Σεπ 11

Μπαίνει ο ΔΕΣΦΑ στο μετοχικό κεφάλαιο του FSRU Αλεξανδρούπολης – Στις 22 Σεπτεμβρίου υπογράφεται το καταστατικό του East Med Gas Forum - Βασικά σημεία ομιλίας στο συνέδριο South East Energy Forum στη Θεσσαλονίκη

Την είσοδο του ΔΕΣΦΑ στο μετοχικό κεφάλαιο του Σταθμού Επαναεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (FSRU) της Αλεξανδρούπολης (που σηματοδοτεί την ολοκλήρωση του σχήματος που θα υλοποιήσει το έργο), καθώς και την υπογραφή του καταστατικού του East Med Gas Forum που μετατρέπεται πλέον σε διεθνή οργανισμό που προωθεί την ειρήνη και την περιφερειακή συνεργασία στη ΝΑ Μεσόγειο προανήγγειλε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, από το βήμα του συνεδρίου South East Energy Forum 2020, που διοργάνωσε το Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο σήμερα στη Θεσσαλονίκη.

Κατά την παρέμβασή του σε πάνελ (με τη συμμετοχή του υφυπουργού Ενέργειας των ΗΠΑ  Francis Fannon, της υπουργού Ενέργειας της Κύπρου, Νατάσας Πηλείδου, του ομολόγου της από τη Βόρεια Μακεδονία, Naser Nuredini και του Ρουμάνου υφυπουργού Ενέργειας Nicolae Havrilet), o κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε εκτενώς στις πρωτοβουλίες της Ελλάδας στο «μέτωπο» της ενεργειακής διπλωματίας,  που στοχεύουν –όπως σημείωσε- στην αναβάθμιση της γεωστρατηγικής θέσης της χώρας στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου και τη διαφοροποίηση των πηγών και οδεύσεων ενέργειας, που αποτελεί προτεραιότητα της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

«Παράλληλα με τη συμμετοχή στην ΕΕ, η Ελλάδα θεωρεί στρατηγικής σημασίας τη σχέση με τις ΗΠΑ, που τα τελευταία χρόνια διευρύνεται μέσω του διμερούς Στρατηγικού Διαλόγου, στον οποίο η ενέργεια καταλαμβάνει κεντρική θέση. Αυτό αποτυπώνεται –μεταξύ άλλων- στην μεγάλη αύξηση των εισαγωγών αμερικανικού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) καθώς και την παρουσία αμερικανικών επενδύσεων σε πολλούς τομείς», σημείωσε μεταξύ άλλων ο κ. Χατζηδάκης. «Η ελληνο-αμερικανική ενεργειακή συνεργασία είναι κλειδί για την επέκταση και την ενδυνάμωση της περιφερειακής συνεργασίας, όπως κατέστη σαφές από τη συμμετοχή των ΗΠΑ τόσο στην πρωτοβουλία 3+1 (Ελλάδα, Κύπρος, Ισραήλ +ΗΠΑ) όσο και στις εργασίες του Φόρουμ Φυσικού Αερίου της Ανατολικής Μεσογείου (East Med Gas ForumMGF). Οι διαπραγματεύσεις για το Καταστατικό του EMGF ολοκληρώθηκαν και η τελετή υπογραφής θα πραγματοποιηθεί μέσω τηλεδιάσκεψης στις 22 Σεπτεμβρίου». 

Ειδική μνεία έκανε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας στη στρατηγική συνεργασία της Ελλάδας με Κύπρο και Ισραήλ, που εδράζεται σε δυο εμβληματικά έργα υποδομής: τον αγωγό φυσικού αερίου East Med και την ηλεκτρική διασύνδεση EuroAsia (Κρήτη-Κύπρος-Ισραήλ).

«Στο επίκεντρο της ευρύτερης στρατηγικής για την Νοτιοανατολική Ευρώπη, είναι η ενοποίηση των ενεργειακών αγορών μέσω της δημιουργίας περιφερειακών χρηματιστηρίων και της υλοποίησης μεγάλων διακρατικών έργων φυσικού αερίου και ηλεκτρισμού», συνέχισε. «Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται η ολοκλήρωση του Διαδρατικού Αγωγού ΤΑΡ (που αναμένεται να τεθεί σε πλήρη εμπορική λειτουργία έως το τέλος του έτους) και του ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB (οι εργασίες κατασκευής του οποίου αναμένεται να περατωθούν στο τέλος του 2021), η προώθηση του FSRU Αλεξανδρούπολης και του ελληνο-ιταλικού αγωγού IGI Poseidon και η υλοποίηση του East Med.  Ο IGB ειδικά έχει αυξημένη σημασία καθώς μέσω της σύνδεσής του με το FSRU της Αλεξανδρούπολης μπορεί να διοχετεύσει LNG στη Νότια και Κεντρική Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων των αναδυόμενων αγορών των Δυτικών Βαλκανίων».

Ειδικά για το FSRU της Αλεξανδρούπολης, ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε ότι στο τέλος Αυγούστου, η Bulgartransgaz (σ.σ. η ΔΕΠΑ της Βουλγαρίας) έγινε ο τέταρτος μέτοχος του φορέα υλοποίησης του έργου και ανακοίνωσε την απόφαση του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) να εισέλθει στην εταιρεία. «Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ ΔΕΣΦΑ και των υφιστάμενων μετοχών για τη Συμφωνία Μετόχων (SHA) θα ξεκινήσουν τις επόμενες ημέρες  και η οριστικοποίηση της συμφωνίας θα ανοίξει τον δρόμο για την υλοποίηση του έργου. Η ολοκλήρωση των εργασιών τοποθετείται στο τέλος του 2022 ή στις αρχές του 2023, ανάλογα με τον χρόνο λήψης της Τελικής Επενδυτικής Απόφασης από τους μετόχους».

Ειδική αναφορά έκανε ο κ. Χατζηδάκης και στην προοπτική κατασκευής διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας, καθώς βρίσκονται σε εξέλιξη διαπραγματεύσεις μεταξύ των Διαχειριστών Δικτύων των δυο χωρών. «Αυτά τα projects φυσικού αερίου θα συμβάλλουν στην ανάδειξη της Ελλάδας ως περιφερειακού ενεργειακού κόμβου, υπό την προϋπόθεση της πλήρους απελευθέρωσης της εγχώριας αγοράς φυσικού αερίου και της επέκτασης του Χρηματιστηρίου Ενέργειας και στον τομέα του φυσικού αερίου, μετά από αυτόν του ηλεκτρισμού»

Τέλος, αναφερόμενος στις εξελίξεις στην αγορά ηλεκτρισμού, υπογράμμισε ότι έχει πραγματοποιηθεί μεγάλη πρόοδος για την ενεργοποίηση του target model άμεσα και για την περαιτέρω απελευθέρωση της εγχώριας αγοράς, δια της λειτουργίας του Χρηματιστηρίου Ενέργειας (ΕΧΕ).

