Ιουν 11

Η αντιπολίτευση κάνει το άσπρο, μαύρο για το εργασιακό νομοσχέδιο

«14 μέρες άδεια πατρότητας. 2 μήνες γονική άδεια και για τους δύο γονείς, πληρωμένη από τον ΟΑΕΔ. Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της σεξουαλικής παρενόχλησης και της βίας στην εργασία. Θετικά μέτρα για τα παιδιά που δουλεύουν στα ντελίβερι και τα κούριερ, για τους εργατοτεχνίτες, για την τηλεργασία.

Η αντιπολίτευση παριστάνει ότι όλα αυτά δεν τα βλέπει. Έχει κολλήσει με την καραμέλα της διευθέτησης του χρόνου εργασίας. Ενώ και αυτό το ζήτημα το ρυθμίζουμε με βάση αυτά που συμβαίνουν στην πλειονότητα των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ακολουθώντας μάλιστα τις ρυθμίσεις που υπάρχουν στην Ισπανία και την Πορτογαλία όπου κυβερνούν οι σοσιαλιστές μαζί με την αριστερά!».

Ιουν 8

Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας στη μάχη κατά της αδήλωτης και υποδηλωμένης εργασίας

Η πορεία υλοποίησης της ψηφιακής κάρτας εργασίας συζητήθηκε στη συνάντηση που είχαν σήμερα ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης και ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης. Στη συνάντηση μετείχε επίσης η γενική γραμματέας Εργασίας, Άννα Στρατινάκη.

Ακολουθούν οι δηλώσεις των υπουργών μετά την ολοκλήρωση της συνάντησης.

Κ. Χατζηδάκης: Επανάσταση στην αγορά εργασίας, μηχανισμός πρωτοποριακός ακόμη και για τα ευρωπαϊκά δεδομένα

«Η ψηφιακή κάρτα εργασίας είναι μία επανάσταση στην αγορά εργασίας. Ένα αίτημα της ΓΣΕΕ το οποίο υλοποιεί η κυβέρνηση. Είναι μία εγγύηση για την τήρηση του ωραρίου του εργαζομένου. Για την τήρηση του 8ώρου. Για τις υπερωρίες. Για τη διευθέτηση. Είναι ένας σύγχρονος ηλεκτρονικός μηχανισμός, πρωτοποριακός και για τα ευρωπαϊκά ακόμα δεδομένα.

Θα προχωρήσουμε σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης το ταχύτερο δυνατόν από τη θεωρία στην πράξη σε τρία διαφορετικά βήματα. Έτσι ώστε από του χρόνου να είναι η ψηφιακή κάρτα μια πραγματικότητα τόσο για τους εργοδότες όσο και για τους εργαζομένους. Με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης βεβαίως έχουμε εγκαινιάσει μια συνεργασία που καλύπτει και άλλα θέματα του Υπουργείου όπως για παράδειγμα ο ΕΦΚΑ και η γρήγορη απονομή των συντάξεων».

Κ. Πιερρακάκης: Η χρήση ψηφιακών τεχνολογιών μπορεί να βοηθήσει τη χώρα να αλλάξει επίπεδο

«Η συνεργασία μας με το Υπουργείο Εργασίας, με τον Υπουργό Κωστή Χατζηδάκη και την ομάδα του είναι στενή. Συζητήσαμε σήμερα εκτενώς την ψηφιακή κάρτα εργασίας. Όπως ανέφερε και ο υπουργός είναι μια μεγάλη αλλαγή για τον κόσμο της εργασίας. Θεμελιώνει αυτό το οποίο γενικά πιστεύουμε, ότι η χρήση ψηφιακών τεχνολογιών μπορεί να ενδυναμώσει τους πολίτες, μπορεί να βοηθήσει τη χώρα να αλλάξει επίπεδο. Φυσικά η συνεργασία μας δεν αφορά μόνο την ψηφιακή κάρτα εργασίας, όπως ανέφερε και ο υπουργός εστιάζουμε πάρα πολύ στην απονομή των συντάξεων, στον ΕΦΚΑ, έχουμε απλώσει πάρα πολλά ζητήματα τα οποία από κοινού εξετάσουμε. Και να κλείσω λέγοντας πολύ απλά ότι πεποίθηση αυτής της κυβέρνησης είναι ότι η χρήση ψηφιακών τεχνολογιών είναι θεμελιώδης, μειώνει τις ανισότητες, βοηθά τον εργαζόμενο Έλληνα, τον γονιό, τον απόδημο, τον φορολογούμενο. Και ακριβώς γι’ αυτό το λόγο θα εμείνουμε στην κατεύθυνση της εφαρμογής τέτοιων τύπου λύσεων».

Ιουν 6

Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο για την Προστασία της Εργασίας - Κ. Χατζηδάκης: Μεγάλο βήμα μπροστά – Η Ελλάδα ακολουθεί τις πολιτικές των πιο προηγμένων ευρωπαϊκών χωρών – Συνδυάζουμε την προώθηση της ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας με την προστα

Κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή το νομοσχέδιο για την Προστασία της Εργασίας, ύστερα από την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης και αφού ελήφθησαν υπ’ όψιν σειρά προτάσεων από συνδικαλιστικούς και επιστημονικούς φορείς της χώρας.

Το νομοσχέδιο αντιμετωπίζει σύγχρονα, πραγματικά προβλήματα των εργαζομένων και ιδιαίτερα των γυναικών και των νέων, αποκαθιστά αδικίες, καταργεί αναχρονιστικές ρυθμίσεις, προσαρμόζει το πλαίσιο της εργασιακής νομοθεσίας στις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές. Οι βασικότερες τομές του νομοσχεδίου είναι:

• Η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας με την οποία αντιμετωπίζονται η μαύρη εργασία και οι αδήλωτες υπερωρίες.

• Η σύσταση της Επιθεώρησης Εργασίας ως ανεξάρτητης διοικητικής αρχής.

• Η θέσπιση νέων αδειών για τους γονείς και φροντιστές, όπως η άδεια 14 ημερών για τους νέους πατέρες και η επιδοτούμενη από τον ΟΑΕΔ γονική άδεια και για τους δύο γονείς.

• Η δυνατότητα εφαρμογής του συστήματος διευθέτησης του χρόνου εργασίας και ύστερα από αίτηση του εργαζομένου.

• Η προστασία του κοινωνικού συνόλου από τις απεργίες στην κοινή ωφέλεια της οικονομίας με την υποχρέωση παροχής εγγυημένης υπηρεσίας (1/3 της συνήθως παρεχόμενης).

• Η λήψη μέτρων για διαφάνεια στο συνδικαλισμό (δυνατότητα συμμετοχής των εργαζομένων εξ’ αποστάσεως, εγγραφή των συνδικαλιστικών οργανώσεων σε μητρώα)

• Η απαγόρευση της ενίσχυσης συνδικαλιστικών οργανώσεων από εργοδότες και κόμματα.

• Η απαγόρευση επαναπροκήρυξης απεργίας που έχει κριθεί παράνομη από τη Δικαιοσύνη, από τη δευτεροβάθμια ή τριτοβάθμια συνδικαλιστική οργάνωση.

• Η θέσπιση αστικής ευθύνης για συνδικαλιστές οι οποίοι ασκούν βία ή γενικότερα προβαίνουν σε παράνομες πράξεις κατά τη διάρκεια απεργιών.

