Αυγ 26

Βάζουμε τάξη στην πολεοδομική αναρχία - Σημεία συνέντευξης στον τηλεοπτικό σταθμό ΑΝΤ1

Μπαίνει τάξη στην πολεοδομική αναρχία που επικρατεί στην Ελλάδα με το νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τον εκσυγχρονισμό της χωροταξικής και πολεοδομικής νομοθεσίας, επισήμανε ο υπουργός Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας σήμερα στον τηλεοπτικό σταθμό Ant1. Πρόκειται για μία μεγάλη μεταρρύθμιση, όπως είπε, υπογραμμίζοντας ότι βασική επιδίωξη είναι να περιοριστεί η εκτός σχεδίου δόμηση και όχι να καταργηθεί.  

Επιπλέον, ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε στη δυναμική εκκίνηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», μέσω του οποίου έχουν ήδη επιδοτηθεί περί τα 1.400 οχήματα και έχει απορροφηθεί 1,5 εκατ. ευρώ. «Τα ποδήλατα αποτελούν το 80% αυτών των οχημάτων. Διότι στα ποδήλατα δίνουμε ισχυρότερες επιδοτήσεις και γιατί έχουν αλλάξει και τα πρότυπα της κοινωνίας, ιδίως της νέας γενιάς, που είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένη σε αυτά τα θέματα», σημείωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

«Το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό της χωροταξικής και πολεοδομικής νομοθεσίας είναι μια μεγάλη μεταρρύθμιση»

Αναφερόμενος στο επερχόμενο νομοσχέδιο του Υπουργείου, ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε πως «το νομοσχέδιο που έχουμε θέσει σε διαβούλευση για τον εκσυγχρονισμό της χωροταξικής και πολεοδομικής νομοθεσίας είναι μια μεγάλη μεταρρύθμιση. Διότι επιχειρεί να βάλει μια τάξη στην πολεοδομική αναρχία».

Ειδικότερα, για την εκτός σχεδίου δόμηση ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας επισήμανε τα εξής:

«Πρώτον, περιορίζουμε την εκτός σχεδίου δόμηση. Αυτό δεν υπάρχει πουθενά στην Ευρώπη, εκτός του Βελγίου. Την περιορίζουμε, λοιπόν, κατά 10%, αλλά εξαιρούμε από αυτό τον περιορισμό σπίτια τα οποία κτίζονται με σύγχρονα ενεργειακά κριτήρια (ενεργειακή εξοικονόμηση, περιβαλλοντικούς όρους κ.λπ.).

Δεύτερον, οι παρεκκλίσεις, δηλαδή να μπορεί κανείς να χτίσει και κάτω από τα 4 στρέμματα –που είναι ο κανόνας- στα 1.200 ή στα 750 τ.μ. θα ισχύουν για 2 χρόνια ακόμα. Έτσι ο καθένας μπορεί να αξιοποιήσει την περιουσία του. Επιπλέον, όταν εκδοθεί η οικοδομική άδεια, που θα ισχύει για 4 χρόνια, ο ιδιοκτήτης έχει συνολικά 6 χρόνια για να αξιοποιήσει την περιουσία του. 

Τρίτον, το οποίο νομίζω είναι το σημαντικότερο, εντάσσουμε στο Ταμείο Ανάκαμψης μια μεγάλη δράση με πολλά εκατομμύρια για να εκπονηθούν το ταχύτερο δυνατό πολεοδομικά σχέδια για τη χώρα. Από το 1976 μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί πολεοδομικά σχέδια για το 20% της χώρας και τα μισά από αυτά είναι απαρχαιωμένα. Με το νομοσχέδιο που φέρνουμε, μέσα σε 4 χρόνια θα έχει καλυφθεί η μισή επικράτεια. Φιλόδοξο μεν, αλλά εφικτό. Με την εκπόνηση των πολεοδομικών σχεδίων θα έχουμε πια μια τάξη στην Ελλάδα, μία συνολική εικόνα. Επομένως, καθένας θα ξέρει πού μπορεί να χτίσει και πού δεν μπορεί. Αναβαθμίζεται με τον τρόπο αυτό η περιουσία των ανθρώπων».

