Σεπ 3

Τα κέρδη της ΔΕΗ δείχνουν την πρόοδο που έχει γίνει- Η προσπάθεια συνεχίζεται

Σε συνέχεια της ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων α’ εξαμήνου 2020 της ΔΕΗ, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης προέβη στην ακόλουθη δήλωση:

Το γεγονός ότι η ΔΕΗ κατέγραψε κέρδη προ φόρων 55 εκατ. ευρώ το α’ εξάμηνο του 2020 ενώ την αντίστοιχη χρονική περίοδο του 2019 είχε ζημίες 318 εκατ. ευρώ είναι μια απτή απόδειξη όχι μόνο της προόδου της ΔΕΗ, αλλά και της συντονισμένης προσπάθειας που καταβλήθηκε γι’ αυτό τους τελευταίους 12 μήνες.  Οι γκρίζες ημέρες των προηγούμενων ετών, αλλά ιδίως του 2019  είναι πίσω για τη μεγαλύτερη επιχείρηση της χώρας. Η προσπάθεια όμως συνεχίζεται με σοβαρότητα, αλλά και με ταχύτητα.

-Ο νόμος 4643/2019 για τον εκσυγχρονισμό της ΔΕΗ (διευθυντικά στελέχη από την αγορά, διευκόλυνση προμηθειών, κατάργηση μονιμότητας για τους νεοεισερχόμενους) θέτει τις βάσεις για την αύξηση της αποτελεσματικότητας της επιχείρησης.

-Η απολιγνιτοποίηση προχωρά με φροντίδα για τους εργαζομένους και τις τοπικές κοινωνίες και με πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου που θα περιορίζει σημαντικά το προσωπικό και θα καλυφθεί από την ίδια τη ΔΕΗ, χωρίς επιβάρυνση των φορολογουμένων και των ασφαλιστικών ταμείων.

-Μια «πράσινη» ΔΕΗ γεννιέται. Έχουν ήδη υπογραφεί σημαντικές συμφωνίες για έργα ΑΠΕ με μια σειρά εταιρειών. Ενώ η ΔΕΗ μπαίνει δυναμικά στην ηλεκτροκίνηση, δημιουργώντας δίκτυο φορτιστών σε όλη τη χώρα.

-Τέλος, ξεκινά σε δυο μήνες η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ (49% με αυξημένα δικαιώματα μειοψηφίας) που υπολογίζεται ότι θα ολοκληρωθεί μέχρι την άνοιξη. Στόχος η περαιτέρω ταμειακή ενίσχυση, αλλά και ο εκσυγχρονισμός της ΔΕΗ.

Η ΔΕΗ αλλάζει και μαζί της και η ηλεκτρική ενέργεια στην Ελλάδα. Δεν σταματάμε την προσπάθεια. Την συνεχίζουμε και την εντείνουμε.

Σεπ 1

Δράση για την προστασία των ακτών και των θαλασσών - Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας συμμετέχει στην εκστρατεία #EUBeachCleanUp της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

Σε συνέχεια των πρωτοβουλιών και δράσεων για την προστασία του θαλάσσιου πλούτου της χώρας, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στηρίζει την ευρωπαϊκή εκστρατεία ευαισθητοποίησης των πολιτών, #EUBeachCleanUp, η οποία διέπεται από τις αρχές της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας (European Green Deal).

Τι είναι όμως αυτή η εκστρατεία; Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διοργανώνει αυτή την καμπάνια ευαισθητοποίησης για την προστασία των ακτών από τη θαλάσσια ρύπανση, η οποία είναι κατά κύριο λόγο «πλαστική», μιας και το 85% των απορριμμάτων στις ευρωπαϊκές θάλασσες είναι πλαστικά και το 50% αυτών είναι Πλαστικά Μιας Χρήσης.

Με τη φράση «Μαζί, μπορούμε να μετατρέψουμε μια σταγόνα στον ωκεανό σε ένα κύμα αλλαγής» η εκστρατεία #EUBeachCleanUp μας προτρέπει από το σπίτι μας με απλές κινήσεις στην καθημερινότητά μας να συνδράμουμε στη μείωση της θαλάσσιας ρύπανσης: Πώς μας λέει η Κομισιόν ότι μπορούμε να συμμετάσχουμε;

  • Με λιγότερη κατανάλωση νερού
  • Με λιγότερη χρήση συσκευασιών
  • Με διαλογή των οικιακών απορριμμάτων σε ξεχωριστά είδη

 Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στο πλαίσιο της #EUBeachCleanUp θα διοργανώσει καθαρισμό της παραλίας στο Καβούρι. 

