Ιουλ 24

Δήλωση για την παραίτηση του υφυπουργού Γεράσιμου Θωμά

Σε συνέχεια της ανακοίνωσης του κυβερνητικού εκπροσώπου κ. Στέλιου Πέτσα για την παραίτηση του υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Γεράσιμου Θωμά (που αναλαμβάνει υψηλόβαθμη θέση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή), ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης προέβη στην ακόλουθη δήλωση:

«Χάνω σήμερα έναν πολύτιμο συνεργάτη, αλλά η Ελλάδα κερδίζει μια πολύ σημαντική θέση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Γεράσιμος Θωμάς επελέγη ως Γενικός Διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Φορολογίας και Τελωνειακής Ένωσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Είναι η ανώτερη θέση που μπορεί να καταλάβει στέλεχος της Κομισιόν.

Ο Γεράσιμος Θωμάς, με τον οποίο η συνεργασία μας ξεκίνησε από την περίοδο που ήμουν ευρωβουλευτής, είχε σπουδαία συμβολή στην υλοποίηση σημαντικών πρωτοβουλιών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας τον τελευταίο χρόνο:

-Συντόνισε την εκπόνηση του νέου, πράσινου Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα
-Επόπτευσε την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών και της ΔΕΠΑ Εμπορίας
-Ξεκίνησε και προώθησε τον σχεδιασμό για την απολιγνιτοποίηση
-Επιτάχυνε εντυπωσιακά την εφαρμογή του Target Model, άρα και της απελευθέρωσης της αγοράς ενέργειας της χώρας
-Στήριξε αποφασιστικά το εγχείρημα για την απλοποίηση της αδειοδότησης των ΑΠΕ και την ταχύτερη διείσδυσή τους στο ενεργειακό μείγμα
-Διαπραγματεύτηκε τη συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τους μηχανισμούς διακοψιμότητας και TFRM (Μεταβατικός Μηχανισμός Αποζημίωσης Ευελιξίας), με θετική αντανάκλαση για την αγορά
-Επεξεργάστηκε τη νέα αρχιτεκτονική του προγράμματος ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ-ΑΥΤΟΝΟΜΩ

Για μένα είναι μια μέρα συγκίνησης. Του εύχομαι καλή δύναμη. Είμαι βέβαιος για την επιτυχία του στα νέα του καθήκοντα».

Ιουλ 23

Κανένας δεν πρέπει να υποτιμά την αποφασιστικότητα της Ελλάδας - Bασικά σημεία συνέντευξης στον τηλεοπτικό σταθμό ΑΝΤ1

Η ελληνική κυβέρνηση αντιμετωπίζει την τουρκική προκλητικότητα με ψυχραιμία και αποφασιστικότητα επισήμανε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, σε συνέντευξή του σήμερα στον τηλεοπτικό σταθμό Ant1. «Δεν υποτιμούμε τίποτα, δεν παραγνωρίζουμε τίποτα, αλλά από την άλλη πλευρά κανένας δεν πρέπει να υποτιμά την αποφασιστικότητα της Ελλάδας», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Σχετικά με την πυρκαγιά στο Μάτι και τις πρόσφατες αποκαλύψεις, ο υπουργός έκανε λόγο για «απίστευτο κυνισμό» από πλευράς ΣΥΡΙΖΑ. «Ήρθαν στη δημοσιότητα τις τελευταίες μέρες πράγματα αδιανόητα. Φρίττει κανείς με αυτούς τους διαλόγους που είδαμε στην Καθημερινή», τόνισε ο κ. Χατζηδάκης.

Επιπλέον, για την ηλεκτροκίνηση και το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε χθες από τη Βουλή, ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε πως η κυβέρνηση δίνει ισχυρότερα κίνητρα στους πολίτες για την αγορά ηλεκτρικών ΙΧ, σκούτερ και ποδηλάτων. Μάλιστα, εξήγησε πως πέρα από τα 100 εκατ. ευρώ από το Ταμείο των Ρύπων, θα αντληθούν πόροι και από το Ταμείο Ανάκαμψης, μετά τη χθεσινή συμφωνία των 27 ευρωπαίων αρχηγών κρατών. Πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης θα διοχετευτούν και σε ένα πρόγραμμα ενεργειακής εξοικονόμησης, μεγάλης εμβέλειας, που προανήγγειλε ο υπουργός και το οποίο θα ξεκινήσει εντός του 2021.

Ακολουθούν τα βασικά σημεία της συνέντευξης του κ. Χατζηδάκη:

«Η Ελλάδα έχει σχέδιο και αντιμετωπίζει με αποφασιστικότητα τις κινήσεις της Τουρκίας»

«Υπάρχει μια κλιμάκωση από την Τουρκία εδώ και καιρό. Την ξέρουμε αυτή την τακτική, δεν μας αιφνιδιάζει. Είμαστε σε ετοιμότητα σε όλα τα επίπεδα, με ψυχραιμία και αποφασιστικότητα. Έχουμε χτίσει συμμαχίες και έχουμε δώσει δείγματα γραφής τους τελευταίους μήνες με τον αγωγό φυσικού αερίου EastMed, όταν ο Ερντογάν είπε ότι δεν μπορούμε να τον κάνουμε. Σε ένα μήνα υπογράψαμε μαζί με το Ισραήλ και την Κύπρο. Έχουμε δώσει δείγματα γραφής τον Έβρο με τη διαχείριση της καθοδηγούμενης εισβολής μεταναστών τον περασμένο Μάρτιο. Από την πλευρά μας έχουμε πάρει τις αποφάσεις μας. Θέλουμε η Ελλάδα να είναι δύναμη ειρήνης και σταθερότητας στην περιοχή. Αλλά από την άλλη πλευρά η χώρα έχει την ιστορία της και την περηφάνια της κι αυτά σε καμία περίπτωση δεν διαγράφονται. Αυτό πρέπει να είναι ξεκάθαρο!