• Η λήψη μέτρων, προληπτικών και κατασταλτικών, για την αντιμετώπιση της βίας και παρενόχλησης στην εργασία, μεταξύ άλλων με την κύρωση της Σύμβασης 190 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας.

• Η κύρωση της Σύμβασης 187 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας για την υγεία και ασφάλεια στην εργασία.

• Η θέσπιση του δικαιώματος αποσύνδεσης στην τηλεργασία.

• Η καθιέρωση πλαισίου προστασίας και συνδικαλιστικών δικαιωμάτων για τους εργαζόμενους στις ψηφιακές πλατφόρμες.

• Η αύξηση των επιτρεπόμενων υπερωριών σύμφωνα με τα ισχύοντα στην ΕΕ.

• Η διεύρυνση των κλάδων στους οποίους επιτρέπεται η λειτουργία τις Κυριακές σύμφωνα με τα ισχύοντα στις χώρες της ΕΕ, ιδιαίτερα τις Μεσογειακές.

• Η διεύρυνση της προστασίας των εργαζομένων από άκυρες απολύσεις και η θέσπιση δυνατότητας επιπλέον (τριπλάσιας) αποζημίωσης, αντί επαναπρόσληψης, στις υπόλοιπες περιπτώσεις.

• Η αύξηση της αποζημίωσης απόλυσης για τους εργατοτεχνίτες και εξίσωση με εκείνη των υπαλλήλων.

• Η αναβάθμιση του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ με μείωση του διοικητικού φόρτου για τις επιχειρήσεις και διευκόλυνση των ελέγχων.

Σε δηλώσεις του με αφορμή την κατάθεση του νομοσχεδίου ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης επισημαίνει: «Το νομοσχέδιο για την προστασία της εργασίας είναι ένα μεγάλο βήμα μπροστά. Η Ελλάδα ακολουθεί τις πολιτικές των πιο προηγμένων ευρωπαϊκών χωρών και αυτό δεν μπορεί να αμφισβητηθεί από κανέναν. Συνδυάζουμε την προώθηση της ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας με την προστασία των εργαζομένων. Προτάσσουμε το βασικό ζήτημα της αγοράς εργασίας που είναι η μαύρη και υποδηλωμένη εργασία και το αντιμετωπίζουμε με την ψηφιακή κάρτα εργασίας και με τη νέα, Ανεξάρτητη Διοικητική Αρχή της Επιθεώρησης Εργασίας. Μεταφέρουμε επιτυχημένες ευρωπαϊκές πρακτικές σε μια σειρά από θέματα όπως οι υπερωρίες, η λειτουργία ορισμένων κλάδων τις Κυριακές, η διευθέτηση του χρόνου εργασίας, η ενίσχυση των γονικών αδειών, η αντιμετώπιση της βίας και της σεξουαλικής παρενόχλησης στην εργασία, η τηλεργασία, η προστασία των εργαζομένων στα delivery και στα courier, η εξίσωση των αποζημιώσεων για τους εργατοτεχνίτες με αυτές των υπαλλήλων. Εισάγουμε παράλληλα μια σειρά ρυθμίσεις για διαφάνεια στο συνδικαλισμό και μέτρα τα οποία, ενώ προστατεύουν ασφαλώς το δικαίωμα στην απεργία, προστατεύουν εξίσου το κοινωνικό σύνολο από αντίστοιχες καταχρήσεις. Είναι ένα νομοσχέδιο εκσυγχρονισμού του εργατικού δικαίου, που δίνει δύναμη τόσο στον εργαζόμενο, όσο και στην οικονομία».

Ακολουθούν οι κυριότερες αλλαγές που επήλθαν στις διατάξεις του νομοσχεδίου ύστερα από την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης, καθώς και οι βασικές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου.

Συλλογικό εργατικό/ συνδικαλιστικό δίκαιο

Απαγόρευση παράνομης απεργίας: Ορίζεται ότι εάν κριθεί παράνομη απεργία ή στάση εργασίας που έχει κηρυχθεί από πρωτοβάθμια συνδικαλιστική οργάνωση, δεν επιτρέπεται (μια πρακτική που ακολουθείτο σε ορισμένες περιπτώσεις μέχρι σήμερα), η κήρυξη απεργίας από την αντίστοιχη δευτεροβάθμια ή τριτοβάθμια συνδικαλιστική οργάνωση για το ίδιο θέμα.

Αστική ευθύνη συνδικαλιστών: Προστίθεται διάταξη σύμφωνα με την οποία τόσο οι συνδικαλιστές που πραγματοποιούν καταλήψεις, αποκλεισμούς, ή ασκούν βία, εμποδίζοντας τους εργαζόμενους που δεν συμμετέχουν στην απεργία να εργαστούν, όσο και η συνδικαλιστική τους οργάνωση, θα έχουν αστική ευθύνη. Η ευθύνη δεν βαραίνει το σύνολο των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου αλλά εκείνους που προβαίνουν σε αυτές τις πράξεις, ενώ η καταβολή αποζημίωσης προϋποθέτει την άσκηση αγωγής από την θιγόμενη επιχείρηση.

Ποσοστό εγγυημένης υπηρεσίας: Η ελάχιστη εγγυημένη υπηρεσία κατά τη διάρκεια απεργιών στην κοινή ωφέλεια, ορίζεται κατ’ αρχήν σε 33 %, αλλά προβλέπεται ότι μπορεί να μειωθεί με ΚΥΑ που εκδίδουν ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και ο καθ’ ύλην αρμόδιος Υπουργός κατόπιν τεκμηριωμένου αιτήματος ή συμφωνίας των κοινωνικών εταίρων. Σε περίπτωση που δεν επέλθει η συμφωνία για το προσωπικό ελάχιστης εγγυημένης υπηρεσίας, η διαφορά παραπέμπεται στη μεσολάβηση του ΟΜΕΔ.

Προστασία συνδικαλιστών: Η αγωγή για να κριθεί εάν ένας συνδικαλιστής έχει απολυθεί εγκύρως συζητείται με τις ίδιες ταχύτατες διαδικασίες που ισχύουν σε περίπτωση αγωγής για την κήρυξη μιας απεργίας ως παράνομης. Η ανάγκη για ταχεία εκδίκαση της υπόθεσης προκύπτει από το ότι εάν ο απολυθείς δικαιωθεί μετά από χρόνια, θα έχει αποκλεισθεί από τη συνδικαλιστική δράση. Επίσης απλοποιείται η ειδοποίηση των συνδικαλιστικών στελεχών για τη λήψη συνδικαλιστικής άδειας, η οποία θα πρέπει να λαμβάνει χώρα είτε μία εβδομάδα πριν τη λήψη της άδειας όταν είναι εκ των προτέρων γνωστός ο λόγος, είτε, σε όλως έκτακτες περιπτώσεις, ακριβώς πριν τη λήψη της (διαγράφηκε μια τρίτη ενδιάμεση περίπτωση).

ΕΓΣΣΕ: Προστέθηκε ότι με Εθνικές Γενικές Συλλογικές Συμβάσεις μπορεί να καθορίζονται και μισθολογικοί όροι, οι οποίοι ισχύουν μόνο για τους συμβαλλόμενους στη σύναψη της ΕΓΣΣΕ, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο ν. 4093/2012.