Επιπλέον έχει αναλάβει μια σειρά πρωτοβουλιών και δράσεων στο πλαίσιο της Κυκλικής Οικονομίας:

  • Απόσυρση Πλαστικών Μιας Χρήσης

Με στόχο τον σημαντικό περιορισμό της «πλαστικής ρύπανσης» και την προστασία των θαλασσών, των ακτών και εν γένει του φυσικού μας περιβάλλοντος, βρίσκεται ήδη σε διαβούλευση -μέχρι τις 18 Σεπτεμβρίου- το σχετικό νομοσχέδιο. Με αυτό η Ελλάδα γίνεται  μια από τις πρώτες χώρες που υιοθετεί, ένα χρόνο νωρίτερα από τα υπόλοιπα κράτη-μέλη, το σύνολο των μέτρων για τα Πλαστικά Μιας Χρήσης.

Ήδη, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε συνεργασία με το Κοινωφελές Ίδρυμα Α. Κ. Λασκαρίδη, από τη φετινή άνοιξη έχει ξεκινήσει εκστρατεία ενημέρωσης, ευαισθητοποίησης και δράσεων καθαρισμού των ακτών. Στόχος της εκστρατείας είναι η αλλαγή των καθημερινών -βλαβερών για το περιβάλλον – συνηθειών όλων μας.

Επίσης, από το φθινόπωρο του 2019, το ΥΠΕΝ συμμετέχει στο Ευρωπαϊκό Σύμφωνο για τα Πλαστικά (European Plastics Pact), λαμβάνοντας έτσι περαιτέρω φιλόδοξα μέτρα για την προώθηση της ανακύκλωσης στις πλαστικές συσκευασίες υποστηρίζοντας στην πράξη τις αρχές της Κυκλικής Οικονομίας.

  • Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων

Ο νέος 10ετής Οδικός Χάρτης (ΕΣΔΑ 2020-2030) για τη σύγχρονη διαχείριση των απορριμμάτων προωθεί αρχικά την πρόληψη στη δημιουργία αποβλήτων με σκοπό την παραγωγή λιγότερων.

Προβλέπει ταυτόχρονα τη χωριστή συλλογή τους με σκοπό η ανακύκλωση να καταστεί η πρώτη επιλογή για τη διαχείριση των απορριμμάτων στη χώρα.

Με το νέο ΕΣΔΑ 2020-2030 στόχος είναι να γίνει οριστικό παρελθόν η ανεξέλεγκτη διάθεση απορριμμάτων.

Για να γίνουν όλα τα ανωτέρω, απαιτούνται οι κατάλληλες υποδομές -οι οποίες προβλέπονται στο νέο ΕΣΔΑ 2020-2030-  με την κατασκευή δεκάδων σύγχρονων μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων.

Η εφαρμογή του νέου ΕΣΔΑ ξεκινά με την υιοθέτηση των 4 Οδηγιών, οι οποίες -μεταξύ άλλων- αφορούν και στην υπεύθυνη διαχείριση των συσκευασιών με στόχο την επανα-χρησιμοποίηση και την ανακύκλωσή τους.

O υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε:

«Στηρίζουμε και συμμετέχουμε στην εκστρατεία #EUBeachCleanUp της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Θα θέλαμε και οι πολίτες να συμμετάσχουν εμπράκτως, υιοθετώντας στην καθημερινότητά τους αυτά που επιδιώκει η καμπάνια. 

Είναι ευκαιρία τις επόμενες μέρες να δείξουμε όλοι την περιβαλλοντική μας ευαισθησία, ιδιαίτερα σε σχέση με την προστασία των θαλασσών και των ακτών μας».

 

Για την ανάρτηση στο διαδίκτυο ατομικών και συλλογικών δράσεων για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να συμμετάσχουν στην εκστρατεία #EUBeachCleanUp χρησιμοποιώντας τα εξής hashtags:

#EUBeachCleanUp #ypen #SupfreeGreece #EUGreenDeal

Σεπ 1

Η ειρήνη και η αποκλιμάκωση δεν εξαρτώνται μόνο από εμάς - βασικά σημεία συνέντευξης στο ραδιοφωνικό σταθμό REAL FM

Η ειρήνη και η αποκλιμάκωση της έντασης με την Τουρκία «δεν εξαρτώνται μόνο από εμάς», υπογράμμισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης σε συνέντευξή τους στον ραδιοφωνικό σταθμό Real fm και τον δημοσιογράφο Νίκο Χατζηνικολάου. «Με  τις  συμφωνίες που κάναμε  με την Ιταλία και την Αίγυπτο δείξαμε στην Τουρκία ποιος είναι ο πραγματικός δρόμος. Τους λέμε, δηλαδή, να έρθουν κι εκείνοι να συμφωνήσουμε, αντί να μένουμε στον 19ο αιώνα και να συνεχίζουμε μια πολιτική που δεν πάει πουθενά. Να κλείσουμε τα θέματα των θαλασσίων ζωνών σαν σύγχρονα κράτη και να προχωρήσουμε μπροστά με ειρήνη».

