίησης τόσο των δικτύων όσο και της εμπορίας, δημιουργώντας δηλαδή δύο ξεχωριστές θυγατρικές, τη ΔΕΠΑ Διανομής και τη ΔΕΠΑ Εμπορίας. Από την άλλη μεριά, θα παραμείνει στο Δημόσιο η συμμετοχή της ΔΕΠΑ σε διάφορα κρίσιμα διεθνή projects, όπως το IGI Poseidon, ο IGB και ο East Med. Αυτή η ιδιωτικοποίηση εντάσσεται στο πλαίσιο μιας σειράς πρωτοβουλιών της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας που σηματοδοτούν την αλλαγή σελίδας στην Ελλάδα. Που από χώρα που έδιωχνε τους επενδυτές γίνεται χώρα φιλική στις επενδύσεις και την επιχειρηματικότητα, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για περισσότερο πλούτο και περισσότερες και καλύτερες θέσεις εργασίας.

 

  1. Βλέπουμε να λαμβάνουν χώρα κινητοποιήσεις παγκοσμίως και με σημαντική συμμετοχή της νέας γενιάς στα περιβαλλοντικά θέματα. Ποιες άλλες πρωτοβουλίες, πέρα από τη διευκόλυνση των αδειοδοτήσεων για τις ΑΠΕ, σχεδιάζει το υπουργείο στα θέματα αυτά;

 

Οι νέοι δείχνουν το δρόμο στα ζητήματα που αφορούν το μέλλον του πλανήτη μας. Και η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ανταποκρίνεται τόσο στις ανησυχίες των νέων αλλά και όλων των Ελλήνων για την κλιματική αλλαγή και την ποιότητα της ζωής μας. Μόλις πριν λίγες μέρες παρουσίασα τους 9 βασικούς άξονες της περιβαλλοντικής πολιτικής του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε ομιλία μου στη διάσκεψη του Economist. Αυτοί είναι: Πρώτον, η πλήρης απολιγνιτοποίηση της χώρας μέχρι το 2028, όπως δεσμεύτηκε ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στα Ηνωμένα Έθνη. Είμαστε μάλιστα η πρώτη ελληνική κυβέρνηση που όχι απλά μιλάει για απολιγνιτοποίηση, αλλά θέτει ένα συγκεκριμένο στόχο και πάει από τα λόγια στην πράξη. Δεύτερον, η περισσότερη πράσινη ενέργεια: για αυτό αναθεωρούμε τον εθνικό σχεδιασμό αυξάνοντας το ποσοστό των ΑΠΕ στο 35% μέχρι το 2030, αντί του 31% που προβλεπόταν αρχικά και του 17% που είναι σήμερα. Τρίτον, η εξοικονόμηση ενέργειας με προγράμματα όπως το «Εξοικονόμηση κατ’ οίκον» το οποίο σύντομα θα επεκτείνουμε με τρίτο κύκλο. Τέταρτον, η ολοκληρωμένη διαχείριση των αποβλήτων όπου, μεταξύ άλλων, στοχεύουμε να έχουμε εφαρμόσει τον καφέ κάδο για τα οργανικά απόβλητα (π.χ. τρόφιμα) παντού μέχρι το τέλος της τετραετίας. Πέμπτον, η ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική χώρα, καθώς είναι απαράδεκτο εν έτει 2019 να καίμε μαζούτ, που είναι εξαιρετικά επιβλαβές για το περιβάλλον, για να ηλεκτροδοτήσουμε τα νησιά μας. Έκτον, η ηλεκτροκίνηση, έτσι ώστε μια τεχνολογία αιχμής στην μείωση των εκπομπών CO2 να μην μένει ένα μακρινό όνειρο για την Ελλάδα. Έβδομον, η απαγόρευση των πλαστικών μιας χρήσης. Εδώ μάλιστα πάμε πιο γρήγορα και από τις συστάσεις της ΕΕ, καθώς έχουμε θέσει ως στόχο τον Ιούνιο του 2020, αντί για τον κοινοτικό στόχο του Ιουλίου του 2021. Όγδοον, η προστασία της βιοποικιλότητας, θέμα για το οποίο μόλις τον περασμένο Ιούλιο παραπέμθηκε η χώρα μας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Και τέλος, η προστασία των δασών μας όπου, όπως ανακάλυψα τη μέρα που μπήκα στο υπουργείο, από τα 245 εκατ. ευρώ της προγραμματικής περιόδου 2014-2020 δεν είχε απορροφηθεί ούτε 1 ευρώ! Αυτοί οι 9 άξονες συνθέτουν την πολιτική μας με στόχο τη μετάβαση σε ένα μοντέλο βιώσιμης ανάπτυξης. Και αυτό αποτελεί πρώτα από όλα δέσμευση απέναντι στα παιδιά μας στα οποία πρέπει να παραδώσουμε ένα καλύτερο πλανήτη.