 

Η χώρα θα προχωρήσει στα σχέδιά της ανεξάρτητα από σχεδιασμούς και τακτικισμούς της Τουρκίας. Έχουν γνώση οι φύλακες, έχουμε τις συμμαχίες μας και μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου. Βλέπετε τις στενές επαφές με το Ισραήλ, με την Αίγυπτο. Έχουμε προφανώς αντίστοιχες επαφές με τις ΗΠΑ. Δεν υποτιμούμε τίποτα, δεν παραγνωρίζουμε τίποτα, αλλά από την άλλη πλευρά κανένας δεν πρέπει να υποτιμά την αποφασιστικότητα της Ελλάδας».

«Οι αποκαλύψεις για το Μάτι παραπέμπουν σε απίστευτο κυνισμό από πλευράς ΣΥΡΙΖΑ»

«Ήρθαν στη δημοσιότητα τις τελευταίες μέρες πράγματα αδιανόητα. Φρίττει κανείς με αυτούς τους διαλόγους που είδαμε στην Καθημερινή. Εν πάση περιπτώσει, είναι θέμα για το οποίο έχει επιληφθεί ήδη η δικαιοσύνη, που προφανώς θα κάνει τη δουλειά της. Αλλά τα πολιτικά συμπεράσματα έχουν εξαχθεί για την προηγούμενη κυβέρνηση. Ήδη στις εκλογές. Νομίζω για τον ΣΥΡΙΖΑ είναι πιο βαριά τα συμπεράσματα μετά τις εκλογές. Με αυτά που έχουν έρθει τον τελευταίο μήνα στη δημοσιότητα, με τις παρεμβάσεις συζύγου πρώην υπουργού στη δικαιοσύνη και στην αστυνομία, με αυτά που ισχυρίζεται η πλευρά Καλογρίτσα, με τους μαγνητοφωνημένους διαλόγους Μιωνή-Παππά, με όλα αυτά που έρχονται στην επιφάνεια για το Μάτι, σε συνέχεια όσων είχαν αποκαλυφθεί στο παρελθόν για το θέμα, δημιουργείται μια εικόνα για τον ΣΥΡΙΖΑ που σίγουρα δεν παραπέμπει σε ηθικό πλεονέκτημα. Μόνο σε κυνισμό παραπέμπει και μάλιστα απίστευτο.

 

Η δικαιοσύνη θα κάνει τη δουλειά της. Δεν θέλουμε ούτε να συγκαλύψουμε κάτι ούτε να αδικήσουμε κάποιον. Θέλουμε να λειτουργήσουμε σοβαρά και θεσμικά. Πολιτικά πάντως σας λέω ότι αυτά τα οποία έρχονται στη δημοσιότητα είναι πραγματικά απίστευτα, ακόμα και για φανατικούς αντιπάλους του ΣΥΡΙΖΑ. Και από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ απαιτούνται κάποιες εξηγήσεις, αντί να παριστάνουν ακόμα και σήμερα τους εισαγγελείς».   

Τα 100 εκατ. που δίνουμε στην ηλεκτροκίνηση είναι μόνο η αρχή

«Δίνουμε ισχυρότερα κίνητρα στα φθηνότερα σχετικά αυτοκίνητα, δηλαδή σε αυτά που κοστίζουν μέχρι 30.000 ευρώ. Από το πρόγραμμα «Κινούμαι ηλεκτρικά» που θα παρουσιαστεί αναλυτικά την επόμενη εβδομάδα, μπορεί να πάρει κανείς 6.000 ευρώ για ένα τέτοιο αυτοκίνητο. Αν αποσύρει και ένα δικό του συμβατικό αυτοκίνητο, θα πάρει 1.000 ευρώ ακόμα. Δεν είναι λίγα. Και 500 ευρώ επιπλέον αν βάλει ένα φορτιστή σπίτι του. Eπίσης, δίνουμε ισχυρά κίνητρα στα σκούτερς 20% της αξίας και στα ηλεκτρικά ποδήλατα 40%. Αυτό σημαίνει ότι αν κάποιος αγοράσει ένα ηλεκτρικό ποδήλατο αξίας 1.800 ευρώ, μπορεί να λάβει επιδότηση 800 ευρώ, επομένως το κόστος κατεβαίνει στα 1.000 ευρώ. Έτσι κάνουμε ένα άνοιγμα στη νεολαία με αυτό τον τρόπο και σε ένα σύγχρονο οικολογικό τρόπο μετακινήσεων.

Υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον. Για τα ηλεκτρικά ποδήλατα, επειδή είμαστε σε επαφή με την αγορά, μας έχουν πει ότι ήδη έχουν παραγγελίες και ότι οι αναμονές πια φτάνουν στους 4 μήνες.

 

Εμείς σε πρώτη φάση δίνουμε 100 εκατ. ευρώ από το Ταμείο των Ρύπων για τις επιδοτήσεις αυτές τις οποίες σας είπα, που συνοδεύονται από φορολογικά κίνητρα. Μάλιστα στο καινούριο Recovery Fund, στο Ταμείο Ανάκαμψης, που συμφωνήθηκε χθες τα ξημερώματα στις Βρυξέλλες, υπάρχουν ισχυρές δράσεις για τα θέματα του δικού μας Υπουργείου. Θα υπάρξουν δράσεις για τις πράσινες μεταφορές, άρα θα μπορούμε να χρηματοδοτούμε τέτοια προγράμματα προώθησης της ηλεκτροκίνησης και από το Ταμείο Ανάκαμψης και αυτό είναι σημαντικό».

Πρόγραμμα ενεργειακής εξοικονόμησης - μαμούθ το 2021, χρηματοδοτούμενο από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης

«Ακόμα, από το Ταμείο Ανάκαμψης θα υπάρξει ένα πρόγραμμα μαμούθ για την ενεργειακή εξοικονόμηση στα σπίτια. Το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα παρουσιάσουμε το πρόγραμμα «Εξοικονομώ 3», που είναι στο παρόν ΕΣΠΑ, με κάποιες αλλαγές σε σχέση με τα προηγούμενα. Ο στόχος είναι μαζί με τα προηγούμενα να υπερβούμε το 1 δισ. συνολικά.

Ακόμη πιο σημαντικό είναι ότι μία από τις βασικές συνιστώσες του καινούργιου προγράμματος που συμφωνήθηκε στις Βρυξέλλες είναι αυτό που λέγεται Renovation Wave, ένα κύμα ανακαινίσεων, που είναι για κάθε λογής κτίρια, ιδιωτικά, δημόσια, ξενοδοχεία, επιχειρήσεις, τα πάντα. Έρχεται λοιπόν ένα πρόγραμμα ενεργειακής εξοικονόμησης - μαμούθ, που θα τρέξει από το 2021 και μετά, το οποίο θα κάνει αυτό το «Εξοικονομώ» να φαίνεται πάρα πολύ μικρό. Οι πράσινες πολιτικές του Υπουργείου μας θα είναι στο επίκεντρο των δράσεων του Ταμείου Ανάκαμψης. Η Ευρώπη πάει προς αυτή την κατεύθυνση. Επομένως θα είναι ένα πρόγραμμα που θα στηρίξει τα νοικοκυριά, τις επιχειρήσεις, ειδικά τον κατασκευαστικό κλάδο και φυσικά θα έχει ένα θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

 

Είναι μεγάλη πρόκληση για εμάς γιατί σε αυτό το πρόγραμμα μπορείς να κάνεις δεσμεύσεις μόνο για 3 χρόνια, ενώ στο ΕΣΠΑ μπορείς να κάνεις για 7 χρόνια. Επομένως πρέπει να κινηθούμε γρήγορα, συστηματικά, με σοβαρά και μεγάλα προγράμματα, προκειμένου να απορροφήσουμε και να αξιοποιήσουμε σωστά τους πόρους».

Ιουλ 21

Ρήτρα κλιματικής αλλαγής σε όλα τα νομοσχέδια

Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, δήλωσε σήμερα ότι:

«όπως εξελίσσονται τα πράγματα σε σχέση με το πρόβλημα της  κλιματικής αλλαγής, είναι σωστό να προωθηθεί μια «ρήτρα κλιματικής αλλαγής» σε κάθε νομοσχέδιο που θα εισάγεται προς ψήφιση».  

Αυτή την τοποθέτηση έκανε ο κ. Χατζηδάκης  στη συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου για την Κλιματική Αλλαγή, σημειώνοντας ότι με τον όρο «ρήτρα κλιματικής αλλαγής» εννοεί τη συμπερίληψη σε κάθε νομοσχέδιο -στις περιπτώσεις όπου είναι εφικτό- δράσεων οι οποίες υπηρετούν αυτόν τον στόχο, αλλά και την αποφυγή υιοθέτησης μέτρων που θα επιβαρύνουν το κλίμα.

 

Ο κ. Χατζηδάκης, κατά την τοποθέτησή του σημείωσε επίσης:

 «Δεκαοκτώ από τα τελευταία 20 χρόνια ήταν τα πιο θερμά που έχουν καταγραφεί ποτέ. Οι φυσικές καταστροφές που συνδέονται με τον καιρό έχουν αυξηθεί κατά 350% σε σχέση με τη δεκαετία του 1980. Έχουμε αυξανόμενες ενδείξεις ότι η κλιματική αλλαγή συνδέεται άμεσα με την διάδοση ασθενειών και αυξάνει την πιθανότητα εμφάνισης πανδημιών.

