Αυγ 30

Δεν μπορεί οι εμβολιασμένοι πολίτες να είναι όμηροι των ανεμβολίαστων - συνέντευξη στην εφημερίδα REALNEWS

«Δεν μπορεί οι εμβολιασμένοι πολίτες αλλά και η εθνική οικονομία να είναι όμηροι των ανεμβολίαστων», υποστηρίζει στη Realnews ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης και προσθέτει πως τα δικαιώματα όλων μας φτάνουν μέχρι εκεί που ξεκινούν τα δικαιώματα των υπολοίπων. Παράλληλα, ξεκαθαρίζει πως «το μέτρο της αναστολής εργασίας των ανεμβολίαστων εργαζομένων, στις νοσηλευτικές μονάδες και στις δομές του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, θα εφαρμοστεί απαρέγκλιτα». Ο Κ. Χατζηδάκης περιγράφει το νέο νομοσχέδιο για την επικουρική ασφάλιση και αποκαλύπτει πως θα ψηφιστεί στο τέλος της επόμενης εβδομάδας. Στα όσα υποστηρίζει ο ΣΥΡΙΖΑ ότι η κυβέρνηση τζογάρει τις εισφορές των ασφαλισμένων απαντά πως υπάρχει απόλυτη εγγύηση στο νομοσχέδιο ότι ακόμα και στην απίθανη περίπτωση που πάνε στραβά οι αγορές, οι νέοι ασφαλισμένοι θα πάρουν τις εισφορές τους συν τον πληθωρισμό. «Πού είναι λοιπόν ο τζόγος; Μόνο στο μυαλό του ΣΥΡΙΖΑ», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Από την 1η Σεπτεμβρίου οι εργαζόμενοι σε δομές ηλικιωμένων που δεν έχουν εμβολιαστεί θα βγουν σε αναστολή και θα χάνουν τον μισθό τους. Πως θα αντικατασταθούν;

Η κυβερνητική πολιτική είναι σαφής. Το μέτρο της αναστολής εργασίας των ανεμβολίαστων εργαζομένων στις νοσηλευτικές μονάδες και στις δομές του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων θα εφαρμοσθεί απαρέγκλιτα. Δεν υπάρχει ούτε μία στο εκατομμύριο πιθανότητα να αλλάξει αυτή η κατεύθυνση! Το μέτρο αυτό ήδη έχει αρχίσει να αποδίδει. Το ποσοστό των εμβολιασμένων έχει αυξηθεί κατακόρυφα φτάνοντας στο 85% στις ιδιωτικές δομές (από 62% τον Ιούλιο) και πάνω από 90% στις δημόσιες δομές (από το 45% του Ιουλίου). Τα ελάχιστα κενά που θα προκύψουν από το ανεμβολίαστο προσωπικό θα καλυφθούν άμεσα με γρήγορες διαδικασίες πρόσληψης με τρίμηνες συμβάσεις, με δυνατότητα ανανέωσης επιπλέον τριμήνου, με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου Χρόνου. Να θυμίσω επιπλέον ότι τον προηγούμενο χρόνο, έγιναν 500 προσλήψεις σε προνοιακές δομές για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών της πανδημίας.

Υπάρχει ενδεχόμενο το μοντέλο της αναστολής για ανεμβολίαστους εργαζόμενους να επεκταθεί σε δεύτερο χρόνο ανάλογα και με τα επιδημιολογικά δεδομένα και σε κάποιον άλλον κλάδο;

Ο νόμος προβλέπει ότι αυτό μπορεί να γίνει με απόφαση του Υπουργού Υγείας. Θα συνεκτιμηθεί τι κάνουν οι άλλες χώρες μαζί με τα επιδημιολογικά δεδομένα στην χώρα μας. Ένα πράγμα όμως πρέπει να γίνει ξεκάθαρο. Δεν μπορεί οι εμβολιασμένοι πολίτες, αλλά και η εθνική οικονομία να είναι όμηροι των ανεμβολίαστων. Δεν μπορεί ακόμα περισσότερο να είμαστε αδιάφοροι απέναντι σε ασθενείς, σε ηλικιωμένους, σε αναπήρους, σε ευαίσθητες ομάδες της κοινωνίας που θα έχουν να αντιμετωπίσουν όχι μόνο την απειλή του κορωνοϊού, αλλά και την αδιαφορία ορισμένων συμπολιτών τους που δεν θέλουν να εμβολιασθούν. Τα δικαιώματα όλων μας φτάνουν μέχρι εκεί που ξεκινούν τα δικαιώματα των υπολοίπων.  

Πιστεύετε ότι τα μέτρα που ανακοινώθηκαν για τους ανεμβολίαστους μέσα στην εβδομάδα πιστεύετε ότι αρκούν για να αποφύγουμε ένα ενδεχόμενο γενικό lockdown το χειμώνα;

Τα μέτρα που ανακοινώθηκαν αυτή την εβδομάδα δείχνουν την κατεύθυνση στην οποία θα κινηθούμε, ακολουθώντας αυτό που γίνεται σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Γενικό lockdown δεν πρόκειται να γίνει. Δεν το αντέχει η οικονομία, δεν το αξίζουν όσοι εμβολιάσθηκαν. Η πολιτεία είναι εδώ και έχει μεριμνήσει να υπάρχει επάρκεια εμβολίων και οι Έλληνες πολίτες να έχουν την δυνατότητα να εμβολιασθούν άμεσα με όποιο εμβόλιο επιθυμούν. Μην ξεχνάμε: θεωρητικά, αν είχαμε εμβολιασθεί όλοι, η πανδημία θα είχε σβήσει.