ΣΣΕ: Η μη κωδικοποίηση των συλλογικών συμβάσεων δεν θα επιφέρει την ακύρωση της συλλογικής σύμβασης που υπεγράφη, όπως προβλεπόταν στο σχέδιο στη δημόσια διαβούλευση, αλλά απλώς δεν θα ισχύουν οι παλαιοί όροι συλλογικών συμβάσεων που δεν κωδικοποιήθηκαν.

Μητρώο συνδικαλιστικών οργανώσεων: Διευκρινίστηκαν οι συνέπειες από τη μη καταχώριση των στοιχείων -και επικαιροποίηση αυτών- των συνδικαλιστικών οργανώσεων στο σχετικό μητρώο (ΓΕΜΗΣΟΕ).

Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης ότι προϋπόθεση για κήρυξη απεργίας και εκλογή Διοικητικού Συμβουλίου είναι να υπάρχει διαθέσιμο σύστημα ηλεκτρονικής ψηφοφορίας ενώ απαγορεύει την ενίσχυση συνδικαλιστικών οργανώσεων από εργοδότες και κόμματα.

Ωράριο-Υπερωρίες-Ψηφιακή Κάρτα-Κυριακές-διευθέτηση χρόνου εργασίας-διαλείμματα

Οκτάωρο: Αναδιατυπώνεται για νομοτεχνικούς λόγους η διάταξη με την οποία επιβεβαιώνεται και νομικά η ισχύς του 8ωρου/5θήμερου/40ωρου, όπως εφαρμόζεται σήμερα. Επί της ουσίας πάντως δεν υπάρχει καμία απολύτως αλλαγή στα ζητήματα αυτά σε σχέση με το μέχρι σήμερα ισχύον καθεστώς.

Διευθέτηση του χρόνου εργασίας: Προβλέπεται μια βελτίωση νομοτεχνικής φύσης που δεν αλλάζει την αρχική ρύθμιση του νομοσχεδίου και επίσηςδιευκρινίζεται ότι το ωράριο εργασίας στο πλαίσιο συστήματος διευθέτησης του χρόνου εργασίας θα δηλώνεται και στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ.

Παραμένουν:

  • Η θέσπιση της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας που αποτελεί πρωτοποριακό εργαλείο ελέγχου της αδήλωτης και υποδηλωμένης εργασίας.
  • Η δυνατότητα 4ήμερης εργασίας την εβδομάδα στο πλαίσιο της διευθέτησης του χρόνου εργασίας.
  • Η χορήγηση του διαλείμματος μετά από 4 ώρες εργασίας (αντί για 6 ώρες)
  • Η αύξηση των επιτρεπόμενων υπερωριών στις 150 ώρες το χρόνο και εξίσωση σε βιομηχανία και λοιπούς κλάδους όπως συμβαίνει στην Ευρώπη (Σήμερα είναι: 96 ώρες/έτος στη βιομηχανία και 120 ώρες/έτος στις μη βιομηχανικές επιχειρήσεις). Παράλληλα αυξάνεται η αμοιβή για τις υπερωρίες για τις οποίες δεν τηρούνται οι προβλεπόμενες διαδικασίες έγκρισης και ορίζεται στο καταβαλλόμενο ωρομίσθιο προσαυξημένο κατά 120% (από 80% που ίσχυε ως τώρα)
  • Η επέκταση της δυνατότητας εργασίας τις Κυριακές με την ισχύουσα αυξημένη αμοιβή στους κλάδους που έχουν ήδη ανακοινωθεί.

Επιθεώρηση Εργασίας-Ανεξάρτητη Αρχή

Στελέχωση-οργάνωση Επιθεώρησης Εργασίας: Κατά τα πέντε πρώτα χρόνια λειτουργίας της Επιθεώρησης Εργασίας, οι υπάλληλοι του Υπουργείου Εργασίας που σήμερα υποστηρίζουν το ελεγκτικό έργο του ΣΕΠΕ, εξακολουθούν να το πράττουν. Για το ίδιο διάστημα, μετατάξεις και αποσπάσεις για την πλήρωση των θέσεων της Επιθεώρησης Εργασίας γίνονται κατά προτεραιότητα από προσωπικό του ΥΠΕΚΥ με ιδιότητα Επιθεωρητή Εργασίας.

Οι βασικές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου προβλέπουν τη σύσταση της Επιθεώρησης Εργασίας ως Ανεξάρτητης Διοικητικής Αρχής, με λειτουργική ανεξαρτησία, διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια. Η Επιθεώρηση Εργασίας θα λειτουργεί κατά τα πρότυπα της ΑΑΔΕ και της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας ενώ ορίζεται ότι το πόρισμα της Επιθεώρησης Εργασίας επί διαφορών που στοιχειοθετούνται από την ψηφιακή κάρτα εργασίας (π.χ. απαιτήσεις για δεδουλευμένα, επίδομα άδειας) θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί άμεσα για να βγει διαταγή πληρωμής από το δικαστήριο.

Προστασία από απολύσεις

Αποζημιώσεις: Σε σχέση με την πρόβλεψη για 4μηνη προθεσμία κάλυψης των τυπικών προϋποθέσεων καταγγελίας της σύμβασης εργασίας καθώς και για την άσκηση αγωγής από την πλευρά του εργαζόμενου σε περίπτωση καταβολής μειωμένης έως και 10 % αποζημίωσης, διευκρινίζεται αφενός ότι η καταβολή της αποζημίωσης πρέπει να είναι σύγχρονη με την απόλυση και αφετέρου νομοθετείται η παγιωμένη θέση της νομολογίας, ότι η υπολειπόμενη καταβληθείσα αποζημίωση δεν συνιστά λόγο ακύρωσης αλλά συμπλήρωσης αυτής.

Επιπλέον, με τις ήδη γνωστές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου: Ικανοποιείται ένα πάγιο και δίκαιο αίτημα, αυτό της εξίσωσης των αποζημιώσεων των εργατοτεχνιτών (που έως τώρα εισέπρατταν λίγα μεροκάματα) με εκείνες των υπαλλήλων. Διευρύνεται η λίστα των περιπτώσεων της άκυρης απόλυσης (προστασία και του πατέρα πλέον για 6 μήνες μετά τη γέννηση κάθε παιδιού, προστασία λόγω ενασκήσεως δικαιώματος, κλπ.) Στις λοιπές περιπτώσεις (ένταση στις σχέσεις εργαζομένου – εργοδότη ή αναδιάρθρωση μιας επιχείρησης), το Δικαστήριο αντί οποιασδήποτε άλλης συνέπειας, με βάση ρύθμιση που ισχύει στη Γαλλία και την Ισπανία, μετά από αίτημα είτε του εργαζομένου είτε του εργοδότη, επιδικάζει υπέρ του εργαζομένου ποσό πρόσθετης αποζημίωσης (αποδοχές 3 μηνών έως το διπλάσιο της νόμιμης αποζημίωσης)

Άδειες-Ισορροπία επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής

Διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής: Διευρύνονται, σε συνεννόηση με το Υπ. Εσωτερικών, και στο προσωπικό του Δημοσίου για το οποίο εφαρμόζεται το εργατικό δίκαιο περιλαμβάνοντας μεταξύ άλλων τους εργαζόμενους με σχέση Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου (ΙΔΟΧ), οι παρακάτω άδειες:

α. Ειδική άδεια παροχής προστασίας μητρότητας (6 μήνες επιδοτούμενοι από ΟΑΕΔ) και
β. Άδεια υποβοηθούμενης αναπαραγωγής 7 ημερών με αποδοχές.