 Πιστεύω, λοιπόν, ότι και μόνο αυτά τα στοιχεία αρκούν για να συνειδητοποιήσει κανείς το μέγεθος –αλλά και την αμεσότητα- της πρόκλησης που έχουμε μπροστά μας και αυτό σημαίνει ότι έχουμε την ανάγκη για άμεσες λύσεις.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση το έχει συνειδητοποιήσει  και γι΄αυτό  η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία  συνδέεται άμεσα με το νέο Ταμείο Ανάκαμψης της για το οποίο διαπραγματεύεται ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, το Σαββατοκύριακο στις Βρυξέλλες».

Στη Συνεδρίαση συμμετείχε και ο Γενικός Γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων,  Κωνσταντίνος Αραβώσης, ο οποίος έχει θέση αναπληρωτή Προέδρου στο Συμβούλιο. Ο κ. Αραβώσης, κατά την τοποθέτησή του, επεσήμανε την ανάγκη γρήγορης εκπόνησης των περιφερειακών σχεδίων κλιματικής αλλαγής που εκκρεμούν αλλά και τη σημασία της διατομεακής προσέγγισης στο θέμα της κλιματικής αλλαγής.

Σημειώνεται ότι το Εθνικό Συμβούλιο για την Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή είναι το κεντρικό γνωμοδοτικό όργανο του Κράτους για τον συντονισμό, την παρακολούθηση και αξιολόγηση των πολιτικών για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή. Αποτελείται από εκπροσώπους Υπουργείων, της Ακαδημαϊκής κοινότητας (μεταξύ των οποίων ο Έλληνας εκπρόσωπος για θέματα κλιματικής αλλαγής, Χρήστος Ζερεφός και ο πρόεδρος της Επιστημονικής Επιτροπής για την Κλιματική Αλλαγή, Κωνσταντίνος Συνολάκης),  της κοινωνίας των πολιτών, της Αυτοδιοίκησης και των παραγωγικών φορέων.

Ιουλ 16

Προστασία με έργα για τον Υμηττό - Σε διαβούλευση η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την προστασία του

Αναρτήθηκε σήμερα, 16 Ιουλίου 2020, προς διαβούλευση,  από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την προστασία του Υμηττού (ΣΜΠΕ Υμηττού).  

Ο Υπουργός, Κωστής Χατζηδάκης, συνοδευόμενος από τον υφυπουργό, Δημήτρη Οικονόμου και τους γενικούς γραμματείς, Ευθύμη Μπακογιάννη και Κωνσταντίνο Αραβώση, καθώς και τον περιφερειάρχη Αττικής, Γιώργο Πατούλη,  παρουσίασαν ενώπιον δημάρχων και εκπροσώπων φορέων για την προστασία του Υμηττού, τους στόχους και το σκεπτικό της ΣΜΠΕ Υμηττού.  Στην εκδήλωση παραβρέθηκε και μίλησε εκ μέρους του ΣΠΑΥ,  ο δήμαρχος Παπάγου-Χολαργού, Ηλίας Αποστολόπουλος.

Η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την προστασία του Υμηττού είναι ουσιαστικά μια ολοκληρωμένη πρόταση για τη βιώσιμη, κοινωνική, περιβαλλοντική και οικονομική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής. Πρόκειται δηλαδή για έναν προτεινόμενο «οδικό χάρτη» προστασίας του Υμηττού με σαφείς κανόνες και όρια για την αποτροπή αυθαιρεσιών και υποβάθμισης του φυσικού του περιβάλλοντος.

 

Ειδικότερα, με την ΣΜΠΕ για την προστασία του Υμηττού, επιδιώκονται δύο βασικοί στόχοι:

  • ο ορθολογικός  περιορισμός των επιτρεπόμενων χρήσεων στις περιοχές προστασίας αλλά και  
  • η αύξηση εκτάσεων (στρεμμάτων) πολύ υψηλής περιβαλλοντικής προστασίας, τόσο στον ορεινό όγκο του Υμηττού, όσο και εντός των ορίων των Μητροπολιτικών Πάρκων Γουδή - Ιλισίων.  Ο κ. Χατζηδάκης  δήλωσε χαρακτηριστικά: «Ένα εκατομμύριο Αθηναίοι μένουν  γύρω από τον Υμηττό. Για όλους αυτούς δεν θέλουμε το βουνό να είναι απλά μια όμορφη θέα που βλέπουν από απόσταση. Θέλουμε να είναι κομμάτι της ζωής τους. Να είναι το μέρος της βόλτας τους τα Σαββατοκύριακα. Το μέρος όπου παιδιά τους θα μάθουν να αγαπούν τη φύση.  «Περισσότερο πράσινο για τους Αθηναίους» «Εξασφαλίζουμε περισσότερο πράσινο για τους Αθηναίους σε σχέση με το προηγούμενο Προεδρικό Διάταγμα, με τον ορισμό νέων ζωνών προστασίας για τον Υμηττό.
  • Συγκεκριμένα, αυξάνουμε τη ζώνη υψηλής προστασίας κατά  1.240 στρέμματα,
  • ενώ επεκτείνουμε τον  Πυρήνα των Μητροπολιτικών Πάρκων Γουδή – Ιλισσίων κατά 445 στρέμματα.
  • Παράλληλα, αυξάνουμε την περιοχή προστασίας του Ορεινού όγκου κατά 238 στρέμματα.
  • Αυτά συνδυάζονται με τη δημιουργία περισσότερων πυλών εισόδων από όμορους δήμους, ώστε να έχουν περισσότεροι συμπολίτες μας άμεση πρόσβαση στο βουνό.