Με το νέο νομοσχέδιο για την επικουρική ασφάλιση, υποστηρίζετε ουσιαστικά ότι θα αυξηθούν οι επικουρικές συντάξεις για τους νέους ασφαλισμένους χωρίς να επηρεάζονται οι παλαιοί ασφαλισμένοι. Πως θα επιτευχθεί αυτό;

Το νέο νομοσχέδιο για την επικουρική ασφάλιση που θα ψηφισθεί στο τέλος της επόμενης εβδομάδας είναι μια μεταρρύθμιση για τη νέα γενιά. Με την παρέμβασή μας αυτή επιχειρούμε να αλλάξουμε την πεποίθηση των νέων ότι το ασφαλιστικό σύστημα είναι κάτι που δεν τους αφορά, ότι οι εισφορές τους χάνονται και ότι δεν θα πάρουν σύνταξη ποτέ. Για αυτό υιοθετούμε βαθμιαία τη λογική του ατομικού κουμπαρά για κάθε νέο όπου θα αποταμιεύονται οι εισφορές του, θα επενδύονται και το ποσό που θα προκύπτει θα διαμορφώνει την επικουρική του σύνταξη. Το νέο σύστημα θα αφορά τους νεοεισερχόμενους στην αγορά εργασίας (από 1 Ιανουαρίου 2022) και τους σημερινούς εργαζόμενους έως 35 ετών που θα επιλέξουν να ενταχθούν χωρίς να αλλάζει το ύψος των εισφορών τους.  Το σύστημα αυτό ισχύει ήδη σε προηγμένες χώρες όπως η Σουηδία, η Δανία, η Ολλανδία και έχει αποδειχθεί ότι μπορεί να οδηγήσει σε επικουρικές συντάξεις αυξημένες από 43% έως 68%. Για τους παλιούς ασφαλισμένους δεν θα αλλάξει τίποτε. Έχουμε δεσμευθεί ότι δεν θα επηρεαστεί ούτε η καταβολή, ούτε το ύψος των επικουρικών συντάξεων του υφιστάμενου συστήματος και υπάρχει, μάλιστα, και ρητή εγγύηση στο νόμο επ’ αυτού.

Και όσα σας καταμαρτυρούν, για χρηματοδοτικό κενό 56 δις ευρώ που θα δημιουργηθεί από αυτή την παρέμβαση;

56 δις. ευρώ είναι το χρηματοδοτικό κενό για 50 χρόνια και 50 δις. ευρώ το όφελος. Άρα το τελικό κενό είναι 6 δις ευρώ για 50 χρόνια, δηλαδή 120 εκατομμύρια το χρόνο. Ναι λοιπόν! Σε έναν προϋπολογισμό που χρηματοδοτεί με 15 δις. ευρώ ετησίως τις συντάξεις, εμείς δίνουμε 120 εκατομμύρια για τους νέους!  Είναι τόσο κακό; Πρέπει να μείνουμε αδιάφοροι για το μέλλον της νέας γενιάς; Εάν ο ΣΥΡΙΖΑ είναι αντίθετος, ας βγει να το πει.

Ο ΣΥΡΙΖΑ πάντως υποστηρίζει ότι με το νέο επικουρικό η κυβέρνηση τζογάρει με τις εισφορές των ασφαλισμένων. Τι απαντάτε;

Αστεία πράγματα. Υπάρχει απόλυτη εγγύηση  στο νομοσχέδιο ότι ακόμα και στην απίθανη περίπτωση που πάνε στραβά οι αγορές, ο νέοι ασφαλισμένοι θα πάρουν τις εισφορές τους συν τον πληθωρισμό. Που είναι λοιπόν ο τζόγος; Μόνο στο μυαλό του ΣΥΡΙΖΑ.

 Ο πρωθυπουργός την Τετάρτη απάντησε στη Βουλή για τον διαχείριση των πρόσφατων πυρκαγιών και την αποκατάσταση των ζημιών. Η αξιωματική αντιπολίτευση επιμένει να κάνει λόγο για κυβερνητικές ευθύνες. Τι λέτε;

Η κυβέρνηση διαχειρίστηκε νομίζω με πολύ σημαντική επιτυχία τις κρίσεις με την Τουρκία και το μεταναστευτικό, μία πανδημία και με μια σειρά άλλες φυσικές καταστροφές. Στις πρόσφατες πυρκαγιές δεν χάθηκαν ανθρώπινες ζωές ενώ  καταβλήθηκαν υπεράνθρωπες προσπάθειες να περιορισθούν οι ζημιές. Η κυβέρνηση δεν μίλησε με αλαζονεία για το θέμα. Παραδέχθηκε ότι μπορεί σε κάποιες περιπτώσεις να υπήρξαν λάθη. Ο ίδιος ο πρωθυπουργός μίλησε ξεκάθαρα από την πρώτη στιγμή. Δεν θέλω να σκεφθώ τι θα συνέβαινε αν τις κρίσεις που χειρισθήκαμε εμείς την τελευταία διετία είχε να τις αντιμετωπίσει ο ΣΥΡΙΖΑ. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι οι πολίτες έχουν υψηλές απαιτήσεις από την σημερινή κυβέρνηση και κάνουμε ό,τι μπορούμε να για να ανταποκριθούμε στις προσδοκίες τους.  

Αυγ 26

Ολοκληρώθηκε η παράδοση των 176 εργατικών κατοικιών του οικισμού «Κέρκυρα V» του OAEΔ - Κ. Χατζηδάκης: Αίσιο τέλος σήμερα σε μια μικρή Οδύσσεια στην Κέρκυρα- Επιδιώκουμε να είμαστε η κυβέρνηση των έργων

Ολοκληρώθηκε σήμερα η παράδοση των 176 εργατικών κατοικιών στους δικαιούχους του οικισμού «Κέρκυρα V» του ΟΑΕΔ στην περιοχή του Άγιου Ιωάννη, παρουσία του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστή Χατζηδάκη και του διοικητή του ΟΑΕΔ Σπύρου Πρωτοψάλτη. Παραδόθηκαν ειδικότερα οι τελευταίες 12 εργατικές κατοικίες στους δικαιούχους οικιστές

Η παράδοση των κατοικιών σηματοδοτεί την περάτωση ενός σημαντικού έργου που παρουσίασε μεγάλες καθυστερήσεις τα προηγούμενα 14 χρόνια. Δίνοντας προτεραιότητα στην επίλυση των χρόνιων τεχνικών, νομικών και οικονομικών εκκρεμοτήτων και με συντονισμένες και εντατικές προσπάθειες της Διοίκησης και των αρμόδιων Υπηρεσιών, σε στενή συνεργασία με τους τοπικούς φορείς και εκπροσώπους, η αποπεράτωση του οικισμού, που ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 2007, επιταχύνθηκε και ολοκληρώθηκε την τελευταία διετία. Υπενθυμίζεται ότι οι πρώτες 68 κατοικίες παραδόθηκαν τον Φεβρουάριο 2021, οι επόμενες 68 τον Απρίλιο, 10 στις αρχές του καλοκαιριού και ακόμα 18 στα μέσα Ιουλίου.