«Το target model θα εισαγάγει ένα σταθερό πλαίσιο που θα βελτιώσει την αποδοτικότητα και την αποτελεσματικότητα της χονδρεμπορικής αγοράς, θα διευκολύνει την ένταξη ΑΠΕ μέσω της λειτουργίας αγορών υψηλής εμπορευσιμότητας σε διαφορετικές χρονικές περιόδους και θα δώσει τέλος στην απομόνωση της ελληνικής αγοράς δια της σύζευξής της με της γειτονικές χώρες. Η σύζευξη με την αγορά ηλεκτρισμού της Ιταλίας θα λάβει χώρα έως το τέλος του έτους και με την βουλγαρική στο πρώτο τρίμηνο του 2021.

Επιπροσθέτως, το ΕΧΕ μαζί με τον Ανεξάρτητο Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) προωθούν μέσω του ENTSO-E (του Συνδέσμου των Διαχειριστών Μεταφοράς της Ευρώπης) και τον ACER (Σύνδεσμος Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας της ΕΕ) και την Ενεργειακή Κοινότητα την ένταξη των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων στην αγορά ηλεκτρισμού της ΕΕ.  Ο ΑΔΜΗΕ έχει συμπεριλάβει στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξής του σχέδια για τη δημιουργία νέων ηλεκτρικών διασυνδέσεων με την Αλβανία και τη Βόρειο Μακεδονία, ενώ οι εργασίες κατασκευής της Γραμμής Μεταφοράς 400 kV Νέα Σάντα-Maritsa (Βουλγαρία) έχουν αρχίσει στη βουλγαρική πλευρά και θα ξεκινήσουν το 2021 και στην ελληνική, με στόχο η διασύνδεση να λειτουργήσει το 2022. Τέλος, ο ΑΔΜΗΕ σε συνεργασία με τους Διαχειριστές της Ρουμανίας, της Βουλγαρίας, της Ιταλίας δημιούργησαν το Περιφερειακό Συντονιστή Ασφάλειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης (RSC), με έδρα τη Θεσσαλονίκη».

Σεπ 11

Η ατζέντα των μεταρρυθμίσεων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας - άρθρο στο ΑΠΕ-ΜΠΕ

Χωρίς αμφιβολία οι εξελίξεις για τον κορωνοϊό και τις ελληνοτουρκικές σχέσεις επισκιάζουν κάθε άλλο θέμα της επικαιρότητας. Ωστόσο, όλους αυτούς τους μήνες στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας συνεχίζεται με αμείωτους ρυθμούς η προσπάθεια, τόσο για να μπει μια τάξη σε ζητήματα περιβαλλοντικά, όσο και για να προωθηθούν διαρθρωτικές αλλαγές στους τρεις τομείς που καλύπτει το Υπουργείο. Προσπάθεια που καθιστά την ελληνική οικονομία πιο ανταγωνιστική και θέτει τις βάσεις μιας βιώσιμης ανάπτυξης. 

Στη ΔΕΗ, παρά τη σαφή πρόοδο σε σχέση με το 2019, η συστηματική δουλειά συνεχίζεται. Μετά τα μέτρα διάσωσης έχει ξεκινήσει η εφαρμογή του νόμου 4643/2019 για ενέσεις στελεχών από την αγορά, κατάργηση μονιμότητας για τους νεοπροσλαμβανόμενους, κ.λπ. Η απολιγνιτοποίηση προχωρεί και το Σεπτέμβριο παρουσιάζεται το Masterplan. Παράλληλα η ΔΕΗ έχει κάνει ένα εντυπωσιακό άνοιγμα με αντίστοιχες συμφωνίες στο χώρο των ΑΠΕ.  Στο σχεδιασμό μας βρίσκεται και το ξεκίνημα της ιδιωτικοποίησης του ΔΕΔΔΗΕ σε ποσοστό 49% το φθινόπωρο, πράγμα που εκτός των άλλων θα είναι και μια ταμειακή ενίσχυση για τη ΔΕΗ. Εν τω μεταξύ, τρέχουμε την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας: Προωθούμε στην Ελλάδα το λεγόμενο target model (με αυστηρή τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων) που είναι και μια βασική μέθοδος για τη μείωση του κόστους ενέργειας. Αυτό έρχεται να προστεθεί στις πρόσφατες συμφωνίες που κάναμε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη διακοψιμότητα και το TFRM, ρυθμίσεις που βοηθούν την ενεργοβόρο βιομηχανία και τον ενεργειακό κλάδο αντίστοιχα. Προωθούμε τις ιδιωτικοποιήσεις της ΔΕΠΑ Υποδομών και της ΔΕΠΑ Εμπορίας. Ξεκινάμε τον Οκτώβριο τον πλειοδοτικό διαγωνισμό για τη ΛΑΡΚΟ ώστε για να λύσουμε ένα πρόβλημα που κακοφορμίζει για 35 χρόνια. Ενώ ψηλά στην ατζέντα μας βρίσκονται η ιδιωτικοποίηση της υποθαλάσσιας δεξαμενής της Καβάλας για την οποία οι διαδικασίες βρίσκονται σε εξέλιξη, καθώς και οι περαιτέρω ιδιωτικοποιήσεις του ΑΔΜΗΕ και των ΕΛΠΕ, καθεμία με τις ιδιαιτερότητές της, φυσικά. 

Στο περιβάλλον και τη χωροταξία φέρνουμε επίσης μία σειρά πρωτοβουλιών που ενισχύουν τις αναπτυξιακές προοπτικές της χώρας: Με τον περιβαλλοντικό νόμο 4685/2020 που ψηφίσαμε τον Μάιο πετύχαμε μία σημαντική απλοποίηση των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων: Δεν θα διαρκούν πλέον 6-8 χρόνια όπως παλαιότερα, αλλά μόλις 100-150 μέρες. Αποδεικνύουμε έτσι έμπρακτα ότι η Ελλάδα είναι φιλική στις επενδύσεις. Την αναπτυξιακή προοπτική- με ταυτόχρονη όμως έμφαση στην προστασία του περιβάλλοντος- τη στηρίζουμε και με το χωροταξικό-πολεοδομικό νομοσχέδιο που βρίσκεται σε διαβούλευση. Με αυτό: Στηρίζουμε την εθνική προσπάθεια για ανάπτυξη και επενδύσεις με μέτρα όπως ο εκσυγχρονισμός του καθεστώτος των χρήσεων γης. Συνδυάζουμε την ανάπτυξη και τις επενδύσεις με την προστασία του περιβάλλοντος με μέτρα όπως ο περιορισμός της εκτός σχεδίου δόμησης. Δίνουμε ρεαλιστική απάντηση στο ζήτημα του συντελεστή δόμησης που ταλαιπωρεί την Ελλάδα εδώ και δεκαετίες. Ενώ επιταχύνουμε και εκσυγχρονίζουμε το χωροταξικό σχεδιασμό με εργαλεία όπως οι πιστοποιημένοι ιδιώτες μηχανικοί. 