 

 «Βάζουμε τέλος στο καθεστώς αβεβαιότητας»

«Με αυτή την ΣΜΠΕ ερχόμαστε να ξεκαθαρίσουμε το τοπίο των επιτρεπόμενων χρήσεων γης με γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος, την καταπολέμηση των αυθαιρεσιών και την προώθηση ήπιων δραστηριοτήτων.

Έτσι βάζουμε τέλος στο καθεστώς αβεβαιότητας που επικρατούσε από το τέλος του 2015. Τότε, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο με προδικαστική απόφαση προδιέγραφε την ακύρωση του Προεδρικού Διατάγματος του 2011 (λόγω απουσίας ΣΜΠΕ). Μια ακύρωση που ήρθε επισήμως από το Συμβούλιο της Επικρατείας το 2017.

 

«Κλείνουμε κάθε παραθυράκι αυθαιρεσίας»

«Κλείνουμε κάθε παραθυράκι αυθαιρεσίας καθώς ακυρώνουμε κάθε δυνατότητα για ελαστικές ερμηνείες και επεκτάσεις των διαφόρων χρήσεων γης. Αδόμητοι χώροι προστατεύονται αποτελεσματικά και επιτρέπονται πλέον μόνο ήπιες χρήσεις όπως η χάραξη μονοπατιών και ποδηλατικών διαδρομών – στο πλαίσιο του Μνημονίου Συνεργασίας του ΥΠΕΝ με τον ΣΠΑΥ και άλλους φορείς.

Επίσης,  δημιουργούμε νέες ζώνες για κοινωφελείς χρήσεις όπως αθλητικές και πολιτισμικές δραστηριότητες, με σαφή προσδιορισμό και οριοθέτηση. Παράλληλα, δίνουμε τη δυνατότητα για αναζωογόνηση εγκαταλελειμμένων αγροτικών εκτάσεων. Πρόκειται για μια πρακτική έχει ξεκινήσει να εφαρμόζεται σε αστικούς ιστούς της Ευρώπης στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής. 

Για το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας η βιώσιμη ανάπτυξη δεν είναι απλά ένα σύνθημα. Είναι μια φιλοσοφία που διαπερνά όλες τις πρωτοβουλίες μας. Μπορούμε και οφείλουμε να συνδυάζουμε την προστασία του περιβάλλοντος με την οικονομική ανάπτυξη και τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών. Και αυτό προϋποθέτει πρώτα από όλα ένα πλαίσιο από σύγχρονους, ξεκάθαρους κανόνες που δεν κάνουν διακρίσεις. Ένα τέτοιο πλαίσιο παρουσιάζουμε σήμερα. Είναι ένα σημαντικό βήμα για να γίνει ο Υμηττός ουσιαστικό κομμάτι της ζωής των Αθηναίων».  

 

Ο κ. Οικονόμου δήλωσε:

«Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις γίνεται ένα σημαντικό βήμα για την ολοκληρωμένη προστασία του Υμηττού, την περιβαλλοντική ανάδειξη του ορεινού όγκου και της αξίας του για το λεκανοπέδιο της Αττικής και τους κατοίκους του, καθώς και για τη δημιουργία των Μητροπολιτικών Πάρκων Γουδή-Ιλισίων, σε συνεργασία με τους όμορους δήμους.

Οι προβλέψεις της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), που τίθενται σήμερα σε διαβούλευση,  αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά τα διαχρονικά προβλήματα που εντοπίζονται στον Υμηττό, εξασφαλίζοντας αναβαθμισμένη περιβαλλοντική προστασία».

Ο κ. Μπακογιάννης δήλωσε:

«Με την ανάρτηση της ΣΜΠΕ του Υμηττού παρουσιάζονται στο κοινό οι προτεινόμενες παρεμβάσεις για την προστασία του ορεινού όγκου οι οποίες δημιουργούν τις προϋποθέσεις για να αποκτήσει η Αττική ένα πραγματικό πνεύμονα πρασίνου.

Στον ορεινό όγκο θεσμοθετείται ένα ενιαίο καθεστώς προστασίας και θεσπίζονται κανόνες για την απομάκρυνση παράνομων και αυθαίρετων κατασκευών που αλλοιώνουν το φυσικό περιβάλλον και τη φυσιογνωμία του».

Ο κ. Αραβώσης δήλωσε:

«Η ΣΜΠΕ Υμηττού εντάσσεται στη γενικότερη πολιτική του Υπουργείου για τις προστατευόμενες περιοχές, καθώς αυτή τη στιγμή εκπονούνται Ειδικές Περιβαλλοντικές Μελέτες για όλες τις προστατευόμενες περιοχές της χώρας.