Επίσης επεκτείνεται η άδεια 4 ημερών για παρακολούθηση σχολικής επίδοσης και σε παιδιά που φοιτούν σε Ειδικά Σχολεία και σε Ειδικές Δομές για Άτομα με Ειδικές Ανάγκες, ενώ προτεραιοποιούνται οι αιτήσεις γονέων παιδιών με αναπηρία για τη χορήγηση γονικής άδειας.

Οι ήδη ανακοινωθείσες διατάξεις προβλέπουν:

Άδεια πατρότητας: 14 ημέρες με αποδοχές έναντι 10 που προβλέπει η Οδηγία και 2 που ισχύει σήμερα

Προστασία του νέου πατέρα κατά της απόλυσης για 6 μήνες από τη γέννηση του τέκνου. Περιορισμός αντικινήτρων για πρόσληψη γυναικών

Παραμένει η προστασία της εγκύου και εργαζόμενης μητέρας για 18 μήνες μετά τον τοκετό

Γονική άδεια 4 μηνών για κάθε γονέα με επιδότηση για πρώτη φορά από τον ΟΑΕΔ για τους 2 μήνες

Δικαίωμα ευέλικτων ρυθμίσεων (π.χ. τηλεργασία, ευέλικτο ωράριο, μερική απασχόληση) για γονείς και φροντιστές με βάση την Οδηγία 1158/2019.

Απουσία 2 ημέρες κατ’ έτος με αποδοχές για λόγους ανωτέρας βίας

Άδεια φροντιστή για συγγενείς ή συνοίκους που αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα υγείας

Επέκταση της άδειας λοχείας 9 εβδομάδων μετά τη γέννα και στην υιοθεσία τέκνου

Επέκταση της ειδικής άδειας προστασίας της μητρότητας 6 μηνών με επιδότηση από τον ΟΑΕΔ και στην υιοθεσία τέκνου

Επέκταση του μειωμένου ωραρίου (άδεια φροντίδας τέκνου) και στην μητέρα που απέκτησε τέκνο με τη διαδικασία της παρένθετης μητρότητας

Θεωρείται άκυρη η απόλυση εργαζομένου επειδή ζήτησε ή έλαβε άδεια –Θεσπίζεται αντιστροφή του βάρους της απόδειξης υπέρ του εργαζομένου στο Δικαστήριο.

Αντιμετώπιση της βίας και παρενόχλησης

Διεύρυνση προστασίας: Προστίθενται στα προστατευόμενα άτομα και οι εργαζόμενοι στην άτυπη οικονομία.

Δημόσιο: Σειρά δικαιωμάτων (όπως ενδεικτικά: διεύρυνση προστασίας και σε βία και απλή παρενόχληση και όχι μόνο στην παρενόχληση λόγω διακρίσεων, αποχώρηση από την εργασία σε περίπτωση κινδύνου), όπως προβλέπει η ΔΣΕ 190 επεκτείνονται και στο δημόσιο τομέα. Η ρύθμιση εισάγεται ύστερα από συνεννόηση με το Υπουργείο Εσωτερικών.

Ορισμοί: Ορίζονται διακριτά οι συμπεριφορές «βία» και «παρενόχληση», για να υπάρχει μεγαλύτερη σαφήνεια στις απαγορευμένες συμπεριφορές. Προστίθεται και ρητά στον ορισμό της παρενόχλησηςλόγω φύλου ο σεξουαλικός προσανατολισμός, έκφραση, ταυτότητα φύλου.

Δικαίωμα αποχώρησης: Στο δικαίωμα οικειοθελούς αποχώρησης από την εργασία για εύλογο χρόνο λόγω κινδύνου ζωής/υγείας/ασφάλειας, μετά από τεκμηριωμένη ενημέρωση του εργοδότη, προστίθεται δικαίωμα του εργοδότη να προσφύγει στην Επιθεώρηση Εργασίας, σε περίπτωση που ο εργαζόμενος δεν επιστρέφει, παρά το ότι έληξε ο κίνδυνος.

Αντιστροφή του βάρους απόδειξης: Γίνεται παραπομπή της ρύθμισης για την αντιστροφή του βάρους της απόδειξης (σε μη ποινικά θέματα βεβαίως), στην ήδη ισχύουσα και εφαρμοζόμενη ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία, για λόγους μεγαλύτερης νομικής σαφήνειας και ασφάλειας.

Ενημέρωση: Αφαιρείται η διαβούλευση με το σύνολο των εργαζομένων για τις επιχειρησιακές πολιτικές για τη βία και παρενόχληση όταν δεν υπάρχει συνδικαλιστική οργάνωση ή άλλοι εκπρόσωποι στην επιχείρηση και αντικαθίσταται με ενημέρωση των εργαζομένων και ανάρτηση των αντίστοιχων πολιτικών.

Τα παραπάνω προστίθενται στις ρυθμίσεις που προβλέπουν μεταξύ άλλων υποχρέωση κατάρτισης πολιτικών στην επιχείρηση για την αντιμετώπιση του φαινομένου και για τη διαχείριση των καταγγελιών, άμεση λήψη μέτρων από τον εργοδότη όταν ο δράστης είναι εργαζόμενος (από σύσταση και αλλαγή θέσης του καταγγελλόμενου μέχρι απόλυση), ειδική διαδικασία στην Επιθεώρηση Εργασίας για τις περιπτώσεις αυτές και δυνατότητα παρέμβασής της με εντολή στον εργοδότη να λάβει μέτρα όταν υπάρχει κίνδυνος για το θύμα, κ.α.

Τηλεργασία

Επίλυση διαφορών: Όπως συμβαίνει στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, η τηλεργασία εφαρμόζεται μετά από συμφωνία μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων. Αυτή ήταν άλλωστε και παραμένει, η πρόβλεψη του νομοσχεδίου. Διευκρινίζονται απλώς περαιτέρω οι προϋποθέσεις για την εφαρμογή της τηλεργασίας, όταν αυτές δεν έχουν συμφωνηθεί μεταξύ εργοδότη και εργαζόμενου με την πρόσληψη ή με τροποποίηση της σύμβασης εργασίας. Ορίζεται συγκεκριμένα ότι, η τηλεργασία μπορεί να εφαρμόζεται με απόφαση του εργοδότη μόνο για λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας και όταν προηγείται σχετική κυβερνητική απόφαση, ή μετά από αίτηση του εργαζομένου, σε περίπτωση τεκμηριωμένου κινδύνου της υγείας του. Αν υπάρχει διαφωνία μεταξύ των δύο πλευρών θα παραπέμπεται προς επίλυση στην Επιθεώρηση Εργασίας.

Ανάληψη του κόστους από τον εργοδότη: Ορίζεται ρητώς ότι το κόστος που αναλαμβάνει ο εργοδότης είναι ο εξοπλισμός (απόκτηση, συντήρηση, αποκατάσταση) και οι επικοινωνίες – οι λεπτομέρειες καθορίζονται με υπουργική απόφαση. Παραμένει η πρόβλεψη ότι οι δαπάνες αυτές δεν αποτελούν αποδοχές, αλλά εκπιπτέαδαπάνη για την εργοδοτική επιχείρηση, είναι αφορολόγητες και δεν επιβαρύνονται με ασφαλιστικές εισφορές εργοδότη ή εργαζομένου.

Απλούστευση: Μειώνονται τα υποχρεωτικά στοιχεία που πρέπει να περιλαμβάνει η σύμβαση της τηλεργασίας.