«Δυναμικό ξεκίνημα για την ηλεκτροκίνηση με επιδότηση 1.000 και πλέον οχημάτων»

Για δυναμικό ξεκίνημα του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», που άνοιξε την περασμένη Δευτέρα (24/8), έκανε λόγο ο υπουργός Κωστής Χατζηδάκης, σημειώνοντας πως «μέσα σε 30 ώρες –δηλαδή μέχρι χθες (25/8) στις 00:00- είχαν απορροφηθεί 1,5 εκατ. ευρώ από τα 45 εκατ. που έχουμε μέχρι το τέλος τους έτους. Για την περίοδο 2020-2021 διατίθενται συνολικά 100 εκατ. ευρώ. Μέσα σε 30 ώρες έχουν επιδοτηθεί πάνω από 1.000 οχήματα, περίπου 1.400.

Όσον αφορά στα ποδήλατα, ήταν η έκπληξη για ορισμένους – όχι όμως για μένα, διότι το είχα πει πολλές φορές. Τα ποδήλατα, λοιπόν, αποτελούν το 80% αυτών των οχημάτων. Διότι σε αυτά δίνουμε ισχυρότερες επιδοτήσεις και γιατί έχουν αλλάξει και τα πρότυπα της κοινωνίας, ιδίως της νέας γενιάς, που είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένη σε αυτά τα θέματα. Αυτό είναι μια απάντηση σε όσους έλεγαν ότι είναι ένα πρόγραμμα για τις ελίτ. Δεν είναι για τις ελίτ. Είναι για το λαό και πιο πολύ για τη νεολαία.

 

Επιπλέον, έχουν επιδοτηθεί μέσα σε 30 ώρες πάνω από 100 Ι.Χ. αυτοκίνητα. Αυτό θα πρέπει να αντιπαραβάλλετε με τα 3-4 τελευταία χρόνια που κυκλοφορούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ελλάδα και μέσα σε αυτά έχουν πουληθεί μόνο μερικές εκατοντάδες. Αυτό σημαίνει πως το πρόγραμμα ξεκινάει δυναμικά, διότι δίνουμε πολύ ισχυρά κίνητρα στα φθηνότερα αυτοκίνητα. Για ένα αυτοκίνητο μέχρι 30.000 ευρώ, μπορεί κανείς να πάρει επιδότηση έως 6.000 ευρώ. Θέλω επίσης να επισημάνω ότι για το 70% αγοράζεται και επιδοτούμενος φορτιστής. Διότι δίνουμε και μια επιδότηση 500 ευρώ για ηλεκτρικούς φορτιστές».

Αυγ 25

Με ρυθμούς …σπριντ η Ηλεκτροκίνηση - Απορρόφηση 1 εκατ € σε 18 ώρες

Σημαντικό ενδιαφέρον εκδηλώθηκε για την αγορά -μέσω επιδότησης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας-   ηλεκτροκίνητων οχημάτων.

Τα πρώτα στοιχεία -από χθες το απόγευμα μέχρι σήμερα το πρωί- των αιτήσεων στην πλατφόρμα kinoumeilektrika δείχνουν ότι μέσα σε 18 ώρες, από τις 5 η ώρα, χθες το απόγευμα -από την έναρξη λειτουργίας της πλατφόρμας έως τις 11 σήμερα το πρωί- απορροφήθηκε  περί το 1 εκατ. € από τα συνολικά 45 εκατ. € του προϋπολογισμού επιδότησης για το 2020.