Στη Βουλή θα συζητήσουμε επίσης σύντομα τις πρωτοβουλίες μας για μια σύγχρονη διαχείριση των απορριμμάτων και την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης υιοθετώντας τις σχετικές ευρωπαϊκές οδηγίες. Για τα απορρίμματα μεγάλη σημασία για εμάς έχει η ενίσχυση της ανακύκλωσης με προώθηση σε πρώτη φάση του καφέ κάδου για τα οργανικά απόβλητα (βασικά τα τρόφιμα) και τη σημαντική αύξηση των κάδων και των σημείων ανακύκλωσης σε όλη τη χώρα. Προωθούμε επίσης μέσα στο 2020 τη δημοπράτηση 17 σύγχρονων μονάδων μηχανικής επεξεργασίας απορριμμάτων, κάτι που θα είναι ένα τεράστιο άλμα για τη χώρα. Πέραν αυτών, στον Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων 2020-2030 που εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο προβλέπεται ακόμα η κατασκευή μονάδων ενεργειακής αξιοποίησης των απορριμμάτων, όπως γίνεται σε όλη την Ευρώπη. Όλες αυτές οι μονάδες, πέρα από την προστασία του περιβάλλοντος, θα δημιουργήσουν αρκετές θέσεις εργασίας, τόσο κατά την κατασκευή τους όσο και κατά τη λειτουργία τους. 

Προχωρούν παράλληλα και άλλες πτυχές της πράσινης ατζέντας του υπουργείου. Έχουμε κάνει σημαντικά βήματα για τις υποθαλάσσιες διασυνδέσεις της Κρήτης και των άλλων νησιών ώστε να κλείσουν και εκεί τα ρυπογόνα εργοστάσια της ΔΕΗ. Περάσαμε από τη Βουλή το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση και είναι σε λειτουργία από τις 24 Αυγούστου το πρόγραμμα “ Κινούμαι ηλεκτρικά”. Ετοιμάζουμε το Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων. Παρουσιάσαμε το πρόγραμμα «Εξοικονομώ-Αυτονομώ», προϋπολογισμού 850 εκατ. ευρώ, που θα ξεκινήσει τον Νοέμβριο και είναι προπομπός νέων προγραμμάτων-μαμούθ για την ενεργειακή εξοικονόμηση στην πατρίδα μας. Αυτές και άλλες δράσεις βρίσκονται στην καρδιά όχι μόνο του νέου ΕΣΠΑ, αλλά και του Ταμείου Ανάκαμψης. 

Περιβάλλον και Ενέργεια είναι δύο τομείς που σε όλες τις προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες ολοένα και περισσότερο συγκλίνουν. Κοινός παρανομαστής είναι η πράσινη ανάπτυξη. Στην Ελλάδα λόγω της δεκαετούς κρίσης μείναμε αρκετά πίσω. Ο κορoνοϊός λειτουργεί σίγουρα αρνητικά σε σχέση με τις προσπάθειες για ανάκαμψη. Όμως δεν το βάζουμε κάτω! Τα θεμέλια της ανάπτυξης μπαίνουν κάθε μέρα. Δουλειά μας στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας είναι η ανάπτυξη αυτή να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο πράσινη!  

Σεπ 9

16 μεγάλες επενδύσεις σε Δυτική Μακεδονία-Μεγαλόπολη- Άνω των 5 δισ. ευρώ οι πόροι για την απολιγνιτοποίηση - Εγκρίθηκε από την Κυβερνητική Επιτροπή το σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης των λιγνιτικών περιοχών

Οι βασικές κατευθύνσεις του σχεδίου της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης των λιγνιτικών περιοχών παρουσιάστηκαν σήμερα σε διαδικτυακή συνέντευξη τύπου από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστή Χατζηδάκη, τη Γενική Γραμματέα Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρα Σδούκου και τον πρόεδρο της Συντονιστικής Επιτροπής ΣΔΑΜ, Κωστή Μουσουρούλη.  Είχε προηγηθεί η έγκριση του σχεδίου από την Κυβερνητική Επιτροπή για την απολιγνιτοποίηση που συνεδρίασε το μεσημέρι υπό την προεδρία του κ. Χατζηδάκη. Θα ακολουθήσει η ενσωμάτωση των τελευταίων σχολίων από τα μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής και η ολοκλήρωση του κειμένου του masterplan, ώστε να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση την επόμενη εβδομάδα.

Στην εισαγωγική του τοποθέτηση, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας υπογράμμισε την αναγκαιότητα της ταχείας απολιγνιτοποίησης όχι μόνο για προφανείς περιβαλλοντικούς αλλά και για οικονομικούς λόγους (το κόστος της λιγνιτικής ενέργειας διαμορφώνεται στα 80 ευρώ/ΜWh ενώ η Οριακή Τιμή Συστήματος στα 45 ευρώ/MWh).  Αναφέρθηκε στην πορεία απόσυρσης των λιγνιτικών μονάδων, με τη μονάδα του Αμυνταίου να έχει ήδη κλείσει από τις αρχές του μήνα. Σειρά παίρνουν το 2021 οι μονάδες Καρδιά 3-4 και Μεγαλόπολη 3 (που έχει έρθει πιο μπροστά σε σχέση με το αρχικό χρονοδιάγραμμα, με συναίνεση της τοπικής κοινωνίας)

Στη συνέχεια ανέλυσε τις 12 συγκεκριμένες πρωτοβουλίες που εξήγγειλε η κυβέρνηση ήδη από τις αρχές του έτους (που έχουν ήδη υλοποιηθεί ή βρίσκονται σε φάση υλοποίησης), οι οποίες προλείαναν το έδαφος για το ολιστικό σχέδιο δίκαιης μετάβασης, που εδράζεται σε πέντε πυλώνες:

-Καθαρή «πράσινη» ενέργεια

-Βιομηχανία, βιοτεχνία και εμπόριο

-«Έξυπνη» αγροτική παραγωγή

-Βιώσιμος τουρισμός

-Τεχνολογία και εκπαίδευση

 

16 μεγάλες επενδύσεις

 

Στο επίκεντρο του masterplan βρίσκονται 16 μεγάλες επενδύσεις, τις οποίες περιέγραψε ο κ. Χατζηδάκης, υπογραμμίζοντας ότι οι άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν από αυτές και άλλα projects που θα ακολουθήσουν, θα υπερκαλύψουν αυτές που θα χαθούν λόγω του σβησίματος των λιγνιτικών μονάδων.

