Φεβ 25

4,4 δισ. ευρώ ενίσχυση στις λιγνιτικές περιοχές - συνέντευξη στην εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, µιλάει στα «Π» και αποκαλύπτει ότι την ερχόµενη εβδοµάδα θα καταθέσει νοµοσχέδιο που θα περιλαµβάνει πιο γρήγορες περιβαλλοντικές αδειοδοτικές διαδικασίες, αλλαγές στη δασική νοµοθεσία και ρυθµίσεις για τις οικιστικές πυκνώσεις. Παράλληλα, προαναγγέλλει ότι η κυβέρνηση θα ζητήσει από την Κοµισιόν ειδικό φορολογικό καθεστώς για τις λιγνιτικές περιοχές της Ελλάδας.

Γιατί “τρέχουμε" την απολιγνιτοποίηση πιο γρήγορα από άλλα ευρωπαϊκά κράτη; Πως απαντάτε στις αγωνίες των κατοίκων των λιγνιτικών περιοχών για την επόμενη μέρα;  

Η απολιγνιτοποίηση γίνεται για προφανείς περιβαλλοντικούς λόγους. Αλλά και για οικονομικούς: Η ΔΕΗ μπήκε μέσα μόνο από το λιγνίτη μισό δισ. τα τελευταία δύο χρόνια! Αν δεν παρέμβουμε η ΔΕΗ θα ξαναγυρίσει στο σημείο που την παραλάβαμε το καλοκαίρι. Ωστόσο, η απολιγνιτοποίηση θα γίνει με τρόπο δίκαιο για τη Δυτ. Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη. Καταρτίζουμε το Σχέδιο Δίκαιης Μετάβασης που θα χρηματοδοτηθεί με ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους έως 4,4 δισ. ευρώ. Ήδη το εφαρμόζουμε. Την περασμένη εβδομάδα ανακοινώθηκε Συντονιστής για την απολιγνιτοποίηση με πολύ καλή γνώση της ενέργειας και των επενδύσεων, ο Κωστής Μουσουρούλης. Ξεκλειδώσαμε 136 εκατ. ευρώ από το λιγνιτικό πόρο της ΔΕΗ και ανακοινώθηκε η επένδυση των ΕΛΠΕ και της JUWI για ένα φωτοβολταϊκό πάρκο 204MW που θα δημιουργήσει 300 θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή. Το σημαντικό όμως για μένα είναι ότι θα ζητήσουμε από την Κομισιόν ένα ειδικό φορολογικό καθεστώς για τις λιγνιτικές περιοχές. Αυτό θα προσελκύσει επενδύσεις.

Θα μπορούσε η ΛΑΡΚΟ να παραμείνει σε λειτουργία και να διασφαλιστούν οι θέσεις εργασίας, όπως είπε ο Αλέξης Τσίπρας; 

 Η ΛΑΡΚΟ χρωστάει πάνω από μισό δισ. ευρώ σε τρίτους, πρέπει να επιστρέψει παράνομες κρατικές ενισχύσεις 135 εκατ. σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, της έχει επιδικαστεί περιβαλλοντικό πρόστιμο 49,5 εκατ. και είχε 3 θανατηφόρα δυστυχήματα τους τελευταίους μήνες! Οποιαδήποτε άλλη τέτοια εταιρεία θα είχε κλείσει προ πολλού. Εμείς, επειδή νοιαζόμαστε για τους εργαζόμενους φέραμε λύση βασισμένη στην απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής του 2014 για την πώληση της εταιρείας ελεύθερης βαρών σε ιδιώτη επενδυτή. Δώσαμε περιθώριο 12 μηνών και μια χρηματοδότηση-γέφυρα και ζητήσαμε και από τους εργαζόμενους να συμβάλλουν και αυτοί με μεσοσταθμική μείωση μισθών κατά 25%. Μόνο έτσι θα κρατηθεί η εταιρεία όρθια. Όποιος υπόσχεται ότι όλα μπορούν να μείνουν ίδια, είτε αγνοεί την πραγματικότητα, είτε εξαπατά συνειδητά τους εργαζόμενους της ΛΑΡΚΟ.

 

Τι προβλέπει το περιβαλλοντικό νομοσχέδιο που θα παρουσιάσετε την επόμενη εβδομάδα;

Με το νομοσχέδιο αυτό αντιμετωπίζουμε σειρά σημαντικών περιβαλλοντικών θεμάτων: Απλοποιούμε και επιταχύνουμε τις περιβαλλοντικές αδειοδοτικές διαδικασίες σύμφωνα με τις καλές ευρωπαϊκές πρακτικές. Διορθώνουμε τις στρεβλώσεις της δασικής νομοθεσίας με στόχο να προστατεύσουμε το δασικό μας πλούτο αλλά και την περιουσία των πολιτών. Φέρνουμε ρυθμίσεις για τις οικιστικές πυκνώσεις που θα λαμβάνουν υπόψη τις αποφάσεις και τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) ώστε να προχωρήσουμε χωρίς να προκληθούν νέα προβλήματα αντισυνταγματικότητας. Εκσυγχρονίζουμε τέλος το πλαίσιο διαχείρισης και προστασίας των προστατευόμενων περιοχών. Με τις πρωτοβουλίες αυτές συνδυάζουμε την προστασία του περιβάλλοντος με την προσπάθεια η χώρα να προχωρήσει μπροστά αναπτυξιακά χωρίς αγκυλώσεις και δογματισμούς.

Θα δοθεί ποτέ τέλος στο διαχρονικό φαινόμενο της πολεοδομικής αυθαιρεσίας στην Ελλάδα; Θα δούμε να κατεδαφίζονται αυθαίρετα και να μην δίνονται άλλες παρατάσεις και νέες ρυθμίσεις τακτοποίησης;

Η ρύθμιση που ψηφίστηκε είναι απόδειξη της βούλησής μας να βάλουμε τάξη στα αυθαίρετα. Όπως προβλέπει και η απόφαση του ΣτΕ, είναι μια συνολική ρύθμιση πενταετίας για όσα χτίστηκαν πριν τις 27.07.2011. Τα αυθαίρετα με βαριές παραβάσεις- της κατηγορίας 5- θα μπορούν να τακτοποιούνται μέχρι τις 30.06.2020. Μετά δεν θα υπάρχει αυτή η δυνατότητα. Τα αυθαίρετα όλων των υπόλοιπων κατηγοριών θα μπορούν να τακτοποιούνται και μετά την 30η Ιουνίου. Οι ιδιοκτήτες τους όμως θα πληρώνουν πρόστιμο αυξημένο κατά 20% για το πρώτο έτος και κατά 5% για κάθε επιπλέον έτος καθυστέρησης. Είναι μια ρύθμιση που δίνει τον απαραίτητο χρόνο και είναι δίκαιη με όσους ήδη έσπευσαν να τακτοποιήσουν τις ιδιοκτησίες τους. Άλλες παρατάσεις δεν θα υπάρξουν! Η κυβέρνηση δεν θα μείνει απαθής απέναντι στα αυθαίρετα. Ιδιαίτερα σε αυτά που είναι σε ρέματα, στον αιγιαλό κτλ. Ήδη έχω υπογράψει μία απόφαση για κατεδάφιση αυθαιρέτων στη Μακρόνησο, ενώ και άλλες αποφάσεις που είχαν ληφθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση θα προχωρήσουν και από τη δική μας πλευρά.