 

Πρωταγωνιστής το ηλεκτρικό ποδήλατο

  • Πρωταγωνιστής ζήτησης αναδεικνύεται το ηλεκτρικό ποδήλατο καταλαμβάνοντας ποσοστό που αγγίζει το 80%, ακολουθούν τα ηλεκτρικά δίκυκλα και τρίκυκλα, ενώ καλή επίδοση παρουσίασαν και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, καθώς μέσα σε μόλις 18 ώρες επιδοτήθηκαν 80, αριθμός που αντιστοιχεί σε ετήσιες πωλήσεις των τελευταίων ετών.
  • Από τα 80 αυτοκίνητα που επιδοτήθηκαν, τα 50 αφορούν σε εταιρικά ΙΧ, τα 27 σε επιδοτήσεις ιδιωτών και 3 σε επαγγελματικά βαν 
  • Αναφορικά με τη γεωγραφική κατανομή, η Ηλεκτροκίνηση – με τα μέχρι στιγμής στοιχεία- προκάλεσε το ενδιαφέρον στα μεγάλα αστικά κέντρα. Συγκεκριμένα οι επιδοτήσεις ηλεκτροκινούμενων οχημάτων επιμερίζονται ως εξής:

 

Αττική: 39%

Θεσσαλονίκη: 12,5%

Ηράκλειο: 9%

Πάτρα:  4%

 

Να σημειωθεί ότι από χθες 24 Αυγούστου έχουν γίνει 901 τηλεφωνικές κλήσεις στο Help Desk για ερωτήσεις ενδιαφερομένων και έχουν αποσταλεί 162 ηλεκτρονικές αλληλογραφίες (mails).

 

 

Kinoumeilektrika - Σε 18 ώρες λειτουργίας

 

Αιτήσεις :

938

 

Δίκυκλα/Τρίκυκλα (L1ea-L7)

116

12,37%

Επαγγελματικά οχήματα van (Ν1 BEV) αμιγώς

2

0,21%

Επαγγελματικά οχήματα van (Ν1 PHEV) υβριδικά

1

0,11%

Ηλεκτρικά Ποδήλατα

742

79,10%

Ι.Χ. επιβατικά Αυτοκίνητα (M1 ΒΕV)

77

8,21%

 

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε:

«Τα πρώτα στοιχεία ενδιαφέροντος των πολιτών για την ηλεκτροκίνηση είναι πολύ ενθαρρυντικά καθώς δείχνουν ότι -στην πράξη πλέον- εισάγεται στη χώρα μας ένας νέος τρόπος φιλικής προς το Περιβάλλον μετακίνησης.

 

Είναι εξαιρετικά θετικό ότι θα δούμε και στους ελληνικούς δρόμους πολλά ηλεκτροκίνητα ποδήλατα από νέους ανθρώπους, αλλά και σκούτερ και ηλεκτρικά οχήματα. Με το ενδιαφέρον που εκδηλώνεται φαίνεται τελικά ότι η Ηλεκτροκίνηση δεν είναι για λίγους,  αλλά καθημερινά για ολοένα περισσότερους. Και αυτό το πρόγραμμα είναι μόνον η αρχή.

 

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας επενδύει στην πράσινη ατζέντα που έχει χαράξει με σειρά πολλών δράσεων και με την Ηλεκτροκίνηση θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να καθιερωθεί».

 

Χρήσιμες Πληροφορίες

 

Αιτήσεις στη διεύθυνσηkinoumeilektrika.ypen.gr

Από αύριο 26/8 και στη διεύθυνσηkinoumeilektrika.gov.gr

Οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να μπαίνουν και στις δύο διευθύνσεις.

Help Desk

Η λειτουργία του Help Desk δέχεται κλήσεις από τις 10.00 πμ-22.00μμ προκειμένου να εξυπηρετεί τους ενδιαφερόμενους.

Τηλέφωνα επικοινωνίας :

2131513640, 2131513643, 2131513797, 2131513124 2131513139

Παράλληλα, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να στέλνουν τα ερωτήματα τους ηλεκτρονικά στη διεύθυνση :

support.kinoumeilektrika@prv.ypeka.gr

Αυγ 20

Συνάντηση με τον Geoffrey Pyatt - Στο επίκεντρο FSRU, IGB και οι αμερικανικές ενεργειακές επενδύσεις στην Ελλάδα

Στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας πραγματοποιήθηκε συνάντηση μεταξύ του Υπουργού Περιβάλλοντος, Κωστή Χατζηδάκη και του πρέσβη των ΗΠΑ στην Ελλάδα, Geoffrey Pyatt.