 

  1. Δημιουργία φωτοβολταϊκών πάρκων, συνολικής ισχύος 2,3 GW (Δυτική Μακεδονία). Το πρώτο μεγάλο project προς την κατεύθυνση αυτή είναι η κατασκευή πάρκου ισχύος 230 MW, από τον όμιλο ΔΕΗ, επένδυση 133 εκατ. ευρώ
  2. Ανάπτυξη φωτοβολταϊκών πάρκων ισχύος 0,5 GW στη Μεγαλόπολη, με πρωταγωνίστρια πάλι τη ΔΕΗ
  3. Άμεση έναρξη κατασκευής του φωτοβολταϊκού πάρκου των ΕΛΠΕ στην Κοζάνη (Επένδυση 130 εκατ. ευρώ)

4.Μονάδα παραγωγής πράσινου υδρογόνου στη Δυτική Μακεδονία (Solaris)

  1. Εγκατάσταση μονάδας αποθήκευσης ενέργειας στη Δυτική Μακεδονία (Eunice)
  2. Δημιουργία πρότυπης φαρμακοβιομηχανίας (Μεγαλόπολη)
  3. Ανάπτυξη έξυπνης μονάδας υδροπονίας (Δυτική Μακεδονία)
  4. Ανάπτυξη έξυπνης μονάδας υδροπονίας (Μεγαλόπολη)
  5. Βιομηχανικό πάρκο ηλεκτροκίνησης (Δυτική Μακεδονία)
  6. Οικοσύστημα οινικού τουρισμού, στα πρότυπα της Βόρειας Ιταλίας στη (Δυτική Μακεδονία)
  7. Πεδίο ενεργειακής έρευνας και τεχνολογίας, με φορέα υλοποίησης το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
  8. Υπερσύγχρονη κλινική φυσικής αποκατάστασης (Δυτική Μακεδονία)
  9. Δημιουργία θεματικού πάρκου ψυχαγωγίας και εκπαίδευσης (Μεγαλόπολη)
  10. Δημιουργία μονάδας ενεργειακής αξιοποίησης υπολειμμάτων (Δυτική Μακεδονία)
  11. Κέντρο επεξεργασίας βιομάζας (Δυτική Μακεδονία)
  12. Δημιουργία επιχειρηματικού πάρκου (Μεγαλόπολη)

 

Πλέγμα κινήτρων για τις λιγνιτικές περιοχές

Ειδική μνεία έκανε ο υπουργός ΠΕΝ στο πλέγμα κινήτρων που επεξεργάζεται η κυβέρνηση για να διευκολυνθεί η προσέλκυση επενδύσεων στις λιγνιτικές περιοχές. Όπως τόνισε, «σκοπός είναι να υποβάλουμε σύντομα πρόταση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ο κ. Μουσουρούλης είναι σε επαφή με τις υπηρεσίες των Υπουργείων Οικονομικών και Ανάπτυξης. Επισήμως η πρόταση θα υποβληθεί στην Κομισιόν μαζί με την υποβολή του τελικού masterplan,  στο τέλος του έτους. Γίνονται όμως ήδη ανεπίσημες επαφές με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να μην χάνεται χρόνος.

 Υπάρχουν περιορισμοί, οι οποίοι χρειάζεται να αντιμετωπιστούν διότι η ένταση των ενισχύσεων που επιτρέπεται είναι αρκετά χαμηλή. Στη Δυτική Μακεδονία, για τις μεγάλες επιχειρήσεις έχουμε 25% κρατική ενίσχυση, για τις μεσαίες 35%, για τις μικρές 45%, ποσοστά κατά τι μικρότερα από αυτά που επιτρέπονται στην Πελοπόννησο. Η δική μας πρόταση είναι 60% για τις μεγάλες επιχειρήσεις, 70% για τις μεσαίες και 80% για τις μικρές, για τις περιφερειακές ενότητες Κοζάνης, Φλώρινας και το Δήμο Μεγαλόπολης, που είναι ο πυρήνας των λιγνιτικών περιοχών. Βεβαίως όλα αυτά θα είναι υπό την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

 Μιλώντας για κίνητρα, προφανώς μιλάμε και για φοροαπαλλαγές και εισφοροαπαλλαγές από το Υπουργείο Οικονομικών. Αυτά θα προσδιοριστούν τους επόμενους μήνες βάσει και των τοποθετήσεων φυσικά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Επίσης, μιλάμε και για δάνεια με κρατικές εγγυήσεις, για τα οποία επίσης χρειάζεται να γίνει συζήτηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να προσδιοριστεί ακριβώς το πλαίσιο των ενισχύσεων. Ανεξαρτήτως του ποια θα είναι η απόφαση της Κομισιόν, είναι βέβαιο ότι λόγω και της ίδιας της ευρωπαϊκής πολιτικής και των ίδιων των αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα υπάρξει ένα ειδικό πλαίσιο φορολογικών και επενδυτικών κινήτρων γενικότερα για αυτές τις περιοχές, που από μόνα τους θα λειτουργήσουν ως «φάροι» προσέλκυσης επενδύσεων σε αυτές τις περιοχές»,

Στα 5,055 δισ. ευρώ ο «προϋπολογισμός» της απολιγνιτοποίησης

Αναφερόμενος στο πλάνο χρηματοδότησης του masterplan, ο κ. Χατζηδάκης αποκάλυψε ότι το συνολικό ποσό που θα διατεθεί με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο, δηλαδή από κοινοτικούς πόρους, από εθνικούς πόρους, από το Ταμείο Γιούνκερ και από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων είναι πάνω από 5 δις. ευρώ και για την ακρίβεια 5,055 δις. ευρώ.  «Η κυβέρνηση, παρά τον περιορισμό των πόρων του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης σε επίπεδο ευρωπαϊκό, έκανε ό,τι μπορούσε έτσι ώστε να δοθούν οι περισσότεροι δυνατοί πόροι που μπορούσαν να δοθούν για την απολιγνιτοποίηση και τη Δίκαιη Μετάβαση, αξιοποιώντας όχι μόνο το ΕΣΠΑ αλλά και το Ταμείο Ανάκαμψης. Το οποίο θα χρησιμοποιηθεί και  για τις αποκαταστάσεις γαιών, μια πολύ σημαντική παράμετρο. Γιατί μας ενδιαφέρει οι εργολαβικοί εργαζόμενοι- που είναι στην περίμετρο των δραστηριοτήτων  της ΔΕΗ- αυτοί που σήμερα σκάβουν, αύριο να «σκεπάζουν» για την αποκατάσταση των εδαφών. Εδώ λοιπόν θα υπάρξει μια χρηματοδότηση 300 εκατομμύρια για αυτή και μόνο τη δραστηριότητα από το Ταμείο Ανάκαμψης».