Επίσης ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε την έντονη αντίδραση της Τουρκίας μετά την υπογραφή της συμφωνίας με την Αίγυπτο, γεγονός που έρχεται σε αντίθεση με τα όσα ισχυρίζεται η αντιπολίτευση περί ευνοϊκής συμφωνίας για την Τουρκία. «Εάν ίσχυαν οι ισχυρισμοί της αντιπολίτευσης, για ποιο λόγο εξερράγη η Τουρκία μετά την υπογραφή αυτής της συμφωνίας; Και για ποιο λόγο με αφορμή αυτή τη συμφωνία εντάθηκαν οι προκλήσεις;», διερωτήθηκε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας.       

Στην ίδια συνέντευξη, με αφορμή τη χθεσινή έγκριση από το Υπουργικού Συμβούλιο του νέου 10ετούς Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ), ο κ. Χατζηδάκης ξεκαθάρισε πως δεν γίνεται λόγος για καύση, αλλά για «ενεργειακή αξιοποίηση των αποβλήτων, ακολουθώντας έτσι τον ευρωπαϊκό δρόμο».

 

 5 κινήσεις της ελληνικής κυβέρνησης απέναντι στην τουρκική προκλητικότητα

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, θέλοντας να μιλήσει με συγκεκριμένα στοιχεία, απαρίθμησε ορισμένες από τις κινήσεις της κυβέρνησης έναντι της συνεχιζόμενης προκλητικής στάσης της Τουρκίας. 

«Πρώτον, όταν στις αρχές Δεκεμβρίου ο Ερντογάν αμφισβήτησε το δικαίωμά μας να κάνουμε τον αγωγό East Med, στις 2 Ιανουαρίου ήμουν ένας από τους 3 υπογράφοντες για τον αγωγό, μαζί με τον Ισραηλινό και τον Κύπριο ομόλογό μου. Δείξαμε ότι προχωρούμε μπροστά στους σχεδιασμούς μας, χωρίς να λογαριάζουμε τις απειλές της Τουρκίας! Δεύτερον, η Ελλάδα έδωσε αποφασιστική απάντηση στην καθοδηγούμενη από την Τουρκία εισβολή μεταναστών στον Έβρο. Τρίτον, στην περίπτωση του Ορούτς Ρέις ο στόλος μας βγήκε μπροστά. Δεν θέλω να κάνω, παρότι θα μπορούσα, περαιτέρω σχόλια για συγκεκριμένες κινήσεις που έγιναν τις οποίες όλοι τις γνωρίζουμε. Τέταρτον, κάναμε συμφωνία με την Ιταλία για την ΑΟΖ, που χρόνιζε επί καιρό. Πέμπτον, κάναμε αντίστοιχη -και εκ των πραγμάτων λόγω του περιβόητου υποτιθέμενου Τουρκολιβυκού μνημονίου, σημαντικότερη- συμφωνία με την Αίγυπτο με τη μερική οριοθέτηση της ΑΟΖ», εξήγησε ο υπουργός.

 

«Με τη συμφωνία μας με την Αίγυπτο ακυρώσαμε το Τουρκολυβικό μνημόνιο»

Παράλληλα, ο κ. Χατζηδάκης, απαντώντας στην κριτική της αντιπολίτευσης, διερωτήθηκε «για ποιο λόγο εξερράγη η Τουρκία μετά την υπογραφή της συμφωνίας Ελλάδας-Αιγύπτου; Και για ποιο λόγο με αφορμή αυτή τη συμφωνία εντάθηκαν οι προκλήσεις;».  

Όπως είπε: «Η Ελλάδα φανταζόταν προφανώς ότι θα ενταθούν οι προκλήσεις, αλλά έκανε αυτή τη συμφωνία γιατί ήθελε να στείλει δύο μηνύματα στην Τουρκία: Το ένα μήνυμα είναι ότι προφανώς το Τουρκολιβυκό μνημόνιο εν τοις πράγμασι είναι άκυρο. Όχι μόνο γιατί το λέμε, αλλά γιατί συμφωνήσαμε με την Αίγυπτο να οριοθετήσουμε την ΑΟΖ και με αυτό τον τρόπο να ακυρώσουμε το Τουρκολιβυκό μνημόνιο, το οποίο έμπαινε στα δικά μας χωράφια.

Και δεύτερο -και σημαντικότερο για μένα- γιατί θέλαμε με αυτές τις δύο τελευταίες συμφωνίες με την Ιταλία και με την Αίγυπτο να δείξουμε στην Τουρκία ποιος είναι ο πραγματικός δρόμος. Τους λέμε, δηλαδή, να έρθουν κι εκείνοι να συμφωνήσουμε, αντί να μένουμε στον 19ο αιώνα και να συνεχίζουμε μια πολιτική που δεν πάει πουθενά. Να κλείσουμε τα θέματα των θαλασσίων ζωνών σαν σύγχρονα κράτη και να προχωρήσουμε μπροστά με ειρήνη. Βεβαίως, η ειρήνη δεν εξαρτάται μόνο από εμάς κι η αποκλιμάκωση δεν εξαρτάται μόνο από εμάς».