Κατά τη συνάντηση υπήρξε συζήτηση για βασικά θέματα ενεργειακής πολιτικής. Συγκεκριμένα συζητήθηκαν:

1) Η συνεργασία 3+1 (Ελλάδα – Κύπρος – Ισραήλ και ΗΠΑ), καθώς και τρόποι εμπλουτισμού της ατζέντας. Ο κ. Χατζηδάκης πρότεινε την συμπερίληψη των ΑΠΕ στο πεδίο συνεργασίας.

2) Ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός φυσικού αερίου IGBκαι η πορεία εκτέλεσης των έργων. Από την ελληνική πλευρά υπογραμμίσθηκε ακόμη μια φορά η γεωστρατηγική σημασία του αγωγού και η πρόθεση στενής συνεργασίας με τη Βουλγαρία και τους κατασκευαστές, προκειμένου το έργο να παραδοθεί χωρίς καθυστέρηση.

3) Στον FSRU της Αλεξανδρούπολης. Τόσο ο Έλληνας υπουργός, όσο και ο Αμερικανός πρέσβης εκτίμησαν ότι αυτό το σημαντικό και για τις δυο πλευρές έργο εξελίσσεται πολύ καλά και ότι θα έχει θετική επίδραση τόσο στο γεωστρατηγικό όσο και στο ενεργειακό πεδίο.

4) Έγινε επισκόπηση των αμερικανικών ενεργειακών επενδύσεων στην Ελλάδα τον τελευταίο χρόνο και διαπιστώθηκε σημαντική αύξηση. Αμερικανικές εταιρίες όπως η ΟΝΕΧ και η Black Summit με τη βοήθεια της DFC (U.S. International Development Finance Corporation), η Quantum Energy Partners,η National Energy, η General Electric, η Fortress, η Blink και η Tesla συνέβαλαν προς αυτήν την κατεύθυνση.

Αυγ 11

Ειδικά φορολογικά κίνητρα, επέκταση της Ρήτρας Δίκαιης Μετάβασης και χωροταξικές – πολεοδομικές παρεμβάσεις για Δυτική Μακεδονία- Μεγαλόπολη - Συνεδρίαση της Κυβερνητικής Επιτροπής για την Απολιγνιτοποίηση

Η κατάρτιση ειδικού καθεστώτος φορολογικών κινήτρων για τις λιγνιτικές περιοχές (Φλώρινα, Κοζάνη, Αμύνταιο, Πτολεμαΐδα, Μεγαλόπολη),   η οριζόντια επέκταση της Ρήτρας Δίκαιης Μετάβασης (που το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχει ήδη ενσωματώσει στο νόμο για την ηλεκτροκίνηση και στο νέο «Εξοικονομώ-Αυτονομώ») καθώς και η προώθηση πολεοδομικών και χωροταξικών παρεμβάσεων  με επιταχυμένη διαδικασία αποφασίστηκαν κατά τη σημερινή συνεδρίαση της Κυβερνητικής Επιτροπής για την Απολιγνιτοποίηση που πραγματοποιήθηκε μέσω τηλεδιάσκεψης.

Στη σημερινή συνεδρίαση συμμετείχαν ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας -και πρόεδρος της Κυβερνητικής Επιτροπής για την Απολιγνιτοποίηση-  Κωστής Χατζηδάκης, ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων,  Άδωνις Γεωργιάδης, ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Δημήτρης Οικονόμου,  ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Γιάννης Τσακίρης, ο υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κώστας Σκρέκας,  ο υφυπουργός Εσωτερικών, Θοδωρής Καράογλου, ο γενικός γραμματέας του Υπ. Οικονομικών, Χρήστος Τριαντόπουλος, η γενική γραμματέας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Αλεξάνδρα Σδούκου και ο Πρόεδρος της Συντονιστικής Επιτροπής του Σχεδίου Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΣΔΑΜ) Κωστής Μουσουρούλης.