 

Αλεξάνδρα Σδούκου: Στόχος να αποτελέσουν οι απολιγνιτοποιήσεις να αποτελέσουν πρότυπο αναπτυξιακής πολιτικής

Απαντώντας σε ερωτήσεις σχετικά με την ανάπτυξη επενδύσεων στην εφοδιαστική αλυσίδα της ηλεκτροκίνησης στη Δυτική Μακεδονία, η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών κ. Αλεξάνδρα Σδούκου υπογράμμισε ότι  «έχουμε ήδη θεσπίσει μέσω του νόμου 4710/2020 ένα πλέγμα ελκυστικών αναπτυξιακών και φορολογικών κινήτρων, κάποια εκ των μάλιστα για πρώτη φορά στη χώρα. Μέσω αυτών οι επενδυτικές πρωτοβουλίες επιβραβεύονται με επιδότηση μισθολογικού κόστους κατά τη φάση κατασκευής, με υπεραπόσβεση δαπάνης του επενδεδυμένου κεφαλαίου κατά 15%, με απόσβεση της επένδυσης σε τρία χρόνια και με μείωση φορολογικού συντελεστή κατά 5% για πέντε κερδοφόρες φορολογικές χρήσεις. Από εκεί και πέρα θα υπάρχουν ειδικά φορολογικά κίνητρα -που ήδη τυγχάνουν επεξεργασίας από το Υπ. Οικονομικών και θα λάβουν την τελική έγκριση από τη γενική διεύθυνση Ανταγωνισμού και στην πορεία του χρόνου θα εξειδικευτούν περαιτέρω. Στόχος μας οι περιοχές της απολιγνιτοποιησης να αποτελέσουν πρότυπο αναπτυξιακής πολιτικής, να απορροφήσουν το τοπικό επιστημονικό και εργατικό δυναμικό και να δημιουργήσουν υπεραξία στην τοπική οικονομία». 

Αναφερόμενη εξάλλου στην επιτάχυνση των αδειοδοτήσεων στα έργα στις λιγνιτικές, υπογράμμισε ότι «Θα υπάρξει σίγουρα ένα ειδικό θεσμικό πλαίσιο με τα αναπτυξιακά κίνητρα για την εφαρμογή του σχεδίου δίκαιης μετάβασης. Παράλληλα,η ρήτρα δίκαιης μετάβασης θα βοηθήσει στην ταχύτερη υλοποίηση των επενδυσεων. Σε  κάθε περίπτωση θα συμπτύξουμε όλους τους χρόνους που απαιτούνται για την υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων».

Κωστής Μουσουρούλης: Με την ολοκλήρωση του masterplan θα γίνουμε η πρώτη χώρα στην Ευρώπη με Ενιαίο Σχεδιασμό Δίκαιης Μετάβασης

Ο πρόεδρος της Συντονιστικής Επιτροπής Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης κ. Κωστής Μουσουρούλης σημείωσε ότι «Η δίκαιη μετάβαση προς ένα νέο βιώσιμο παραγωγικό μοντέλο δεν αποτελεί απλά ένα ιδιαίτερα σύνθετο εγχείρημα αλλά κυρίως μια συνειδητή πολιτική επιλογή, η οποία εδράζεται από τη μια στην ανάγκη του τόπου να συμβαδίσει με τα νέα αναπτυξιακά και περιβαλλοντικά πρότυπα και, από την άλλη, στο αίτημα των καιρών που θέλει τον απεγκλωβισμό των λιγνιτικών περιοχών από μια θνησιγενή οικονομική δραστηριότητα, αντιστρόφως ανάλογη με την ποιότητα ζωής. 

Σήμερα, ολοκληρώθηκαν και οι τελευταίες ενέργειες προς αυτήν την κατεύθυνση και το Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης δρομολογεί την έναρξη μιας νέας εποχής για τις περιοχές αυτές, καλύπτοντας το έλλειμμα του παραγωγικού τους μοντέλου μέσα από τη δημιουργία αξιών σε διαφορετικούς τομείς και κλάδους. Αυτή είναι η βάση κάθε στρατηγικής μετάβασης σε όλο τον κόσμο και ο μόνος τρόπος για να απορροφηθούν οι εργαζόμενοι σήμερα στη μονοκαλλιέργεια του λιγνίτη.

Οι άοκνες προσπάθειες και η σκληρή δουλειά που καταβάλαμε, κατά το τελευταίο εξάμηνο, σε συνεργασία με τα μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής, οδήγησαν στη σημερινή έγκριση του Masterplan από την Κυβερνητική Επιτροπή, γεγονός που ανοίγει πλέον τον δρόμο, ώστε να τεθεί σύντομα σε δημόσια διαβούλευση.

Αξιοποιήσαμε την επιστημονική γνώση, τη διεθνή εμπειρία και τις προτάσεις των τοπικών κοινωνιών. Αφουγκραστήκαμε τους προβληματισμούς των πολιτών. Στόχος μας ήταν, είναι και θα είναι, να ανταποκριθούμε στις ανάγκες τους και να μη διαψεύσουμε τις προσδοκίες και τα όνειρά τους. Στόχος μας είναι να τους εκπλήξουμε ευχάριστα με τις νέες δυνατότητες και ευκαιρίες που θα τους προσφέρει το νέο παραγωγικό μοντέλο που προτείνουμε. Ένα μοντέλο με περιβαλλοντικές, αναπτυξιακές και πολιτικές διαστάσεις μεν, με ανθρωποκεντρικό πυρήνα δε.