Όπως δήλωσε ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης, «Σήμερα μια μικρή "Οδύσσεια" ολοκληρώνεται με αίσιο τρόπο. 176 εργατικές κατοικίες παραδίδονται επιτέλους σε πολίτες που τις είχαν ιδιαίτερα ανάγκη. Η πρόοδος που έγινε τα τελευταία δύο χρόνια ήταν ο καταλύτης, προκειμένου να φτάσουμε στην παράδοση αυτού του χρήσιμου έργου. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη επιδιώκει να είναι η κυβέρνηση των έργων».

Ο Διοικητής του ΟΑΕΔ Σπύρος Πρωτοψάλτης σημείωσε ότι: «Σήμερα είναι μια πολύ χαρούμενη μέρα για 176 οικογένειες, για όλη την Κέρκυρα και για τον ΟΑΕΔ. Η αποπεράτωση των εργατικών κατοικιών δίνει οριστικό τέλος στην πολυετή ταλαιπωρία των δικαιούχων και είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας και του συντονισμού του ΟΑΕΔ με την τοπική κοινωνία. Συνεχίζουμε την προσπάθεια να κλείσουμε τις εκκρεμότητες του παρελθόντος και να στηρίξουμε με όλα τα μέσα το εργατικό δυναμικό της χώρας».

Παρόντες στην εκδήλωση ήταν ο βουλευτής Κέρκυρας της Νέας Δημοκρατίας Στέφανος Γκίκας, ο βουλευτής του ΚΙΝΑΛ Δημήτρης Μπιάνκης, η Αντιπεριφειάρχης Μελίτα Ανδριώτη, η Δήμαρχος κεντρικής Κέρκυρας Μερόπη Υδραίου, ο αντιδήμαρχος κεντρικής Κέρκυρας Νικόλαος Καλόγερος και εκπρόσωποι της Μητρόπολης Κέρκυρας.

Ο οικισμός «Κέρκυρα V» περιλαμβάνει 176 κατοικίες, σε διώροφα κτίρια, καθώς και 6 καταστήματα, μια αίθουσα συγκέντρωσης και διαμορφωμένο περιβάλλοντα χώρο. Η κατασκευή του αγωγού λυμάτων θα υλοποιηθεί μέσω της προγραμματικής σύμβασης του ΟΑΕΔ, του Δήμου και της ΔΕΥΑΚ (Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης και Αποχέτευσης Κέρκυρας) που υπογράφηκε τον Ιούλιο του 2020 και θα χρηματοδοτηθεί από τον ΟΑΕΔ έως του ποσού των 1,9 εκατ. ευρώ. Έως την ολοκλήρωσή του αγωγού, η αποχέτευση θα γίνεται μέσω δεξαμενών και η μεταφορά των λυμάτων θα γίνεται από την ΔΕΥΑΚ, έγκαιρα και με τη συχνότητα που απαιτείται.

 

Αυγ 3

Ξεκίνησε η πρώτη φάση λειτουργίας του στρατηγείου απονομής συντάξεων του e-ΕΦΚΑ - Επιθεώρηση εργασιών από τον Κωστή Χατζηδάκη

Τη νέα δομή ταχείας απονομής συντάξεων διαδοχικής ασφάλισης του e-ΕΦΚΑ καθώς και το συντονιστικό επιχειρησιακό κέντρο για την παρακολούθηση της απονομής συντάξεων σε όλη την Ελλάδα επιθεώρησε ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης, μαζί με τον Υφυπουργό Κοινωνικής Ασφάλισης Πάνο Τσακλόγλου και την Γενική Γραμματέα Κοινωνικών Ασφαλίσεων Παυλίνα Καρασιώτου. Η παρουσίαση της νέας δομής έγινε από τον Διοικητή του e-ΕΦΚΑ Παναγιώτη Δουφεξή και τον project manager Μιχάλη Κεφαλογιάννη.

Στο στρατηγείο απονομής συντάξεων του e-ΕΦΚΑ που στεγάζεται στο «πράσινο κτήριο» επί της Λ. Κηφισίας έχει στηθεί το συντονιστικό επιχειρησιακό κέντρο για την παρακολούθηση της ροής απονομής συντάξεων σε όλη την Ελλάδα με στόχο τον κεντρικό συντονισμό, την επιτάχυνση των διαδικασιών και την συνολική επίβλεψη του σχεδίου οριστικής εξάλειψης του στοκ των εκκρεμών συντάξεων.

Παράλληλα, στο ίδιο κτήριο ξεκίνησε η πρώτη φάση λειτουργίας της νέας δομής ταχείας απονομής συντάξεων διαδοχικής ασφάλισης, οι οποίες θεωρούνται οι πλέον δύσκολες περιπτώσεις απονομής και η καθυστέρηση τους φτάνει μέχρι και τα 4-5 χρόνια. Με τη νέα δομή όλοι οι συνταξιοδοτικοί φάκελοι των ασφαλισμένων εντός Αττικής με διαδοχική ασφάλιση σε ΙΚΑ-ΟΑΕΕ, ΙΚΑ-ΟΓΑ, ΟΑΕΕ-ΟΓΑ συγκεντρώνονται στο «πράσινο κτήριο», σε ένα ενιαίο χώρο και επί τόπου υπάλληλοι των τριών τ. Ταμείων ανοίγουν τις κούτες και τους φακέλους, υπολογίζουν τον χρόνο ασφάλισης και τυχόν οφειλές, κάνουν τον τελικό υπολογισμό του ύψους της σύνταξης και στο τέλος προχωρούν στην έκδοση της συνταξιοδοτικής απόφασης. Μια διαδικασία όπου μέχρι πρότινος χρειαζόταν μήνες ή και χρόνια για να ολοκληρωθεί λόγω των τεράστιων καθυστερήσεων στην αλληλογραφία μεταξύ των υπαλλήλων των τ. Ταμείων. Τώρα ολοκληρώνεται μέσα σε λίγες ημέρες καθώς τόσο οι αρμόδιοι υπάλληλοι όσο και το σύνολο της απαιτούμενης πληροφορίας συγκεντρώνονται στο ίδιο σημείο. Ήδη τον Ιούλιο, πρώτος μήνας λειτουργίας της νέας γραμμής απονομής συντάξεων, εκδόθηκαν 1.100 παραπάνω νέες συντάξεις διαδοχικής ασφάλισης. Στόχος είναι μέχρι το Φθινόπωρο να απονέμονται έως και 3.200 νέες συντάξεις τον μήνα, ενώ κατά την πλήρη λειτουργία του, στο τέλος του έτους, να απονέμονται έως και 6.800 νέες συντάξεις μηνιαίως. Το αμέσως επόμενο διάστημα οι φυσικοί φάκελοι θα ψηφιοποιούνται πλήρως προτού έρθουν για επεξεργασία στο «πράσινο κτήριο». Τονίζεται πως αντίστοιχη δομή υλοποιείται και στη Θεσσαλονίκη και η έναρξη λειτουργίας της δρομολογείται το Φθινόπωρο.