Ειδικά κίνητρα για τις λιγνιτικές περιοχές

Συμφωνήθηκε να υποβληθεί αίτημα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την υιοθέτηση ειδικών φορολογικών κινήτρων, τα οποία θα ενισχύουν τις υφιστάμενες και θα προσελκύουν νέες επιχειρήσεις στις λιγνιτικές περιοχές.

Τα τρία συναρμόδια υπουργεία,  Υπουργείο Οικονομικών – Υπουργείο Ανάπτυξης & Επενδύσεων – Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας, θα στείλουν το ταχύτερο στην ΕΕ τη σχετική «προ-κοινοποίηση» (pre-notification).

Πέραν των ειδικών φορολογικών κινήτρων (φοροπαλλαγές, φοροελαφρύνσεις, απαλλαγή από τέλη κ.α.), το «πακέτο» θα επιδιωχθεί να περιέχει και επενδυτικά/χρηματοδοτικά κίνητρα (όπως επιδοτήσεις, εγγυήσεις, κεφάλαια συν-επένδυσης κ.α.), λειτουργικά κίνητρα (π.χ. αυξημένοι συντελεστές απόσβεσης για δαπάνες ενεργειακής απόδοσης και δαπάνες για έρευνα και ανάπτυξη, χρηματοδοτική κάλυψη μισθολογικού κόστους, διαφοροποίηση ύψους εργοδοτικών εισφορών) και αδειοδοτικά κίνητρα (για την επιτάχυνση και διευκόλυνση των απαιτούμενων αδειοδοτήσεων).

Πηγές χρηματοδότησης των κινήτρων θα είναι κατά βάση ο Μηχανισμός Δίκαιης Μετάβασης της ΕΕ (που έχει στο επίκεντρό του το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης) και ο κρατικός προϋπολογισμός. Πολύ σημαντική συνιστώσα αποτελεί η συμβατότητα των κινήτρων με τους κανόνες των κρατικών ενισχύσεων.

Το ειδικό καθεστώς, που θα προ-κοινοποιηθεί προς ενημέρωση και έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θα λαμβάνει υπόψη τα ειδικά μειονεκτήματα των λιγνιτικών περιοχών, θα διαφοροποιεί την ένταση των ενισχύσεων για τις μεγάλες επιχειρήσεις και θα αποσκοπεί στην προσέλκυση  επενδύσεων στους πέντε τομείς προτεραιότητας του σχεδίου (καθαρή ενέργεια, βιοτεχνία-εμπόριο, έξυπνη αγροτική παραγωγή, βιώσιμος τουρισμός, τεχνολογία και εκπαίδευση).

Επέκταση Ρήτρας Δίκαιης Μετάβασης

 

Αποφασίσθηκε η Ρήτρα Δίκαιης Μετάβασης -που έχει ήδη υιοθετήσει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε συγκεκριμένες πρωτοβουλίες- να διατρέχει το σύνολο των αναπτυξιακών κυρίως παρεμβάσεων όλων των υπουργείων στις λιγνιτικές περιοχές, με στόχο την άμβλυνση του οικονομικού και κοινωνικού κόστους της μετάβασης.

Υπενθυμίζεται ότι το ΥΠΕΝ έχει ήδη ενσωματώσει την εν λόγω ρήτρα:

1.Στο νέο πρόγραμμα «Εξοικονομώ-Αυτονομώ» που παρουσιάστηκε πρόσφατα και το οποίο προβλέπει προσαύξηση 10% στο βασικό ποσοστό επιχορήγησης για Δυτική Μακεδονία και Μεγαλόπολη.