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας ξεκαθάρισε πως «όσο η Τουρκία συνεχίζει, εμείς θα είμαστε πολύ σαφείς στην αποφασιστικότητα με την οποία θα αντιδρούμε, αλλά την ίδια στιγμή θα εξαντλούμε κι όλη τη «δημιουργικότητα» μας στον τομέα της εξωτερικής πολιτικής. Κι αυτή η δημιουργικότητα αποτυπώνεται και στις δύο συμφωνίες στις οποίες αναφέρθηκα, αλλά νομίζω αντανακλάται και στις δηλώσεις διαφόρων ξένων ηγετών που δείχνουν ότι οι ελληνικές θέσεις είναι κατανοητές και η Τουρκία απομονώνεται».

Όσον αφορά στο ζήτημα των κυρώσεων στην Τουρκία, ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε πως αυτό έχει τεθεί επανειλημμένα από τη χώρα μας. «Ήδη έγινε συζήτηση στο Άτυπο Συμβούλιο του Βερολίνου για το συγκεκριμένο θέμα. Θα είναι ενδεχομένως ζήτημα στη Διάσκεψη Κορυφής που θα γίνει 24-25 Σεπτεμβρίου στις Βρυξέλλες. Απλώς υπάρχει μια καλοδεχούμενη προφανώς διάθεση από την πλευρά της γερμανικής προεδρίας και άλλων παραγόντων της διεθνούς σκηνής να εξευρεθεί ένα πλαίσιο προσέγγισης των δύο χωρών. Και μακάρι να εξευρεθεί. Εμείς δεν είμαστε εδώ έχοντας ως αυτοσκοπό την ένταση και την όξυνση. Θέλουμε να υπάρξει εξομάλυνση υπό τις προϋποθέσεις βεβαίως που έχουμε πει, όχι υπό καθεστώς εκβιασμών».

«Με την ενεργειακή αξιοποίηση των αποβλήτων ακολουθούμε τον ευρωπαϊκό δρόμο»

Παράλληλα, ερωτηθείς για τις ενστάσεις της αντιπολίτευσης σχετικά με το νέο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ), ο κ. Χατζηδάκης εξέφρασε την έκπληξή του. «Παρακολουθώ με κατάπληξη τα όσα λέει η αξιωματική αντιπολίτευση και μάλιστα είχα κάνει σχετικά σχόλια πρόσφατα στην Ένωση Περιφερειών, παρουσία και της κας Δούρου», ανέφερε και πρόσθεσε: «Είμαστε τέταρτοι από το τέλος στην Ευρωπαϊκή Ένωση στην διαχείριση των απορριμμάτων. Είμαστε στον πάτο. Μας έχουν περάσει χώρες, οι οποίες μπήκαν στην Ε.Ε. πολύ πιο μετά από την Ελλάδα και γι’ αυτό ευθύνονται πολλές και διαδοχικές κυβερνήσεις και ευθύνεται φυσικά και η αυτοδιοίκηση διαχρονικά –λιγότερο ή περισσότερο, γιατί κάποιοι έχουν λύσει τα θέματα σε τοπικό επίπεδο».

Όπως εξήγησε, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας θέτει υψηλούς στόχους για την ανακύκλωση, ακολουθώντας το σύγχρονο ευρωπαϊκό δρόμο. Ωστόσο, «η συζήτηση που γίνεται για την ενεργειακή αξιοποίηση φοβάμαι να πω ότι είναι εκτός τόπου και χρόνου. Στην Ελλάδα αυτή την ώρα έχουμε ταφή 80%, όταν στην Ε.Ε. είναι γύρω στο 25% και από την άλλη πλευρά έχουμε μετά βίας 1,5% ενεργειακή αξιοποίηση, όταν στην Ευρώπη είναι 28,5%.

Τι λένε λοιπόν όλοι όσοι αντιτίθενται; Λένε να μην κάνουμε ενεργειακή αξιοποίηση, την οποία ονομάζουν καύση ενώ δεν είναι. Το τονίζω αυτό, είναι ενεργειακή αξιοποίηση. Διότι απλά και μόνο δογματικά είναι απέναντι.  Δηλαδή είναι κάτι αποδεκτό από την Ε.Ε., είναι το 30% περίπου σε σχέση με τον όγκο της διαχείρισης απορριμμάτων σε όλη την Ευρώπη. Γίνεται ενεργειακή αξιοποίηση στο κέντρο της Βιέννης, της Κοπεγχάγης. Υπάρχουν 400 και πλέον τέτοιες μονάδες σε όλες σχεδόν τις χώρες της Ε.Ε., με εξαίρεση την Ελλάδα και τη Ρουμανία. Μας ζητούν λοιπόν να μην το κάνουμε, επειδή έτσι τους ήρθε. Κι επειδή κάποιοι από αυτούς –οι πιο καλόπιστοι- λένε να πάμε κατευθείαν από την ταφή στην πλήρη ανακύκλωση. Δηλαδή ζητάνε από τον τελευταίο σχεδόν δρομέα της κούρσας, όχι μόνο να τερματίσει πρώτος, αλλά να κάνει και παγκόσμιο ρεκόρ. Αυτά δεν είναι σοβαρά πράγματα! Αυτά τα πράγματα είναι εκτός από πλευράς ενωσιακού δικαίου, διότι στις Βρυξέλλες αυτά είναι αποδεκτά και στην Ε.Ε. είναι καθημερινότητα».