Με την χρήση των νέων τεχνολογιών, τον καλύτερο συντονισμό και την αποτελεσματικότερη συνεργασία των έμπειρων στελεχών του e-ΕΦΚΑ μεταξύ τους, αλλά και με εξειδικευμένες εταιρίες του ιδιωτικού τομέα, το «πράσινο κτίριο» θα αποτελεί το μεγαλύτερο κέντρο απονομής συντάξεων καθώς και το επιχειρησιακό κέντρο απονομής, όπου η αποτελεσματικότητα, η ταχύτητα και ο σεβασμός στις ανάγκες των πολιτών κυριαρχούν. Προς την κατεύθυνση της ψηφιοποίησης του ΕΦΚΑ σημαντική είναι η συμβολή του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και του Υπουργού Κυριάκου Πιερρακάκη.

Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε: «Επισκέφθηκα σήμερα, μαζί με τον υφυπουργό Πάνο Τσακλόγλου και την Γενική Γραμματέα Παυλίνα Καρασιώτου, το νέο στρατηγείο του ΕΦΚΑ για την απονομή των εκκρεμών συντάξεων. Εδώ πάμε να χτυπήσουμε το κακό στη ρίζα του σε σχέση με την καθυστέρηση στην έκδοση των συντάξεων. Από τη μια με ένα ενιαίο συντονιστικό κέντρο για την επιτάχυνση και την ψηφιοποίηση της έκδοσης των συντάξεων. Και από την άλλη, πάλι με ένα ενιαίο κέντρο έκδοσης συντάξεων διαδοχικής ασφάλισης. Ένα θέμα που είναι μεγάλη πληγή, καθώς αφορά στο 50% των εκκρεμών συντάξεων. Μέχρι τώρα στέλναμε σακούλια από τη Ρούμελη στον Μοριά. Διαδικασία που έπαιρνε μήνες ή και χρόνια γιατί χανόμασταν στην αλληλογραφία και τα τηλέφωνα. Τώρα, εδώ σε διπλανά γραφεία, οι συντάξεις βγαίνουν ταχύτατα. Η κατάσταση μέχρι το φθινόπωρο σε σχέση με την έκδοση των συντάξεων θα έχει βελτιωθεί αισθητά. Το 2019 ο ρυθμός απονομής νέων συντάξεων ήταν 10.000 το μήνα, ήδη έχει φτάσεις στις 20.000 νέες συντάξεις το μήνα και στόχος μας είναι μέχρι το φθινόπωρο να φτάσουν τις 30.000 το μήνα».

Ο Υφυπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης Πάνος Τσακλόγλου δήλωσε: «Η προσπάθεια που καταβάλλεται καθημερινά για τον εκσυγχρονισμό και τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους ασφαλισμένους του e-ΕΦΚΑ και την μείωση του χρόνου απονομής των συντάξεων είναι διαρκής και ασταμάτητη. Το ζήτημα των εκκρεμών συντάξεων που ταλανίζει το συνταξιοδοτικό μας σύστημα εδώ και πολλά χρόνια, έχει μπει στο δρόμο της οριστικής του επίλυσης με την δέσμη μέτρων που ήδη υλοποιεί ο e-ΕΦΚΑ σε συνεργασία με το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Παραμένουμε προσηλωμένοι σ’ αυτόν τον στόχο ώστε ο ενιαίος ασφαλιστικός φορέας της χώρας να γίνει μια σύγχρονη δημόσια υπηρεσία που θα ανταποκρίνεται με συνέπεια στις ανάγκες των ασφαλισμένων του, αλλά και στις διαρκώς αυξανόμενες απαιτήσεις του ρόλου του».

O Διοικητής του e-ΕΦΚΑ Παναγιώτης Δουφεξής δήλωσε: «Εκμεταλλευόμενοι το κτηριακό απόθεμα του e-ΕΦΚΑ δημιουργούμε σύγχρονους εργασιακούς χώρους με στόχο αφενός οι υπάλληλοι να αισθάνονται αναβαθμισμένοι και αποδοτικοί και αφετέρου να χτυπήσουμε το μεγάλο πρόβλημα των εκκρεμών συντάξεων. Εδώ στο Μητροπολιτικό Κέντρο Παραγωγής Έκδοσης Συντάξεων λύνουμε το πρόβλημα των συντάξεων με διαδοχική ασφάλιση επιταχύνοντας σημαντικά τους χρόνους».

 

Ιουλ 29

1555 – Μία γραμμή για να βρίσκεις άκρη - Σε δοκιμαστική λειτουργία το νέο ενιαίο τηλεφωνικό κέντρο εξυπηρέτησης πολιτών του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων

Σε δοκιμαστική λειτουργία τέθηκε σήμερα το νέο ενιαίο τηλεφωνικό κέντρο του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Το νέο τηλεφωνικό κέντρο λειτουργεί υπό τον ενιαίο τηλεφωνικό αριθμό 1555, διευκολύνοντας την επικοινωνία και εξυπηρέτηση των πολιτών για θέματα ασφαλιστικά, εργασιακά και κοινωνικά.

Το νέο τηλεφωνικό κέντρο ενοποιήσει τα 7 διάσπαρτα τηλεφωνικά κέντρα που λειτουργούν σήμερα στο Υπουργείο καθώς και στους εποπτευόμενους φορείς, με στόχο να προσφέρει άμεση και έγκυρη εξυπηρέτηση καθημερινά σε δεκάδες χιλιάδες πολίτες. Θα λειτουργεί 24 ώρες το 24ώρο, 7 ημέρες την εβδομάδα, με μικρό χρόνο αναμονής και χωρίς χρέωση για τους πολίτες. 