  1. Στον νόμο για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, ο οποίος προβλέπει:

-μείωση φορολογικού συντελεστή κατά 5% για πέντε κερδοφόρες χρήσεις για τις παραγωγικές μονάδες (κατασκευή μπαταριών, φορτιστών κ.α.) που εγκαθίστανται στις λιγνιτικές περιοχές

-αύξηση συντελεστών απόσβεσης παγίων, δίνοντας τη δυνατότητα απόσβεσης  σε τρία χρόνια

-ενίσχυση των επιχειρήσεων μέσω της μείωσης των εργοδοτικών εισφορών για κάθε νέα θέση εργασίας που δημιουργούν κατά τη φάση κατασκευής του έργου

-επιτάχυνση της έκδοσης άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας

  1. Στην επιτάχυνση των έργων ΑΠΕ στις λιγνιτικές περιοχές, μέσω της κατάταξης των ενδιαφερομένων επενδύσεων/επενδυτών σε ειδικό κατάλογο προτεραιότητας στον ΔΕΔΔΗΕ ( για τις προσφορές σύνδεσης στο δίκτυο διανομής).

Γι’ αυτόν τον λόγο, συμφωνήθηκε ότι ο πρόεδρος της Επιτροπής, Κωστής Χατζηδάκης, θα στείλει επιστολή σε όλους τους υπουργούς προκειμένου μια τέτοια ρήτρα να λαμβάνεται υπόψη σε όλες τις δράσεις των υπουργείων.

Χωροταξικές και Πολεοδομικές παρεμβάσεις

 

Τέλος, προκειμένου να ολοκληρωθεί πιο γρήγορα ο συνολικός σχεδιασμός της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης, αποφασίσθηκε η προσαρμογή του Xωροταξικού Σχεδίου της Δυτικής Μακεδονίας και οι αναγκαίες χωροταξικές και πολεοδομικές παρεμβάσεις με επιταχυμένη διαδικασία.

Με την κατάρτιση Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων (ΕΠΣ) για τις λιγνιτικές περιοχές, θα καθοριστούν οι επιτρεπόμενες χρήσεις γης, οι γενικοί όροι και περιορισμοί δόμησης και όλα τα άλλα απαιτούμενα μέτρα για την εξυπηρέτηση των δράσεων του masterplan. Όλες οι μελέτες που αφορούν στα ΕΠΣ θα χρηματοδοτηθούν από πόρους του Πράσινου Ταμείου.

Με δεδομένη τη βαρύτητα των συγκεκριμένων παρεμβάσεων για τη συνολική επιτυχία του του Σχεδίου Απολιγνιτοποίησης, αποφασίσθηκε για την επιτάχυνση των σχετικών διαδικασιών να γίνουν οι αναγκαίες νομοθετικές ρυθμίσεις.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε:

«H Κυβέρνηση δεν σταματά να εργάζεται για τις λιγνιτικές περιοχές. Μετά την απόφαση καταβολής του λιγνιτικού πόρου, τις δράσεις του Πράσινου Ταμείου, την επίλυση του θέματος της τηλεθέρμανσης, τις επενδύσεις της ΔΕΗ και των ΕΛΠΕ στην καθαρή ενέργεια που έχουν δρομολογηθεί, σήμερα ελήφθησαν αποφάσεις για τρία σημαντικά θέματα:

1)την οριζόντια Ρήτρα Δίκαιης Μετάβασης, 2)το αίτημα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για θέσπιση ειδικών φορολογικών κινήτρων και 3) την επίλυση χωροταξικών και πολεοδομικών ζητημάτων για την επόμενη μέρα.

 

Τον Σεπτέμβριο θα ακολουθήσει η παρουσίαση του συνολικού σχεδίου (masterplan) για τις λιγνιτικές περιοχές που θα είναι το σημείο αναφοράς για όλη μας την  προσπάθεια.

 

Συνεργαζόμαστε με την Αυτοδιοίκηση και τις τοπικές κοινωνίες έτσι ώστε η Δυτική Μακεδονία και η Μεγαλόπολη να περάσουν σε μια νέα εποχή ανάπτυξης και προοπτικής».

 

 

Ο πρόεδρος της Συντονιστικής Επιτροπής,  ΣΔΑΜ Κωστής Μουσουρούλης υπογράμμισε:

«Η σημερινή απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής στέλνει ένα ηχηρό  μήνυμα στήριξης των κατοίκων των λιγνιτικών περιοχών με συγκεκριμένα σχέδια και μέτρα προκειμένου οι περιοχές αυτές να καταστούν πλήρως βιώσιμες μεταλιγνιτικά αλλά και να αποτελέσουν κέντρα αναφοράς ορθών πρακτικών δίκαιης μετάβασης στην ΕΕ».