Αυγ 31

Με φιλόδοξους στόχους το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων 2020 – 2030

Εγκρίθηκε σήμερα από το Υπουργικό Συμβούλιο  -μετά από εισήγηση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστή Χατζηδάκη-  το νέο 10ετές Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ). Σε αυτό ελήφθησαν υπόψη τα σχόλια της διαβούλευσης που υπέβαλαν οι ενδιαφερόμενοι φορείς και οι πολίτες.  

Βασικοί στόχοι νέου ΕΣΔΑ

Μερικοί από τους στόχους για το νέο ΕΣΔΑ 2020-2030 είναι οι εξής:

  • Ταφή των απορριμμάτων στο 10% το 2030, πέντε χρόνια νωρίτερα από την κοινοτική υποχρέωση (2035)
  • Παύση της ανεξέλεγκτης διάθεσης απορριμμάτων και αποκατάσταση των παράνομων χωματερών μέχρι το 2022
  • Αύξηση της ανακύκλωσης στο 55% το 2025 και στο 60% το 2030 (συμπεριλαμβανομένων και των βιοαποβλήτων)
  • Χωριστή συλλογή οργανικών αποβλήτων (καφέ κάδος) και ανάπτυξη σχετικών υποδομών σε όλη την επικράτεια για τη μέχρι το 2022
  • Πλήρης κάλυψη της χώρας μέχρι το 2030 με 43 Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) και 43 - 46 Μονάδες Επεξεργασίας Βιοαποβλήτων (ΜΕΒΑ).
  • Λειτουργία τεσσάρων (4) μονάδων παραγωγής ενέργειας με ενεργειακή αξιοποίηση των υπολειμμάτων των ΜΕΑ, όπως γίνεται σε όλη την Ευρώπη.

Μετά την έγκριση του νέου ΕΣΔΑ 2020- 2030 από το Υπουργικό Συμβούλιο,  ο Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε:

«Με οδηγό τις καλές ευρωπαϊκές πρακτικές, προσπαθούμε να καλύψουμε το χαμένο έδαφος. Προτάσσοντας την ανακύκλωση, στοχεύουμε να αναστρέψουμε τη θλιβερή εικόνα με τις παράνομες χωματερές και το θάψιμο των σκουπιδιών!

Καθώς είναι γεγονός ότι η Ελλάδα  καταλαμβάνει την 4η χειρότερη επίδοση στη διαχείριση απορριμμάτων σε όλη την Ευρώπη, με το νέο ΕΣΔΑ επιχειρούμε με πράξεις, αυτή η θέση να γίνει οριστικά παρελθόν. Για παράδειγμα, μέχρι τα τέλη του 2020 θα έχουν δημοπρατηθεί 17 σύγχρονες Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων, από 6 που λειτουργούν σήμερα.

Με τον νέο Οδικό Χάρτη δείχνουμε τον δρόμο στην Αυτοδιοίκηση, στη Βιομηχανία, στους φορείς και σε όλους τους εμπλεκόμενους  πώς μπορεί να εκσυγχρονισθεί η διαχείριση απορριμμάτων. Ταυτόχρονα, κάνουμε συμμέτοχο τον πολίτη σε αυτή τη νέα εθνική προσπάθεια.

Η μεγάλη καθυστέρηση της Ελλάδας καθιστά το έργο της διαχείρισης των απορριμμάτων ένα Ηράκλειο έργο. Ίσως, είναι το πιο δύσκολο ζήτημα στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Είμαστε όμως αποφασισμένοι να επιτύχουμε. Είναι θέμα εθνικού φιλότιμου».

Ο γενικός γραμματέας συντονισμού διαχείρισης αποβλήτων, Μανώλης Γραφάκος δήλωσε:

«Με το νέο ΕΣΔΑ η προσπάθεια ανακύκλωσης – φιλική προς το Περιβάλλον- ξεκινά μέσα από το κάθε σπίτι, δίνοντας στους πολίτες οικονομικά κίνητρα».

 

Στο νέο ΕΣΔΑ προβλέπονται:

  • Δημοπράτηση συνολικά 17 ΜΕΑ έως το τέλος του 2020
  • Κατασκευή συνολικά 27 ΜΕΑ έως το τέλος του 2023

Ήδη, 3 Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων έχουν δημοπρατηθεί (Ζάκυνθος, Λευκάδα, Ναύπακτος) και άλλες 7 βρίσκονται σε στάδιο κατασκευής (Αλεξανδρούπολη, Θήβα, Ηλεία, Αμάρι, Αρκαδία, Μεσσηνία, Λακωνία). Για το 2020, ο στόχος είναι να έχουν δημοπρατηθεί συνολικά 17 ΜΕΑ. Προβλέπεται δε ότι έως το τέλος του 2023 θα έχουν κατασκευαστεί 27 Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων σε όλη την Ελλάδα.