Η Ευρώπη ανακυκλώνει, παράγει ενέργεια από σκουπίδια, καινοτομεί. Στην Ελλάδα ακόμα θάβουμε τα σκουπίδια, μέχρι και ο ΧΥΤΑ Φυλής πήρε νέα, τριετή παράταση. Πότε και πως θα αλλάξει η διαχείριση των απορριμμάτων;  

Είμαστε 24οι στην ΕΕ στην ανακύκλωση των απορριμμάτων. Είναι μία πολύ κακή επίδοση για μια χώρα με τόσο μεγάλη φυσική ομορφιά και σημαντικό εισόδημα από τον τουρισμό. Για αυτό: Τρέχουμε τη δημοπράτηση 17 Μονάδων Επεξεργασίας Αποβλήτων μέσα στο 2020. Επικαιροποιούμε τον Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων με στόχους εφικτούς και μετρήσιμους. Κάνουμε αγώνα δρόμου για να απορροφήσουμε 940 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ. Ενώ ξεκινάει στην Αττική με πρωτοβουλία του περιφερειάρχη Γ. Πατούλη νέο πρόγραμμα ανακύκλωσης για τα τρόφιμα με τον καφέ κάδο. Παράλληλα θα προχωρήσουν και 3 Μονάδες Ολοκληρωμένης Επεξεργασίας Αποβλήτων στην περιφέρεια Αττικής. 

Φεβ 17

Έως τον Ιούνιο έτοιμα τα κίνητρα για ηλεκτρικά Ι.Χ. - συνέντευξη στην εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ

Σε μορφή Προεδρικού Διατάγματος, το οποίο θα επεξεργαστεί πρώτα το Συμβούλιο της Επικρατείας, αναμένεται να έρθει τον Μάρτιο η ρύθμιση για τις "καυτές περιβαλλοντικές πατάτες", όπως έκανε γνωστό στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης. Παράλληλα, μετά το πέρας των σχετικών προθεσμιών, δεν θα δοθούν άλλες ευκαιρίες στους αυθαιρετούχους που δεν θα δηλώσουν τις ιδιοκτησίες τους και θα προχωρήσουν οι προβλεπόμενες κατεδαφίσεις. Ο υπουργός έκανε ανοιχτό κάλεσμα στους πολίτες να δηλώσουν τις περιουσίες τους στο Κτηματολόγιο πριν από την ενεργοποίηση των προστίμων, ενώ ταυτόχρονα εξηγεί την κατάσταση της ΛΑΡΚΟ και τα βήματα ανάκαμψης που κάνει σταδιακά η ΔΕΗ.

Ας ξεκινήσουμε από την ενεργειακή ατζέντα σας. Μέσα στην εβδομάδα ψηφίστηκε η τροπολογία για την ΛΑΡΚΟ, με αντιπολίτευση και εργαζομένους να εμφανίζονται εκ διαμέτρου αντίθετοι. Τι λέει το υπουργείο για όλα αυτά και κατά πόσο πιστεύετε πως η «δεύτερη ευκαιρία», θα καρποφορήσει;

Υπενθυμίζω την κατάσταση της ΛΑΡΚΟ: Χρωστάει πάνω από μισό δισ. ευρώ σε τρίτους, τα 350 εκατ. ευρώ από αυτά στη ΔΕΗ. Επιπλέον, έχει λάβει παράνομες κρατικές ενισχύσεις 135 εκατ. τις οποίες σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο πρέπει να επιστρέψει στο Δημόσιο. Της έχει επιδικαστεί πρόστιμο 49,5 εκατ. ευρώ, για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Μολύνει με χιλιάδες τόνους σκουριάς τον Ευβοϊκό Κόλπο. Παράλληλα, δεν τηρεί τους κανόνες ασφαλείας και μόνο τους τελευταίους μήνες είχαμε τρεις θανάτους εργαζομένων. Οποιαδήποτε άλλη τέτοια εταιρεία θα είχε προ πολλού κλείσει. Για να μην συμβεί αυτό και να μην μείνουν οι εργαζόμενοι στο δρόμο, φέραμε λύση που βασίζεται στην απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής του 2014 για την πώληση της εταιρείας ελεύθερης βαρών σε ιδιώτη επενδυτή. Δώσαμε μία τελευταία χρηματοδότηση-γέφυρα, θέσαμε περιθώριο 12 μηνών για να αντιμετωπιστεί το θέμα και ζητήσαμε και από τους εργαζόμενους να συμβάλλουν και αυτοί στην προσπάθεια, με μεσοσταθμική μείωση των μισθών κατά 25%. Θα έχουν άλλωστε πλεονέκτημα την επόμενη μέρα λόγω της εξειδίκευσής τους στο νικέλιο. Είναι η μόνη δυνατή λύση δεδομένης της κατάστασης. Και με σοβαρή προσπάθεια μπορεί καρποφορήσει διότι υπάρχει καταρχήν επενδυτικό ενδιαφέρον.

Η ΔΕΗ, ήταν ίσως η πιο καυτή πατάτα που παραλάβατε. Εφτά μήνες μετά την ημέρα που πιάσατε το τιμόνι του υπουργείου, θα κάνατε κάτι διαφορετικά; Τι δείχνει η κατάσταση μετά τις αλλαγές που φέρατε;

Με τα έκτακτα μέτρα του καλοκαιριού η ΔΕΗ απέφυγε την κατάρρευση. Και με τα μέτρα εξυγίανσης και εκσυγχρονισμού του Δεκεμβρίου επιστρέφει σε τροχιά ανόδου. Φυσικά έχει δρόμο ακόμα να κάνει. Η μετοχή της αποτιμάται στα 4 ευρώ που είναι μια βελτίωση από το 1 περίπου ευρώ που άξιζε όταν κερδίσαμε τις ευρωεκλογές. Αλλά υπάρχει και απόσταση από τα 7 περίπου ευρώ που είχε όταν ανέλαβε ο ΣΥΡΙΖΑ. Θα απαιτηθεί λοιπόν περαιτέρω χρόνος και προσπάθεια. Για αυτό το λόγο προωθούμε την απολιγνιτοποίηση που θα απαλλάξει τη ΔΕΗ από τον ακριβό και περιβαλλοντικά επιζήμιο λιγνίτη. Για αυτό την ενθαρρύνουμε να κάνει μια στροφή στις ΑΠΕ μέσα από τη συνεργασία της με ιδιώτες. Για αυτό δρομολογούμε την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ σε ποσοστό μέχρι και 49% ώστε να βάλει λεφτά στην τσέπη της. Η ΔΕΗ μπορεί και πρέπει να επιστρέψει στην κερδοφορία!