Στο τέλος του έτους, με την ολοκλήρωση του Masterplan, η Ελλάδα θα πρωτοστατήσει σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, ούσα το πρώτο κράτος-μέλος που διαθέτει Ενιαίο Σχεδιασμό Δίκαιης Μετάβασης. Οι περιοχές δίκαιης μετάβασης θα μετατραπούν σε νησίδες ενός καλύτερου κράτους και θα αποτελέσουν πρωτοπόρα κέντρα ανάπτυξης, μαγνήτες επενδύσεων, παράδειγμα βέλτιστων πρακτικών, σημεία αναφοράς ως προς την ποιότητα ζωής»

Σεπ 9

Το χωροταξικό – πολεοδομικό νομοσχέδιο είναι μια μεγάλη και οριζόντια τομή τόσο για την Ανάπτυξη όσο και για το Περιβάλλον - Συνάντηση με περιβαλλοντικές οργανώσεις

Στο πλαίσιο των τακτικών διμηνιαίων συναντήσεων με τις περιβαλλοντικές οργανώσεις που έχει καθιερώσει ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης πραγματοποιήθηκε σήμερα τηλεδιάσκεψη με κεντρικό θέμα το χωροταξικό – πολεοδομικό νομοσχέδιο.

Στην τηλεδιάσκεψη που διήρκεσε τρεισήμισι ώρες συμμετείχαν και ο αρμόδιος για περιβαλλοντικά θέματα υφυπουργός, Νίκος Ταγαράς, ο αρμόδιος για χωροταξικά θέματα υφυπουργός, Δημήτρης Οικονόμου, ο γενικός γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων, Κωνσταντίνος Αραβώσης η Συντονίστρα για την προώθηση πρωτοβουλιών και δράσεων του Υπουργείου για θέματα δασικής πολικής και Συντονίστρια της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης, Μαρία Κοζυράκη, καθώς και στελέχη του υπουργείου.

Κατά τη συζήτηση για το χωροταξικό – πολεοδομικό νομοσχέδιο -του οποίου η ηλεκτρονική διαβούλευση έχει ολοκληρωθεί, ωστόσο συνεχίζεται με όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς μέχρι την κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή- ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε τον διττό στόχο που επιχειρείται να επιτευχθεί. Ειδικότερα, τόνισε:

«Το χωροταξικό και πολεοδομικό νομοσχέδιο είναι μια μεγάλη και οριζόντια τομή τόσο για την ανάπτυξη όσο και για το περιβάλλον.

Προσπαθούμε να συνδυάσουμε αυτούς τους δύο στόχους για να πετύχουμε το ζητούμενο από όλες τις χώρες σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, που λέγεται βιώσιμη ανάπτυξη.

Η Κυβέρνηση, είναι υπέρ των επενδύσεων και κάνει ό,τι μπορεί για να στηρίξει τόσο την ιδιοκτησία, όσο και τον κατασκευαστικό κλάδο. Ταυτόχρονα, δεν αγνοούμε και την περιβαλλοντική διάσταση -πολύ περισσότερο που όλες τις τελευταίες δεκαετίες έχουν γίνει με ανοχή της Πολιτείας περιβαλλοντικά και πολεοδομικά εγκλήματα. Εγκλήματα τα οποία τελικά πέραν όλων των άλλων επιπτώσεων- περιορίζουν και την αξία της περιουσίας. Διότι άλλη αξία έχει μια περιουσία όταν όλα προχωρούν εντός σχεδίου και όπως γίνεται σε προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες, και άλλη αξία, πολύ μικρότερη, όταν έχουμε πολεοδομική αναρχία. Και εάν θέλεις να είσαι σύγχρονος ευρωπαίος πολιτικός κάτι πρέπει να κάνεις. Δεν μπορεί να μένεις αδρανής.

Δεν έχουμε σκοπό να μπούμε ως ταύροι εν υαλοπωλείο και να ακυρώσουμε την αξία της περιουσίας των ανθρώπων. Αντίθετα:  είμαστε έτοιμοι να ακούσουμε ιδέες και προτάσεις που θα βελτιώνουν το νομοσχέδιο και θα το κάνουν πιο δίκαιο. Αλλά από την άλλη πλευρά όλοι θα πρέπει να καταλάβουν ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να είναι μια εξαίρεση στην Ευρώπη και δεν μπορεί να έχει κανένα μέλλον, όχι μόνο περιβαλλοντικά αλλά και αναπτυξιακά, εάν υιοθετήσουμε δράσεις οι οποίες δεν αντέχουν σε βάθος χρόνου.

Δεν μπορούμε να κάνουμε πολιτική δημοσίων σχέσεων. Δεν μπορούμε να αναβάλλουμε τα πάντα για το μέλλον. Πρέπει με την παρουσία μας εδώ να συμβάλουμε στο στόχο της βιώσιμης ανάπτυξης με ό,τι σημαίνει αυτό».

Ο υφυπουργός, Δημήτρης Οικονόμου, έκανε λόγο για νομοσχέδιο που αποτελεί πραγματική μεταρρύθμιση. Παρουσίασε βασικές πτυχές του νομοσχεδίου και έδωσε απαντήσεις σε ζητήματα που έθεσαν εκπρόσωποι των περιβαλλοντικών οργανώσεων.

Επιπλέον, ο κ. Οικονόμου σημείωσε ότι η Κυβέρνηση συνεχίζει έναν ειλικρινή διάλογο με όλους για το θέμα και κάλεσε όλες τις πλευρές να δουν το ζήτημα στην ουσία του, υπό το πρίσμα της νομολογίας του ΣτΕ και των σύγχρονων πολεοδομικών πρακτικών. «Δεν μπορεί να είναι οι όροι για

την εκτός σχεδίου δόμηση πιο ελκυστικοί απ΄όσο για την εντός σχεδίου, όπως συμβαίνει σε ορισμένες περιπτώσεις», τόνισε χαρακτηριστικά ο υφυπουργός.

Σημειώνεται ότι οι περιβαλλοντικές οργανώσεις ήταν υποστηρικτικές σε αρκετά σημεία του νομοσχεδίου και ιδιαίτερα στο θέμα της εκτός σχεδίου δόμησης, ενώ σε άλλα, όπως ζητήματα για τις Περιοχές Ολοκληρωμένων Τουριστικών Αναπτύξεων και για το θαλάσσιο χωροταξικό, εξέφρασαν ενστάσεις.   

Κατά την τηλεδιάσκεψη συζητήθηκαν επίσης θέματα του περιβαλλοντικού νόμου 4685/20 και ειδικότερα η πορεία της ανάρτησης των δασικών χαρτών. Ορισμένοι εκπρόσωποι περιβαλλοντικών οργανώσεων προανήγγειλαν ότι θα προσφύγουν στο ΣτΕ με στόχο να ακυρώσουν τη σχετική Υπουργική Απόφαση που εφαρμόζει τις διατάξεις του σχετικού νόμου για τους δασικούς χάρτες. 