Τα 10 κυριότερα μέτρα

 

Οι στόχοι που προαναφέρθηκαν θα επιτευχθούν με τη λήψη 10 απαραίτητων μέτρων:

  1. Τον εκσυγχρονισμό του «τέλους ταφής» αποβλήτων σε ΧΥΤΑ και την εφαρμογή στην πράξη της αρχής «Πληρώνω όσο Πετάω».
  1. Την προώθηση της χωριστής συλλογής και την ενίσχυση δικτύου συλλογής ανακυκλώσιμων υλικών με 4 ρεύματα ανακύκλωσης (χαρτί, γυαλί, πλαστικό, αλουμίνιο).
  1. Την ολοκληρωμένη ανάπτυξη δικτύου συλλογής οργανικών αποβλήτων (καφέ κάδος) μέχρι το τέλος του 2022.
  1. Την αύξηση και αναβάθμιση των Κέντρων Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΚΔΑΥ) προκειμένου να ανταποκρίνονται στις νέες αυξημένες ανάγκες ανακύκλωσης της χώρας.
  1. Την ανάκτηση ενέργειας από την επεξεργασία των οργανικών αποβλήτων (βιομάζα) αλλά και την παραγωγή δευτερογενών υλικών (κόμποστ) στο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας.
  1. Τη δημιουργία του πρώτου ΧΥΤΕΑ (Χώρος Υγειονομικής Ταφής Επικίνδυνων Αποβλήτων) με σκοπό την ολιστική διαχείριση των αποβλήτων της χώρας σύμφωνα με τις επιταγές της ΕΕ.
  1. Τη δημιουργία συστήματος ευθύνης παραγωγών για τα πλαστικά απόβλητα θερμοκηπίων και τα τις πλαστικές συσκευασίας φυτοφαρμάκων.
  1. Τη επέκταση της διευρυμένης Ευθύνης του Παραγωγού σε νέες κατηγορίες προϊόντων, όπως έπιπλα, στρώματα, ληγμένα φάρμακα, απόβλητα φωτοβολταϊκών και αιολικών πάρκων, παιγνίδια κλπ.
  2. Τη συνεχή ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση των ενδιαφερομένων μερών.
  1. Την αύξηση της ενεργειακής αξιοποίησης των υπολειμμάτων των αποβλήτων και την ανάπτυξη μονάδων παραγωγής ενέργειας με σκοπό τη μείωση της ταφής.

Ειδικά γι’ αυτό το μέτρο τονίζονται τα εξής:

Σε αντίθεση με τους ισχυρισμούς ορισμένων πλευρών, το μέτρο αυτό είναι σε απόλυτη αρμονία με την πρακτική όλων σχεδόν των ευρωπαϊκών κρατών. Δεν είναι καύση αλλά ενεργειακή αξιοποίηση. Πάνω από 400 τέτοιες μονάδες λειτουργούν σε όλα σχεδόν τα κράτη – μέλη της ΕΕ και ορισμένες από αυτές μέσα στα κέντρα των πόλεων

Σημείωση:  

Της ηλεκτρονικής διαβούλευσης που διήρκεσε το διάστημα 6 – 25 Αυγούστου,  είχε προηγηθεί προ-διαβούλευση -με παρουσιάσεις και συναντήσεις της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου- με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς της Αυτοδιοίκησης, καθώς και με συλλογικούς φορείς. Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα σχόλια και τις παρατηρήσεις τους, στο νέο ΕΣΔΑ αποσαφηνίζονται ότι:

  1. Αναδεικνύεται η διάσταση «κόστος για τον πολίτη» έτσι ώστε να γίνει κατανοητό ότι μέσω της αρχής του «Πληρώνω όσο Πετάω (Π.ο.Π.)» και της προώθησης της ανακύκλωσης, το όφελος για τον καθένα δεν είναι μόνο περιβαλλοντικό αλλά μπορεί να γίνει και οικονομικό.
  1. Το ΥΠΕΝ αποτελεί τον αρμόδιο φορέα για την υλοποίηση των απαραίτητων μονάδων ενεργειακής αξιοποίησης που θα γίνουν με ΣΔΙΤ, το οποίο και καθορίζει:
  • Τον αριθμό των μονάδων
  • Τις προδιαγραφές
  • Τη χωροθέτηση αλλά και
  • Τη διαγωνιστική διαδικασία
  1. Προβλέπεται πλέον η θεσμοθέτηση προδιαγραφών και ελέγχου του παραγόμενου κομπόστ από τις Μονάδες Επεξεργασίας ΒιοΑποβλήτων (ΜΕΒΑ).
  1. Για την αξιοποίηση των υπολειμμάτων επεξεργασίας αποβλήτων, προκρίνονται οι εγχώριες ενεργοβόρες βιομηχανίες (τσιμεντοβιομηχανία, κεραμοποιία κλπ), χωρίς να εγκαταλείπονται οι νέες μονάδες ενεργειακής αξιοποίησης που θα δημιουργηθούν.
  1. Η διαχείριση της λυματολάσπης από τους βιολογικούς καθαρισμούς θα γίνεται μέσω των Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ).