Από τον Απρίλιο πρόκειται να τεθούν σταδιακά σε εφαρμογή τα κλιμακωτά πρόστιμα για όσους ιδιοκτήτες δεν συμμετείχαν στην συλλογή δηλώσεων Κτηματολογίου. Πόσο «βαθιά» θα βάλουν οι πολίτες το χέρι στην τσέπη; 

 

Στο Κτηματολόγιο έχουμε κάνει σημαντική πρόοδο! Η συλλογή δηλώσεων στις περιοχές που έληξε η προθεσμία έγκαιρης υποβολής έχει ξεπεράσει το 72%. Σχετικά με τα πρόστιμα, το ύψος τους θα συνδέεται τόσο με την αξία της ακίνητης ιδιοκτησίας όσο και με τον χρόνο καθυστέρησης υποβολής της δήλωσης. Εντός του Απριλίου κατά πάσα πιθανότητα θα θεσμοθετηθεί το πλαίσιο που θα διέπει τα πρόστιμα και στη συνέχεια θα δοθεί ένα μικρό περιθώριο για την ενεργοποίησή του. Για αυτό θέλω και από την εφημερίδα σας να καλέσω όσους πολίτες δεν έχουν δηλώσει την περιουσία τους να το κάνουν! Έχουν το χρονικό περιθώριο. Διότι πρέπει τους επόμενους μήνες να έχει συλλεγεί το σύνολο των δικαιωμάτων για όλη τη χώρα με την εξαίρεση των 6 περιοχών οι οποίες απομένει να ξεκινήσουν.

Τα στοιχεία από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας έχουν δείξει πως οι ιδιοκτήτες προχωρούν ενεργά στην υπαγωγή του αυθαιρέτου τους, δεδομένου ότι οι προθεσμίες τρέχουν. Πόσο γρήγορα θα βάλουν μπρος οι μπουλντόζες για όσους αυθαιρετούχους με μεγάλες παραβάσεις δεν δήλωσαν το ακίνητο τους έως την εκπνοή του χρόνου;

 

Φέραμε μία σφαιρική ρύθμιση πενταετούς διάρκειας για τα αυθαίρετα. Εκτός φυσικά από αυτά που κτίστηκαν μετά την 27η Ιουλίου του 2011, σεβόμενοι τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας. Η 30η Ιουνίου είναι η καταληκτική ημερομηνία για τα αυθαίρετα με πολύ μεγάλες παραβάσεις–κατηγορίας 5- και τα συγκεκριμένα δεν θα μπορούν έκτοτε να τακτοποιηθούν. Υπενθυμίζω ότι τα αυθαίρετα των υπόλοιπων 4 κατηγοριών που δεν θα τακτοποιηθούν μέχρι τότε, θα τακτοποιούνται στη συνέχεια, με προσαύξηση ωστόσο στα πρόστιμα κατά 20% για το πρώτο έτος και κατά 5% για κάθε επιπλέον έτος καθυστέρησης. Τέλος η τακτοποίηση από τον Ιούλιο θα συνδέεται και με ηλεκτρονική ταυτότητα των κτιρίων. Είναι μια ρύθμιση που δημιουργεί ένα σαφές και δίκαιο για όλους καθεστώς με την οποία δίνουμε τον απαραίτητο χρόνο τους ιδιοκτήτες αυθαιρέτων τα τακτοποιήσουν τις περιουσίες τους. Και για αυτό το λόγο είναι μια ρύθμιση που θα εφαρμοστεί απαρέγκλιτα. 

Εντός Μαρτίου αναμένεται να κατατεθεί στην Βουλή το νομοσχέδιο για τις οικιστικές πυκνώσεις και με τα όσα έχουν γίνει ήδη γνωστά, εκτιμάται ότι θα ξεπεραστούν οι οποίες αγκυλώσεις άφηναν μετέωρους τους ιδιοκτήτες. Ωστόσο, για περιοχές στις οποίες υπάρχουν συγκεκριμένα προβλήματα - όπως είναι οι πυρόπληκτες - τι ρυθμίσεις αναμένεται να υπάρξουν; 

Δεν θα αυτοσχεδιάσουμε. Δεν θα φέρουμε δήθεν πρωτοπόρες ρυθμίσεις, οι οποίες στη συνέχεια θα καταρρεύσουν στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Ο ΣΥΡΙΖΑ είχε φέρει σχετική ρύθμιση η οποία κρίθηκε αντισυνταγματική. Θα λάβουμε υπόψη την απόφαση αλλά και γενικότερα τη νομολογία του ΣτΕ και θα φέρουμε μια ρύθμιση που θα μπορεί να προχωρήσει χωρίς να προκληθούν νέα προβλήματα αντισυνταγματικότητας. Η όποια τελική ρύθμιση παρουσιαστεί θα παραπέμπει σε εκπόνηση σχετικού Προεδρικού Διατάγματος το οποίο όπως γνωρίζετε πρέπει να τύχει επεξεργασίας από το ίδιο το ΣτΕ. Το Μάτι είναι μια ειδική περίπτωση. Το ΤΕΕ εκπονεί Χωρικό Σχέδιο. Το υπουργείο μας παρακολουθεί στενά την υπόθεση και είναι έτοιμο να κάνει επικουρικά ό,τι του ζητηθεί προκειμένου να αποφευχθούν περιπλοκές μέσα σε μια χαώδη από πλευράς χωροταξικής και δασικής νομοθεσίας υπόθεση.

Μεγάλος πονοκέφαλος, όπως έχετε επισημάνει, είναι για το ΥΠΕΝ η διαχείριση απορριμμάτων. Ποια είναι τα μέτρα που προτίθεται να πάρει η κυβέρνηση ώστε να λειτουργήσει το πράσινο μοντέλο που προωθείται;

 

Στο θέμα των απορριμμάτων βάλαμε σε προτεραιότητα και αντιμετωπίσαμε επιτυχώς τα επείγοντα προβλήματα στο Αίγιο, την Κέρκυρα, τη Λευκάδα και την Ύδρα. Τώρα τρέχουμε για τη δημοπράτηση 17 Μονάδων Επεξεργασίας Αποβλήτων μέσα στο 2020, όταν από συστάσεως του ελληνικού κράτους έχουν φτιαχτεί μόλις 4! Πέραν αυτών, επικαιροποιούμε μέσα στο 2020 τον Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων με στόχους εφικτούς και μετρήσιμους, αξιοποιούμε τους διαθέσιμους πόρους από το ΕΣΠΑ και ξεκινάμε ένα πρόγραμμα για τον καφέ κάδο, δηλαδή για ένα νέο ρεύμα ανακύκλωσης για τα τρόφιμα. Η διαχείριση του θέματος των απορριμμάτων είναι ζήτημα πολιτισμού και εθνικού φιλότιμου και για αυτό χρειάζεται μία συμμαχία όλων των Ελλήνων στην αντιμετώπισή του!

Βρίσκεται σε εξέλιξη η εκπόνηση των Τοπικών Χωρικών Σχεδίων, τα οποία μακροπρόθεσμα θα επιτύχουν το φρένο στην εκτός σχεδίου δόμηση. Πως εξελίσσεται υπουργέ η διαδικασία;

Τα Χωρικά Σχέδια τα οποία σχεδόν κανείς δεν ξέρει τι σημαίνουν είναι βασικό επενδυτικό εργαλείο. Διότι πολύ απλά διευκολύνουν τη διευκρίνηση μιας σειράς ζητημάτων σε σχέση με τις χρήσεις γης ούτως ώστε κάθε ιδιώτης επενδυτής ή πολίτης να γνωρίζει πού μπορεί να κάνει τι. Η χώρα μας είναι πολύ πίσω. Μόνο το 20% των δημοτικών ενοτήτων καλύπτονται με θεσμοθετημένες χρήσεις γης. Για αυτό το λόγο έχει αποφασιστεί να επιταχύνουμε και να απλουστεύσουμε τις διαδικασίες ώστε στο τέλος της τετραετίας να έχει καλυφθεί με τα αντίστοιχα χωρικά σχέδια το 45% της επικράτειας.