Για το θέμα τοποθετήθηκε ο αρμόδιος υφυπουργός, Νίκος Ταγαράς, ο οποίος διαμήνυσε ότι βούληση της Κυβέρνησης τόσο με τον σχετικό νόμο όσο και με την Υπουργική Απόφαση που ακολούθησε είναι όχι να παρεμποδισθεί αλλά να επιταχυνθεί η ολοκλήρωση των δασικών χαρτών.

Στόχος για την εκπόνηση των δασικών χαρτών, υπογράμμισε,  είναι η ολοκλήρωσή τους σε 2 έτη, ενώ πρόσθεσε ότι έχουν ληφθεί όλες οι πρόνοιες  έτσι ώστε να αντιμετωπίζονται οι αδικίες απέναντι στους πολίτες, με σεβασμό στη νομολογία του ΣτΕ.

Επίσης, κατά την τηλεδιάσκεψη συζητήθηκαν θέματα που αφορούν στην πλαστική ρύπανση και δη στην απόσυρση των Πλαστικών Μιας Χρήσης, σε κίνητρα και αντικίνητρα για καταναλωτές και επιχειρήσεις, καθώς και  σε δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης πολιτών και  κοινωνικών φορέων.

Ο γ.γ. Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων, Κωνσταντίνος Αραβώσης, τόνισε ότι για αυτό το θέμα διεξάγεται εκτεταμένη διαβούλευση και ότι η Κυβέρνηση είναι έτοιμη να υιοθετήσει κάθε πρόταση που θα βελτιώσει το σχετικό νομοσχέδιο για τα πλαστικά.

Σεπ 6

Η επιλογή είναι στο χέρι της Τουρκίας - συνέντευξη στην εφημερίδα REALNEWS

«Eάν δεν συμφωνήσουμε με την Τουρκία, πάμε στη Χάγη για την υφαλοκρηπίδα και τις θαλάσσιες ζώνες. Η επιλογή είναι στο χέρι της Τουρκίας», υποστηρίζει στη Realnews ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις. «Σε κάθε περίπτωση, εάν συνεχίσουν τις προκλήσεις αυτές δεν θα μείνουν αναπάντητες», ξεκαθαρίζει ο Κ. Χατζηδάκης.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας μιλά και για την τακτοποίηση αυθαιρέτων, τονίζοντας πως δεν θα δοθεί άλλη παράταση για τα «βαριά» αυθαίρετα μετά τις 30 Σεπτεμβρίου.

Με το σχεδιασμό που έχει κάνει η κυβέρνηση και τις ανακοινώσεις που αναμένεται να κάνει ο πρωθυπουργός στη Θεσσαλονίκη μπορεί να αντιμετωπιστεί η κρίση λόγω κορωνοϊού;

Ανεβαίνουμε τρεις ανηφόρες: Την ανηφόρα των ελληνοτουρκικών σχέσεων. Την ανηφόρα του κορωνοϊού. Και την ανηφόρα της οικονομίας, ακριβώς λόγω του κορωνοϊού. Έχουμε κινηθεί αποτελεσματικά και στα τρία μέτωπα. Για την οικονομία δεν έχουμε φυσικά κάποιο μαγικό ραβδί. Είναι μια κρίση πανευρωπαϊκή και παγκόσμια. Κάνουμε όμως τρία πράγματα: Πρώτον, εξαντλούμε κάθε δυνατότητα για να στηρίξουμε την αγορά, τα νοικοκυριά και τους ευάλωτους. Δεύτερον, έχουμε κρατήσει δυνάμεις για το δεύτερο κύμα της πανδημίας. Τρίτον, δρομολογούμε μία σειρά από διαρθρωτικές αλλαγές σε όλα τα επίπεδα. Τέτοιες αλλαγές φέραμε και ως Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις αλλά και στη χωροταξία/πολεοδομία με το νομοσχέδιο που πρόσφατα παρουσιάσαμε. Αλλαγές που δημιουργούν τις προϋποθέσεις για επενδύσεις, νέες δουλειές και ανάπτυξη. Θαύματα δεν υπάρχουν στην οικονομία. Τα «θαύματα» των θαυματοποιών και των λαϊκιστών τα πληρώσαμε πανάκριβα!

Με την Τουρκία υπάρχει περιθώριο διαλόγου; Η Χάγη είναι πάνω στο τραπέζι;

Η συμπεριφορά της Τουρκίας είναι ένας ιστορικός αναχρονισμός. Όπως και να έχει, δεν αφήνουμε αναπάντητες τις προκλήσεις. Το αποδείξαμε σε 5 περιπτώσεις: Με τη συμφωνία για τον αγωγό EastMed, την οποία συνυπέγραψα. Με την αποφασιστική αντίδρασή μας στον Έβρο το Μάρτιο. Με την ανάπτυξη του στόλου μας στο Αιγαίο ως απάντηση στο Ορούτς Ρέις. Με τη συμφωνία για την ΑΟΖ με την Ιταλία. Και με την αντίστοιχη συμφωνία με την Αίγυπτο. Παράλληλα, βλέπουμε ότι η Τουρκία έχει απομονωθεί διπλωματικά. Είχαμε τις δηλώσεις Μακρόν, Μέρκελ και ΕΕ. Είχαμε τις κινήσεις της Γαλλίας στην Ανατ. Μεσόγειο και τις αποφάσεις των ΗΠΑ για την Κύπρο. Ακούστε: Προφανώς επιδιώκουμε την ειρήνη. Αυτό φαίνεται από τις συμφωνίες με την Ιταλία και την Αίγυπτο. Λέμε λοιπόν στους Τούρκους, ότι όπως συμφώνησαν αυτές οι χώρες μαζί μας, έτσι μπορούν να κάνουν και αυτοί. Και αν δεν συμφωνήσουμε, πάμε στη Χάγη για την υφαλοκρηπίδα και τις θαλάσσιες ζώνες. Η επιλογή είναι στο χέρι της Τουρκίας. Σε κάθε περίπτωση, εάν συνεχίσουν τις προκλήσεις, αυτές δεν θα μείνουν αναπάντητες!