 

Αυγ 6

Ενεργοποιήθηκε ο Οργανισμός Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (ΟΦΥΠΕΚΑ)-Πρώτη συνεδρίαση του ΔΣ

Στην Αθήνα σήμερα συνεδρίασε για πρώτη φορά και σε πλήρη απαρτία το Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (ΟΦΥΠΕΚΑ).  Παρόντες στη συνεδρίαση ήταν ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, ο υφυπουργός αρμόδιος για την Προστασία του Περιβάλλοντος Νίκος Ταγαράς και ο Γενικός Γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων καθ. Κωνσταντίνος Αραβώσης.

Ο Οργανισμός που  αποτελεί μετεξέλιξη του Εθνικού Κέντρου Περιβάλλοντος & Αειφόρου Ανάπτυξης θεσμοθετήθηκε με τον “περιβαλλοντικό νόμο» 4685/2020 και εποπτεύεται από το ΥΠΕΝ. Με βάση το Νόμο, ο ΟΦΥΠΕΚΑ έχει ως σκοπό́ την εφαρμογή́ της πολιτικής που χαράσσει το υπουργείο για τη διαχείριση των προστατευόμενων περιοχών στην Ελλάδα, τη διατήρηση της βιοποικιλότητας, την προώθηση και υλοποίηση δράσεων αειφόρου ανάπτυξης και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

Το πενταετούς θητείας επταμελές Διοικητικό Συμβούλιο αποτελείται από τους παρακάτω.

  • Πρόεδρος: Μαρία Παπαδοπούλου, καθηγήτρια του ΕΜΠ
  • Διευθύνων Σύμβουλος: Κωνσταντίνος Τριάντης, καθηγητής ΕΚΠΑ
  • Μέλος: Παναγιώτης Δημόπουλος, Πρόεδρος της Επιτροπής Φύση 2000
  • Μέλος: Κώστας Δημόπουλος, Προϊστάμενος Γενικής Διεύθυνσης Περιβαλλοντικής Πολιτικής του
  • Μέλος: Δημήτριος Σμυρνής, δικηγόρος
  • Μέλος: Αλεξάνδρα-Σοφία Τόγια, οικονομολόγος
  • Μέλος: Ελευθερία Κλώντζα, περιβαλλοντολόγοςΟ υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε«Η σύνθεση του ΔΣ του ΟΦΥΠΕΚΑ εγγυάται ότι η προσπάθεια θα πάει καλά. Το Συμβούλιο απαρτίζεται από ανθρώπους με διαφορετικά γνωστικά πεδία που έχουν ευαισθησία για τη φύση, αλλά και τις γνώσεις που απαιτούνται προκειμένου να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων. Πολλά έχουν λεχθεί για τις προστατευόμενες περιοχές, αλλά νομίζω ότι τα λόγια μέχρι τώρα δεν συνοδεύονται από έργα. Έχουμε μείνει πάρα πολύ πίσω, έχουμε ανοικτές υποθέσεις στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και μόνο το γεγονός ότι 8 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο διατίθενται για τις προστατευόμενες περιοχές είναι επαρκής απόδειξη ότι έχουμε πολλά λόγια και σχεδόν καμία ουσία. Δεν αμφισβητώ τις ευαισθησίες των ανθρώπων που έχουν ασχοληθεί σε κεντρικό ή τοπικό επίπεδο, ούτε ισοπεδώνω τις προσπάθειες που έγιναν. Όμως, η προσπάθεια είχε κτιστεί σε λάθος βάσεις. Ήταν αδύνατο εκ των πραγμάτων να φτάσουμε σε κάποιο αποτέλεσμα με ένα πολύπλοκο σχήμα, αναντίστοιχο με αυτά που ισχύουν στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες και χωρίς χρήματα. Τώρα έχουμε ένα σύστημα ξεκάθαρο, με δομές, με κανόνες, το οποίο βεβαίως πρέπει να στηθεί γρήγορα. Υπάρχει ο σκελετός, αλλά δεν έχει ολοκληρωθεί η προσπάθεια. Και θα έχουμε και χρηματοδότηση που θα προέρχεται και από το Ταμείο Ανάκαμψης».Ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Νίκος Ταγαράς υπογράμμισε: «Σήμερα συζητήσαμε θέματα που αφορούν στην εγκατάσταση, την στελέχωση και την οργάνωση του νέου οργανισμού. O χρόνος περνά και πρέπει να κινηθούμε γρήγορα για να παραχθεί έργο και να αξιοποιήσουμε όλα τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία.  Έγινε συζήτηση ουσιαστική, καθώς όλα τα μέλη του ΔΣ του ΟΦΥΠΕΚΑ έχουν τη διάθεση να συνεισφέρουν προς αυτή την κατεύθυνση. Θα έχουμε συνεχή συνεργασία. Πλέον πηγαίνουμε σε ένα νέο μοντέλο κεντρικού σχεδιασμού και συντονισμού για τις προστατευόμενες περιοχές και πρώτο μας μέλημα είναι να αποτυπωθεί η κατάσταση σε κάθε φορέα που λειτουργεί, ώστε να έχουμε πλήρη εικόνα του τι παραλαμβάνει η νέα διοίκηση¨.