Φάκελος ηλεκτροκίνηση. Η χώρα, βάσει των διαθέσιμων στοιχείων βρίσκεται αρκετά πίσω. Μέσω του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα υπάρχουν συγκεκριμένοι στόχοι, ωστόσο ποια είναι τα άμεσα κίνητρα που πρόκειται να φέρει η κυβέρνηση προκειμένου να γίνει και στην πράξη η στροφή στις πράσινες μεταφορές;

Στην ηλεκτροκίνηση θέλουμε από μόλις 315 ηλεκτροκίνητα και plug-in υβριδικά που πουλήθηκαν το 2019, το 30% των νέων οχημάτων να είναι ηλεκτροκίνητα το 2030. Την επόμενη εβδομάδα θα επισκεφθώ εγώ ο ίδιος την Ολλανδία, που είναι μια χώρα όπου η ηλεκτροκίνηση έχει φτάσει το 10% της αγοράς, για να δω από κοντά τις καλές πρακτικές σε αυτό τον τομέα. Ωστόσο, θεσπίσαμε ήδη σειρά κινήτρων με το φορολογικό νομοσχέδιο του Δεκεμβρίου. Τέτοια ήταν τα φορολογικά κίνητρα για τα εταιρικά οχήματα αλλά και η έκπτωση 30% για την αγορά, εγκατάσταση και λειτουργία σημείων φόρτισης από εταιρείες για χρήση από τους εργαζόμενούς τους. Πέρα από αυτά συστήσαμε διυπουργική επιτροπή με τη συμμετοχή των υπουργείων Οικονομικών, Μεταφορών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Απαραίτητα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση είναι η ρύθμιση της αγοράς και η διευκόλυνση των επενδύσεων, η χρήση ευρωπαϊκών πόρων για την ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης, αλλά φυσικά και τα κίνητρα, όπως κίνητρα χρήσης, δωρεάν στάθμευση κ.λπ. Η διυπουργική επιτροπή τα εξετάζει όλα αυτά και θα παρουσιάσει εντός του πρώτου εξαμήνου του 2020 τις προτεινόμενες νομοθετικές πρωτοβουλίες.

Ο ΣΥΡΙΖΑ ως αντιπολίτευση καταψηφίζει ακόμα και θέματα που ως κυβέρνηση τα είχε προωθήσει. Ανάμεσα σε αυτά η αμυντική συμφωνία με τις ΗΠΑ, η απολιγνιτοποίηση της δυτικής Μακεδονίας κ.α. Η ΝΔ θα επιμείνει στην ανάγκη συνεννόησης μεταξύ των κομμάτων;

 

Ο ΣΥΡΙΖΑ θέλει να ξεχάσουμε ότι κυβέρνησε. Όμως δεν έχουμε πάθει αμνησία! Καταψήφισαν τις συμβάσεις για τους υδρογονάνθρακες και την αμυντική συμφωνία με τις ΗΠΑ ενώ και τα δύο ήταν δικές τους συμφωνίες που εμείς απλώς φέραμε προς κύρωση στη Βουλή. Διαβεβαίωναν ως κυβέρνηση την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι η εξεύρεση ιδιώτη επενδυτή για τη ΛΑΡΚΟ ήταν στις προθέσεις τους και τώρα καταψηφίζουν το νομοσχέδιό μας που κάνει ακριβώς αυτό! Το παίζουν “πράσινη συμμαχία” κατά του χρυσού στη Χαλκιδική, αλλά “μαύρη συμμαχία” υπέρ του λιγνίτη στη Δ. Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη και υπέρ των περιβαλλοντικών συνεπειών της δραστηριότητας της ΛΑΡΚΟ. Εμείς φυσικά θα εκθέτουμε την υποκρισία τους. Καθώς όμως προτεραιότητά μας είναι η πρόοδος της χώρας, θα συνεχίσουμε να διαμορφώνουμε συνθήκες συναίνεσης- όπως το αποδείξαμε άλλωστε με σειρά νομοσχεδίων μας- σε όσο το δυνατόν περισσότερα ζητήματα. Διότι πάνω και πέρα από κόμματα είμαστε εδώ για την Ελλάδα και τα παιδιά μας.

Φεβ 12

Ο κ. Τσίπρας ξέχασε να μας πει ότι έψαχνε ιδιώτη επενδυτή για τη ΛΑΡΚΟ - Βασικά σημεία συνέντευξης στον ραδιοφωνικό σταθμό ΣΚΑΪ 100.3

Την υποκρισία του ΣΥΡΙΖΑ και στο θέμα της ΛΑΡΚΟ, με τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης Αλέξη Τσίπρα να ζητά συνέχιση της δραστηριότητας με το τρέχον καθεστώς σε μια εταιρεία  «που σέρνεται επί 35 χρόνια, χρωστά σε όποιον μιλά ελληνικά και είναι παντός εκτός ελέγχου», αποκρύπτοντας ότι και η κυβέρνησή του αναζητούσε ιδιώτη επενδυτή για την εταιρεία, ανέδειξε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης.

«Είδα χθες τον κ. Τσίπρα που ζήτησε να παραμείνουν όλοι οι εργαζόμενοι και να συνεχίσει η επιχείρηση τις δραστηριότητές της.  Καλύτερα να είμαστε πλούσιοι και υγιείς, παρά πτωχοί και ασθενείς ! Αυτή ήταν η προσέγγισή του», είπε χαρακτηριστικά οκ. Χατζηδάκης, μιλώντας σήμερα το πρωί στον Ρ/Σ ΣΚΑΪ 100,3 και τον Άρη Πορτοσάλτε.  «Ο ίδιος Τσίπρας όμως που τα λέει όλα αυτά ξέχασε ότι υπάρχει επιστολή του κ. Τσακαλώτου -που αν δεν κάνω λάθος ήταν υπουργός Οικονομικών του ΣΥΡΙΖΑ- που λέει ότι η κυβέρνησή του έψαχνε ιδιώτη επενδυτή. Δεν είχαν κάνει βεβαίως τίποτα αλλά είχαν στείλει την επιστολή προς την Κομισιόν και πρέπει να μας πουν αν το γράμμα του κ. Τσακαλώτου ήταν μια φάρσα, μια πλάκα της κυβέρνησης προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ή εάν τη μια μέρα λένε αυτά και την άλλη λένε άλλα !»

«Ό,τι ευθύνες υπάρχουν, προφανώς δεν πρόκειται να τις  συγκαλύψουμε. Η βασική μου έγνοια πάντως είναι να τελειώσει αυτό το απαράδεκτο σκηνικό με τη ΛΑΡΚΟ και να έχουμε μέσα σε 12 μήνες το αργότερο μια οριστική λύση, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο», συνέχισε ο κ. Χατζηδάκης, περιγράφοντας με μελανά χρώματα την δεινή οικονομική κατάσταση της εταιρείας.