Έχετε υποστηρίξει πως το μεγαλύτερο πρόβλημα στο υπουργείο σας είναι τα απορρίμματα. Θα δοθεί λύση με το σχέδιο που καταθέσατε;

Πράγματι. Στο θέμα των σκουπιδιών είμαστε 24οι στους 27 της ΕΕ! Δεν είναι καθόλου τιμητικό αυτό. Και έχει αρνητικό αντίκτυπο στον τουρισμό και τη δημόσια υγεία. Αυτή την κατάσταση λοιπόν θα την αντιμετωπίσουμε. Τόσο με τον Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ) 2020-2030, που εγκρίθηκε τη Δευτέρα από το Υπουργικό Συμβούλιο, όσο και με επιμέρους πρωτοβουλίες: Πρώτον, τρέχουμε να δημοπρατήσουμε 17 σύγχρονες μονάδες επεξεργασίας αποβλήτων μέσα στο 2020 όταν από αρχής του ελληνικού κράτους λειτουργούν μόλις 6! Δεύτερον, προωθούμε γρήγορα τον καφέ κάδο, όπου θα μπαίνουν βασικά τα τρόφιμα. Τρίτον, ενισχύουμε τη διαλογή στην πηγή με την αύξηση των κάδων και των σημείων ανακύκλωσης πανελλαδικά. Τέταρτον, κλείνουμε όλες τις παράνομες χωματερές μέχρι το 2022. Πέμπτον, αυξάνουμε την παραγωγή ενέργειας από απορρίμματα, όπως γίνεται στην ΕΕ. Είναι ένας ευρωπαϊκός σχεδιασμός, ένας σχεδιασμός κοινής λογικής.

Η αντιπολίτευση ωστόσο σας κατηγορεί ότι προωθείτε την καύση των απορριμμάτων. Τι απαντάτε;

Αυτό δεν είναι παρά fake news! Δεν είναι μονάδες καύσης, αλλά μονάδες ενεργειακής αξιοποίησης των απορριμμάτων. Στην Ευρώπη υπάρχουν 400 τέτοιες μονάδες. Ακόμα και μέσα στη Βιέννη και την Κοπεγχάγη! Έτσι, στην υπόλοιπη ΕΕ αξιοποιείται ενεργειακά το 28,5% του όγκου των απορριμμάτων, ενώ στην Ελλάδα μόλις το 1,5%. Δεν δεχόμαστε λοιπόν να είμαστε- μαζί με τη Ρουμανία- οι μόνοι που δεν έχουμε τέτοιες μονάδες μόνο και μόνο επειδή κάποιοι βλέπουν φαντάσματα! Φυσικά και είμαστε υπέρ της ανακύκλωσης. Φαίνεται αυτό στο νέο ΕΣΔΑ για τον οποίο μόλις σας μίλησα. Είμαστε ταυτόχρονα όμως ρεαλιστές. Δεν μπορούμε από τελευταίοι που είμαστε στην ανακύκλωση, να γίνουμε πρώτοι εν μια νυκτί. Θα ήταν σαν να ζητάμε από τον τελευταίο δρομέα μιας κούρσας, όχι μόνο να βγει πρώτος, αλλά να σπάσει και το παγκόσμιο ρεκόρ! Ας σοβαρευτούμε. Γνωρίζουμε τις δυνατότητες. Και βλέπουμε τι γίνεται στην ΕΕ. Με βάση αυτά δίνουμε ρεαλιστικές λύσεις στο θέμα των απορριμμάτων!

Πάντως, καταγράφονται αντιδράσεις στις διατάξεις για την εκτός σχεδίου δόμηση στο νέο χωροταξικό-πολεοδομικό νομοσχέδιο. Τι λέτε;

Το χωροταξικό-πολεοδομικό νομοσχέδιο είναι μια μεγάλη μεταρρύθμιση που θα έχει πολύ θετική επίδραση στην ανάπτυξη και την προστασία του περιβάλλοντος. Σε ό,τι αφορά την εκτός σχεδίου δόμηση, είναι μια ελληνική πατέντα που έχει οδηγήσει σε πολεοδομική αναρχία. Τι κάνουμε λοιπόν; Πρώτον, μειώνουμε την εκτός σχεδίου δόμηση κατά 10%. Λέμε ωστόσο ότι όποιος χτίζει φιλικά προς το περιβάλλον κτίρια, θα έχει καλύτερη αντιμετώπιση στους συντελεστές. Δεύτερον, επιτρέπουμε τις παρεκκλίσεις για διάστημα 2 ετών, εντός του οποίου οι ιδιοκτήτες μπορούν να βγάλουν οικοδομική άδεια και, εφόσον το κάνουν, τους δίνουμε 4 επιπλέον χρόνια. Όσο ισχύει και η οικοδομική άδεια. Θα μπορούν δηλαδή να χτίζουν με παρεκκλίσεις για 6 χρόνια ακόμα! Και, τρίτον, ξεκινώντας από τις νησιωτικές και τουριστικές περιοχές σχεδιάζουμε τη γρήγορη εκπόνηση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων (ΤΠΣ) με 250 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Σε κάθε περίπτωση, για τις περιοχές που επηρεάζονται από τις προβλέψεις για την εκτός σχεδίου δόμηση, τα ΤΠΣ θα εκπονηθούν μέχρι την ολοκλήρωση της εξαετίας. Δεν θα υπάρξει συνεπώς κενό που να δημιουργεί αβεβαιότητα στους ενδιαφερόμενους και η εκτός σχεδίου δόμηση θα τεθεί σε ένα νέο πλαίσιο. Η έκδοση των ΤΠΣ είναι βασική πρόκληση για το υπουργείο μας. Θα κάνουμε το παν με τον Υφυπουργό Δ. Οικονόμου και τον Γενικό Γραμματέα Θ. Μπακογιάννη για να εκδοθούν στην ώρα τους, όπως έγινε στο Μάτι. Με τα σχέδια αυτά θα μπει μια τάξη και αυξηθεί η αξία της περιουσίας όλων!

Μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου μπορούν να τακτοποιηθούν τα «βαριά» αυθαίρετα. Θα δοθεί άλλη παράταση;

Ο νόμος αυτός ισχύει από το 2011. Παρόλα αυτά δώσαμε πέρυσι μία εξάμηνη παράταση. Και μετά δώσαμε άλλη μία τρίμηνη παράταση μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου λόγω κορωνοϊού. Είμαι λοιπόν κατηγορηματικός: δεν θα δοθεί άλλη παράταση. Μετά τις 30 Σεπτεμβρίου τα αυθαίρετα κατηγορίας 5 δεν θα τακτοποιούνται. Στις υπόλοιπες κατηγορίες, υπάρχει η δυνατότητα τακτοποίησης και μετά από αυτή την ημερομηνία. Αλλά με αυξημένη οικονομική επιβάρυνση. Ας πάνε λοιπόν οι ενδιαφερόμενοι έστω και τώρα. Υπάρχει χρόνος. Απαιτείται μόνο να καταθέσουν μία αίτηση σε συνεννόηση με το μηχανικό τους. Διότι δεν μπορούμε να ασχολούμαστε με αυτό το ζήτημα για πάντα!