Το Προεδρικό Διάταγμα για τον Υμηττό που έπεται της  ΣΜΠΕ είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα και θα ακολουθήσουν τα αντίστοιχα Προεδρικά Διατάγματα για όλες τις προστατευόμενες περιοχές της χώρας. Θέλουμε ανάπτυξη, αλλά θέλουμε και υψηλή προστασία του Περιβάλλοντος. Και τα δύο με κανόνες».

Ο κ. Πατούλης δήλωσε:

«Θέλω να συγχαρώ τον υπ. Περιβάλλοντος Κ. Χατζηδάκη, τον υφ. Δ. Οικονόμου, τους Γενικούς Γραμματείς Ε. Μπακογιάννη και Κ. Αραβώση αλλά και όλο το επιτελείο του Υπουργείου για την εκπόνηση αυτής της πολύ σημαντικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για την προστασία του Υμηττού, η οποία τίθεται από σήμερα σε διαβούλευση. Πρόκειται για μία πολιτική απόφαση καθοριστικής σημασίας η οποία διασφαλίζει την προστασία ενός από τα πιο όμορφα βουνά της Αττικής και αποτελεί το πρώτο σημαντικό βήμα για να μπει οριστικό τέλος στο καθεστώς αυθαιρεσιών.

Εμείς ως Περιφέρεια Αττικής έχουμε ως προτεραιότητα να καταστήσουμε την Αττική μία «πράσινη» Περιφέρεια, διαμορφώνοντας ένα περιβάλλον ευεξίας και ευζωίας, για όλους τους πολίτες». 

Τι προβλέπει η ΣΜΠΕ Υμηττού

Με τη ΣΜΠΕ Υμηττού προβλέπεται νέα ζωνοποίηση προστασίας του ορεινού όγκου του Υμηττού. Ειδικότερα προτείνεται:

  1. Ζώνη ΑΥψηλή προστασία της φύσης και των μνημείων

Η ζώνη αυτή καθορίζεται ως περιοχή υψηλής προστασίας της φύσης, με στόχο την προστασία των οικοτόπων, των ειδών χλωρίδας και πανίδας και την ανάδειξη των ιδιαίτερων φυσικών, γεωλογικών και ιστορικών χαρακτηριστικών του Υμηττού. Η Ζώνη Α υψηλής προστασίας της φύσης και των μνημείων υποδιαιρείται στη Ζώνη Α1 και στη Ζώνη Α2.

Στη Ζώνη Α1 επιτρέπονται μόνο χρήσεις που είναι συμβατές ή κρίνονται απαραίτητες για τις ανάγκες προστασίας της περιοχής, όπως έργα αντιπυρικής προστασίας, πυροσβεστικοί κρουνοί, πυροφυλάκια, εργασίες δασικής διαχείρισης, χάραξη μονοπατιών και ποδηλατικών διαδρομών. Επιτρέπονται οι ήπιες ανασχετικές παρεμβάσεις σε ρέματα και η μελισσοκομία.  Στη Ζώνη Α2 ισχύουν όλα όσα προβλέπονται για τη Ζώνη Α1 με την προσθήκη στις χρήσεις της γεωργικής χρήσης, χωρίς τη δυνατότητα ανέγερσης γεωργικών αποθηκών ή οποιουδήποτε άλλου τύπου δόμησης.

  1. Ζώνη Β- Περιφερειακή ζώνη προστασίας

Καθορίζεται ως περιοχή γεωργικής χρήσης, εκπαίδευσης και υπαίθριας αναψυχής, πολιτισμού και αθλητισμού.

  1. Ζώνη ΓΑρχαιολογικής προστασίας

Η ζώνη αυτή καθορίζεται ως Περιοχή προστασίας αρχαιολογικών χώρων.

α) Εντός της ζώνης Γ επιτρέπεται η γεωργική χρήση και η ανέγερση γεωργικών αποθηκών εμβαδού έως 30 τ.μ., κατά τις διατάξεις της αρχαιολογικής νομοθεσίας.

  1. Ζώνη ΔΜητροπολιτικά πάρκα Γουδή και Ιλισίων

Η Ζώνη Δ καθορίζεται ως περιοχή σύνδεσης του ορεινού οικοσυστήματος με την πόλη, εντός της οποίας ιδρύονται το Μητροπολιτικό Πάρκο Γουδή (Δ - Γουδή) και το Μητροπολιτικό Πάρκο Ιλισίων (Δ - Ιλισίων).

  1. Ζώνη ΕΕιδικές χρήσεις

Η Ζώνη αυτή υποδιαιρείται στις Ζώνες: Ε1 - Αθλητισμός - Πολιτισμός - Αναψυχή, Ε2 - Εκπαίδευση - Έρευνα, Ε3 - Κοιμητήρια, Ε4 - Εγκαταστάσεις Ηλεκτρικής Ενέργειας και Ε5 - Σταθμοί Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων.

  1. Ζώνη Στ- Οικιστικές χρήσεις

Εντός της Ζώνης Στ οριοθετούνται υφιστάμενοι οικισμοί με στόχο την αποτροπή της επέκτασής τους. Οι συγκεκριμένοι όροι προστασίας της περιοχής των οικισμών Χέρωμα, Σκάρπεζα και Κίτσι - Θήτι της Ζώνης Στ, καθορίζονται βάσει Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου, με στόχο την ανάπλαση και την περιβαλλοντική προστασία των περιοχών αυτών. Για τις εκτάσεις δασικού χαρακτήρα εντός της Ζώνης Στ ισχύουν οι διατάξεις της δασικής νομοθεσίας.