«Μιλάμε για μια εταιρεία με χρέη προς τη ΔΕΗ 351 εκατ. ευρώ, προς την τράπεζα Πειραιώς 32 εκατ. ευρώ, προς την παλιά ΛΑΡΚΟ- γιατί αυτή η ιστορία «σέρνεται» από τη δεκαετία του ’80- 53 εκατ. ευρώ, προς το ελληνικό Δημόσιο 17 εκατ. ευρώ, προς τον ΕΦΚΑ 8 εκατ. ευρώ, προς προμηθευτές εσωτερικού 12 εκατ. ευρώ, προς προμηθευτές εξωτερικού περίπου 2,5 εκατ. ευρώ, σε εργολάβους 5 εκατ. ευρώ, σε μεταφορείς 4 εκατ. ευρώ. Εκτός από αυτά τα χρέη ύψους 485 εκατ. ευρώ, έχουμε και 135 εκατ. καταδίκη από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης εδώ και χρόνια για παράνομες κρατικές ενισχύσεις. Η απόφαση αυτή είναι τελεσίδικη, άρα η εταιρεία πρέπει να επιστρέψει το ποσό αυτό στο Δημόσιο. Έχουμε επίσης  και 50 εκατ. ευρώ  περιβαλλοντικό πρόστιμο που εκκρεμεί να υπογραφεί, διότι η εταιρεία μολύνει αγρίως τον Ευβοϊκό. Εκτός αυτού δεν πληρώνει και αυτά που πρέπει να πληρώνει για τους ρύπους του διοξειδίου του άνθρακα- αυτά που πληρώνουν όλες οι άλλες εταιρείες. Άρα είναι μια εταιρεία ουσιαστικά υπεράνω των νόμων και εκτός ελέγχου. Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε άλλο!»

Περιγράφοντας την λύση που προωθείται μέσω σχετικής τροπολογίας,  επισήμανε ότι κινείται στο πλαίσιο της απόφασης του 2014 της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής  που λέει ότι θα πρέπει να χωριστεί στα τρία η εταιρεία και να πωληθούν τα δύο τμήματα για να αντιμετωπιστεί το θέμα των κρατικών ενισχύσεων. «Τα δυο πακέτα -το εργοστάσιο της Λάρυμνας και τα ορυχεία- θα πουληθούν την ίδια μέρα, προκειμένου να υπάρξει και ο ίδιος πλειοδότης. Έτσι η  εταιρεία θα είναι ελεύθερη βαρών. Ο καινούργιος επενδυτής, θα μπορεί να διαλέξει τους εργαζομένους που θέλει. Εμείς πιστεύουμε ότι η μεγάλη πλειονότητα των σημερινών εργαζόμενων, με αναπροσαρμογή βεβαίως των μισθών σε όρους αγοράς, θα μπορεί να προσληφθεί λόγω της εμπειρίας που έχουν στο νικέλιο. Θα είναι ουσιαστικά μια επανεκκίνηση».

Αναφερόμενος ειδικότερα στο θέμα της αναπροσαρμογής των μισθών των εργαζομένων, ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε ότι το 2019 το μέσο μεικτό κόστος μισθοδοσίας για τους 1.082 εργαζόμενους της εταιρείας ήταν 40.558 ευρώ το χρόνο. «Γι΄ αυτούς που δουλεύουν από 20 χρόνια και πάνω στην εταιρεία είναι 62.500 ευρώ το χρόνο. Γι’ αυτούς που δουλεύουν από 10 έως 20 χρόνια είναι 37.000 ευρώ το χρόνο και αυτούς που δουλεύουν από 1 έως 10 χρόνια είναι 31.300, το μεικτό κόστος. Αυτό το λέω διότι προβλέπουμε στην ρύθμιση ότι θα μειωθούν μεσοσταθμικά οι μισθοί κατά 25%, μόλις μπει ο ειδικός διαχειριστής. Θα μειωθούν διότι και οι εργαζόμενοι πρέπει να συμβάλλουν σε μια εταιρεία που είναι σε τόσο κακή κατάσταση στην όποια στοιχειώδη εξυγίανσή της, μέχρι να προχωρήσει η διαδικασία».

Ο υπουργός ΠΕΝ σημείωσε επίσης ότι η ρύθμιση προβλέπει μια χρηματοδότηση-γέφυρα της τάξης των 35 εκατ. ευρώ για να μπορέσει η εταιρία να αντέξει, να μην κλείσει αύριο το πρωί δηλαδή και βρεθούν όλοι οι εργαζόμενοι ανεξαιρέτως στον δρόμο. Θέτει ταυτόχρονα μια προθεσμία ενός έτους αυστηρά έτσι ώστε ο ειδικός διαχειριστής να έχει ολοκληρώσει τη διαδικασία έως τότε. Ξεκαθάρισε δε ότι «Αν δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία ή αν για οποιονδήποτε λόγο υπάρχουν προβλήματα στη μέση, η εταιρία θα πάει σε πτώχευση. Έχω χειριστεί μια σειρά από «σαπάκια» του Δημοσίου κατά καιρούς, η υπόθεση αυτή όμως ξεπερνά κάθε προηγούμενο.

Ουσιαστικά πάμε να λύσουμε ένα θέμα 35 ετών.  Αυτό που θέλουν κάποιοι, να είναι και η πίτα ολόκληρη και ο σκύλος χορτάτος,  δεν γίνεται. Διότι είναι εκτός των κανόνων της οικονομίας και της ζωής. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι το νικέλιο, όπως και όλες οι δραστηριότητες στον εξορυκτικό τομέα, έχουν μια προστιθέμενη αξία. Και τώρα περισσότερο με τις μπαταρίες για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, μπορεί να παραχθεί και κοβάλτιο από όλη αυτή τη διαδικασία. Και γι’ αυτό είπαμε να μην κάνουμε πτώχευση, δεδομένου ότι υπάρχει κατά τα φαινόμενα κάποιο επενδυτικό ενδιαφέρον για να παραμείνει εκεί η δραστηριότητα και να παραμείνουν ζωντανές οι περιοχές, για να μπορούν οι οικογένειες των εργαζομένων να έχουν ψωμί στα σπίτια τους. Αυτή την προσπάθεια κάνουμε. Αλλά αυτός δεν είναι λόγος, επειδή ο ένας βγάζει νικέλιο και ο άλλος αλουμίνιο να παρανομεί ασυστόλως. Δείτε, ιστορικά παντού σε όλες τις χώρες στον ιδιωτικό τομέα πόσες επιχειρήσεις πτωχεύουν, διότι δεν μπορούν να αντέξουν στον ανταγωνισμό. Αν πάμε έτσι οποιοσδήποτε να φεσώνει, να μην πληρώνει τράπεζες, να μην πληρώνει το Δημόσιο, να μην πληρώνει ασφαλιστικά ταμεία, πού θα πάει αυτό;» κατέληξε ο κ. Χατζηδάκης.

Φεβ 10

Η υποκρισία του ΣΥΡΙΖΑ για τον λιγνίτη ξεπερνά και τον χειρότερο εαυτό του- Πέντε ερωτήματα προς την αξιωματική αντιπολίτευση - Βασικά σημεία συνεντεύξεων στους ραδιοφωνικούς σταθμούς Παραπολιτικά FM και Alpha 98,9 FM

Υποκρισία  και θράσος στο θέμα της απολιγνιτοποίησης καταλόγισε στον ΣΥΡΙΖΑ ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης, στο πλαίσιο συνεντεύξεων που έδωσε στους Ρ/Σ Παραπολιτικά FM και Alpha 98,9 FM. O ίδιος έθεσε πέντε ερωτήματα προς την αξιωματική αντιπολίτευση –αναδεικνύοντας τις αντιφάσεις στην επιχειρηματολογία του ΣΥΡΙΖΑ- σκιαγραφώντας παράλληλα το σχέδιο της κυβέρνησης για τη δίκαιη μετάβαση των λιγνιτικών περιοχών, τονίζοντας ότι «θα πείσει ακόμα και τους πιο κακόπιστους».