Υπενθυμίζεται ότι με τις ρυθμίσεις που έχουν ανακοινωθεί, μεταξύ άλλων θεσπίζεται το δικαίωμα αποσύνδεσης, δηλαδή το δικαίωμα κάθε τηλεργαζόμενουνα απέχει από την παροχή εργασίας με τηλεφωνικό, ηλεκτρονικό ή ψηφιακό τρόπο, εκτός ωραρίου εργασίας και κατά τη διάρκεια των αδειών του ενώ ορίζεται ότι οι τηλεργαζόμενοι έχουν τα ίδια δικαιώματα και υποχρεώσεις με τους εργαζομένους εντός των εγκαταστάσεων της επιχείρησης.

Ψηφιακές πλατφόρμες

Διεύρυνση ορισμού: Διευρύνεται ο ορισμός προκειμένου να περιλαμβάνει όλες τις ψηφιακές πλατφόρμες, ακόμη κι αυτές που συναλλάσσονται απευθείας με τον πελάτη.

Παροχή μέσων προστασίας: Προβλέπεται ότι οι ψηφιακές πλατφόρμες, οι οποίες υποχρεούνται να παρέχουν προστατευτικά κράνη στους παρόχους των υπηρεσιών, μπορούν εναλλακτικά να καταβάλουν στους συνεργάτες τους την αξία του κράνους σε χρήμα. Με αντίστοιχο τρόπο αποδίδεται και η προσαύξηση του 15% επί του ελάχιστου νομοθετημένου μισθού σε περίπτωση χρήσης ιδίου μέσου.

Με τις ήδη γνωστές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου: αναγνωρίζονται δύο τρόποι συνεργασίας των παρόχων υπηρεσιών με τις πλατφόρμες (συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας ή ανεξάρτητων υπηρεσιών / έργου), θεσπίζονται ίδιες υποχρεώσεις από τις πλατφόρμες για πρόνοια, υγιεινή και ασφάλεια έναντι εργαζομένων και αυτοαπασχολούμενων και προβλέπονται δικαιώματα σύστασης οργανώσεων, διαπραγμάτευσης συλλογικών συμφωνιών, απεργίας για τους απασχολούμενους με συμβάσεις ανεξαρτήτων υπηρεσιών/ έργου.

Υγεία και ασφάλεια στην Εργασία

Επιχειρησιακό σχέδιο: Προστίθεται άρθρο για την κατάρτιση ετήσιου Εθνικού Προγράμματος για την Υγεία και Ασφάλεια στην εργασία (επιχειρησιακό σχέδιο με την Εθνική Στρατηγική) με συγκεκριμένες αρχές και προδιαγραφές: εκτίμηση κινδύνων, χρονοπρογραμματισμός δράσεων, συνέργειες, παρακολούθηση με βάση στόχους και δείκτες προόδου

Συνεργασία με το ΕΛΙΝΥΑΕ: Θεσπίζεται συνεργασία του ΥΠΕΚΥ και της Επιθεώρησης Εργασίας με το Ελληνικό Ινστιτούτο Υγιεινής και Ασφάλειας της Εργασίας (ΕΛΙΝΥΑΕ, είναι ο φορέας των κοινωνικών εταίρων ΓΣΕΕ, ΣΕΒ, ΓΣΕΒΕΕ, ΕΣΕΕ, ΣΕΤΕ για την υγεία και την ασφάλεια στην εργασία), μέσω προγραμματικών συμβάσεων για εκπόνηση μελετών, ερευνών πεδίου, προγραμμάτων κατάρτισης σε επιχειρήσεις, παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών για θέματα υγείας και ασφάλειας στην εργασία.

Με το νομοσχέδιο κυρώνεται η Σύμβαση 187 του Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας για την Ασφάλεια και την Υγεία στην Εργασία

ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ

Νομοτεχνικές βελτιώσεις: Οι διατάξεις προβλέπουν ψηφιακό μετασχηματισμό του συστήματος παρακολούθησης της αγοράς εργασίας, μείωση του διοικητικού φόρτου για τις επιχειρήσεις, διαλειτουργικότητα των πληροφοριακών συστημάτων ΕΡΓΑΝΗ, e-ΕΦΚΑ, Επιθεώρησης Εργασίας, ΟΑΕΔ, διευκόλυνση των ελέγχων με διασταυρώσεις.

Ιουν 6

Άλλο η απεργία και άλλο η παρανομία - συνέντευξη στην εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ

«Άλλο η απεργία και άλλο η παρανομία» ξεκαθαρίζει μέσω του «Βήματος της Κυριακής» ο υπουργός Εργασίας κ. Κωστής Χατζηδάκης, προαναγγέλλοντας ότι οι απεργίες που κηρύσσονται παράνομες από το δικαστήριο δεν θα μπορούν να επαναποφασίζονται από υπέρτερη -δευτεροβάθμια ή τριτοβάθμια-συνδικαλιστική οργάνωση. «Οι συνδικαλιστές που παρανομούν κατά τη διάρκεια της απεργίας θα υπόκεινται σε αστικές ευθύνες» προσθέτει.

Λάβρος κατά πάντων -αντιπολίτευσης και συνδικαλιστών- ο υπουργός Εργασίας, λίγες ημέρες πριν από τη συζήτηση του εργασιακού νομοσχεδίου στη Βουλή και της εκδήλωσης της 24ωρης γενικής απεργίας, απαντά στο σύνολο των επικρίσεων και των αντιδράσεων που δέχεται για τις νέες ρυθμίσεις που εισάγει το νομοσχέδιο του. «Ο ΣΥΡΙΖΑ κάνει μια ακόμη πολιτική θεατρική παράσταση, μιλάει με τσιτάτα, ενώ εμείς παρακολουθούμε τις εξελίξεις και αναζητούμε δίκαιες και ισορροπημένες λύσεις» λέει χαρακτηριστικά. Και προσθέτει: «Οι συνδικαλιστές ενοχλούνται από τα ηλεκτρονικά μητρώα και την ηλεκτρονική ψηφοφορία που εισάγουμε, όπως και από την κατάργηση της χρηματοδότησης των οργανώσεων από εργοδότες και κόμματα. Αυτό είναι το πρόβλημά τους».

 

Κύριε υπουργέ, η διευθέτηση του χρόνου εργασίας και το ωράριο είναι οι διατάξεις του νομοσχεδίου σας που έχουν δεχθεί τις εντονότερες κριτικές. Τελικώς αλλάζετε το 8ωρο, με τον τρόπο που εφαρμόζετε την αυξομείωση των ωρών εργασίας ανά περιόδους;