 

  1. Υπάρχει κάποιος κομβικός τομέας από εκείνους που ανήκουν στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, του οποίου την «πώληση» είχε ήδη συμφωνήσει με τους Θεσμούς η απελθούσα κυβέρνηση;

 

Υπάρχουν και είναι ίσως περισσότεροι από όσους θα φαντάζονταν οι αναγνώστες σας. Είναι ο ΔΕΣΦΑ, όπου πούλησαν το 66%. Είναι ο ΑΔΜΗΕ, όπου πούλησαν το 49%. Και σημειώνω εδώ ότι μας κατηγορούν ότι θέλουμε να προχωρήσουμε σε μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ, του δικτύου διανομής ηλεκτρικού ρεύματος δηλαδή, ενώ αυτοί ιδιωτικοποίησαν το δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος που είναι ο ΑΔΜΗΕ! Είναι τα ΕΛΠΕ, για τα οποία ο κ. Τσίπρας είχε συμφωνήσει με τους Θεσμούς τον Ιούνιο του 2019 -λίγες μέρες πριν από τις εκλογές- το ΤΑΙΠΕΔ να διερευνήσει όλες τις δυνατότητες ώστε να ιδιωτικοποιηθούν περαιτέρω. Και όπου τώρα μας κατηγορούν γιατί πάμε να κάνουμε ακριβώς αυτό, ακολουθώντας την πολιτική τους! Ενώ λοιπόν τα έκαναν όλα αυτά, τώρα παριστάνουν τους μαχητές κατά των ιδιωτικοποιήσεων! Είμαι διατεθειμένος να δείξω κατανόηση για πολλά, αλλά το μέγεθος αυτής της πολιτικής υποκρισίας, δεν μπορώ να το καταλάβω.

 

  1. Κ. Χατζηδάκη, για τη θέση του Προέδρου της Δημοκρατίας, θα προταθεί τελικά γυναίκα που δε θα προέρχεται από τον πολιτικό χώρο;

 

Γνωρίζω πρόσωπα, και γυναίκες και άνδρες, προερχόμενα από διαφορετικές πολιτικές παρατάξεις που μπορούν επάξια να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του θεσμού της Προεδρίας της Δημοκρατίας. Όπως έχει κάνει και ο σημερινός Πρόεδρος της Δημοκρατίας, τον οποίο, επανειλημμένα έχω πει, εκτιμώ προσωπικά. Το ζήτημα όμως είναι ζήτημα πρωτίστως θεσμικό και ο πρωθυπουργός θα κινηθεί με γνώμονα τη λειτουργία της Δημοκρατίας και το συμφέρον του τόπου. Όπως έχει σημειώσει ο ίδιος, είναι πρόωρο να συζητάμε περισσότερο για το θέμα αυτό. Οι οριστικές αποφάσεις θα ανακοινωθούν με τον καινούργιο χρόνο.

 

  1. Όπως δήλωσε ο Πρωθυπουργός σε πρόσφατη τηλεοπτική του συνέντευξη, στόχος της Κυβέρνησης είναι να εξαντλήσει την τετραετία και πως ο ίδιος, δεν κάνει εκλογικούς αιφνιδιασμούς. Όμως, όπως είπε, αν δεν καταφέρει να συγκεντρώσει τις 200 ψήφους για την αλλαγή του εκλογικού νόμου, τότε οι επόμενες εκλογές θα είναι διπλές. Είναι ή όχι εφικτό να συγκεντρωθούν οι 200 ψήφοι και ταυτόχρονα είστε έτοιμοι για εκλογές;

 

Είναι διακηρυγμένη πρόθεση του πρωθυπουργού και της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας οι εκλογές να γίνουν στο τέλος της τετραετίας και πρωτύτερα να έχει αλλάξει και ο εκλογικός νόμος προς ένα σύστημα που θα εξασφαλίζει την κυβερνησιμότητα στον τόπο. Εμείς από την πλευρά μας δείχνουμε με κάθε ευκαιρία ότι όταν μιλάμε για συναίνεση το εννοούμε, όπως για παράδειγμα στη διαδικασία για τη ψήφο των Ελλήνων εκλογέων του εξωτερικού. Είναι λοιπόν στο χέρι του ΣΥΡΙΖΑ εάν θα κινηθούμε με συναίνεση και στο θέμα του εκλογικού νόμου ή εάν θα επιλέξει να σαμποτάρει τη διαδικασία. Στη δεύτερη περίπτωση αναπόφευκτα θα πάμε σε διπλές εκλογές. Αλλά και τότε, αυτό θα συμβεί στο τέλος της τετραετίας, καθώς η κυβέρνησή μας προσανατολίζεται στην ανάταξη της πατρίδας και τη βελτίωση της ζωής των Ελλήνων για τα επόμενα 4 χρόνια.