«Καταλαβαίνω την ανησυχία των κατοίκων της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης γιατί μετά από 50-60 χρόνια αλλάζει η ζωή τους. Αυτό όμως που δεν καταλαβαίνω είναι ότι ο ΣΥΡΙΖΑ στο συγκεκριμένο θέμα ξεπέρασε και τον χειρότερο εαυτό του», είπε ο κ. Χατζηδάκης, εξειδικεύοντας στη συνέχεια τα ερωτήματα:

Πρώτον, Ο ΣΥΡΙΖΑ είχε έρθει τον περασμένο Σεπτέμβριο – Οκτώβριο και καταψήφισε τις δικές του συμβάσεις για τους υδρογονάνθρακες με το σκεπτικό ότι οι εξορύξεις υδρογονανθράκων είναι  επιβαρυντικές για το περιβάλλον, με πρόσχημα την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ. «Το κόμμα αυτό, το υποτιθέμενο οικολογικό κόμμα, μας λέει «Ζήτω ο λιγνίτης». Πραγματικά δεν μπορώ να βγάλω άκρη !»

Δεύτερονο ίδιος  ΣΥΡΙΖΑ που τώρα λέει να παραμείνει λίγα χρόνια ακόμη ο λιγνίτης, επιχείρησε να πουλήσει κάποιες λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ και μάλιστα δυο φορές, τη δεύτερη φορά δε χωρίς κατώφλι. Δηλαδή θα μπορούσαν να πουληθούν ακόμη και με ένα ευρώ και δεν βρέθηκε ούτε ένας αγοραστής. «Διότι οι λιγνιτικές μονάδες έχουν γίνει βαρίδι για τη ΔΕΗ. Η ΔΕΗ έχει χάσει μόνο το 2018 200 εκατ. ευρώ από τον λιγνίτη και το 2019 300 εκατ. ευρώ και αυτό λόγω του ότι άλλαξε η ευρωπαϊκή νομοθεσία για το συγκεκριμένο ζήτημα και εκεί που θεωρούνταν πλεονέκτημα, τώρα πλέον έχει καταντήσει μειονέκτημα. Γι’ αυτό δεν υπήρξε ενδιαφέρον για την αγορά των λιγνιτικών μονάδων, διότι ποιος τρελός θα πήγαινε να πάρει λιγνιτικές μονάδες και να πληρώνει λεφτά κάθε χρόνο ;»

Τρίτον, τώρα θυμήθηκαν τη Γερμανία για να πουν ότι «το δικό μας χρονοδιάγραμμα είναι πιο γρήγορο, πιο φιλόδοξο από το χρονοδιάγραμμα απόσυρσης της Γερμανίας. Καταρχάς, ξεχνούν ότι σε 14 ευρωπαϊκές χώρες έχουν ήδη σταματήσει τελείως τέτοιου είδους λειτουργίες. Στέκονται  στη Γερμανία που θα πάει πιο πίσω. Ξεχνούν όμως ότι ο λιθάνθρακας, αυτού του είδους τα ορυκτά στη Γερμανία έχουν μεγαλύτερη θερμογόνο δύναμη -όπως λέγεται-. Άρα, η γερμανική ΔΕΗ,  η RWE, δεν «μπαίνει μέσα», όπως η ΔΕΗ. Είναι οριακά κερδοφόρα, διότι πλεονεκτεί το δικό τους καύσιμο σχέση με το δικό μας λιγνίτη».

Τέταρτον, ξεχνάνε ότι η ΔΕΗ – όπως την κατάντησαν εκείνοι – προφανώς δεν αντέχει να επιβαρύνεται με 200 και 300 εκατ. ευρώ τον χρόνο, διότι ίσα - ίσα έχει βγάλει τη μύτη της έξω από το νερό με τα έκτακτα μέτρα που πήραμε. «Πώς μπορούμε κάθε χρόνο ελαφρά τη καρδία να παρατείνουμε τη λειτουργία των λιγνιτικών μονάδων και να έχουμε τη ΔΕΗ σε  αυτήν την κατάσταση; Εάν δεν είχαμε πάρει  έκτακτα μέτρα το καλοκαίρι - μετά την πλήρως αποτυχημένη διαχείριση του ΣΥΡΙΖΑ στη ΔΕΗ  - αυτή την ώρα η συζήτηση που κάνουμε δεν θα υπήρχε, διότι δεν θα υπήρχε ούτε ζήτημα απολιγνιτοποίησης ούτε ζήτημα ΔΕΗ συνολικά. Η ΔΕΗ θα είχε κλείσει, με όλες τις δραματικές συνέπειες στη  οικονομία. Γι΄αυτό απορώ ακόμη πώς έχει αυτό το απόθεμα θράσους ο ΣΥΡΙΖΑ».

Πέμπτον, πέραν της αποτυχημένης προσπάθειας να ιδιωτικοποιήσουν τις λιγνιτικές μονάδες, ξεχνάνε «οι εισαγγελείς», «οι υπερασπιστές του λιγνίτη» σήμερα,  ότι την τελευταία δεκαετία η παραγωγή των λιγνιτικών μονάδων – και αυτό δεν επιδέχεται αμφισβήτησης – μειώθηκε  από τις 30.000 γιγαβατώρες στις 10.000 γιγαβατώρες και η μισή μείωση έγινε επί των δικών τους ημερών, διότι προφανώς έβλεπαν - έστω και ελλιπώς- ότι υπάρχει μια τέτοια κατεύθυνση. Η  εξέλιξη με τους ρύπους στο χρηματιστήριο του διοξειδίου του άνθρακα είναι τέτοια που επιβάλλεται να πάμε προς αυτήν την κατεύθυνση και για λόγους οικονομικούς και για λόγους περιβαλλοντικούς.

«Υπάρχει ένα πολιτικό θέατρο από τον ΣΥΡΙΖΑ και υπάρχουν και κάποιες δυνάμεις που κινούνται δορυφορικά σε αυτό το πλαίσιο ή  εκφράζουν έναν λαϊκισμό οι οποίοι θεωρούν  σκόπιμο να πουν αυτά που λεν,  νομίζοντας ότι γίνονται συμπαθείς και ξέροντας ότι θα τους εκδικηθεί ένα πράγμα: Η πραγματικότητα. Κάνουν φοβερά κοντόφθαλμη αντιπολίτευση, αλλά είναι πρόβλημά τους.  Υπήρξε μια απαράδεκτη διαχείριση, μια «ελαφρότητα» στη διαχείριση της ΔΕΗ από τον ΣΥΡΙΖΑ», υπογράμμισε ο κ. Χατζηδάκης.