 

Συζήτηση για την ενσωμάτωση της νέας γενιάς ευρωπαϊκών Οδηγιών για τα απόβλητα

Σήμερα στο Υπουργικό Συμβούλιο συζητήθηκε επίσης η ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο 4 ευρωπαϊκών Οδηγιών για τα απόβλητα. Ιδιαίτερη συζήτηση έγινε για τις 2 από αυτές, την 2018/851 και την 2018/852, για τις οποίες απαιτείται νόμος.

Ο Κωστής Χατζηδάκης παρουσίασε τις βασικές αρχές του σχετικού νομοσχεδίου στο οποίο αντανακλάται η φιλοσοφία του ΕΣΔΑ. Αυτό το νομοσχέδιο  θα περιλαμβάνει τους υποχρεωτικούς στόχους που τίθενται από τις Οδηγίες, εθνικά μέτρα συμμόρφωσης τα οποία εξειδικεύονται από κάθε κράτος -μέλος της ΕΕ με βάση τις προβλέψεις των Οδηγιών, καθώς και επιπλέον μέτρα για την αποτελεσματικότερη διαχείριση των αποβλήτων στην Ελλάδα.

Η πρώτη οδηγία 2018/851 προβλέπει τη θέσπιση ξεχωριστής συλλογής κλωστοϋφαντουργικών και επικίνδυνων αποβλήτων από νοικοκυριά  κατά δύο χρόνια νωρίτερα (μέχρι 1/1/2025). Το Σχέδιο Νόμου προβλέπει μεταξύ άλλων, την θεσμοθέτηση της δυνατότητας από τους Ο.Τ.Α. να εφαρμόσουν την αρχή «Πληρώνω όσο Πετάω». Την υποχρεωτική εφαρμογή της αρχής αυτής από μεγάλους Ο.Τ.Α., στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος για τα βιοαπόβλητα. Τον εκσυγχρονισμό του τέλους ταφής των αποβλήτων που θα χρηματοδοτεί μέσω του Πράσινου Ταμείου δράσεις των Ο.Τ.Α. για το περιβάλλον και τη διαχείριση αποβλήτων, την  ανακύκλωσης και δράσεις για την έρευνα και την καινοτομία στη διαχείριση των αποβλήτων. Την υποχρέωση μεγάλων βιομηχανιών και ξενοδοχείων να οδηγούν τα απόβλητα τροφίμων σε μονάδες επεξεργασίας. Την ενίσχυση και επέκταση του Ηλεκτρονικού Μητρώου Αποβλήτων. Την διασύνδεση του ΓΕΜΗ και του Εθνικού Μητρώου Παραγωγών αποβλήτων για την καταπολέμηση της εισφοροδιαφυγής υπόχρεων επιχειρήσεων από την καταβολή της εισφοράς τους σε ΣΣΕΔ. Την πρόβλεψη ύπαρξης χώρου για τον εξοπλισμό ξεχωριστής συλλογής αστικών αποβλήτων στις νέες οικοδομές. Την θέσπιση μέτρων για την επαναχρησιμοποίηση υλικών συσκευασίας.

Η δεύτερη οδηγία 2018/852 αφορά στις συσκευασίες και τα απορρίμματα συσκευασίας και θέτει συγκεκριμένους στόχους μέχρι το 2025 και το 2030. Το Σχέδιο Νόμου για τα θέματα αυτά προβλέπει, μεταξύ άλλων, την υποχρέωση αναβάθμισης των Κέντρων Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών. Την δημιουργία συστήματος επιστροφής εγγυήσεων για συσκευασίες ποτών. Την θέσπιση ενιαίου ξεχωριστού χρώματος για τους κάδους απορριμμάτων ανά υλικό. Την υποχρέωση ξεχωριστής συλλογής των αποβλήτων συσκευασίας στα δωμάτια των ξενοδοχείων. Την υποχρέωση τοποθέτησης στους δημόσιους χώρους και στα δημόσια κτίρια κάδων πολλαπλών ρευμάτων μέχρι 31/12/2022.

Το νομοσχέδιο θα παρουσιασθεί όταν τεθεί σε δημόσια διαβούλευση.

Αυγ 28

«Με αμείωτο ενδιαφέρον η ηλεκτροκίνηση, είναι μια οικολογική δράση για όλους» - Απορρόφηση: 2,3 εκατ. ευρώσε 3,5 ημέρες

Με την τελευταία επεξεργασία των στοιχείων επιδότησης των ηλεκτροκινούμενων οχημάτων στην πλατφόρμα kinoumeilektrikaκαταδεικνύεται αμείωτοτο ενδιαφέρον για την Ηλεκτροκίνηση, καθώς μέσα σε 3,5 μόλις 24ωρα έχουν απορροφηθεί 2,3 εκατ. ευρώ από τα 45 εκατ. ευρώ του συνολικού προϋπολογισμού επιδότησης για το 2020.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι πλέον σε όλη την επικράτεια -και στα μεγάλα αστικά κέντρα της ηπειρωτικής χώρας αλλά και στη νησιωτική- οι πολίτες ανταποκρίνονται και αγοράζουν ηλεκτροκινούμενα οχήματα.