Όσα ισχυρίζεται η αντιπολίτευση για την διευθέτηση του χρόνου εργασίας, λυπάμαι που το λέω, είναι κωμικοτραγικά. Ποιος μπορεί, άραγε, να πιστέψει ότι θα ήταν δυνατόν να καταργηθεί το 8ωρο σε μία χώρα της ΕΕ; Υπάρχουν σαφείς προβλέψεις στον Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Χάρτη. Ακόμα σαφέστερες στο ίδιο το νομοσχέδιο (άρθρο 55). Ποιος, επίσης, σοβαρός άνθρωπος θα μπορούσε να ισχυρισθεί ότι εισάγεται για πρώτη φορά η διευθέτηση όταν ισχύει 30 χρόνια τώρα στην Ελλάδα και έχει εφαρμοστεί συγκεκριμένα στον ΟΤΕ, στην Alpha Bank, στον Παπαστράτο, στην ΗΒΗ και στον ξενοδοχειακό κλάδο; Είναι μια επιλογή, εναλλακτική των υπερωριών, η οποία ισχύει σε όλη την Ευρώπη, προσφέρεται από το 54% των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων και εφαρμοζόταν στην Ελλάδα και επί ΣΥΡΙΖΑ. Εμείς δίνουμε απλώς την δυνατότητα στον εργαζόμενο, αν τον εξυπηρετεί, να το ζητήσει και μόνος του, είτε σε επιχειρήσεις που δεν υπάρχουν σωματεία, είτε εν πάση περιπτώσει για λόγους συμφιλίωσης της επαγγελματικής και προσωπικής του ζωής. Να δουλεύει δηλαδή λίγο παραπάνω από Δευτέρα έως Πέμπτη και να πληρώνεται για να κάθεται τις Παρασκευές. Είναι, άραγε, φιλεργατικό να του αρνηθούμε να βλέπει λίγο παραπάνω την οικογένειά του;

 

Ναι, αλλά η ατομική συμφωνία μεταξύ εργοδότη και εργαζομένου, δημιουργεί μια νέα πραγματικότητα και ανατρέπει τις υφιστάμενες εργασιακές ισορροπίες.

Μα, στις 20 Ιουνίου του 2019, όλα τα κράτη της ΕΕ, προσυπέγραψαν την Οδηγία 1158 η οποία εισάγει τη λογική των ατομικών συμβάσεων με πρωτοβουλία του εργαζομένου για λόγους συμφιλίωσης της επαγγελματικής και προσωπικής ζωής.  Οδηγία που προσυπέγραψε ο ΣΥΡΙΖΑ και εμείς απλώς ενσωματώνουμε στο εθνικό δίκαιο. Θα καταψηφίσει ο ΣΥΡΙΖΑ αυτό που υπέγραψε; Ή, μήπως, τους ενοχλεί ότι εμείς δεν περιοριζόμαστε, όπως λέει η Οδηγία, στους παντρεμένους με παιδιά κάτω των 8 ετών, αλλά δίνουμε αυτή την δυνατότητα σε όλους τους εργαζομένους που το θέλουν; Τους πειράζει δηλαδή να ζητάνε αντίστοιχες ρυθμίσεις για τον εαυτό τους οι παντρεμένοι χωρίς παιδιά, οι φοιτητές κλπ; Αν αυτό είναι το πρόβλημα, ας ψηφίσουν τουλάχιστον την Οδηγία που οι ίδιοι προσυπέγραψαν!

Κριτική διατυπώνεται και για το θέμα των υπερωριών όπου πολλοί διαπιστώνουν ότι θα επέλθει μείωση στην αμοιβή της επιπλέον εργασίας σε σχέση με σήμερα. Τι τους απαντάτε;

Διερωτώμαι, πώς είναι δυνατό να επέλθει μείωση του εισοδήματος από υπερωρίες ενός εργαζομένου, ο οποίος είχε μέχρι τώρα ανώτατο όριο υπερωριών τις 96 ώρες το χρόνο (στη βιομηχανία), ενώ τώρα μπορεί να δουλεύει μέχρι 150 ώρες το χρόνο; Ρωτώ κάθε καλόπιστο αναγνώστη, είναι αυτό μείωση ή αύξηση; Είναι μεγαλύτερος αριθμός το 96 ή το 150; Τώρα, αν αναφέρονται στην υπερωριακή απασχόληση πλέον των 96 ωρών στη βιομηχανία ή των 120 ωρών στις υπηρεσίες, προφανώς ξεχνάνε να σημειώσουν ότι αυτή ήταν αδήλωτη, μαύρη εργασία. Αυτήν την εργασία υποστηρίζουν; Για να πληρωθεί ο εργαζόμενος σε αυτές τις περιπτώσεις έπρεπε, ή να την καταγγείλει, ή να επέμβει το ΣΕΠΕ! Στη δική μας περίπτωση, πέραν της αύξησης του ορίου των υπερωριών, δηλαδή των χρημάτων που τελικά βάζει στην τσέπη ο εργαζόμενος, προβλέπεται ότι αυτές ακριβώς οι μη-δηλωμένες υπερωρίες, δεν θα πληρώνονται με 80% προσαύξηση, όπως συνέβαινε μέχρι τώρα, αλλά με 120%!

Εφόσον δεν υπάρχουν αρνητικές για τους εργαζόμενους αλλαγές, προς τι η δριμεία αντίδραση του συνόλου – σχεδόν – της αντιπολίτευσης, αλλά και των συνδικαλιστικών οργανώσεων;

Μην ξεχνάτε, ποιο είναι το πολιτικό εμπόρευμα, ορισμένων τουλάχιστον κομμάτων της αντιπολίτευσης. Είναι η συνεχής επανάληψη της «μονοπωλιακής» ευαισθησίας τους απέναντι στους εργαζομένους και η εξίσου αδιάλειπτη επίθεση σε εμάς για «οδοστρωτήρες» και «γαλέρες». Εκείνοι μιλάνε με τσιτάτα, ενώ εμείς παρακολουθούμε τις εξελίξεις και προσπαθούμε να βρούμε δίκαιες και ισορροπημένες λύσεις που να συνδυάζουν την ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητα με την προστασία των εργαζομένων. Ο ΣΥΡΙΖΑ κάνει μία ακόμα πολιτική-θεατρική παράσταση. Το πολιτικό θέατρο όμως θα ξεχαστεί και θα μείνουν όλες αυτές οι αλλαγές που δίνουν περισσότερες ευκαιρίες τόσο στην οικονομία, όσο και στον εργαζόμενο.

 

Δεν μου απαντήσατε όμως για τις συνδικαλιστικές οργανώσεις.

Δεν έχουμε δικές μας πατέντες. Φέρνουμε ρυθμίσεις οι οποίες ισχύουν σε όλη σχεδόν την ΕΕ. Μπορεί ορισμένοι συνδικαλιστές να ενοχλούνται γιατί εισάγουμε ηλεκτρονικά μητρώα, ηλεκτρονικές ψηφοφορίες και γενικότερα μέτρα διαφάνειας στον συνδικαλισμό. Επιπλέον, ορίζουμε ότι η συνδικαλιστική προστασία θα είναι στο επίπεδο αυτής των εγκύων, διότι σήμερα είναι ακόμα ισχυρότερη. Ενώ, επίσης, καταργούμε την χρηματοδότηση των συνδικαλιστικών οργανώσεων από εργοδότες (ιδιώτες ή Δημόσιο) και από κόμματα. Αν αυτό είναι το πρόβλημά τους, θα ήταν εντιμότερο να το πουν, από το να κάνουν μία έωλη κριτική που δεν έχει καμία σχέση με το νομοσχέδιο.