 

Ο υπουργός ΠΕΝ περιέγραψε στη συνέχεια περιληπτικά τα  μέτρα για τις λιγνιτικές περιοχές που ανακοίνωσε από το βήμα της προχθεσινής ημερίδας στην Πτολεμαΐδα:

Ø  Κατασκευή φωτοβολταϊκών πάρκων ισχύος 2 GW στα λιγνιτικά πεδία της ΔΕΗ

Ø  Συμφωνία των ΕΛΠΕ με μεγάλη γερμανική εταιρεία (θα υπογραφεί την επόμενη ημέρα) για μεγάλο φωτοβολταϊκό σταθμό ισχύος 205 MW στην περιοχή της Κοζάνης

Ø  Πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου για τους εργαζόμενους της ΔΕΗ, πλήρως χρηματοδοτούμενο από την επιχείρηση

Ø  Ταχεία έναρξη των εργασιών αποκατάστασης των λιγνιτωρυχείων, εν είδει δραστηριότητας-«γέφυρα» ιδίως για τους εργολαβικούς εργαζόμενους

Ø  Ανάπτυξη των δικτύων φυσικού αερίου-Τηλεθέρμανση

Ø  Προσαρμογή του χωροταξικού σχεδιασμού στις σχεδιαζόμενες χρήσεις των εδαφών

Ø  Διατήρηση του εκπτωτικού τιμολογίου της ΔΕΗ για τις λιγνιτικές περιοχές (ΠΟΤ)

Ø  Καταβολή του λιγνιτικού πόρου της ΔΕΗ, ύψους 130 εκατ. ευρώ

Ø  Επιχορήγηση ύψους 60 εκατ. ευρώ από το Πράσινο Ταμείο

Ø  Δημιουργία μονάδας ηλεκτροπαραγωγής με καύση απορριμμάτων (waste-to-energy) σε συνεργασία με τον τοπικό ΦΟΔΣΑ

Ø  Αναβάθμιση του ρόλου του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας

Ø  Ειδικά φορολογικά κίνητρα και φοροαπαλλαγές σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Ø  Συνολικοί πόροι ύψους 3,7-4,4 δις. ευρώ για τις λιγνιτικές περιοχές

 

«Το βασικό μας θέμα απέναντι σε όλους αυτούς τους  «κατ΄ επάγγελμα εισαγγελείς»- πολιτικούς και κοινωνικούς- είναι εμείς να κάνουμε καλά τη δουλειά μας. Θεωρώ ότι θα έχουν καταλάβει ότι έχουμε σχέδιο ακόμα και οι πιο κακόπιστοι», κατέληξε ο κ. Χατζηδάκης.

Φεβ 10

Κροκοδείλια δάκρυα ΣΥΡΙΖΑ για τον λιγνίτη - Υποκριτικό πολιτικό σόου Βασικά σημεία συνέντευξης στον ραδιοφωνικό σταθμό Θέμα FM 

Απολύτως κατανοητές χαρακτήρισε τις ανησυχίες των κατοίκων και των εργαζόμενων της Δυτικής Μακεδονίας σχετικά με την απολιγνιτοποίηση ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, σε συνέντευξή του στον ρ/σ Θέμα FM. Ωστόσο, έκανε λόγο για υποκριτική στάση από την πλευρά των εκπροσώπων του ΣΥΡΙΖΑ, οι οποίοι χύνουν τώρα κροκοδείλια δάκρυα για τον λιγνίτη και στήνουν επικοινωνιακά σόου, ενώ οι ίδιοι προσπάθησαν πρόσφατα να πουλήσουν λιγνιτικές μονάδες χωρίς επιτυχία, ακριβώς επειδή ο λιγνίτης είναι πλέον βαρίδι για τη ΔΕΗ.

Όπως επισήμανε ο κ. Χατζηδάκης, στόχος της κυβέρνησης είναι να δοθούν επενδυτικά κίνητρα, προκειμένου να αναπτυχθούν περαιτέρω και οι άλλες σημαντικές οικονομικές δραστηριότητες, που υπάρχουν ήδη στην περιοχή. Ακόμη, σημείωσε πως η αποκατάσταση των ορυχείων της ΔΕΗ με ταχύτητα και «αυτοί δηλαδή που σήμερα σκάβουν, οι εργολαβικοί, αύριο θα σκεπάζουν τα χώματα, θα διαμορφώνουν εκ νέου το τοπίο. Άρα προσπαθούμε να διαμορφώσουμε τις προϋποθέσεις έτσι ώστε να μην υπάρξει κενό».

«Η Δυτική Μακεδονία είναι μια περιοχή που ζει από τον λιγνίτη εδώ και περίπου 60 χρόνια. Επομένως η απολιγνιτοποίηση που είναι στη δική μας ατζέντα είναι ουσιαστικά όχι απλά μια πολιτική πρόταση, όχι απλώς μια αλλαγή των μέσων παραγωγής ενέργειας, είναι τελικά ένα άλλο μοντέλο ζωής για αυτή την περιοχή», ανέφερε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Ο κ. Χατζηδάκης τόνισε πως οι ανησυχίες που εκφράζουν κάτοικοι, εργαζόμενοι και φορείς στην περιοχή είναι κατανοητές, ωστόσο, όπως είπε, «δεν μπορώ να κατανοήσω βέβαια ορισμένα πολιτικά σόου που έγιναν χθες, τα οποία δεν με εξέπληξαν διότι έχω συνηθίσει, είμαι αρκετά χρόνια στην πολιτική. Αλλά εν πάση περιπτώσει ανεξάρτητα από το πολιτικό σόου, εκείνο το οποίο έχει σημασία είναι η ουσία των πραγμάτων. Ο λιγνίτης δεν μπορεί να είναι επιλογή, όχι μόνο για λόγους περιβαλλοντικούς, αλλά και για λόγους οικονομικούς. Η ΔΕΗ το 2018 μόνο από το λιγνίτη έχασε 200 εκατ. ευρώ, το 2019 έχασε 300 εκατ. ευρώ και φέτος θα χάσει μάλλον περισσότερο, λόγω των τιμών του διοξειδίου του άνθρακα. Διότι πληρώνει η ΔΕΗ, όπως και όλες οι εταιρείες που ρυπαίνουν, λόγω ευρωπαϊκών κανόνων ένα κάρο λεφτά επειδή ακριβώς ρυπαίνουν».

«Όσοι χύνουν σήμερα κροκοδείλια δάκρυα θα πρέπει να κατανοήσουν ότι ο λιγνίτης είναι πια βαρίδι για τη ΔΕΗ»

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας επισήμανε πως σταδιακά γίνεται κατανοητή στον περισσότερο κόσμο η αναγκαιότητα της απολιγνιτοποιήσης. «Θα έπρεπε να είχε γίνει κατανοητό στους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και σε μια σειρά από άλλους τοπικούς παράγοντες, οι οποίοι χύνουν κροκοδείλια δάκρυα τώρα, ενώ ξέρουν ότι η πώληση των λιγνιτικών μονάδων που δρομολόγησε δύο φορές ο ΣΥΡΙΖΑ δεν τελεσφόρησε, ακριβώς διότι ο λιγνίτης δεν είναι πια διαμάντι και πετράδι, είναι βαρίδι για όποιον τον έχει. Τη δεύτερη φορά μάλιστα που έγινε η προσπάθεια από το ΣΥΡΙΖΑ για την πώληση των λιγνιτικών μονάδων έγινε χωρίς κατώφλι. Μπορούσε να γίνει η πώληση και με 1 ευρώ και δεν βρέθηκε ενδιαφερόμενος. Επομένως, το ότι θυμήθηκαν τώρα ότι πρέπει να κρατήσουμε το λιγνίτη, έστω και για κάποια περισσότερα χρόνια, νομίζω ότι δείχνει σαν να μην κατάλαβαν καν τι έγινε πριν από μερικούς μήνες από τους ίδιους, που σήμερα και διαμαρτύρονται και πού κατέληξε αυτό που έκαναν», εξήγησε ο κ. Χατζηδάκης.