Η πρώτη δοκιμαστική φάση λειτουργίας του νέου ενιαίου τηλεφωνικού κέντρου ξεκινά σήμερα και αφορά στην τηλεφωνική εξυπηρέτηση των πολιτών από τον e-ΕΦΚΑ, τον ΟΑΕΔ και τον ΟΠΕΚΑ. Τον Σεπτέμβριο, και με την ολοκλήρωση της δοκιμαστικής περιόδου εντός του Αυγούστου, θα ενταχθεί στο τηλεφωνικό κέντρο και το σύνολο των υπηρεσιών του Υπουργείου Εργασίας (ΕΡΓΑΝΗ, ΣΕΠΕ, κ.λπ.).

Επιπρόσθετα, δρομολογούνται νέες ψηφιακές εφαρμογές για κινητά, αναμόρφωση ιστοσελίδων, chatbox, κ.ά., με στόχο την συνολική αναβάθμιση των καναλιών επικοινωνίας και εξυπηρέτησης των πολιτών, κάνοντας πράξη τη μετάβαση του Υπουργείου και των υπηρεσιών του στη νέα ψηφιοποιημένη εποχή. 

Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, δήλωσε:  «Το 1555 είναι μια γραμμή για να βγάζεις άκρη με τις υπηρεσίες και τους οργανισμούς του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Είναι κάτι που το χρωστούσαμε εδώ και 10ετίες στους πολίτες που ταλαιπωρούνται διαχρονικά και αισθάνονται αβοήθητοι στη μέση του πελάγους.

Ξεκινάμε λοιπόν σήμερα με ένα ενιαίο τηλεφωνικό κέντρο, επαγγελματικό, το οποίο θα δίνει γρήγορες απαντήσεις και θα εξυπηρετεί πραγματικά τους πολίτες.

Σε πρώτη φάση ξεκινάμε με μια δοκιμαστική λειτουργία. Αλλά στα τέλη Σεπτεμβρίου το τηλεφωνικό κέντρο θα λειτουργεί πλήρως, εξυπηρετώντας ουσιαστικά και γρήγορα τους Έλληνες πολίτες»

Ιουλ 26

Αύξηση του κατώτατου μισθού και ημερομισθίου κατά 2% από 1ης Ιανουαρίου 2022

Το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε σήμερα την αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 2% από 1ης Ιανουαρίου 2022, από τα 650 ευρώ που είναι σήμερα, στα 663 ευρώ το μήνα, ή 773,5 ευρώ αν συνυπολογισθεί το γεγονός ότι καταβάλλονται 14 μισθοί το χρόνο.

Η απόφαση ελήφθη ύστερα από την ολοκλήρωση της διαβούλευσης στην οποία συμμετείχαν οι κοινωνικοί εταίροι, ερευνητικοί και επιστημονικοί φορείς, η Τράπεζα της Ελλάδος κ.ά., με βάση τις προτάσεις που διατυπώθηκαν, τις αντοχές της οικονομίας και των επιχειρήσεων, ιδίως των μικρομεσαίων αλλά και τη διεθνή συγκυρία.

Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, δήλωσε:

 «Η ελληνική οικονομία βίωσε βαθιά ύφεση εξαιτίας των επιπτώσεων της πανδημίας, η οποία ήρθε σε συνέχεια της οικονομικής κρίσης. Μέλημα της κυβέρνησης με την απόφαση για την αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 2% από 1ης Ιανουαρίου του 2022, αλλά και με τη μείωση φόρων και ασφαλιστικών εισφορών – που οδήγησε σε πρόσθετη αύξηση του εισοδήματος των εργαζομένων κατά 1,6 %  – είναι να στηρίξει την αγοραστική δύναμη των εργαζομένων χωρίς να θέσει σε κίνδυνο επιχειρήσεις και θέσεις εργασίας. Λαμβάνοντας υπόψη τα αποτελέσματα της διαβούλευσης, δίνουμε μια συνετή αύξηση που δεν βάζει εμπόδια στην ανοδική τροχιά της οικονομίας και επιπλέον διατηρεί τον κατώτατο μισθό στο μέσο του πίνακα των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Από εκεί και πέρα, εργοδότες και εργαζόμενοι έχουν τη δυνατότητα να συμφωνήσουν καλύτερες αμοιβές με τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας που υπογράφουν σε επιχειρησιακό, κλαδικό ή εθνικό επίπεδο. Γνωρίζω βεβαίως ότι η αύξηση αυτή δεν λύνει τα προβλήματα των εργαζομένων. Ακολουθούμε όμως το δρόμο της σύνεσης μέχρι να ξεπεραστούν οι συνέπειες της πανδημίας στις επιχειρήσεις και ιδιαίτερα τις μικρομεσαίες. Και είμαι βέβαιος ότι η πολιτική της κυβέρνησης που οδηγεί σε αύξηση των επενδύσεων και άνοδο του οικονομικού επιπέδου της χώρας, είναι η μόνη που πραγματικά δημιουργεί τις προϋποθέσεις για καλύτερες αμοιβές, πράγμα που θα πιστοποιηθεί στις διαδικασίες που θα ακολουθήσουν από το 2022 και μετά».

Ακολουθεί ενημερωτικό σημείωμα για το σκεπτικό της απόφασης, το ύψος του κατώτατου μισθού στην Ελλάδα σήμερα, το ευρωπαϊκό περιβάλλον σε σχέση με τους κατώτατους μισθούς, τις απόψεις που διατυπώθηκαν στο πλαίσιο της διαβούλευσης και τη διαδικασία καθορισμού του κατώτατου μισθού.

Α. Η απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου

Η αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 2% από 1ης Ιανουαρίου 2022 είναι η χρυσή τομή που επελέγη προκειμένου να ενισχυθεί η αγοραστική δύναμη των εργαζομένων χωρίς να τεθεί σε κίνδυνο η βιωσιμότητα επιχειρήσεων που βρίσκονται σε οριακό σημείο. Η απόφαση ελήφθη με γνώμονα την εξέλιξη της οικονομίας κατά τη διετία 2019 – 2020 (δεδομένου ότι η προηγούμενη αύξηση του κατώτατου μισθού έγινε στις αρχές του 2019) και τις προβλέψεις διεθνών και εγχώριων οργανισμών και ινστιτούτων για την ανάπτυξη της οικονομίας το 2021 και το 2022. Ειδικότερα:

  • Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ (αλυσωτοί δείκτες όγκου με εποχική με ημερολογιακή διόρθωση) το ΑΕΠ το 2018 ήταν 180,068 δισ. ευρώ. ενώ το 2020 λόγω της κρίσης του κορωνοϊού διαμορφώθηκε σε 168,737 δισ. ευρώ. Δηλαδή ήταν μειωμένο κατά 6,29%, σε σχέση με το 2018 εξαιτίας κατά κύριο λόγο των επιπτώσεων της πανδημίας. Υπενθυμίζεται ότι η ύφεση το 2020 ήταν 8,2%.
  • Οι προβλέψεις διεθνών και εγχώριων φορέων συγκλίνουν σε ισχυρά ποσοστά ανάπτυξης τόσο το 2021 όσο και, κυρίως, το 2022 (ενδεικτικά: Ευρωπαϊκή Επιτροπή +4,3% το 2021, +6% το 2022, Διεθνές Νομισματικό Ταμείο: +3,3% το 2021, +5,4% το 2022, Τράπεζα της Ελλάδος: +4,2% το 2021, +5,3% το 2022).