 

Η ΓΣΕΕ σε υπόμνημά της αναφέρεται, μεταξύ των άλλων, στις αλλαγές που επέρχονται στον τρόπο λήψης της απόφασης για απεργία και στη διαδικασία νομιμοποίησής της, μιλώντας για «παρεμπόδιση και εξουδετέρωση του δικαιώματος της απεργίας» και  «παραβίαση της μυστικότητας της ψηφοφορίας».  Ποια είναι η δική σας άποψη;

Θυμόμαστε όλοι τους ξυλοδαρμούς στο πρόσφατο συνέδριο της ΓΣΕΕ, αλλά και τις καταγγελίες των ίδιων των συνδικαλιστών για έλλειψη διαφάνειας. Οι ρυθμίσεις που ανέφερα σε αυτό αποσκοπούν: Διαφάνεια, καθαροί κανόνες, ενίσχυση της αξιοπιστίας του συνδικαλισμού. Όσο για τη ρύθμιση για τις υπηρεσίες κοινής ωφέλειας (μετρό, ακτοπλοΐα, απορρίμματα κ.λπ.) να παρέχεται το 1/3 της υπηρεσίας στις απεργίες, δεν φέρνουμε παρά μια ρύθμιση που ισχύει στη Γαλλία, στο Βέλγιο, στην Αυστραλία, στον Καναδά κ.λπ. Οι απεργίες γίνονται εναντίον των κυβερνήσεων και της εργοδοσίας. Δεν μπορώ να φανταστώ ότι ένας συνδικαλιστής θα ήθελε να στραφεί εναντίον π.χ. ενός ηλικιωμένου, ο οποίος θα μένει αποκλεισμένος στο σπίτι του, λόγω μιας αντίληψης για την απεργία, που είμαι βέβαιος ότι δεν συνάδει με την ευαισθησία που έχουν απέναντι στην κοινωνία οι ίδιοι οι απλοί απεργοί.

 

Με μια τροποποίηση που φέρατε τώρα στη Βουλή προβλέπεται για πρώτη φορά ότι δεν μπορεί το Εργατικό Κέντρο ή η ΓΣΕΕ να επαναπροκηρύξει μια απεργία που έχει κηρυχθεί καταχρηστική από ένα δικαστήριο. Δεν θεωρείτε ότι με αυτόν τον τρόπο περιορίζεται το δικαίωμα της απεργίας;

Θυμηθείτε απλώς τι έγινε πρόσφατα στο μετρό. Ένα από τα πολλά σωματεία προκήρυξε απεργία, στην οποία συμμετείχαν μερικές δεκάδες υπαλλήλων. Σταμάτησε το μετρό της Αθήνας και εκατοντάδες χιλιάδες Αθηναίοι ταλαιπωρήθηκαν. Το ίδιο έγινε την περασμένη Πέμπτη στο λιμάνι του Πειραιά. Είναι, άραγε, σεβασμός απέναντι στην δικαιοσύνη και στο κοινωνικό σύνολο, μια απεργία που κηρύσσεται παράνομη και καταχρηστική από ένα δικαστήριο, να επαναπροκηρύσσεται αμέσως από ένα δευτεροβάθμιο ή τριτοβάθμιο όργανο; Αφού έχει κηρυχθεί παράνομη, ας επαναπροκηρυχθεί από τους ίδιους. Αλλά τηρώντας τους κανόνες που προβλέπονται από τους νόμους. Που είναι νόμοι  κράτους-μέλους της ΕΕ. Για τον ίδιο λόγο προβλέπουμε και αστική ευθύνη όσων συνδικαλιστών προβαίνουν σε παράνομες πράξεις κατά τη διάρκεια μιας απεργίας. Όχι φυσικά όλων των συνδικαλιστών της οργάνωσης, αλλά αυτών που παρανομούν. Διότι άλλο απεργία και άλλο παρανομία. Αυτή η πρακτική, της παράκαμψης ουσιαστικά των νόμων και της δικαιοσύνης, θεωρώ ότι είναι μια πρακτική προσβλητική τελικά απέναντι στην ίδια την κοινωνία και τους θεσμούς.

 

Η ψηφιακή κάρτα εργασίας, που αποτελεί τη διάταξη με την υψηλότερη αποδοχή, είναι ικανή να ελέγξει μια αγορά εργασίας που βρίθει παραβάσεων;

Αυτό είναι το βασικό θέμα κ. Παπαδή. Και εδώ θα περίμενα δημιουργικές προτάσεις. Όσοι διαβάζουν τη συνέντευξη γνωρίζουν, ότι βασικό πρόβλημα στην ελληνική αγορά εργασίας είναι η εφαρμογή της όποιας νομοθεσίας! Υιοθετούμε λοιπόν την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας που είναι εγγύηση για την τήρηση του ωραρίου του εργαζομένου, αλλά και εγγύηση για την αποφυγή αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων. Είναι ένας σύγχρονος ψηφιακός μηχανισμός, ο οποίος θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και θα προωθηθεί το ταχύτερο σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Θα εφαρμοστεί δε ανάλογα με την ιδιαιτερότητα της κάθε δουλειάς. Αλλά πάντως θα εφαρμοστεί! Αντί λοιπόν να συζητάμε για αυτά, το μόνο που ακούγεται από την αντιπολίτευση είναι μουχλιασμένα συνθήματα!

 

Αντιδράσεις – τουλάχιστον από την πλευρά των εργαζομένων - συγκεντρώνει και η διάταξη για την μετατροπή της Επιθεώρησης Εργασίας σε ανεξάρτητη αρχή. Πως απαντάται στην κριτική που σας ασκείτε ότι αντί να αναβαθμίσετε, εμπλουτίσετε και θωρακίσετε τον ΣΕΠΕ «απεκδύεστε την ευθύνη του ελέγχου».

Είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον ότι εγώ, με τους «οδοστρωτήρες» και τις «γαλέρες» μου, θεωρούμαι τόσο πολύ αξιόπιστος από ορισμένα κόμματα και από ορισμένες συνδικαλιστικές οργανώσεις, ειδικά για το θέμα της Επιθεώρησης Εργασίας! Για όλα τα άλλα, είμαι χάλια! Ειδικά για αυτό, όμως, δεν υπάρχει καλύτερος! Όλα αυτά ακριβώς δείχνουν ότι είμαστε μπροστά σε μια ζαλισμένη και προκατασκευασμένη αντιπολίτευση που δεν έχει καμιά σχέση με αυτό καθαυτό το νομοσχέδιο. Εδώ μιλάμε για μια μεγάλη αλλαγή. Είμαστε η πρώτη κυβέρνηση που δημιουργεί Ανεξάρτητη Αρχή για την τήρηση της εργατικής νομοθεσίας με Διοικητή που θα επιλέγεται με συμμετοχή του ΑΣΕΠ. Ενώ, λοιπόν, εμείς ψηφίσαμε την αντίστοιχη ρύθμιση του ΣΥΡΙΖΑ στην ΑΑΔΕ, ο ΣΥΡΙΖΑ ετοιμάζεται να καταψηφίσει αυτήν την αλλαγή. Μετά ψάχνουν γιατί είναι τόσο χαμηλά στις δημοσκοπήσεις!

Προβληματισμός υπάρχει και για την διάταξη που προβλέπει έξτρα αποζημίωση, αντί της επαναπρόσληψης στις περιπτώσεις άκυρης απόλυσης που κρίνεται στο δικαστήριο.