Σημείωση:

Η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την προστασία του  Υμηττού εκπονήθηκε επί του Προεδρικού Διατάγματος του 2011. Το εν λόγω Προεδρικό Διάταγμα έχει ακυρωθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας, -μετά και από απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθώς εξέλειπε η διαδικασία της στρατηγικής περιβαλλοντικής εκτίμησης.

Επιπλέον, η ΣΜΠΕ για την προστασία του Υμηττού  προτείνει διαφοροποιήσεις επί του Προεδρικού Διατάγματος του 2011, καθώς λαμβάνει υπόψη μεταγενέστερη νομοθεσία, όπως τον Νόμο ο ν. 4277/2014   «Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας Αττικής , τον  Νόμο 4042/2012 , Ποινική Προστασία του Περιβάλλοντος-Εναρμόνιση με την Οδηγία 2008/99/ΕΚ , τον Νόμο  3937/2011 για την προστασία της βιοποικιλότητας, καθώς και τον Νόμο 4685/2020 «εκσυγχρονισμός περιβαλλοντικής νομοθεσίας».

Οφέλη από την ΣΜΠΕ Υμηττού

Τα κύρια οφέλη για το Περιβάλλον και τους πολίτες συνοψίζονται ως εξής:

  1. Η Α’ ζώνη Προστασίας είναι επαυξημένη κατά 1.240 στρέμματα
  2. Ο Πυρήνας των Μητροπολιτικών Πάρκων Γουδή – Ιλισσίων είναι  επαυξημένος κατά 445 στρέμματα και ταυτόχρονα υιοθετούνται νέα ακριβέστερα όρια.  Η ζώνη του πυρήνα προστατεύεται και παραμένει αδόμητη και ανοίγει το δρόμο μετά τη θεσμοθέτηση του προτεινόμενου Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου, ώστε να υλοποιηθούν τα πάρκα με σαφώς ευεργετικά κοινωνικά και περιβαλλοντικά αποτελέσματα.
  3. Η συνολική περιοχή προστασίας του Ορεινού όγκου,  είναι επαυξημένη  κατά 238 στρέμματα.
  4. Ακυρώνεται η δυνατότητα διαφορετικών ερμηνειών των ορίων και αυθαίρετων επεκτάσεων διάφορων χρήσεων. Αδόμητοι χώροι, συχνά σε συνέχεια του ορεινού όγκου και με υψηλό πράσινο εντάσσονται και προστατεύονται αποτελεσματικά. Επιτρέπονται μόνον διάφορων ειδών ήπιες χρήσεις όπως η χάραξη μονοπατιών και ποδηλατικών διαδρομών - στο πλαίσιο του Μνημονίου Συνεργασίας του ΥΠΕΝ με τον ΣΠΑΥ και φορείς.
  5. Δίνεται η δυνατότητα αναζωογόνησης εγκαταλελειμμένων αγροτικών εκτάσεων με βελτίωση του αγροτικού τοπίου
  6. Προβλέπονται κοινωφελείς χρήσεις, από νέες ειδικές ζώνες Ε΄(πολιτισμού-αθλητισμού, εκπαιδευτηρίων, κοιμητηρίων, εγκαταστάσεων ηλεκτρικής ενέργειας, ΣΜΑ). Οι χρήσεις τους προσδιορίζονται και οριοθετούνται για να αποφευχθεί η επέκτασή τους.
  7. Ομοίως οριοθετούνται και τα κοιμητήρια των Δήμων του Υμηττού, ρυθμίζοντας τη λειτουργία τους και αποτρέποντας την ανεξέλεγκτη επέκτασή τους.
  8. Αναγνωρίζεται η δημιουργία ζώνης οικιστικής χρήσης δρομολογώντας τη λύση ενός σημαντικού κοινωνικού προβλήματος.  Προβλέπεται ειδική μελέτη (Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο) με στόχο την αστική ανάπλαση και την προστασία του περιβάλλοντος εντός των υφιστάμενων οικισμών,  με ειδικότερη πρόβλεψη στο προτεινόμενο νέο νομοθέτημα για αυστηρότερους όρους από τις συνήθεις πολεοδομικές μελέτες.
Ιουλ 16

Δίνουμε σημαντικά κίνητρα για την ανάπτυξη υποδομών φόρτισης για ηλεκτροκίνητα οχήματα - Χαιρετισμός στην εκδήλωση της Blink Charging Hellas

Τις πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη υποδομών φόρτισης για ηλεκτροκίνητα οχήματα σε όλη την Επικράτεια ανέπτυξε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης κατά τον χαιρετισμό του σε εκδήλωση της Blink Charging Hellas σήμερα στο Ζάππειο.

Όπως τόνισε ο κ. Χατζηδάκης, η εκδήλωση συμπίπτει με τη συζήτηση του νομοσχεδίου για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στη Βουλή, το οποίο «προάγει την προστασία του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας και είναι απόλυτα εναρμονισμένο με την πράσινη ατζέντα της κυβέρνησης και του υπουργείου μας».