«Η κυβέρνηση προχώρησε άμεσα σε δράσεις για την απολιγνιτοποίηση»

 

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ερωτηθείς για τον αν προλαβαίνει η κυβέρνηση να πραγματοποιήσει την απολιγνιτοποίηση έως το 2023, σημείωσε πως η κυβέρνηση προχώρησε άμεσα σε δράσεις, ώστε να μπει μπροστά η απολιγνιτοποίηση. «Η κυβέρνηση δεν αρκέστηκε στην αναγγελία του πρωθυπουργού από το βήμα του ΟΗΕ ότι πάμε σε απολιγνιτοποίηση. Αμέσως μετά ξεκίνησε μια σειρά δράσεων, μεταξύ των οποίων είναι και το ότι ζητήσαμε από την Παγκόσμια Τράπεζα να επισπεύσει μια μελέτη που είχε παραγγελθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση για την απολιγνιτοποίηση και μεταξύ των οποίων είναι η συγκρότηση μιας Διυπουργικής Επιτροπής που θα ασχολείται συστηματικά με το θέμα. Διότι προφανώς είναι ένα πολύ μεγάλο project. Μάλιστα στην πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής ήρθε και η αρμόδια Επίτροπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την περιφερειακή πολιτική, η κα Φερέιρα, η οποία μας είπε και δημόσια ότι τα κονδύλια τα οποία θα δοθούν για την απολιγνιτοποίηση είτε από κοινοτικούς πόρους είτε από εθνικούς πόρους είτε με δανειοδοτήσεις από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και τη σχετική μόχλευση θα είναι από 3,7 έως 4,4 δισ. ευρώ. Ένα ποσό που δεν νομίζω ότι είναι ευκαταφρόνητο, αν και εμείς θα αγωνιστούμε το ποσό αυτό να αυξηθεί ακόμα περισσότερο. Η κυβέρνηση λοιπόν έχει κινηθεί, αλλά και χθες ανακοίνωσα 12 συγκεκριμένα μέτρα που αποτελούν άμεσες παρεμβάσεις για τη Δυτική Μακεδονία και γενικά για τις λιγνιτικές περιοχές, γιατί μην ξεχνάμε ότι είναι και η Μεγαλόπολη, για την οποία θα ισχύσουν φυσικά τα ίδια μέτρα».

«Η αποκατάσταση των ορυχείων συνεπάγεται θέσεις εργασίας»

Αναφορικά με τη δημιουργία θέσεων εργασίας στις περιοχές αυτές, ο κ. Χατζηδάκης εξήγησε πως θα γίνει μία μεγάλη προσπάθεια για την αποκατάσταση των ορυχείων. «Η αποκατάσταση των ορυχείων- πέρα από τον περιβαλλοντικό της χαρακτήρα με τις φυτεύσεις δένδρων, τις λίμνες που θα δημιουργηθούν και ούτω καθεξής- είναι η ίδια η αποκατάσταση- λόγω αυτών των δραστηριοτήτων- εντάσεως εργασίας. Αυτοί δηλαδή που σήμερα σκάβουν, οι εργολαβικοί, αύριο θα σκεπάζουν τα χώματα, θα διαμορφώνουν εκ νέου το τοπίο - διότι για τους υπαλλήλους της ΔΕΗ έχουμε λάβει πρόνοια και το ξέρουν και οι ίδιοι πολύ καλά και το έχουμε ανακοινώσει από τον περασμένο Δεκέμβριο. Και οι δράσεις αυτές όπως σημείωσα θα προχωρήσουν άμεσα. Άρα προσπαθούμε να διαμορφώσουμε τις προϋποθέσεις έτσι ώστε να μην υπάρξει κενό.

 

Εκτός αυτού, μετέφερα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή- και ο εκπρόσωπος της ΕΕ που ήταν εκεί δεν φάνηκε καθόλου αρνητικός- ένα επίσημο αίτημα στο πλαίσιο της Δίκαιης Μετάβασης: Να υπάρξει μια ειδική ζώνη φορολογικών κινήτρων στη Δ. Μακεδονία και στη Μεγαλόπολη. Δηλαδή όποιος επενδύει εκεί να έχει μια ειδική φορολογική μεταχείριση», ανέφερε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

«Στόχος μας να αναπτυχθούν και άλλες δραστηριότητες στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας»

Η Περιφέρεια της Δυτικής Μακεδονίας, εκτός από τη ΔΕΗ, διαθέτει ήδη πολλές σημαντικές οικονομικές δραστηριότητες που είναι δυναμικές και εξωστρεφείς, όπως επισήμανε ο κ. Χατζηδάκης. «Δεν μας ενδιαφέρει απλά και μόνο η ΔΕΗ- που θα παραμείνει στην περιοχή, εκεί που σήμερα έχει λιγνιτικές μονάδες αύριο να έχει φωτοβολταϊκά- εκείνο που μας ενδιαφέρει είναι πέρα από την ενέργεια να υπάρξουν και άλλες δραστηριότητες σε αυτή την περιοχή. Που σήμερα υπάρχουν! Χθες είχα πάει στο Νυμφαίο- το οποίο έχει μια σημαντική τουριστική ανάπτυξη τις τελευταίες δεκαετίες- για να υπογραμμίσω ότι στη Δ. Μακεδονία δεν υπάρχει μόνο ο λιγνίτης. Υπάρχει ο αγροτουρισμός, υπάρχουν τα μάρμαρα, υπάρχει ο κρόκος, τα φασόλια Πρεσπών, τα ροδάκινα Βελβεντού. Υπάρχουν μια σειρά από δραστηριότητες οι οποίες είναι εκεί για να μας υπενθυμίζουν ότι μια ολόκληρη περιφέρεια δεν μπορεί να στηρίζεται σε μια μονοκαλλιέργεια όπως ήταν ο λιγνίτης. Επομένως ναι, μας ενδιαφέρει όχι μόνο η ενέργεια, αλλά και ο αγροτουρισμός, η εναλλακτική γεωργία, η μεταποίηση, η βιομηχανία που δεν θα είναι ρυπογόνος. Και ήδη είμαστε σε επαφή- ακριβώς επειδή οι άνθρωποι ξέρουν, καταλαβαίνουν τι γίνεται και στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες στις οποίες γίνεται η Δίκαια Μετάβαση θα υπάρξει μία ειδική μεταχείριση- καταλαβαίνουν οι επενδυτές ότι είναι περιοχές που πρέπει να υπάρξει μια ειδική μεταχείριση. Καταλαβαίνουν οι επενδυτές ότι πρέπει να τις εξετάσουν σοβαρά», εξήγησε.

«Είπα λοιπόν σε αυτούς που έχουν ερωτηματικά και ακόμη περισσότερο σε αυτούς που διαμαρτύρονται, να μην μας βάζουν τον πήχη τόσο χαμηλά λέγοντας ότι δεν υπάρχει κανένα σχέδιο και κανένα μέλλον, διότι θα τον περάσουμε και μάλιστα με χαρακτηριστική άνεση», πρόσθεσε.