Ο ήδη υφιστάμενος, μακρύς κατάλογος για την προστασία από απολύσεις διευρύνεται. Προστίθεται π.χ. η προστασία από απόλυση του πατέρα 6 μήνες μετά τη γέννηση κάθε παιδιού του. Ο τηλε-εργαζόμενος που ασκεί το «δικαίωμα αποσύνδεσης». Τώρα, αυτό που αναφέρετε, ισχύει σε 2 βασικά περιπτώσεις. Στην περίπτωση που υπάρχει ένταση στη σχέση εργοδότη-εργαζόμενου, ή στην περίπτωση που η εταιρεία έχει σοβαρό οικονομικό πρόβλημα. Εμείς εδώ εφαρμόζουμε το σύστημα που ισχύει στη Γαλλία και την Ισπανία. Και, ρωτώ ειλικρινά, είναι λογικό να βάζουμε να συμβιώνουν στον ίδιο χώρο δύο άνθρωποι που δεν θέλει να βλέπει ο ένας τον άλλον; Και, επίσης, είναι τρελοί οι Γάλλοι και οι Ισπανοί που έχουν μια αντίστοιχη ρύθμιση;

Τελικώς, πρόκειται για ένα νομοσχέδιο που περιλαμβάνει μόνο διατάξεις που προκαλούν αντιδράσεις ή έχει και ρυθμίσεις κοινά αποδεκτές; 

Πρόκειται για ένα τρισάθλιο νομοσχέδιο! (γελάει) Τόσο τρισάθλιο που εισάγει άδεια πατρότητας 14 ημερών. Που προβλέπει γονικές άδειες πληρωμένες από τον ΟΑΕΔ για 2 μήνες και για τους δύο γονείς. Ρυθμίζει θέματα για την υγεία και την ασφάλεια των αυτοαπασχολούμενων σε delivery και courier. Εξισώνει τις αποζημιώσεις απόλυσης των εργατοτεχνιτών με τους υπαλλήλους. Ρυθμίζει με ένα σύγχρονο τρόπο τα ζητήματα της τηλεργασίας. Εισάγει μέτρα καταπολέμησης της βίας και παρενόχλησης.

 

 

Ιουν 4

Συνάντηση Κ. Χατζηδάκη-Μ. Συρεγγέλα με εργαζόμενες και άνεργες γυναίκες

Η θέση των γυναικών στην αγορά εργασίας και οι προκλήσεις που αυτές αντιμετωπίζουν ήταν το αντικείμενο συνάντησης που πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Πέμπτης, 3 Ιουνίου, στο υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και στην οποία συμμετείχαν γυναίκες διαφόρων ηλικιών και επαγγελματικών κλάδων.

Λίγο πριν από την κατάθεση του νέου εργασιακού νομοσχεδίου, ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης η υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, αρμόδια για τη Δημογραφική Πολιτική και την Οικογένεια, Μαρία Συρεγγέλα, και η Γενική Γραμματέας Δημογραφικής και Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων Γιάννα Χορμόβα  είχαν την ευκαιρία να ακούσουν τους προβληματισμούς, αλλά και τις προτάσεις γυναικών γύρω από τα θέματα των ανισοτήτων στις αμοιβές, τις δυσκολίες στην επανένταξή τους μετά την απόκτηση παιδιών, καθώς και τα φαινόμενα σεξουαλικής παρενόχλησης και κακοποίησης.

Όπως τόνισε ο υπουργός κ. Χατζηδάκης«Μετά τις συναντήσεις με παιδιά που δουλεύουν σε delivery και με νέες και νέους εργαζόμενους, είχα σήμερα ακόμα μια ευκαιρία, μαζί με τη Μαρία Συρεγγέλα και τη Γιάννα Χορμόβα, να συζητήσω με νέες εργαζόμενες και άνεργες γυναίκες. Να μιλήσουμε για τα πραγματικά προβλήματα των πραγματικών ανθρώπων στην αγορά εργασίας. Μακριά από τον ξύλινο πολιτικό και συνδικαλιστικό λόγο.

Μιλήσαμε για τα μέτρα του νομοσχεδίου για την προστασία της εργασίας, όπως οι γονικές άδειες, το δικαίωμα αποσύνδεσης για τους τηλεργαζόμενους, τις ρυθμίσεις για τη βία και την παρενόχληση στους χώρους εργασίας.

Ανάμεσα στα άλλα επιβεβαιώθηκε πως το πιο σημαντικό μέτρο του νομοσχεδίου είναι αυτό που έχω ήδη  επισημάνει πολλές φορές: Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας! Όλες οι νέες κοπέλες με τις οποίες συναντήθηκα σήμερα μου είπαν ότι πέρα από τις προβλέψεις της νομοθεσίας, ακόμα πιο σημαντική είναι η εφαρμογή της. Και η Ψηφιακή Κάρτα είναι κάτι που αναγνωρίστηκε και από  τις ίδιες ως μια εγγύηση για την τήρηση του ωραρίου και όλων των άλλων προβλέψεων που σχετίζονται με τη σύμβαση εργασίας ενός εργαζομένου.»

Από την πλευρά της η υφυπουργός κα Συρεγγέλα υπογράμμισε ότι «η ενίσχυση της θέσης των γυναικών στην αγορά εργασίας και η προστασία των δικαιωμάτων τους διαπερνά τη φιλοσοφία, αλλά κυρίως τις δράσεις και τα μέτρα που λαμβάνει η κυβέρνηση. Προς αυτή την κατεύθυνση βρίσκεται άλλωστε και το νέο εργασιακό νομοσχέδιο, μέσα από τις διατάξεις του οποίου προωθούνται ρυθμίσεις για την εναρμόνιση οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής και τη στήριξη της οικογένειας».

Με τα μέτρα για τη ρύθμιση του χρόνου εργασίας, οι γονείς μπορούν να ανταποκρίνονται καλύτερα στις οικογενειακές τους υποχρεώσεις, ενώ με τη θέσπιση της άδειας πατρότητας και της γονικής άδειας για κάθε γονέα, στηρίζουμε ουσιαστικά τη γυναικεία απασχόληση» ανέφερε η κα Συρεγγέλα, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην προστασία των θέσεων εργασίας, καθώς το εργασιακό νομοσχέδιο προβλέπει απαγόρευση της απόλυσης των εργαζομένων για όσο χρόνο κάνουν χρήση των αδειών και διευκολύνσεων για τη συμφιλίωση προσωπικής και επαγγελματικής ζωής».

Παράλληλα η κα Συρεγγέλα αναφέρθηκε στην κύρωση της Σύμβασης 190 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας για την εξάλειψη της βίας και της παρενόχλησης στον κόσμο της εργασίας. «Δημιουργούμε ένα αδιαπέραστο τείχος προστασίας απέναντι σε κάθε μορφή βίας στους χώρους εργασίας και προστατεύουμε τους εργαζόμενους και τις εργαζόμενες από μη αποδεκτές συμπεριφορές, πρακτικές και απειλές», κατέληξε.

Τέλος, η κ. Χορμόβα δήλωσε ότι: «Η ενδυνάμωση των γυναικών στην εργασία είναι πρωταρχικός μας στόχος, τον οποίο επιδιώκουμε μέσα από την υλοποίηση προγραμμάτων, από το Δίκτυο Δομών για την αντιμετώπιση της βίας κατά των γυναικών, αλλά και από την προώθηση νομοθετικών πρωτοβουλιών. Οι γυναίκες αποτελούν το μισό του πληθυσμού και η πλήρης ενεργοποίησή τους στην αγορά εργασίας δεν μπορεί παρά να μετουσιωθεί σε μεγαλύτερη ανάπτυξη. Ενισχύοντας τις γυναίκες δεν βελτιώνουμε μόνο τις ζωές τους, στηρίζουμε ταυτόχρονα και την Οικονομία και την Κοινωνία στο σύνολό της».