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω δεδομένα για την διετία 2019 – 2020 (σωρευτική ύφεση 6,29%) και τις εκτιμήσεις για το 2021 (ανάπτυξη 3,3% – 4,3%), η κυβέρνηση αποφάσισε την αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 2% από 1ης Ιανουαρίου του 2022, μια λελογισμένη αύξηση η οποία αντανακλά τις μέχρι τώρα επιδόσεις αλλά και τις προοπτικές της οικονομίας και δεν βάζει σε κίνδυνο τις επιχειρήσεις και τις θέσεις εργασίας. Οι προβλέψεις για την ανάπτυξη το 2022 (5,3% – 6%) οι οποίες είναι ακόμη πιο ευνοϊκές, θα ληφθούν υπόψη προφανώς, μαζί με τα απολογιστικά στοιχεία που θα υπάρχουν τότε, κατά τη διαδικασία αναπροσαρμογής του κατώτατου μισθού που θα γίνει το 2022.

Η αύξηση του κατώτατου μισθού σε επίπεδα που υπερβαίνουν τις αντοχές της οικονομίας και των επιχειρήσεων θα απέβαινε τελικά σε βάρος των ίδιων των εργαζομένων καθώς θα οδηγούσε σε:

  • Κίνδυνο για τη βιωσιμότητα επιχειρήσεων που έχουν πληγεί από την πανδημία και λειτουργούν «στο όριο». Ο κίνδυνος αυτός είναι ιδιαίτερα αυξημένος καθώς οι κλάδοι που επηρεάστηκαν περισσότερο (εστίαση κλπ) έχουν ταυτόχρονα και υψηλό ποσοστό εργαζομένων που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό.
  • Κίνδυνο απολύσεων ή στροφής σε αδήλωτη / υποδηλωμένη εργασία λόγω της δυσκολίας απορρόφησης της αύξησης του εργασιακού κόστους εν μέσω ύφεσης.
  • Περαιτέρω επιδείνωση της ανταγωνιστικότητας της Ελληνικής οικονομίας καθώς στο έντονο πλήγμα που είχε ήδη υποστεί λόγω της οικονομικής κρίσης προστέθηκαν και οι αρνητικές συνέπειες της πανδημίας (μείωση παραγωγικότητας κατά 6,9% και αύξηση μοναδιαίου κόστους εργασίας κατά 7,9% το 2020).

Β. Ο κατώτατος μισθός στην Ελλάδα σήμερα

Στην Ελλάδα ο νομοθετημένος από 1/2/2019 κατώτατος μηνιαίος μισθός για τους υπαλλήλους ανέρχεται στα 650 ευρώ και το ημερομίσθιο για εργατοτεχνίτες στα 29,04 ευρώ. Δεδομένου ότι στην Ελλάδα καταβάλλονται 14 μισθοί, αυτό αντιστοιχεί σε 758 ευρώ/μήνα. Με την εγκύκλιο 7613/395-18-02-2019 του Υπουργείου Εργασίας ορίστηκε ότι τα ανωτέρω ποσά προσαυξάνονται μέχρι και 30% ανάλογα με τα έτη προϋπηρεσίας που έχει συμπληρώσει ο/η εργαζόμενος/η προ του 2012. Συνεπώς ο κατώτατος μισθός μπορεί να είναι έως και 195 ευρώ υψηλότερος (βλ. πίνακα).

Αντίστοιχα από 1-1-2022 ο κατώτατος μισθός διαμορφώνεται στα 663 ευρώ το μήνα (ή 773,5 ευρώ με αναγωγή των 14 μισθών) ενώ με τις τριετίες φθάνει έως και 198,9 ευρώ υψηλότερα. Το κατώτατο ημερομίσθιο από 1-1-2022 διαμορφώνεται σε 29,62 ευρώ.

Οι ισχύοντες και οι νέοι μισθοί για άγαμους και έγγαμους υπαλλήλους και εργατοτεχνίτες με τις τριετίες παρουσιάζονται στον παρακάτω πίνακα.

 

Κατώτατος μισθός και ημερομίσθιο στην Ελλάδα – σημερινό καθεστώς και διαμόρφωση από 1-1-2022

Ύψος κατώτατου μισθού και κατώτατου ημερομισθίου για διάφορες κατηγορίες εργαζόμενων.   Σήμερα 1-1-2022 Έτη προϋπηρεσίας: Υπάλληλοι (€/μήνα) 0-3 650,00 663,00 3-6 715,00 729,30 6-9 780,00 795,60 9 και άνω 845,00 861,90   Κατώτατος μισθός με επίδομα γάμου (€/μήνα) 0-3 715,00 729,30 3-6 780,00 795,60 6-9 845,00 861,90 9 και άνω 910,00 928,20   Εργατοτεχνίτες (€/ημέρα) 0-3 29,04 29,62 3-6 30,49 31,10 6-9 31,94 32,58 9-12 33,40 34,07 12-15 34,85 35,55 15-18 36,30 37,03 18 και άνω 37,75 38,51   Κατώτατο ημερομίσθιο με επίδομα γάμου (€/ημέρα) 0-3 31,94 32,58 3-6 33,40 34,07 6-9 34,85 35,55 9-12 36,30 37,03 12-15 37,75 38,51 15-18 39,20 39,98 18 και άνω 40,66 41,47

Επισημαίνεται ότι από το Φεβρουάριο του 2019, η αγοραστική δύναμη του κατώτατου μισθού έχει αυξηθεί, αφενός εξαιτίας των αποπληθωριστικών πιέσεων (-1,3% το 2020) αφετέρου λόγω της μείωσης κατά 1,63% των ασφαλιστικών εισφορών που καταβάλουν οι εργαζόμενοι (από 15,75% σε 14,12%). Για ένα μισθωτό πλήρους απασχόλησης που λαμβάνει τον κατώτατο μισθό των 650 ευρώ το συνολικό όφελος από τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών ανέρχεται σε 10,6 ευρώ/μήνα ή 148,3 ευρώ/έτος (14 μισθοί).