Αναγνωρίζοντας ότι η Ελλάδα ξεκινά από χαμηλή βάση σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες καθώς «αυτή τη στιγμή στους  ελληνικούς δρόμους κυκλοφορούν ελάχιστα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα –γύρω στα 1.000 συνολικά- ενώ σε όλη την επικράτεια υπάρχουν λιγότερα από 100 δημόσια προσβάσιμα  σημεία φόρτισης», ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας υπογράμμισε ότι η διείσδυση των υποδομών φόρτισης αποτελεί προτεραιότητα για την επίτευξη του εθνικού στόχου που έχει τεθεί και προβλέπει ότι έως το 2030 ένα στα τρία νέα αυτοκίνητα θα είναι ηλεκτρικό.

«Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι το πρώτο πράγμα που έρχεται στη σκέψη καθενός όταν είναι έτοιμος να αγοράσει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι πού θα το φορτίζει», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηδάκης. «Γι αυτό, έχουμε επιλέξει το ανταγωνιστικό μοντέλο αγοράς για την ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης επειδή προσβλέπουμε  όχι μόνο σε κινητοποίηση σημαντικών ιδιωτικών επενδύσεων, αλλά και στη δημιουργία συνθηκών ανταγωνισμού, που θα οδηγήσει σε μείωση κόστους για τους χρήστες των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, αλλά και σε βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών.  Παράλληλα, αναπτύσσουμε ολοκληρωμένο πλαίσιο για τη λειτουργία της αγοράς της ηλεκτροκίνησης, με σαφή τον ρόλο του ΔΕΔΔΗΕ και των υπόλοιπων φορέων. Δίνουμε προτεραιότητα στα κεντρικά σημεία, δηλαδή πλατείες, λιμάνια, αεροδρόμια. Έως το τέλος του  2021 οι εθνικές οδοί, οι βασικοί οδικοί άξονες της χώρας θα έχουν καλυφθεί πλήρως από φορτιστές για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Οι εταιρίες εισαγωγής αυτοκίνητων έχουν δεσμευθεί να λειτουργήσουν άμεσα 1200 σημεία φόρτισης, οι δε Δήμοι υποχρεούνται να χωροθετήσουν σημεία για τους φορτιστές μέχρι τον Μάρτιο του επόμενου έτους».

Περνώντας στα κτίρια, ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε ότι για τα νέα κτίρια προβλέπεται υποχρέωση τοποθέτησης φορτιστών στα νέα κτίρια από το 2021 κι έπειτα, ενώ για τα παλιά θα ακολουθηθεί μοντέλο παρόμοιο με αυτό που ισχύει για το φυσικό αέριο, δεν θα χρειάζεται δηλαδή  απόφαση της Γενικής Συνέλευσης της πολυκατοικίας. «Επιπροσθέτως, οι φορτιστές εξαιρούνται από τη απαίτηση έγκρισης εργασιών δόμησης μικρής κλίμακας, κάτι που εξοικονομεί χρόνο και κόστος για όσους εγκαθιστούν τέτοιες υποδομές».

Στη συνέχεια, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας περιέγραψε τα κίνητρα για την ανάπτυξη υποδομών φόρτισης: «Συγκεκριμένα, μέσω της δράσης «Κινούμαι Ηλεκτρικά» -που θα ξεκινήσει αμέσως μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου- επιδοτούμε με 500 ευρώ την αγορά έξυπνων οικιακών φορτιστών από πολίτες. Δίνουμε επίσης σημαντικά φορολογικά κίνητρα για εταιρείες για την εγκατάσταση φορτιστών, μέσω παροχής έκπτωσης δαπάνης, την λεγόμενη «υπεραπόσβεση» και θεωρούμε το κόστος φόρτισης για τους εταιρικούς στόλους ως έξοδο, μειώνοντας έτσι τον φόρο που καταβάλλει η εταιρεία. Τέλος, σηματοδοτούμε ότι ενδιαφερόμαστε πρωτίστως για την παραγωγική και αναπτυξιακή διάσταση της ηλεκτροκίνησης, μέσω της παροχής  σημαντικών αναπτυξιακών-φορολογικών κινήτρων δηλαδή εκπτώσεις φόρων, επιδοτήσεις, μείωση εργοδοτικών εισφορών στις λιγνιτικές περιοχές. Στόχος μα είναι η παραγωγή φορτιστών, μπαταριών –ακόμα και ηλεκτροκίνητων οχημάτων κάποια στιγμή στο μέλλον, γιατί όχι ;- στη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη.  Θέλουμε να προσελκύσουμε επενδύσεις υψηλής τεχνολογίας στις περιοχές αυτές και να τις καταστήσουμε πόλους ανάπτυξης.  Έτσι δεν προάγουμε μόνο την βελτίωση των συνθηκών για το περιβάλλον, αλλά δημιουργούμε έναν νέο τομέα της οικονομίας με υψηλή προστιθέμενη αξία και ευνοϊκές προοπτικές για την απασχόληση», κατέληξε.