Σταθερά το ηλεκτρικό ποδήλατο αποτελεί την προτιμητέα επιλογή, ακολουθούν τα δίκυκλα και τρίκυκλα σκούτερ, ενώ σημαντική αύξηση παρουσιάζουν και τα επιδοτούμενα οχήματα και δη στα φυσικά πρόσωπα που καταγράφουν διπλάσιο νούμερο από τα αντίστοιχα των εταιριών.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας νωρίτερα στην τηλεόραση του ΣΚΑΙ είπε χαρακτηριστικά:

«Σύμφωνα με την πορεία των πρώτων  ημερών που είναι «στον αέρα» το Πρόγραμμα για την Ηλεκτροκίνηση, καταδεικνύεται ότι και λειτουργεί και ότι συνεχίζει με αμείωτο ενδιαφέρον.

Σε λίγα μόλις 24ωρα πωλήθηκαν πάνω από 200 αυτοκίνητα, με τους ιδιώτες να ξεπερνούν σε ζήτηση τις εταιρίες, με δεδομένο μάλιστα ότι στους ελληνικούς δρόμους κυκλοφορούν τα τελευταία χρόνια λίγες εκατοντάδες συνολικά!

Τα ποδήλατα σταθερά καταλαμβάνουν το 80% των πωλήσεων.  Αυτό μπορεί να εκπλήσσει κάποιους, όχι όμως εμένα. Έχουν αλλάξει τα πρότυπα με τα οποία κινείται κυρίως η νέα γενιά, η οποία εδώ και χρόνια έχει αγκαλιάσει το ποδήλατο και όπως φαίνεται θα κάνει το ίδιο και με το ηλεκτρικό ποδήλατο. Εμείς προχωρούμεπαράλληλα και με τους ποδηλατοδρόμους και με άλλες δράσεις σε αυτή την κατεύθυνση.

Νομίζω ότι η πορεία του kinoumeilektrika μέσα σε λίγα μόνο 24ωρα δίνει και ένα μήνυμα:  ότι αυτή εδώ η δράση δεν είναι για κάποιες ελίτ, αλλά για όλον τον κόσμο γιατί είναι και μια οικολογική δράση που αφορά όλους τους πολίτες».

Αναλυτικά στοιχεία στον παρακάτω πίνακα:

Kinoumeilektrika – Από την εκκίνηση της πλατφόρμας

έως σήμερα (28/8) στις 11:00

 

Αιτήσεις :

2.431

 

Δίκυκλα/Τρίκυκλα (L1ea-L7)

309

12,71%

Επαγγελματικά οχήματα van (Ν1 BEV)

13

0,53%

Επαγγελματικά οχήματα van (Ν1 PHEV)

1

0,04%

Ηλεκτρικά Ποδήλατα

1.908

78,49%

Ι.Χ. επιβατικά Αυτοκίνητα (M1 ΒΕV)

199

8,19%

ΤΑΞΙ αμιγώς ηλεκτρικό

2

0,08%

                                   

Απορρόφηση – γεωγραφική κατανομή

  • Απορρόφηση: 2.300.000 € 
  • Συνολικός τζίρος: 21.130.000
  • Φορτιστές: 68
  • ΑΜΕΑ για αυτοκίνητα : 5

 

ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ ΚΑΤΑΝΟΜΗ

Αττική : 39,73%

Θεσσαλονίκη : 12,42%

Ηράκλειο : 6,86%

Λοιπή Νησιωτική χώρα : 9,14% (ΣΥΝΟΛΟ ΜΕ ΗΡΑΚΛΕΙΟ 17%)

ΣΥΝΟΛΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ

215 (περίπου το 25% του υφιστάμενου στόλου)

Φυσικά πρόσωπα : 143

Εταιρικά :72

ΗELP DESK

Kλήσεις : 2811 (έλαβαν τηλεφωνικές απαντήσεις)

Mails : 875 (έλαβαν γραπτές απαντήσεις)

Χρήσιμες Πληροφορίες

Αιτήσεις στις διευθύνσεις :

kinoumeilektrika.ypen.gr

kinoumeilektrika.gov.gr

HelpDesk

 

Η λειτουργία τουHelpDeskδέχεται κλήσεις από τις 10.00 πμ-22.00μμ προκειμένου να εξυπηρετεί τους ενδιαφερόμενους.

Τηλέφωνα επικοινωνίας :

2131513640, 2131513643, 2131513797, 2131513124 2131513139

 

Παράλληλα, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να στέλνουν τα ερωτήματα τους ηλεκτρονικά στη διεύθυνση :

support.kinoumeilektrika@prv.ypeka.gr