Δηλαδή συνολικά, το πραγματικό ετήσιο διαθέσιμο των μισθωτών πλήρους απασχόλησης που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό των 650 ευρώ έχει αυξηθεί κατά περίπου 250 ευρώ το χρόνο λόγω του αρνητικού πληθωρισμού και της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών και θα αυξηθεί από 1-1-2022 επιπλέον κατά 182 ευρώ με την αύξηση του κατώτατου μισθού.

Γ. Το ευρωπαϊκό περιβάλλον

Μεταξύ των 21 κρατών μελών της ΕΕ που έχουν νομοθετημένο κατώτατο μισθό, η Ελλάδα βρίσκεται στη μέση της κατάταξης όσον αφορά το ύψος του κατώτατου μισθού (11η  με βάση τον ονομαστικό και 13η με βάση τα Ισοδύναμα Αγοραστικής Δύναμης).

Διάγραμμα: Ύψος κατώτατου μισθού στην ΕΕ

Οι 18 από τις ανωτέρω χώρες προχώρησαν σε ονομαστική αύξηση το διάστημα Ιαν 2020-Μαρ. 2021. Ωστόσο, η σύγκριση των ονομαστικών αυξήσεων αγνοεί σημαντικά νομισματικά και οικονομικά μεγέθη (πληθωρισμός, συναλλαγματική ισοτιμία, μεταβολή ΑΕΠ, ιστορικό μεταβολών κατώτατου μισθού). Ειδικότερα:

  • Μόνο σε 9 χώρες η αύξηση υπερέβη το 2%, αν λάβουμε υπόψιν τον πληθωρισμό και τη συναλλαγματική ισοτιμία (για τις χώρες που δεν είναι μέλη της Ευρωζώνης). Σε 6 χώρες η πραγματική αύξηση ήταν μικρότερη της μίας ποσοστιαίας μονάδας και σε 1 ο πραγματικός κατώτατος μισθός μειώθηκε.
  • Στην Ελλάδα η πραγματική αξία του κατώτατου μισθού αυξήθηκε κατά 1,3% λόγω του αποπληθωρισμού, ενώ περαιτέρω αύξηση της αγοραστικής δύναμης επήλθε από τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων κατά 1,63%.
  • Η πλειονότητα των χωρών με σημαντική αύξηση του κατώτατου μισθού είναι μικρές και «ανοικτές» οικονομίες που είχαν έντονη αναπτυξιακή δυναμική πριν την πανδημία και επλήγησαν πολύ λιγότερο από αυτήν. Επίσης στις δύο χώρες με την υψηλότερη ποσοστιαία αύξηση (Λετονία, Σλοβενία) εφαρμόστηκαν αποφάσεις που είχαν ληφθεί πολύ πριν την πανδημία. Η Σλοβενική κυβέρνηση έσπευσε μάλιστα να δεσμευτεί ότι θα αποζημιώσει, εν μέρει, τις επιχειρήσεις για το αυξημένο εργασιακό κόστος.
  • Η Ισπανία και η Εσθονία διατήρησαν αμετάβλητο τον ονομαστικό κατώτατο μισθό το 2020, ενώ η πραγματική αύξηση (αφού ληφθεί υπόψη ο πληθωρισμός) ήταν μικρότερη από εκείνη της χώρας μας.

 

Μεταβολή κατώτατου μισθού στις χώρες της ευρωζώνης (Ιαν. 2020- Μαρ. 2021)

Χώρα ΚΜ ευρώ (3/2021) Ονομαστική μεταβολή από  1/2020 Πληθωρισμός  2020 Πραγματική μεταβολή από 1/2020 Μεταβολή ΑΕΠ 2020 Λετονία 500 16,3% 0,1% 16,2% -3,6% Σλοβενία 1.024 8,9% -0,3% 9,2% -5,5% Σλοβακία 623 7,4% 2,0% 5,4% -4,8% Πορτογαλία 775 4,7% -0,1% 4,8% -7,6% Λιθουανία 642 5,8% 1,1% 4,7% -0,9% Ιρλανδία 1.723 4% -0,5% 4,5% 3,4% Λουξεμβούργο 2.201 2,8% 0% 2,8% -1,3% Βέλγιο 1.625 2% 0,4% 1,6% -6,3%  

Γερμανία

1.614 1,9% 0,4% 1,5% -4,8% Ελλάδα 758 0% -1,3% 1,3% -8,2% Ολλανδία 1.684 1,9% 1,1% 0,8% -3,7% Εσθονία 584 0,0% -0,6% 0,6% -2,9% Γαλλία 1.554 1,% 0,5% 0,5% -7,9% Ισπανία 1.108 0% -0,3% 0,3% -10,8% Μάλτα 784 1,% 0,8% 0,2% -7,8%

Πηγή: Eurostat *Για την Ελλάδα υπολογίζεται με 12 καταβολές

 

Μεταβολή κατώτατου μισθού στις χώρες ΕΕ που δεν ανήκουν  στην ευρωζώνη (Ιαν. 2020 – Μαρ. 2021)

Χώρα Μεταβολή από 1/2020 (εθνικό νόμισμα) Μεταβολή από 1/2020 (ευρώ) Ύψος ΚΜ 3/2021 (ευρώ) Μεταβολή ΑΕΠ 2020 Βουλγαρία 6,6% 6,6% 332,34 -4,2% Κροατία 4,6% 3,1% 562,77 -8,0% Ουγγαρία 4% -4,1% 442,44 -5,0% Πολωνία 7,7% 0,5% 614,08 -2,7% Ρουμανία 3,1% 1,3% 458,07 -3,9% Τσεχία 4,1% 0,8% 579,22 -5,6%

Πηγή: Eurostat

Δ. Τα αποτελέσματα της διαβούλευσης

Υπέρ του παγώματος του κατώτατου μισθού τάχθηκαν οι εργοδοτικοί φορείς, συμπεριλαμβανομένων των μικρομεσαίων. Υπέρ του παγώματος επίσης ή της πολύ περιορισμένης  αύξησης τάχθηκαν οι επιστημονικοί φορείς που συμμετείχαν στη διαδικασία διαβούλευσης συμπεριλαμβανομένης και της Τράπεζας της Ελλάδος. Η ΓΣΕΕ πρότεινε άμεση αύξηση στα 751 ευρώ μηνιαίως (15,5%) με την προοπτική περαιτέρω αύξησης στα 809 ευρώ. Στο τελικό πόρισμα της διαβούλευσης το ΚΕΠΕ και ορισμένα μέλη της επιτροπής των εμπειρογνωμόνων θεωρούν ότι είναι σκόπιμο «η όποια αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού να ανασταλεί έως ότου αποκατασταθεί η κανονικότητα στην οικονομία και αυτή καταγράψει συστηματικά θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης», ενώ ορισμένα άλλα μέλη της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων προτείνουν αύξηση του κατώτατου μισθού σε ποσοστό έως και 4% (26 ευρώ) θεωρώντας ότι αυτό θα στείλει ένα θετικό σήμα για την επανεκκίνηση της οικονομίας.