Ο Γενικός Γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων καθ. Κωνσταντίνος  κ. Αραβώσης τόνισε:  «Η πρώτη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΦΥΠΕΚΑ σηματοδοτεί την εκκίνηση της λειτουργίας του πολύ σημαντικού αυτού οργανισμού. Στόχος είναι να ολοκληρωθούν όλες οι απαραίτητες διοικητικές πράξεις, ώστε να στελεχωθεί με το απαραίτητο προσωπικό και να ξεκινήσει το συντομότερο τις εργασίες του ο νέος Οργανισμός.

Πρόκειται για μια σημαντική μεταρρυθμιστική τομή στην προστασία του περιβάλλοντος, η οποία θα δώσει τη δυνατότητα στην κεντρική διοίκηση για αποτελεσματική διαχείριση των Προστατευόμενων Περιοχών και διατήρηση της βιοποικιλότητας στις περιοχές Natura, που αποτελούν γεωγραφικά το 1/3 της συνολικής έκτασης της χώρας μας.

Το νέο ΔΣ, που αποτελείται από πρόσωπα εγνωσμένου κύρους με επιστημονική́ κατάρτιση και επαγγελματική́ εμπειρία σε τομείς που έχουν σχέση με τους σκοπούς του ΟΦΥΠΕΚΑ, αναλαμβάνει από σήμερα την υλοποίηση του σημαντικού αυτού εγχειρήματος, που θα δώσει τη δυνατότητα να κινητοποιηθούν σημαντικοί εγχώριοι και Ευρωπαϊκοί πόροι, ώστε να έχουμε ένα αξιόπιστο και αποτελεσματικό σύστημα διαχείρισης του σημαντικού φυσικού πλούτου της χώρας μας.

Εύχομαι καλή αρχή και κάθε επιτυχία στις εργασίες του νέου ΔΣ».

 

H πρόεδρος του ΔΣ του ΟΦΥΠΕΚΑ κ. Μαρία Παπαδοπούλου δήλωσε: «Το σημερινό ΔΣ σηματοδοτεί την έναρξη της λειτουργίας ενός εξαιρετικά σημαντικού οργανισμού για την προστασία του περιβάλλοντος και την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής για τη χώρα. Πρωταρχικός στόχος του ΟΦΥΠΕΚΑ είναι η ολοκληρωμένη διαχείριση των προστατευόμενων περιοχών. Σήμερα ελήφθησαν οι πρώτες αποφάσεις που αφορούν στη στελέχωσή του και ελπίζουμε σε σύντομο σχετικά χρονικό διάστημα να τεθεί σε πλήρη λειτουργία».