Οι προτάσεις των συμμετεχόντων στη διαβούλευση έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και παρουσιάζονται κωδικοποιημένες στον παρακάτω πίνακα.

Οι προτάσεις των κοινωνικών εταίρων και των επιστημονικών φορέων για τον κατώτατο μισθό ΓΣΕΒΕΕ Σε αυτό το εξαιρετικά ρευστό περιβάλλον προέχει η διάσωση των επιχειρήσεων και η διατήρηση των θέσεων εργασίας. Ως εκ τούτου οποιαδήποτε μεταβολή που αυξάνει το κόστος λειτουργίας μπορεί να αποβεί καθοριστική τόσο για την βιωσιμότητα των επιχειρήσεων όσο και για την διατήρηση των θέσεων εργασίας ΓΣΕΕ Για το 2021, η πρότασή μας είναι ο κατώτατος μισθός να ανέλθει στα 751 ευρώ και στη συνέχεια να προσαρμοστεί στο 60% του διάμεσου μισθού βάσει των στοιχείων του ΟΟΣΑ, δηλαδή στα 809 ευρώ. ΕΣΕΕ Ενδεχόμενη αύξηση του κατώτατου μισθού σήμερα θα είχε ως αποτέλεσμα να πληγεί η βιωσιμότητα των ΜμΕ, οι οποίες είναι ο σημαντικότερος εργοδότης της χώρας, ενώ θα επέφερε ισχυρές αναταράξεις σε θέσεις εργασίας που αμείβονται με τον κατώτατο (νέοι εργαζόμενοι και ευέλικτες μορφές απασχόλησης) ή σε ήδη σκληρά δοκιμαζόμενους κλάδους. ΣΒΕ

 

Ο κατώτατος μισθός να παραμείνει και την επόμενη χρονιά στο ύψος των 650 ευρώ, αλλά να συνοδεύεται απαραίτητα από φορολογικές ελαφρύνσεις των χαμηλόμισθων και να εξεταστούν πιθανά άλλα μέτρα τα οποία θα βελτιώνουν το εισόδημά τους. ΣΕΒ Τουλάχιστον για όσο διαρκούν οι άμεσες αρνητικές επιδράσεις της πανδημίας, το 2021 δεν κρίνεται σκόπιμο να γίνουν αλλαγές στο επίπεδο του κατώτατου μισθού, ειδικά μεγάλης κλίμακας. ΣΕΤΕ Στην τρέχουσα οικονομική συγκυρία και τις συνθήκες που έχει δημιουργήσει η πανδημία του Covid-19 δεν ενδείκνυται μια αύξηση του κατώτατου μισθού το 2021. Επιστημονικοί φορείς Τράπεζα της Ελλάδος Δεν υπάρχει περιθώριο για μια αύξηση των κατώτατων μισθών και ημερομισθίων το 2021 ΙΟΒΕ Το τρέχον επίπεδο του κατώτατου μισθού δεν είναι ούτε ιδιαίτερα χαμηλό ούτε ιδιαίτερα υψηλό. Συνεπώς, τουλάχιστον για όσο διαρκούν οι άμεσες αρνητικές επιδράσεις της πανδημίας, το 2021 δεν κρίνεται σκόπιμο να γίνουν αλλαγές στο επίπεδο του κατώτατου μισθού, ειδικά μεγάλης κλίμακας ΕΙΕΑΔ Επιλογή 1: Διατήρηση στα 650 ευρώ με συνοδευτικά μέτρα ενίσχυσης των χαμηλόμισθων (πχ αναψηλάφηση του ζητήματος των τριετιών, μικρή αύξηση του αφορολόγητου)

Επιλογή 2: Αύξηση κατά 1,53% που αντιστοιχεί το ήμισυ της αναμενόμενης αύξησης της παραγωγικότητας για το 2022

ΚΕΠΕ Ίσως να ήταν σκόπιμο η χώρα μας να απέχει από επιλογές που θα μπορούσαν να επιβαρύνουν αρκετές, ήδη οριακές, επιχειρήσεις και να έχουν δυσμενή αποτελέσματα στην απασχόληση και στους ρυθμούς οικονομικής ανάπτυξης.

Οποιαδήποτε αλλαγή στο ύψος του κατώτατου μισθού προφανώς θα ενσωματώσει τις πρόσφατες φορολογικές και ασφαλιστικές αλλαγές μισθωτών και επιχειρήσεων.

Εφόσον αποκατασταθεί η ομαλότητα στην οικονομία και αυτή καταγράψει συστηματικά θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης του κατώτατου μισθού.

 

Ε. Η διαδικασία διαβούλευσης

Η προβλεπόμενη διαδικασία για την αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού ξεκίνησε στις 24 Φεβρουαρίου 2020 με τη συγκρότηση της τριμελούς επιτροπής συντονισμού της διαβούλευσης. Ωστόσο, οι εξελίξεις με την πανδημία κατέστησαν επιβεβλημένη την μετάθεσή της έναρξης της διαβούλευσης αρχικά για το Σεπτέμβριο του 2020, στη συνέχεια το Νοέμβριο του 2020, και εν τέλει, το Μάρτιο του 2021.

Η διαδικασία της διαβούλευσης που προβλέπεται στο άρθρο 103 του Ν. ν.4172/2013 ολοκληρώθηκε στις 30 Ιουνίου, με την αποστολή του πορίσματος που συνέταξε το ΚΕΠΕ σε συνεργασία με 5μελή επιτροπή εμπειρογνωμόνων.